Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pieperd
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Pieperd
Hoi
het zwarte geval hier is niet zo lekker sociaal naar honden normaal gesproken. Het voorheen ingesleten uitvalgedrag hebben we er nu wel zo uit dat hij dat bijna niet meer vertoont (of hij moet zijn aartsrivaal tegen komen of een andere zeer moeilijke situatie).
Hij weet dus dat hij niet mag uitvallen (en dat is ook de enige reden dat hij het niet doet: omdat hij weet dat ik het niet wil hebben). Blijkbaar raakt hij echter nog wel altijd zo opgefokt van het zien van die andere hond dat hij dan maar gaat lopen piepen. Voor mij geen ramp, maar misschien voor hem toch niet zo leuk. Als het een heel moeilijke passage was moet hij daarna meestal ook direct piesen (ergens tegenaan, markeren dus). Als hij het goed gedaan heeft komt hij altijd wel blij (zij het wel enigzins onderdanig) zijn beloningsknuffel halen bij me. Soms trekt hij daarna even een sprintje of schudt zich goed uit, en daarna is ie weer "normaal". Hij moet echt de spanning kwijt dus.
Zijn er nog dingen die ik kan doen om hem meer rust te geven? Is het juist wijs om hem al die dingetjes (piesen, rennen etc. ) te laten doen om de spanning eraf te kunnen gooien of heeft hij dan toch weer een beetje zijn zin gekregen en is ook dat gedrag zelfbelonend voor hem?
het zwarte geval hier is niet zo lekker sociaal naar honden normaal gesproken. Het voorheen ingesleten uitvalgedrag hebben we er nu wel zo uit dat hij dat bijna niet meer vertoont (of hij moet zijn aartsrivaal tegen komen of een andere zeer moeilijke situatie).
Hij weet dus dat hij niet mag uitvallen (en dat is ook de enige reden dat hij het niet doet: omdat hij weet dat ik het niet wil hebben). Blijkbaar raakt hij echter nog wel altijd zo opgefokt van het zien van die andere hond dat hij dan maar gaat lopen piepen. Voor mij geen ramp, maar misschien voor hem toch niet zo leuk. Als het een heel moeilijke passage was moet hij daarna meestal ook direct piesen (ergens tegenaan, markeren dus). Als hij het goed gedaan heeft komt hij altijd wel blij (zij het wel enigzins onderdanig) zijn beloningsknuffel halen bij me. Soms trekt hij daarna even een sprintje of schudt zich goed uit, en daarna is ie weer "normaal". Hij moet echt de spanning kwijt dus.
Zijn er nog dingen die ik kan doen om hem meer rust te geven? Is het juist wijs om hem al die dingetjes (piesen, rennen etc. ) te laten doen om de spanning eraf te kunnen gooien of heeft hij dan toch weer een beetje zijn zin gekregen en is ook dat gedrag zelfbelonend voor hem?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
- barbara+pepe
- Vaste gebruiker
Ik laat Pepe niet markeren na zo'n voorval. Hij kan namelijk ook dat soort gedrag vertonen als hij de hond tegenkomt die hem heeft gegrepen toen hij pup was. Voor mn gevoel als ik hem dan laat markeren, heeft hij toch een beetje z'n zin gekregen.... Als ik m dan niet kan pakken, dan maar duidelijk mn geur achterlaten. Verliezen betekent bij mij verliezen, dus ook niet dominant markeren.
Maar dit is geen deskundig advies....
Het rennen zou ik ook pas doen als hij rustig is en alle haren zijn plat en piepen is weg, want je loopt de kans dat je hem beloont voor zijn stress door met hem te rennen en aaien... Ik denk dat hij jouw aandacht als beloning ervaart. Dus ik zou hem tot rust laten komen en dan belonen voor het tot rust komen!
Wederom, dit is mijn mening, weet niet of het de waarheid is!!
Succes!
Maar dit is geen deskundig advies....
Het rennen zou ik ook pas doen als hij rustig is en alle haren zijn plat en piepen is weg, want je loopt de kans dat je hem beloont voor zijn stress door met hem te rennen en aaien... Ik denk dat hij jouw aandacht als beloning ervaart. Dus ik zou hem tot rust laten komen en dan belonen voor het tot rust komen!
Wederom, dit is mijn mening, weet niet of het de waarheid is!!
Succes!
Groetjes, Barbara, Pepe en Mika

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Gewoon laten Jelle. Hij heeft zijn gedrag aangepast, maar zijn gevoel is nog hetzelfde. Hij moet het er ergens mee uitgooien. Zolang hij niet tot last is zou ik me niet met zijn gedoe bemoeien.
je kan hooguit gaan werken aan een motivatieverandering, zodat hij geen reden meer heeft opgefokt te raken, omdat hij honden met bv lekkers bij jou gaat associeren.
je kan hooguit gaan werken aan een motivatieverandering, zodat hij geen reden meer heeft opgefokt te raken, omdat hij honden met bv lekkers bij jou gaat associeren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
-
- Zeer actief
Dat was mijn idee ook een beetje... hij moet ook nog ergens met z'n frustratietjes heen kunnen. Ik kan hem toch moeilijk daar ook nog eens voor gaan corrigeren... wil ik ook niet. Waar ik wel aan zat te denken is dat mensen het wel eens hadden gehad over "calming signals", hoe geef je naar je hond aan dat er niks is om je zo druk over te maken...Eline* schreef:Gewoon laten Jelle. Hij heeft zijn gedrag aangepast, maar zijn gevoel is nog hetzelfde. Hij moet het er ergens mee uitgooien.
nee, zodra hij weer de ruimte krijgt gaat hij op hoge poten naar de eerste de beste boom rennen en daar omkijkend tegenaan staan wateren... nog een paar graspollen uit de grond krabben en dat was het dan weerZolang hij niet tot last is zou ik me niet met zijn gedoe bemoeien.

Allerhande lekkers was oorspronkelijk de manier waarop we geprobeerd hebben het gedrag te veranderen... nou, ik kan bakken met koekies aandragen maar het zal hem worst (:roll:) wezen. Hem stevig duidelijk maken dat het écht not done is is het enige dat werkt. Maar misschien is het een idee om, nu dát kwartje een keer gevallen is, de reden waarom hij het laat nog aan te passen...je kan hooguit gaan werken aan een motivatieverandering, zodat hij geen reden meer heeft opgefokt te raken, omdat hij honden met bv lekkers bij jou gaat associeren.

-
- Zeer actief
Tsja. en dat is dus de andere kant van mijn gevoel. Heeft ie niet toch nog z'n macho-momentje (en zo ja, hoe erg is dat?)barbara+pepe schreef:Ik laat Pepe niet markeren na zo'n voorval. Hij kan namelijk ook dat soort gedrag vertonen als hij de hond tegenkomt die hem heeft gegrepen toen hij pup was. Voor mn gevoel als ik hem dan laat markeren, heeft hij toch een beetje z'n zin gekregen.... Als ik m dan niet kan pakken, dan maar duidelijk mn geur achterlaten. Verliezen betekent bij mij verliezen, dus ook niet dominant markeren.
Op zich is mijn positieve aandacht ook echt de beloning waar hij het voor doet. Hij valt niet uit om mij een plezier te doen, niet om koekjes of wat dan ook. En omdat ie anders op z'n lazer krijgt (op een hondse manier).Maar dit is geen deskundig advies....
Het rennen zou ik ook pas doen als hij rustig is en alle haren zijn plat en piepen is weg, want je loopt de kans dat je hem beloont voor zijn stress door met hem te rennen en aaien... Ik denk dat hij jouw aandacht als beloning ervaart.

- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Honden hebben een vlucht/vecht gedachte, op het moment dat ze een iets zien wat dit opwekt( stressor) In dit geval dus bv een andere hond...het lichaam van de hond, gaat zich dan klaar maken voor de aanval/of vluchten. Welke keuze dan ook, door te plassen maakt hij zijn lichaam lichter, dus geschikter om te vluchten/vechten...ik zou hem dan ook zeker gewoon laten plassen....

Who finds a faithful friend, finds a treasure.
-
- Zeer actief
Als je het niet erg vindt neem ik een Martijn in een dermate ongenuanceerde toestand niet al te serieus.Martijn schreef:Ik zou hem een klap geven als hij piept. Nergens voor nodig.

Slaan doe ik hem sowieso niet trouwens. Niet dat ik hem nooit uit frustratie een mep heb verkocht, maar het werkt absoluut averechts bij hem.

-
- Zeer actief
Geen idee eigenlijk. Misschien moet ik FC Utreg eens uitnodigen voor een wandeling...Martijn schreef:En schoppen?jelle schreef:Als je het niet erg vindt neem ik een Martijn in een dermate ongenuanceerde toestand niet al te serieus.Martijn schreef:Ik zou hem een klap geven als hij piept. Nergens voor nodig.
Slaan doe ik hem sowieso niet trouwens. Niet dat ik hem nooit uit frustratie een mep heb verkocht, maar het werkt absoluut averechts bij hem.

Denk je dat het ontspannend zal werken?

Laatst gewijzigd door jelle op 04 feb 2004 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.