Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vragen omtrent een eerste nestje

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Vragen omtrent een eerste nestje

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Zoals jullie waarschijnlijk al weten, is begin deze week het eerste nestje geboren van Mila, en ook voor mij is dit de eerste keer. Ik geniet er enorm van, maar vind het ook best spannend en probeer mijn best te doen. Ik heb daarom een paar vragen waarvan ik hoop dat de meer ervaren fokkers mij wat meer informatie over kunnen geven.

Ontvlooien;
Ik heb nog nooit last van vlooien gehad sinds ik honden heb. En nu zag ik een vlo over Rhodin lopen! :schrik: Ik vermoed meegenomen van zijn logeeradres, waar ze een kat hebben... Het liefst zou ik het hele huis vlovrij maken, maar wat is wijs om te doen nu er pups zijn en Mila zoogt? En indien ik moet ontvlooien, welk middel? Ik heb haar al helemaal uitgepluist met de vlooienkam, maar vind niets op haar.

Voeding;

Mila eet op zich goed, maar ze wil alleen maar prutjes, die ze alleen opeet in de kist. I.v.m. het risico op eclampsie, wil ik haar graag wat meer botten voeren, maar dit wil ze niet. Ze wil enkel kvv (Haaksbarf en Carnibest) wat zo is geprepareerd dat ze het op kan likken. Ze heeft geen zin in dingen waar ze op moet kauwen, zoals niet aangelengde kvv, een drumstick, of gedroogde hapjes. Nu vermeng ik de kvv met verpulverde eierschalen, geitenmelk en water. Ook gooi ik er zo nu en dan wat vis doorheen, aangezien ze dit erg lekker vindt. Haar conditie is prima, ze valt niet af, melklijsten zijn goed, uitvloeiing en temperatuur zijn normaal. Wel heeft ze zo nu en dan diarree.

Conditie pups;

De puppy's groeien super goed en de reu is dik, echt héél erg dik. Niet meer een beetje babyvet, maar een onderkin, dikke buik en vetribbels in zijn nek. Kan dat kwaad? Ze hebben natuurlijk meer dan genoeg te drinken en tijdens een drinksessie gaan ze alle tepels bij langs. Het teefje blijft klein in verhouding tot de reu, maar heeft ook een mooi buikje. Als je het teefje afzonderlijk bekijkt, ziet ze er gewoon uit als een gezonde pup, ze oogt niet meer zo prematuur als in de dagen vlak na haar geboorte. :) De reu ligt voortdurend op de koudste plekjes in de kist in zijn eentje, het teefje juist bij Mila of bij de warmtelamp in de buurt. Is dit herkenbaar? Verder piepen ze alleen als er echt wat is, volgens mij zijn ze verder tevreden.

Gedrag Mila;

Mila heeft af en toe momenten (zo'n drie keer per dag) dat ze piepend rondloopt, onder dingen wegkruipt, er meteen weer onder vandaan komt, wat hijgt, bij ons komt en dan weer piepend bij de pups kruipt. Soms komt ze dan ook nog een keer aan mij "vragen" of ik even kom kijken en of ik er nog wat over te zeggen heb. Ik laat de keuze dan bij haar. Ze maakt ze dan wakker en zorgt ervoor dat ze gaan drinken of gaat ze poetsen. Dat verloopt wel rustig, de pups lijken er geen problemen mee te hebben. Dit gebeurt vooral op momenten dat de pups al wat langer liggen te slapen (soms piepen in hun dromen) en ze er geen zorg voor hoeft te dragen. Ik laat haar maar een beetje geworden op zo'n moment en spreek haar geruststellend toe, maar is dit normaal? Van de werpkist heb ik al voor de bevalling met kleden een soort 'hol' gemaakt, wat ze fijner vond dan in een open kist te liggen. We nemen haar nu ook mee voor kleine wandelingetjes in de wijk, zodat ze haar zinnen een beetje kan verzetten. Dit wil ze wel, maar alleen het korte rondje en dat is prima. De pups zijn altijd rustig als ze even weg is. Ik denk dat een half uurtje fietsen haar ook wel goed zou doen, maar hier twijfel ik over. Ik wil niet te snel gaan, dus vanaf wanneer kan activiteit echt weer worden opgebouwd of wat is gebruikelijk?

Al met al vind ik het heel leuk en Mila volgens mij ook. :) Ik heb ook het idee dat het goed gaat, maar vind het ook prettig om te weten wanneer zaken nou normaal of afwijkend zijn, dat komt het leerproces alleen maar ten goede denk ik. :D Ik heb wel veel hondenmensen in mijn vriendenkring, maar geen ervaren fokkers waar ik dit soort vragen even snel aan kan stellen. Dus welke plek is dan beter dan het hondenforum? :mann:
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Vragen omtrent een eerste nestje

Ongelezen bericht door runninggirl »

Leuk hoor om zo een beetje mee te genieten. ;)

Over dat ontvlooien: ik doe dat zelf ook nooit. Die enkele keer dat ik een vlo zag bij Jura heb ik haar flink geshampood met antiroos-shampoo (had ergens die tip gehad) vooral bij de plekken waar ze meestal gaan zitten (staartaanzet enzo) En dan goed naspoelen. Misschien kan je Rhodin even flink inzepen?
-Gaby-
Zeer actief

Ik heb ze net gewogen, vijf dagen oud en beiden hebben ze hun geboortegewicht verdubbeld! :80: :cheer:
runninggirl schreef:Leuk hoor om zo een beetje mee te genieten. ;)

Over dat ontvlooien: ik doe dat zelf ook nooit. Die enkele keer dat ik een vlo zag bij Jura heb ik haar flink geshampood met antiroos-shampoo (had ergens die tip gehad) vooral bij de plekken waar ze meestal gaan zitten (staartaanzet enzo) En dan goed naspoelen. Misschien kan je Rhodin even flink inzepen?
Fijn! Binnenkort komen jullie een keer kijken toch? :) Nog even wachten tot ze wat groter zijn.

Dat zou ik inderdaad wel even kunnen doen met Rhootje. Zal die blij mee zijn. :tongue:
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Leuk het nestje te volgen :ok:
Dat piepen kan dat pijn zijn? spanning van de melk? (kan dat bij honden?)
-Gaby-
Zeer actief

Tara schreef:De laatste keer dat onze honden vlooien hadden heb ik ze gelijk allemaal zo'n bravectopil gegeven, toen was het meteen klaar.
Je kunt even kijken of Rhodin gewoon een vlo had, of dat hij echt vlooien heeft. In het eerste geval zou ik het lekker laten voor wat het is, in het tweede geval zou ik denk ik om zo'n pil gaan. Ik heb eventueel nog liggen, die kun je wel overnemen als je wilt. :wink:
Dat is lief! Ik hoop dat het om één verdwaalde vlo gaat, het staat me inderdaad een beetje tegen om met chemische middelen aan de gang te gaan, maar zo'n pil voor Rhodin is best een idee. Ik ga dit weekend druk aan de gang met de vlooienkam (gelukkig zie je ze op Rhodin goed en hij mag van Mila toch niet in de buurt van de pups komen) en indien nodig, stuur ik je een berichtje. :)
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

mosquito1980 schreef:Leuk het nestje te volgen :ok:
Dat piepen kan dat pijn zijn? spanning van de melk? (kan dat bij honden?)
Dat weet ik niet precies... Spanning van de melk zou kunnen, maar de melklijsten voelen allemaal soepel aan, haar temperatuur is ook goed. Ergens heb ik wel het gevoel dat als ze meer pups zou hebben, dus een stuk meer bezig kon met verzorgen en bemoederen, ze minder ongedurig zou zijn. Maar goed, dat weet ik dus niet. :oeps:
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik denk dat als je een week verder bent alles als vanzelf gaat en dat het ook voor mila vanzelfsprekender gaat. iedereen moet wennen.
ik zou niet bang zijn voor eclampsie met maar 2 pups hoor.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

-Gaby- schreef:
Tara schreef:De laatste keer dat onze honden vlooien hadden heb ik ze gelijk allemaal zo'n bravectopil gegeven, toen was het meteen klaar.
Je kunt even kijken of Rhodin gewoon een vlo had, of dat hij echt vlooien heeft. In het eerste geval zou ik het lekker laten voor wat het is, in het tweede geval zou ik denk ik om zo'n pil gaan. Ik heb eventueel nog liggen, die kun je wel overnemen als je wilt. :wink:
Dat is lief! Ik hoop dat het om één verdwaalde vlo gaat, het staat me inderdaad een beetje tegen om met chemische middelen aan de gang te gaan, maar zo'n pil voor Rhodin is best een idee. Ik ga dit weekend druk aan de gang met de vlooienkam (gelukkig zie je ze op Rhodin goed en hij mag van Mila toch niet in de buurt van de pups komen) en indien nodig, stuur ik je een berichtje. :)
heb ik 1 keer gedaan, nooit meer. ze waren er alledrie knap beroerd van en ik kwam dit laatst tegen:

**** Bravecto en de klachten die nu wereldwijd tevoorschijn komen *****
bravecto is een kauwtablet voor honden die oraal wordt toegediend voor het bestrijden van vlooien en teken.
Maar sinds een half jaar komen er steeds meer klachten en aandoeningen tevoorschijn over bravecto.
De klachten zijn:
* Epilepsie aanvallen na toedienen van bravecto
* Neurologische aandoeningen na het toedienen van de tablet
* Diarree, misselijkheid en braken
* niet meer willen eten en drinken
* huiduitslag en huidproblemen
* vreemde geboorteafwijkingen bij pup waarvan de teef is behandeld met bravecto
* Kwijlen
* veel honden zijn gestorven na het toedienen van bravecto, pups, volwassen en oude honden.
Bravecto bestaat uit het middel Fluralaner, en Fluralaner bestaat uit :
* Dichloropheny
* trifluoromethyl
* oxazol
* trifluoroethylamino
* ethyl-o-toluamide ook wel bekend als DEET
Als je dan vol verbazing leest dat de studie in de EU bij bravecto is uitgevoerd op 561 honden en in het laboratorium, zet me dit toch wel aan het denken.
Als er zo weinig studie is gedaan naar dit product, maar wel op de markt komt moet je als honden eigenaar toch eens heel goed na gaan denken.
De bravecto moet je uit bereik van kinderen houden, maar je mag ze wel toedienen bij pups vanaf 9 weken?
Mensen en zwangere vrouwen moet hun handen wassen, niet roken en drinken bij het toedienen van bravecto bij de hond, maar je mag ze wel toedienen bij een zwangere of zogende teef?
Mensen let op als je je hond Bravecto toedient, er zijn veel te weinig studies gedaan naar dit bestrijdingsmiddel.
Vroeger was DDT ( Dichloordifenyltrichloorethaan) ook een zogenaamd veilig middel. De schadelijkheid voor mens en dier door ophoping in vetten is het gebruik van DDT tegenwoordig verboden in de westerse wereld.⁠⁠⁠⁠
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Hutsje schreef:ik denk dat als je een week verder bent alles als vanzelf gaat en dat het ook voor mila vanzelfsprekender gaat. iedereen moet wennen.
ik zou niet bang zijn voor eclampsie met maar 2 pups hoor.
Ja dat klopt ook, het is al meer vanzelfsprekend dat aan het begin van de week en ik verwacht ook dat dat nog meer toeneemt in de loop van de weken. Het zijn soms gewoon van die kleine dingetjes waarvan ik dan nieuwsgierig ben of ik het goed doe en wat normaal is. Eclampsie zal vast ook wel meevallen, ze wordt inderdaad niet helemaal leeg gezogen. Maar dat lijkt me wel een verschrikking. Ik lees ook van fokkers die hun teef altijd een calciumspuit geven na de bevalling en dit ben ik toch niet van plan. En als ik het risico kan verminderen door wat geitenmelk of verpulverde eierschillen door haar voer te gooien, dan doe ik dat graag, ook al is het risico maar klein. ;) Ik weet alleen niet of dat ook daadwerkelijk zo is. :oeps:
Hutsje schreef: heb ik 1 keer gedaan, nooit meer. ze waren er alledrie knap beroerd van en ik kwam dit laatst tegen:

**** Bravecto en de klachten die nu wereldwijd tevoorschijn komen *****
bravecto is een kauwtablet voor honden die oraal wordt toegediend voor het bestrijden van vlooien en teken.
Maar sinds een half jaar komen er steeds meer klachten en aandoeningen tevoorschijn over bravecto.
De klachten zijn:
* Epilepsie aanvallen na toedienen van bravecto
* Neurologische aandoeningen na het toedienen van de tablet
* Diarree, misselijkheid en braken
* niet meer willen eten en drinken
* huiduitslag en huidproblemen
* vreemde geboorteafwijkingen bij pup waarvan de teef is behandeld met bravecto
* Kwijlen
* veel honden zijn gestorven na het toedienen van bravecto, pups, volwassen en oude honden.
Bravecto bestaat uit het middel Fluralaner, en Fluralaner bestaat uit :
* Dichloropheny
* trifluoromethyl
* oxazol
* trifluoroethylamino
* ethyl-o-toluamide ook wel bekend als DEET
Als je dan vol verbazing leest dat de studie in de EU bij bravecto is uitgevoerd op 561 honden en in het laboratorium, zet me dit toch wel aan het denken.
Als er zo weinig studie is gedaan naar dit product, maar wel op de markt komt moet je als honden eigenaar toch eens heel goed na gaan denken.
De bravecto moet je uit bereik van kinderen houden, maar je mag ze wel toedienen bij pups vanaf 9 weken?
Mensen en zwangere vrouwen moet hun handen wassen, niet roken en drinken bij het toedienen van bravecto bij de hond, maar je mag ze wel toedienen bij een zwangere of zogende teef?
Mensen let op als je je hond Bravecto toedient, er zijn veel te weinig studies gedaan naar dit bestrijdingsmiddel.
Vroeger was DDT ( Dichloordifenyltrichloorethaan) ook een zogenaamd veilig middel. De schadelijkheid voor mens en dier door ophoping in vetten is het gebruik van DDT tegenwoordig verboden in de westerse wereld.⁠⁠⁠⁠
Waar kwam je dat tegen Hutsje? Dat klinkt niet zo prettig. Vooralsnog lijkt het één verdwaalde vlo te zijn, heb niks meer gevonden. :)
Laatst gewijzigd door -Gaby- op 05 mar 2016 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Jura heeft vorig jaar een Bravecto pil gehad, en ik heb haar weken lang 'anders' gevonden, matter als het ware. Kon er de vinger niet precies op leggen maar ik geef het niet weer.
-Gaby-
Zeer actief

runninggirl schreef:Jura heeft vorig jaar een Bravecto pil gehad, en ik heb haar weken lang 'anders' gevonden, matter als het ware. Kon er de vinger niet precies op leggen maar ik geef het niet weer.
Daarover nadenkend, het is ook wel een bijzonder mechanisme, een pil en dan vlovrij? :denken: Hoe werkt dat?
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Bedankt Martijn voor je uitgebreide, fijne antwoord. :flower: Ik bied haar gewoon verschillende soorten eten aan en wat ze wil, eet ze op. Qua conditie ziet er ook goed uit, dus ik blijf zo door gaan. :) Temperatuur etc. is inderdaad goed voor gezorgd.
En ik bedenk me net, dat ik nog een vlooienband heb liggen. :idea: Ik vond gisteravond laat nog een vlo op Rhodin. :ugh:
Cleva schreef: Goed zo. Dat zou ik ook doen.
Ik denk dat ik vooral niet in de weg zou gaan lopen. Dit is tussen haar, haar instinct en de pups.

Hou er rekening mee dat een door afwijkingen ongehinderde teef als Mila desnoods alleen de pups groot krijgt, he? Ook zonder baas of zelfs zonder huis.
Het grootste risico dat je loopt is je er tevéél mee bemoeien.
Ik zou dus vooral zorgen dat haar eigen context niet teveel verstoord wordt. Niet ineens anders gaan lopen doen.
Regelmaat geeft rust en rust geeft ruimte voor haar natuurlijke neigingen.
Lekker een rondje om als ze dat wil of als ze behoefte heeft aan een kwartiertje met jou op de bank is dat ook goed.
Je zult zelf gedacht hebben aan de temperatuur in het nest.

Ik zou willen zeggen dat je eigenlijk moet doen alsof er geen pups zijn maar dat slaat natuurlijk ook nergens op.
Je snapt wel wat ik bedoel. Het zijn haar pups. Laat dat zo zijn.
Nee, dat klopt hoor, daar denk ik ook om, haar pups, haar instinct, dus zij moet het werk doen. (En ik heb de tijd me op social media te storten, waar ik anders nooit de tijd voor neem.. :F: )

Wat wel een weetje is wat betreft Mila als individu, is dat ze oogt als een heel zelfstandige hond, maar het is een hond die alles op mij afstemt en met mij samen doet. Tijdens de bevalling constant steun zoeken, echt met dat pootje om mijn arm klemmen en pas rustig worden als ze werd gekriebeld en ik bij haar zat. Dan viel ze meteen in een diepe slaap. Dat is altijd al zo geweest, zodra ik bij haar ga zitten of zij tegen mij aan kruipt, dan hoor je haar ademhaling al veranderen, het wordt meteen een diepe, ontspannen ademhaling.
Ook heb ik met haar verschillende hondensporten gedaan/aan geproefd, waarbij ze het duidelijk lastig vond als ze (meer) zelfstandig te werk moest gaan, dan komt ze naast me zitten en kijkt me aan, vragend wat ze moet doen. Wat ik daarmee wil zeggen, is dat het, ondanks haar uiterlijk, wel een hond is die werkt vanuit het samen dingen doen. Dus ik was me er op voorhand op bedacht dat ik zaken niet teveel van haar overneem, want daar vraagt ze vaak om als ze het zelf niet weet. Dus geruststellende woorden, maar niet overnemen.
Cleva schreef: Ik denk dat ik je spanning snap. Je bent er al zolang mee bezig en nu zijn het er maar twee.
Heel spannend.
Ik denk echt dat je vooral zelf moet ontspannen. Dat is het beste voor Mila dus ook voor haar pups.
Ik denk dat dit de bottom-line is van het hele verhaal. :oeps: Het is ook echt een opeenstapeling van pech geweest de afgelopen jaren om tot dit punt te komen... Ik moet wel zeggen, de spanning is behoorlijk weggevloeid na de moeilijke start en het slechte slapen. Ook omdat Mila het zo goed doet. Het zijn soms gewoon die kleine dingen en dan zijn geruststellende woorden wel even prettig. :)
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Hier een onderzoek naar de veiligheid van Bravecto. (de werkzame stof dan)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3975339/
Het onderzoek is wel uitgevoerd door mensen van MSD, de maker van Bravecto.
-Gaby-
Zeer actief

runninggirl schreef:Hier een onderzoek naar de veiligheid van Bravecto. (de werkzame stof dan)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3975339/
Het onderzoek is wel uitgevoerd door mensen van MSD, de maker van Bravecto.
Dankjewel! Ik heb nog vlooienmiddel gevonden en dat heb ik op hem gesmeerd. :ok: De Bravecto zie ik vanaf.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”