Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Breitensport update; Combisport! - update
Moderator: moderatorteam
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Breitensport update; Combisport! - update
Het laatste topic hierover stamde uit 2011, dus heb ik deze maar gestart.
Ik wil graag een hondensport doen met Murdock. Omdat hij nog wel kan rellen, werd mij Breitensport aangeraden, omdat daar ook nog een stuk gehoorzaamheid in zit.
Ik kende het eigenlijk niet en na wat googlen, lijkt het me best leuk en ook haalbaarder voor ons dan hoopers of agility.
De KC waar wij trainen biedt het ook aan dus ga ik het aankomend seizoen proberen denk ik.
Zijn hier mensen met ervaring in de Breitensport? Hoe is het om te doen?
Ik wil graag een hondensport doen met Murdock. Omdat hij nog wel kan rellen, werd mij Breitensport aangeraden, omdat daar ook nog een stuk gehoorzaamheid in zit.
Ik kende het eigenlijk niet en na wat googlen, lijkt het me best leuk en ook haalbaarder voor ons dan hoopers of agility.
De KC waar wij trainen biedt het ook aan dus ga ik het aankomend seizoen proberen denk ik.
Zijn hier mensen met ervaring in de Breitensport? Hoe is het om te doen?
Laatst gewijzigd door wolvster op 08 mei 2016 22:36, 4 keer totaal gewijzigd.
- Iris-Marie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël (jachtlijn)
Re: Breitensport
Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me wel heel afwisselend en des te leuker voor een hond die nogal van het rellen is?

- Inne
- Zeer actief
Dat hebben Madison en ik gedaan! Leuk hoor, inderdaad stukje gehoorzaamheid, verder toestellen en slalom.

Madison
Boris, voor altijd in mijn hart
- lisa67
- Actief
- Mijn ras(sen): West Highland White en Airedale Terriër
- Aantal honden: 2
Ik had nog nooit van Breitensport gehoord dus ook maar even op google gezocht. Lijkt mij ook erg leuk!
Maar waarom is hoopers of behendigheid niet geschikt dan?
Wat ik nu doe met Aiken is balans & coördinatie. En dat gaat heel goed. Telkens aan het begin van de les wil hij wel even het hele veld op zijn kop zetten en maakt zich erg druk. Vooral omdat er alleen maar teefjes in onze groep zitten. Maar na een kwartiertje is dat wel over is doet hij heel netjes zijn oefeningen.
We zitten nu in de beginners groep, dan volgens er nog 10 lessen voor gevorderden en daarna wil ik met hem hoopers gaan proberen.
Maar waarom is hoopers of behendigheid niet geschikt dan?
Wat ik nu doe met Aiken is balans & coördinatie. En dat gaat heel goed. Telkens aan het begin van de les wil hij wel even het hele veld op zijn kop zetten en maakt zich erg druk. Vooral omdat er alleen maar teefjes in onze groep zitten. Maar na een kwartiertje is dat wel over is doet hij heel netjes zijn oefeningen.
We zitten nu in de beginners groep, dan volgens er nog 10 lessen voor gevorderden en daarna wil ik met hem hoopers gaan proberen.
- wolvster
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Breitensport update; Combisport?-eerste les
Hoewel ik nog niet heel duidelijke verschillen heb gezien tussen Combisport en Breitensport heeft de KC besloten Combisport te gaan geven ipv Breitensport.
Nou prima, zoals gezegd ; weinig tot geen verschillen
Afgelopen zondag was de eerste les. Murdock was vreselijk aan het hyperen
, dat was wel jammer, maar het was erg leuk om te doen.
We begonnen met de gehoorzaamheid (volg, halt, voet, af, zit, voorkomen). Hoewel ik weet dat Murdock het echt wel kan (echt wel!) vindt hij het wel heel erg moeilijk om zich te concentreren op het veld. Dit had hij ook al bij de basis gehoorzaamheidscursus en is best wel irritant, vooral omdat hij het thuis in de wijk zo supergoed doet! Continu zat hij om zich heen te kijken, blaffen, trekken en vooral maar kort luisteren.
Het behendigheidsgedeelte ging beter; de hordes (laag, want ik sprong ook mee
), de ton en de A-schutting deed hij uitstekend. Wel maakt hij een 'vliegende start', dwz hij verliest mij een beetje uit het oog en gaat voor mij uit. Ik kreeg als tip een twist te gebruiken bij de start, dus die probeer ik hem nu aan te leren.
Superleuk en ook een leuke groep honden bij elkaar!
Ik hoop dat hij op de één of andere manier toch wat rustiger wordt op het veld. Heeft iemand daar tips voor?
Ik ga nu vaker oefenen op gras en met meer afleiding, maar ik weet niet of dat de manier is.
Nou prima, zoals gezegd ; weinig tot geen verschillen

Afgelopen zondag was de eerste les. Murdock was vreselijk aan het hyperen

We begonnen met de gehoorzaamheid (volg, halt, voet, af, zit, voorkomen). Hoewel ik weet dat Murdock het echt wel kan (echt wel!) vindt hij het wel heel erg moeilijk om zich te concentreren op het veld. Dit had hij ook al bij de basis gehoorzaamheidscursus en is best wel irritant, vooral omdat hij het thuis in de wijk zo supergoed doet! Continu zat hij om zich heen te kijken, blaffen, trekken en vooral maar kort luisteren.
Het behendigheidsgedeelte ging beter; de hordes (laag, want ik sprong ook mee

Superleuk en ook een leuke groep honden bij elkaar!
Ik hoop dat hij op de één of andere manier toch wat rustiger wordt op het veld. Heeft iemand daar tips voor?
Ik ga nu vaker oefenen op gras en met meer afleiding, maar ik weet niet of dat de manier is.

- mito
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
- Aantal honden: 3
Re: Breitensport update; Combisport? - les 1
Leuk
Ik heb met beide dames de afgelopen 2 jaar ook combisport wedstrijden gelopen. Ik vind het ook leuk om te doen.
Vaak is het onder controle houden van de hond, dus dat hij bij je blijft i.p.v. ervandoor gaan de grootste moeilijkheid. Vooral als ze het spelletje door krijgen

Vaak is het onder controle houden van de hond, dus dat hij bij je blijft i.p.v. ervandoor gaan de grootste moeilijkheid. Vooral als ze het spelletje door krijgen

- wolvster
- Zeer actief
- Contacteer:
mito schreef:LeukIk heb met beide dames de afgelopen 2 jaar ook combisport wedstrijden gelopen. Ik vind het ook leuk om te doen.
Nou dat wordt dan nog wat zodra hij het door krijgt, haha!

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Hier ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk.lisa67 schreef: Maar waarom is hoopers of behendigheid niet geschikt dan?
Juist als hij graag voor je uit wil werken en niet binnen een bepaalde afstand van jou wil blijven, wat voor Combisport volgens mij vereist is, zou hoopers of agility geschikt kunnen zijn. Daar is het juist een voordeel als de hond geen moeite heeft om op meer afstand te werken.
- wolvster
- Zeer actief
- Contacteer:
Klopt, maar omdat hij zo graag naar andere honden/dingen wil op het veld leek dit me een beter idee. Vooral omdat je dit (in ieder geval in eerste instantie) aangelijnd doet.LongFields schreef:Hier ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk.lisa67 schreef: Maar waarom is hoopers of behendigheid niet geschikt dan?
Juist als hij graag voor je uit wil werken en niet binnen een bepaalde afstand van jou wil blijven, wat voor Combisport volgens mij vereist is, zou hoopers of agility geschikt kunnen zijn. Daar is het juist een voordeel als de hond geen moeite heeft om op meer afstand te werken.
Daarnaast wilde ik ook graag wat gehoorzaamheid doen en dit leek me een goede combinatie.
Hoopers zit ik ook naar te kijken, om dat er naast te gaan doen. Maar dan moet hij eerst wat meer rust krijgen op het veld.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Ik zou er niet bang voor zijn dat Murdock geen behendigheid kan doen. In veel beginnersklasjes wordt er ook regelmatig wat aan de lijn gedaan en 'ontsnapt' er ook regelmatig een hond. Maar als ze het spelletje leuk beginnen te vinden, is dat helemaal geen issue meer.
Met Mayke heb ik ook moeite gehad om op de hondenschool los van de lijn te trainen. Om dezelfde redenen als jij wilde ik me eerst niet inschrijven voor behendigheid.
Nu ligt mn lijn de helft van de training ergens onvindbaar in t gras.
Maar ik kan me voorstellen dat Combi sport ook een leuke sport is! Behendigheid kan altijd nog.
T wordt hier niet aangeboden.
Met Mayke heb ik ook moeite gehad om op de hondenschool los van de lijn te trainen. Om dezelfde redenen als jij wilde ik me eerst niet inschrijven voor behendigheid.
Nu ligt mn lijn de helft van de training ergens onvindbaar in t gras.
Maar ik kan me voorstellen dat Combi sport ook een leuke sport is! Behendigheid kan altijd nog.
T wordt hier niet aangeboden.

- wolvster
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij les 2 was Murdock al iets rustiger op het veld gelukkig. Ik kreeg de tip om de volgende keer een uurtje eerder aanwezig te zijn en dan naast het veld te kijken bij alle andere sportende/ trainende honden. Zo krijgt hij de kans om te wennen aan alle prikkels. Hij is niet het enige ongeleide projectiel trouwens, maar omdat ik weet dat hij het kan heb ik de trainster toch even om tips gevraagd.
Deel 1 was gehoorzaamheid. Dit ging wederom vrij slecht, door alle afleiding. Deel twee was obstakels, dat ging beter!
Na alle onderdelen los te hebben geoefend, en de twist een paar keer gedaan te hebben gingen we het parcours lopen.
Dit was de eerste keer dat ik 'm liep met Murdock:
Start, horde, twist, horde, horde, twist, ton, tunnel, twist, A-frame, einde.
https://youtu.be/BovYhE-NkbY
Twist ging nog niet zo soepel en er ging een horde af, haha! Maar het was ontzettend leuk en Murdock was dolenthousiast!

Deel 1 was gehoorzaamheid. Dit ging wederom vrij slecht, door alle afleiding. Deel twee was obstakels, dat ging beter!
Na alle onderdelen los te hebben geoefend, en de twist een paar keer gedaan te hebben gingen we het parcours lopen.
Dit was de eerste keer dat ik 'm liep met Murdock:
Start, horde, twist, horde, horde, twist, ton, tunnel, twist, A-frame, einde.
https://youtu.be/BovYhE-NkbY
Twist ging nog niet zo soepel en er ging een horde af, haha! Maar het was ontzettend leuk en Murdock was dolenthousiast!

- mito
- Zeer actief
- wolvster
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Breitensport update; Combisport? - les 2
Vandaag heeft Murdock het parcours los gelopen!
Er was wel een lekker koekje voor nodig om hem bij de les te houden, maar hij deed het dan ook supergoed!
Ik ben heel trots op hem!!
Er was wel een lekker koekje voor nodig om hem bij de les te houden, maar hij deed het dan ook supergoed!
Ik ben heel trots op hem!!
- mito
- Zeer actief
Re: Breitensport update; Combisport! - update
Daar kan je blij van worden. Goed gedaan
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Leuk, goed gedaan 

- wolvster
- Zeer actief
- Contacteer:
mito schreef:Daar kan je blij van worden. Goed gedaan
Bedankt!mosquito1980 schreef:Leuk, goed gedaan

Vorige week hebben we de gehoorzaamheid weer eens wat meer aandacht gegeven en dat ging eigenlijk ook prima!
Afgelopen week heb ik dat thuis ook nog wat vaker gedaan, met name het blijf vindt hij nog lastig op sommige momenten (lekkere geurtjes, afleiding), maar het gaat steeds beter.
Vandaag hebben we het parcours gelopen met de riem om ons middel (de hond vast) en de handen op de rug, zodat de hond heel goed op je leert letten. Dat vond ik echt een hele nuttige oefening die ik thuis ook kan oppakken. Natuurlijk deden we de tunnels en de band niet op die manier, haha! Maar wel de ton, de hordes, de slalom en de A-schutting.
Daarna nog een rondje los gedaan, weer had ik een lekker koekje nodig, maar hij bleef bij me, ondanks de ganzen die verderop het veld waren neergestreken...

- wolvster
- Zeer actief
- Contacteer:
Vanmiddag was alweer de laatste les van het seizoen. In de zomervakantie zal ik wel wat gehoorzaamheid trainingen blijven volgen, maar echt Combisport begint weer in september.
Het is echt zo ontzettend leuk om te doen!
Murdock heeft vandaag alles los van de lijn gedaan met een lekker voertje als beloning uiteraard.
Het ging heel goed!
Hij start alleen wat snel, dus ik ga denk ik de twist weer invoeren om hem wat af te remmen.
We deden vandaag ton, A-schutting, tunnels, slalom en bak (zowel als afleiding met een voertje er in, als object om op te zitten). Vooraf deden we wat gehoorzaamheid; naast, af, blijf, kom voor en voet. Ging allemaal weer meer dat prima, dus ik ben hartstikke trots op de blije gup!
Hier een foto van ons in actie. Meer foto's zet ik in de fotohoek

Het is echt zo ontzettend leuk om te doen!

Murdock heeft vandaag alles los van de lijn gedaan met een lekker voertje als beloning uiteraard.
Het ging heel goed!

Hij start alleen wat snel, dus ik ga denk ik de twist weer invoeren om hem wat af te remmen.
We deden vandaag ton, A-schutting, tunnels, slalom en bak (zowel als afleiding met een voertje er in, als object om op te zitten). Vooraf deden we wat gehoorzaamheid; naast, af, blijf, kom voor en voet. Ging allemaal weer meer dat prima, dus ik ben hartstikke trots op de blije gup!
Hier een foto van ons in actie. Meer foto's zet ik in de fotohoek