Voor de goede orde: zoiets zoek ik dus niet:

Maar eerder zoiets:

of zoiets:

Iemand nog andere suggesties of ervaringen met hondendraagzakken.nl?
Moderator: moderatorteam
ik wacht nog even het dossier van hun vorige DA af, daar heb ik de gegevens van meegekregen. Als het goed is, staat het daar in, en ik overleg sowieso even met mijn eigen DA.Lizzie. schreef:welke graad heeft ze, honden met een slechte patella kunnen heel wat kilometers wandelen hoor
Die laatste bedoel je? Dat is geen BerNer Sennen maar volgens mij een Aussie. Die zou ik ook niet op mijn rug willen trouwens.Wolfsblut schreef: Al lijkt me die Berger Sennen achter op je rug wel wat aan de zware kant.
Het is inderdaad een flinke vracht.LongFields schreef:Die laatste bedoel je? Dat is geen BerNer Sennen maar volgens mij een Aussie. Die zou ik ook niet op mijn rug willen trouwens.Wolfsblut schreef: Al lijkt me die Berger Sennen achter op je rug wel wat aan de zware kant.
hoe vaak zie je dat de patella er uit schiet?, met een slechte patella moet je alleen uit kijken met bv ballen/stokken gooien, dus geen onverwachte bewegingen. Rechtlijnig wandelen/fietsen word juist aanbevolen zodat de spieren sterker worden en die het dan overnemen van de patella.[Sandra] schreef:ik wacht nog even het dossier van hun vorige DA af, daar heb ik de gegevens van meegekregen. Als het goed is, staat het daar in, en ik overleg sowieso even met mijn eigen DA.Lizzie. schreef:welke graad heeft ze, honden met een slechte patella kunnen heel wat kilometers wandelen hoor
Ik wil me door de DA dus even goed laten voorlichten over patella. Hoe wéét ik dat er iets uit schiet? Ze heeft zich een paar keer verstapt, spieropbouw, hoor ik hier en daar. Ik begreep dat de vorige eigenaar er alleen de straat even mee op en neer liep. Dan zal ik toch wat moeten opbouwen, dan kan ik er niet ineens een heel uur mee gaan wandelenLizzie. schreef:hoe vaak zie je dat de patella er uit schiet?, met een slechte patella moet je alleen uit kijken met bv ballen/stokken gooien, dus geen onverwachte bewegingen. Rechtlijnig wandelen/fietsen word juist aanbevolen zodat de spieren sterker worden en die het dan overnemen van de patella.[Sandra] schreef:ik wacht nog even het dossier van hun vorige DA af, daar heb ik de gegevens van meegekregen. Als het goed is, staat het daar in, en ik overleg sowieso even met mijn eigen DA.Lizzie. schreef:welke graad heeft ze, honden met een slechte patella kunnen heel wat kilometers wandelen hoor
Op los zand wandelen is juist wel goed, dan worden de spieren extra getraind, ik kreeg van de fysio het advies om juist naar het strand te gaan met de honden. Zwemmen is inderdaad ook goed, maar niet als ze steeds in en uit het water gaan, want dat is juist weer te belastend. Dus 1 x het water in laten gaan en je hond een tijdje laten zwemmen dan is het zwemmen wel goed.Leonie. schreef:Lou heeft PL en ik moet wel voorzichtig zijn met los zand en heuveltjes. Ik kan me voorstellen dat je je hond op dat soort stukjes draagt. En bij rechte stukken lekker laat rennen. Zwemmen is trouwens ook goed voor de spieren.
Voor Lou is het in elk geval niet goed. Hij kreeg voor het eerst last na door het zand gerend te hebben. En nu merk ik ook nog dat het te belastend is. Als de ondergrond te onregelmatig is, of zacht, dan hinkt hij (naderhand) meer wanneer we gewoon over paden of over grasvelden wandelen.Lizzie. schreef: Op los zand wandelen is juist wel goed, dan worden de spieren extra getraind, ik kreeg van de fysio het advies om juist naar het strand te gaan met de honden.
Ik heb pas na het weekend gelegenheid om even langs de DA te gaan met ze. Dan wil ik me ook goed laten informeren.Marjoleine schreef:Verdiep je eerst even in wat PL is, San
De patella luxeert, daar zijn gradaties in. Zoiets is aangeboren, de groef waarin de patella ligt ontstaat namelijk tijdens het opgroeien door de spierspanning die er ontstaat met bewegen. De hoeking en stand van het been spelen ook mee.
Het gaat dus om de hoeking, de stand en de spierspanning, de combinatie daarvan.
Je moet rustig opbouwen en dan zien wat ze doet.
Als de patella luxeert staat je hond op drie poten en je kunt het ook voelen: het ding schiet (vrijwel altijd) naar de zijkant van het gewricht.
Als er onderzoek is gedaan is er een gradatie aangegeven en aan de hand daarvan weet je wat.
Verder lijkt me dat dit hondje nul conditie heeft, dus hoe vaak dat ding er ook uitschiet (if at all), je moet eerst conditie bouwen.
Er staat geen gradatie bij vermeld, wel de keuze om niet te opereren vanwege haar leeftijd.Algemeen Onderzoek; geen knieschijven in de gleuf te voelen beiderzijds, hondje kan
linkerpoot nauwelijks gebruiken, zet het scheef naar buiten