Ontvlooien;
Ik heb nog nooit last van vlooien gehad sinds ik honden heb. En nu zag ik een vlo over Rhodin lopen!

Voeding;
Mila eet op zich goed, maar ze wil alleen maar prutjes, die ze alleen opeet in de kist. I.v.m. het risico op eclampsie, wil ik haar graag wat meer botten voeren, maar dit wil ze niet. Ze wil enkel kvv (Haaksbarf en Carnibest) wat zo is geprepareerd dat ze het op kan likken. Ze heeft geen zin in dingen waar ze op moet kauwen, zoals niet aangelengde kvv, een drumstick, of gedroogde hapjes. Nu vermeng ik de kvv met verpulverde eierschalen, geitenmelk en water. Ook gooi ik er zo nu en dan wat vis doorheen, aangezien ze dit erg lekker vindt. Haar conditie is prima, ze valt niet af, melklijsten zijn goed, uitvloeiing en temperatuur zijn normaal. Wel heeft ze zo nu en dan diarree.
Conditie pups;
De puppy's groeien super goed en de reu is dik, echt héél erg dik. Niet meer een beetje babyvet, maar een onderkin, dikke buik en vetribbels in zijn nek. Kan dat kwaad? Ze hebben natuurlijk meer dan genoeg te drinken en tijdens een drinksessie gaan ze alle tepels bij langs. Het teefje blijft klein in verhouding tot de reu, maar heeft ook een mooi buikje. Als je het teefje afzonderlijk bekijkt, ziet ze er gewoon uit als een gezonde pup, ze oogt niet meer zo prematuur als in de dagen vlak na haar geboorte.

Gedrag Mila;
Mila heeft af en toe momenten (zo'n drie keer per dag) dat ze piepend rondloopt, onder dingen wegkruipt, er meteen weer onder vandaan komt, wat hijgt, bij ons komt en dan weer piepend bij de pups kruipt. Soms komt ze dan ook nog een keer aan mij "vragen" of ik even kom kijken en of ik er nog wat over te zeggen heb. Ik laat de keuze dan bij haar. Ze maakt ze dan wakker en zorgt ervoor dat ze gaan drinken of gaat ze poetsen. Dat verloopt wel rustig, de pups lijken er geen problemen mee te hebben. Dit gebeurt vooral op momenten dat de pups al wat langer liggen te slapen (soms piepen in hun dromen) en ze er geen zorg voor hoeft te dragen. Ik laat haar maar een beetje geworden op zo'n moment en spreek haar geruststellend toe, maar is dit normaal? Van de werpkist heb ik al voor de bevalling met kleden een soort 'hol' gemaakt, wat ze fijner vond dan in een open kist te liggen. We nemen haar nu ook mee voor kleine wandelingetjes in de wijk, zodat ze haar zinnen een beetje kan verzetten. Dit wil ze wel, maar alleen het korte rondje en dat is prima. De pups zijn altijd rustig als ze even weg is. Ik denk dat een half uurtje fietsen haar ook wel goed zou doen, maar hier twijfel ik over. Ik wil niet te snel gaan, dus vanaf wanneer kan activiteit echt weer worden opgebouwd of wat is gebruikelijk?
Al met al vind ik het heel leuk en Mila volgens mij ook.