Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

op de tenen lopen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

EvitaP
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

op de tenen lopen

Ongelezen bericht door EvitaP »

Honden lopen niet op hun hele voet, maar op hun tenen.
Nu vroeg ik me af, waarom zij zo geevolueerd zijn. Niet alleen honden lopen namelijk op hun tenen maar ook katachtigen bijvoorbeeld.
Wat is het voordeel van op je tenen lopen?
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Heel toevallig ben ik op dit moment het boek Hondse Hoogstandjes van Marcel Nijland aan het lezen en gisteren las ik dan ook waarom onder andere honden op hun tenen zijn gaan lopen. Toeval of geen toeval :mrgreen:.
In ieder geval is de reden dat honden op hun tenen zijn gaan lopen dat ze hiermee hun poten als het ware langer maakten. Voor veel dieren was loopvermogen een belangrijke voorwaarde voor hun voortbestaan. Langere poten zijn een voordeel bij het lopen omdat daarmee de paslengte wordt wordt vergroot. Vandaar dus het op de tenen lopen van honden (en van sommige andere diersoorten).

Het boek van Nijland gaat onder meer uitgebreid in op de bouw van honden en gaat vanuit een stukje biologie / anatomie verder naar het trainen van honden en het gebruik van honden in verschillende sporten. Hartstikke interessant :ok: .
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
EvitaP
Zeer actief
Contacteer:

Sietske* schreef:Heel toevallig ben ik op dit moment het boek Hondse Hoogstandjes van Marcel Nijland aan het lezen en gisteren las ik dan ook waarom onder andere honden op hun tenen zijn gaan lopen. Toeval of geen toeval :mrgreen:.
In ieder geval is de reden dat honden op hun tenen zijn gaan lopen dat ze hiermee hun poten als het ware langer maakten. Voor veel dieren was loopvermogen een belangrijke voorwaarde voor hun voortbestaan. Langere poten zijn een voordeel bij het lopen omdat daarmee de paslengte wordt wordt vergroot. Vandaar dus het op de tenen lopen van honden (en van sommige andere diersoorten).

Het boek van Nijland gaat onder meer uitgebreid in op de bouw van honden en gaat vanuit een stukje biologie / anatomie verder naar het trainen van honden en het gebruik van honden in verschillende sporten. Hartstikke interessant :ok: .
ow ja, nu je het zegt... Dat boek heb ik ook en ik heb dat inderdaad ook gelezen. Lekker dom dat ik dat niet meer weet :roll:
groetjes
Evita

Charlotte*
Zeer actief

Re: op de tenen lopen

Ongelezen bericht door Charlotte* »

EvitaP schreef:Honden lopen niet op hun hele voet, maar op hun tenen.
Nu vroeg ik me af, waarom zij zo geevolueerd zijn. Niet alleen honden lopen namelijk op hun tenen maar ook katachtigen bijvoorbeeld.
Grappig is dat he!! Paarden lopen zelfs op de teentoppen, en volgens mijn dan ook op 1 teen :mrgreen:
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
EvitaP
Zeer actief
Contacteer:

Re: op de tenen lopen

Sandro schreef:
EvitaP schreef:Honden lopen niet op hun hele voet, maar op hun tenen.
Grappig is dat he!! Paarden lopen zelfs op de teentoppen, en volgens mijn dan ook op 1 teen :mrgreen:
8O Wauw, daar heb ik spitzen voor nodig en zelfs dan lukt het niet altijd... :-D
groetjes
Evita

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”