Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc
Neeltje schreef:
Dat ligt aan de baas, niet de hond. Met Tirsa aan de lijn liep ik met de handen in mijn zakken en geen moment dat de lijn strak stond.
Joh, meen je dat nou?
Je zult het waarschijnlijk sarcastisch bedoelen, maar ja, ik meen dat en zo zijn er veel meer franse bulldoggen die perfect luisteren. Kende er zelfs een die behoorlijk ver met GG was gekomen.
Niet alles over een kam scheren heet dat geloof ik.
Een eventueel volgende (jonge) hond zou hier aan een tuig gaan,
Kan mij niet voorstellen, dat nekwervels zijn gemaakt om de snokken van een halsband op te vangen.
Ben eigenlijk benieuwd wat de ervaringen vanuit de DA praktijk hier omtrent zijn, cq wat hun mening hierover is.
Luna loopt zo goed mee, dat laat ik maar zo.
korthaar schreef:Een eventueel volgende (jonge) hond zou hier aan een tuig gaan,
Kan mij niet voorstellen, dat nekwervels zijn gemaakt om de snokken van een halsband op te vangen.
Ben eigenlijk benieuwd wat de ervaringen vanuit de DA praktijk hier omtrent zijn, cq wat hun mening hierover is.
Mijn oude dierenarts raadde meteen een tuig aan toen Snoop een nekhernia had. Hij mocht nooit meer een halsband oma zelfs niet als het weer goed zou gaan met zijn nek Hij zag graag een tuig bij honden.
korthaar schreef:Een eventueel volgende (jonge) hond zou hier aan een tuig gaan,
Mijn oude dierenarts raadde meteen een tuig aan toen Snoop een nekhernia had. Hij mocht nooit meer een halsband oma zelfs niet als het weer goed zou gaan met zijn nek Hij zag graag een tuig bij honden.
Fijn idee als je stokoude hond aan de gevolgen van een nekhernia is overleden en altijd een halsband om heeft gehad. En nooit heeft getrokken aan de lijn.
Mea maxima culpa dus?
kooi schreef:Fijn idee als je stokoude hond aan de gevolgen van een nekhernia is overleden en altijd een halsband om heeft gehad. En nooit heeft getrokken aan de lijn.
Mea maxima culpa dus?
Pompidou heeft jarenlang een halsband gehad tot ze op een dag gilde van de pijn en de oorzaak Was haar nek.
Pom is overigens een enorme trekker aan de riem dus dat kan zeker de oorzaak zijn. Het was overigens nog geen nek hernia maar een blokkade van wervels in haar nek die de orthopeed heeft los gemaakt in 3 behandelingen.
Advies is daarna geweest geen halsband meer maar een tuig en sindsdien heeft ze nergens last meer van. Ik geloof dus wel in het verhaal van je dierenarts
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Suuz! schreef:Pompidou heeft jarenlang een halsband gehad tot ze op een dag gilde van de pijn en de oorzaak Was haar nek.
Pom is overigens een enorme trekker aan de riem dus dat kan zeker de oorzaak zijn. Het was overigens nog geen nek hernia maar een blokkade van wervels in haar nek die de orthopeed heeft los gemaakt in 3 behandelingen.
Advies is daarna geweest geen halsband meer maar een tuig en sindsdien heeft ze nergens last meer van. Ik geloof dus wel in het verhaal van je dierenarts
Ik kreeg hetzelfde advies van de dierenarts, zowel voor Tirsa als Lotje. Ik vind het zelf ook maar een naar gezicht als zo zo in die halsband hangen.
Ook al onze husky's/Malamutes liepen/lopen aan halsband,
We gebruiken tijdens het fietsen, steppen etc een tuig dus associeren ze het tuig met trekken..
Ik wil ook niet gaan afleren om te trekken met tuig, omdat het dan weer een beetje dubbel word, aangezien ze met sporten wel moeten trekken..
Ondanks dat ik natuurlijk nooit een nekhernia zou willen bij mijn honden, hebben wij nooit problemen gehad en mede met het probleem dat ik net uitlegde wil ik dus niet overstappen..
En toch.. Ik zie wel eens ( kleinere) hondjes lopen, die bijvoorbeeld door een situatie opeens even de andere kant op moeten lopen. Dan trekt het baasje en dan zie je die honden echt de nek knikken met zo'n halsband en dan pas het lijfje. Ik weet het niet, nooit echt over nagedacht.. Maar ik vind dat er eigenlijk, niet zo prettig uit zien. Ik heb het idee, dat wanneer je plotseling moet trekken, het met een tuig toch fijner is voor het lichaam. Ik heb ook wel eens, dat er ineens een fietser met een noodvaart komt en dat ik op het laatste moment even de honden naar mij trek. Dat zijn die momenten, waarop ik een tuig toch fijner vindt.
Overigens trekken mijn honden met een tuig niet meer of minder dan met een halsband.
Voor 1 minuut zou ik inderdaad niet moeilijk doen. Hier is het toch een wat langere afstand tot Elco los mag. En omdat hij nog niet altijd betrouwbaar luistert, wil ik hem snel kunnen grijpen en aanlijnen, dus tuigje blijft tijdens de wandeling om. Over een jaar kan dat heel anders zijn
Bloot vind ik wel mooier. Maar ik wil toch wel graag dat hij een penning om heeft, dus een bandje zal hij altijd om hebben. Gelukkig zie je daar vrijwel niets van door z'n kraag
malinois schreef:Ik vind een tuig ook niet mooi met loslopen zijn ze dus ook bloot... maar aangelijnd met tuig.
Nou ja, ik hóef ze natuurlijk ook niet in een tuig te hijsen. Ze lopen welgeteld een minuut aangelijnd tot we in het bos zijn en dan gaat het zaakje los. Ik ben geloof ik langer bezig om alles in tuigen te hijsen
Tuig is hier puur voor t aangelijnde plasrondje voor ik naar bed gaan. Als ik hier naar t losloopbos loop ong 20 meter van mn voordeur hooguit een halsband want daarna gaan ze toch los maar dat is maar sporadisch want 99 van de 100 keer rij ik een paar keer per dag met de auto met ze om los te kunnen rennen.
Ik geloof zeker dat de kans op een nekhernia met een halsband groter is dan met een tuig, als je hond niet fatsoenlijk aan de lijn loopt.
Het is niet zo dat een tuig een nekhernia volledig zal kunnen voorkomen
Sommige honden gaan in een tuig meer trekken, daar heeft je trainster ergens een punt, maar er zijn zat honden die fatsoenlijk meelopen. Trainer kan toch helpen leren om niet te trekken denk ik dan.
Hier alleen een tuig als ze aan de lange lijn loopt, mocht er dan een onverwachtse spurt genomen worden, knalt het niet op de nek.
Naar losloopgebied een jachtlijntje, en daar af
Ik doe met mijn hond aan cranicross en bikejorren hierbij moeten ze trekken en is het verplicht een goed soeciaal tuig aan te hebben. Omdat een gewone halsband inderdaat met trekken tot nek klachten kan ontstaan. Maar
als ik wandel en dus niet wil dat de hond trekt krijgt hij gewoon zijn halsband aan dan moet hij gewoon netjes naast lopen. Dat kun je prima leren mijn hond trok vroeger aan de lijn (stafford) nu loopt hij keurig naast
Ik zie zoveel honden met een niet passend tuig. En honden die met zo'n zwaar K9 tuig met handvat gaan zwemmen. Dat blokkeert de bewegingsvrijheid van de rug.
Ik heb ook een hekel aan tuigjes. Eigenlijk vooral omdat mijn honden er ook niet dol op zijn. Zeker Vanna krimpt in elkaar als ik met een tuig aankom. Ik heb er heel wat geprobeerd. Ze loopt nu wel mee, maar niet van harte. Hier dus gewoon halfchecks met vaste lijnen.
En ja, de mijne knallen wel eens in de lijn. Gelukkig nog nooit problemen gehad. Ik gebruik overigens nooit een flex, dan wordt de klap me te heftig. Maar als ik sommige mensen hun hond mee zie sleuren aan een tuig terwijl de poten van zijn lijf getrokken worden kan ik me ook niet voorstellen dat dit goed is. Ook zie ik zoveel honden lopen waarvan je gewoon ziet dat de beweging geremd wordt door het tuig. Ze lopen voor wijdbeens, strekken hun poten niet naar achter of trekken hun rug bol. Als ik dat op de training zie vraag ik of mensen even hun hond aan een gewone halsband, of halfcheck willen laten lopen. En dan zie je na een paar passen al dat de hond anders gaat lopen. Dat is voor mij een reden om heel kritisch naar tuigjes te kijken.
Ik hoor ook zo vaak dat het prettiger is voor de hond, maar dat hij wel ineens niet meer trekt. Dat is naar mijn idee toch echt omdat trekken niet prettig is voor de hond. Prima als je dan kiest voor een tuig om je schouders te ontlasten en de hond zijn nek. Maar niet omdat het dus zoveel prettiger is voor de hond. En als je dan ook nog hoort dat de hond de laatste tijd onder de tafel kruipt als je uit wilt gaan dan snap ik niet dat er niet ergens een lampje gaat branden.
Overigens hebben ze hier bij nooit iets aan als ze loslopen. Ze spelen graag samen, en happen naar elkaar. Ik neem daar geen risico mee.
Bo heeft een nekhernia gehad, ik weet niet precies wat de oorzaak was maar sindsdien draagt ze een tuigje dat je aan alle kanten op maat kunt aanpassen, het zit echt prima. En buiten dat, het kan heel makkelijk af. Dat doe ik sowieso als ze gaat zwemmen maar ook vaak als ze gaat spelen.
Overigens, we hebben het over een trekkende hond maar ik zie ook heel veel trekkende en sjorrende baasjes en ook dat lijkt mij niet zo goed voor de nek. Ik spreek mensen die zeggen zelf absoluut niet aan de riem te sjorren en terwijl ze dat zeggen zie ik ze voortdurend rukjes geven om de hond te corrigeren. Daar zijn ze zich dus duidelijk niet van bewust!
Mijn mechels hebben altijd een halsband om, vaak dag en nacht. Hippo heeft vaak een halsband om, maar niet altijd. Hippo en Oscar lopen altijd los, Dico zit op een aantal plekken nog aan de flexilijn of normale lijn. Trekken doen ze alle 3 niet of nauwelijks.
Als ze een tuig om krijgen mogen ze wel trekken, maar als ik wil kunnen ze uiteraard ook meelopen aan een tuig zonder te trekken. Ligt er maar net aan welk commando je eraan koppelt. Onze hondenuitlaat(zo'n 2x per 2wkn) laat ze wel trekken, ze nemen hem nogal in het O'tje... Een tuig zou dan niet gaan, dan gaat hij skiënd over straat.
Met de training hangen de mechels wel regelmatig vol in de riem aan hun halsband(zo'n breed exemplaar van 4cm) en als jonge hond staan ze ook wel eens aan de paal te hengsten aan hun halsband. Vast niet erg bevorderlijk voor hun nek, gelukkig nog geen hond gehad met een nekhernia.
Hippo schreef:Mijn mechels hebben altijd een halsband om, vaak dag en nacht. Hippo heeft vaak een halsband om, maar niet altijd. Hippo en Oscar lopen altijd los, Dico zit op een aantal plekken nog aan de flexilijn of normale lijn. Trekken doen ze alle 3 niet of nauwelijks.
Als ze een tuig om krijgen mogen ze wel trekken, maar als ik wil kunnen ze uiteraard ook meelopen aan een tuig zonder te trekken. Ligt er maar net aan welk commando je eraan koppelt. Onze hondenuitlaat(zo'n 2x per 2wkn) laat ze wel trekken, ze nemen hem nogal in het O'tje... Een tuig zou dan niet gaan, dan gaat hij skiënd over straat.
Met de training hangen de mechels wel regelmatig vol in de riem aan hun halsband(zo'n breed exemplaar van 4cm) en als jonge hond staan ze ook wel eens aan de paal te hengsten aan hun halsband. Vast niet erg bevorderlijk voor hun nek, gelukkig nog geen hond gehad met een nekhernia.
Dat wil ik dus niet dus hier met aanplagen altijd een tuig... en thuis als ik er niet bij ben (zelfs in de auto) kaal... halsbanden en tuigen alleen als we gaan wandelen hooguit of trainen.
Hier ook alleen maar als we gaan wandelen en dan heeft ze een eenvoudig instaptuigje, nog eentje van Tirsa. Deze hebben we
Ja het is rood, vond ik toen leuk bij Tirsa en bij Lotje, maakt niet uit, zie je toch niet met de vacht. Eenvoudig aan te doen, pootjes erin en klik dicht. En ook zij kruipt niet onder de tafel. We zijn bijna zo ver dat ze zelf in het tuigje gaat staan en ik het alleen maar omhoog hoef te trekken. Binnen heeft ze niets om.
Ninthe heeft wel de neiging om onder tafel te kruipen of zich dramatisch ter aarde te storten, maar dat is niet alleen voorbehouden aan een tuig omdoen of de lijn aan het tuig doen. Dat doet ze ook met de gentle leader omdoen (daar staat ze alleen überhaupt niet meer mee op, dus die gebruiken we niet meer) of met de halsband omdoen of de lijn aan de halsband klikken. Met de jachtlijnen was het eigenlijk nog het minste. Maar binnenshuis stort ze zich zelfs met het omdoen van die ter aarde, alleen kort.