Ik kan met mijn honden niet naar mensen die ook honden hebben. Het reutje (Vinny) haalt vaak uit naar andere honden. Hij snuffelt bijv. wel, maar ik kan bijv. niet aan zijn staart zien of hij blij is. Als de hond dan bij hem blijft staan en nog even doorsnuffelt, dan gaat Vinny grommen en kan dan uithalen. Hij gromt ook soms naar mensen, of als hij ergens ligt en ik hem ga aaien, dan wil hij ook nog wel eens zijn lip omhoog halen. Naar mensen haalt hij overigens niet uit. Mijn honden zijn altijd samen geweest, dus al 9 jaar en zijn naar elkaar toe heel sociaal. Noa, het teefje is erg mens gericht, maar zoekt honden soms ook op. Hoewel ze in een groep honden vaak hun eigen gang gaan en niet echt de andere honden opzoeken. Snuffelen doen ze wel allebei, maar bij Noa kun je wel goed zien aan haar lichaamstaal of ze blij is, of juist angstig ofzo. Vinny daarentegen is meer onvoorspelbaar.
Ik zoek iemand die niet al te duur is, daar ik het wat dat betreft niet zo breed heb. Misschien dat er wellicht mensen zijn die gewoon heel veel van honden gedrag afweten maar niet professioneel werken. Ik hoop dat ik via deze weg aan het gedrag van mijn hond kan gaan werken. Dus weet iemand een goed adresje dan hoor ik het graag
Groetjes Marieke