Het idee van een koppelwedstrijd is dat je een team vormt van een retriever en een staande hond of spaniel.
Jack de retriever was vandaag de A hond en mijn wedstrijdmaatje met haar weimaraner Mali de B hond.
Een verslagje van de proeven die Jack heeft gedaan, die van Mali kon ik niet goed zijn aangezien we gelijktijdig aan het werk waren.
Proef 1:
Voor ons is een breed bos waarin een konijn ligt. Rechts naast het bos, op een meter of 80 is een open stuk land, daar begint een sleep van een gans. Achter ons is een greppel, daarna een pad en daarna een bos met daarin een heuvel. Achter die heuvel (totaal 120 meter) ligt een kraai in de bramen.
De sleep moet eerst dus ik heb Jack direct ingezet op de sleep, hij liep mooi in 1 streep naar het veld en pakte daar direct de sleep op. Gelijktijdig was Mali ingezet op het konijn voor ons in het bos. Jack was als eerste terug dus ik ben gelijk omgedraaid om ook de kraai te gaan halen. Wat deed hij dit geweldig, hij liep in 1 lijn, over de greppel, over het pad, bos in, heuvel op en doordat ik hem aan de juiste kant had ingezet zag ik hem mooi zijn verwaaiing pakken en insteken. Toen was hij even zicht maar al snel kwam hij weer even in zicht want de kraai hing in de boom

Proef 2:
We staan op post en zowel voor als achter ons is een bosperceel. Achter ons op flinke afstand klinkt een schot en daar ligt een konijn. Voor ons ligt een kraai. Rechts van ons als het pad een stuk afgelopen wordt is aan de linkerkant een ander bosperceel, hier ligt een onbekend stuk wild.
We beginnen en Mali wordt gelijk op het konijn gestuurd nu die nog vers in het geheugen zit. Ik stuur Jack eerst naar het verste bosperceel en hij kwam al snel weer terug, met een vos. Mali was nog niet terug dus ik laat Jack ook de kraai halen en ook die komt snel binnen. Het was nog even spannend want Mali had wat moeite het konijn te vinden maar gelukkig kwam dat ook goed.

Proef 3:
We staan op post en achter ons wordt een eend geschoten die in het water valt. Voor ons aan de linkerkant op ongeveer 100 meter net het hoekje om naar links begint een sleep. naast het veld voor ons aan de rechterkant is een bosperceel, achter dat bosperceel ligt een duif. Deze duif is een dirigeer voor de A hond, ze moeten eerst naar een stoppunt worden gedirigeerd (op ongeveer 100 meter) en daarna mogen ze naar de duif gedirigeerd worden.
Ik zet Jack gelijk in op de sleep en Mali wordt ingezet op de eend achter ons. Jack loopt mooi richting sleep, pakt deze snel op en komt al snel weer terug met de eend. Ik zet hem daarna gelijk naar het stoppunt (die ook nog eens vlak naast de sleep ligt) en dit doet hij netjes. Hierna dirigeer ik hem achter het bos door naar de duif. Hij trok even naar voren het bos in maar ik kon hem vrij makkelijk weer naar achter zetten. Daarna was het spannend en wachten maar Jack had de duif mooi gevonden. Inmiddels was ook Mali terug met de eend.

Proef 4:
Voor ons wordt een eend geschoten op een "eilandje", op het eilandje ernaast ligt een verloren zoek van een konijn. Links van ons op zo'n 100 meter in de dekking begint een pittige sleep van een fazant.
Ik dirigeer Jack gelijk naar de sleep en Mali wordt naar de gemarkeerde eend gezet. Jack komt vrij snel op de sleep en begint hem uit te werken. Inmiddels zie ik dan hij midden door een groep mensen die daar stonden met honden (wandelaars) heenloopt maar de helper zei me dat hij gelijk had, die mensen hadden geen idee en stonden dus midden op de sleep

Proef 5:
We staan op een pad met aan de linkerkant "ruigte" en daarachter een grote plas en aan de rechterkant een bos. Op de plas wordt vanuit de boot een eend geschoten. Aan rechterkant in het bos ligt een kraai. Aan de linkerkant in de ruigte zou ook nog een konijn liggen.
We zetten de honden gelijktijdig in, Jack op de eend vanuit de boot en Mali op de kraai. Jack is als 1e terug dus ik zet hem gelijk links in de ruigte voor het konijn. Hij zoekt zich te pletter maar kan niks vinden, hij is zelfs nog even terug gegaan naar de boot en erin geklommen (sorry meneer in de boot

Dan proef 6:
We staan op een groot veld, links van ons wordt een kraai geschoten die tussen de lokkers valt en rechts van ons, over een pad en daarna over een sloot heen valt wordt een eend geschoten. Als laatste was er nog een AA apport voor de A hond, een verloren duif die op 150 meter in het veld lag. Maar voor ze die duif mochten halen moesten ze eerst naar een stoppunt gedirigeerd worden, langs de oude valplek van de markeer af, stoppunt was ongeveer op 200 meter. Vanaf het stoppunt was het zo'n 150 meter naar de duif.
We besluiten eerst beide honden op de markeer in te zetten, Mali op de kraai en Jack op de eend. Beiden kwamen heel vlot binnen dus ik begin gelijk aan de dirigeer. En wauw! wat liet Jack weer prachtig werk zien! hij kwam al snel op het stoppunt. Hierna heb ik hem richting de duif gezet maar hij liep daar net iets onder de wind. Gestopt, terug naar boven, weer naar rechts en hoppa hij pakte mooi zijn verwaaiing en ook de duif kwam binnen, ruim binnen de tijd allemaal.
Het veld van de dirigeer.
Aan de zijkant links (in het midden ongeveer) zie je een witte stip (heb ik net gemaakt), het stuk waar het donkergroene overgaat in wat lichter groen, het lijkt zo niet ver maar als je via het pad rechts kijkt zie je pas wat een eind het is, dat is het stoppunt.

Inzet dirigeer.

Dirigeren, hond is zover dat je als voorjaagster alleen nog maar een zwart puntje ziet.

Maar die duif was heel snel binnen, knappe man

Dit was voor Jack zijn 1e MAP op A niveau.
En wat deed hij het goed