Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag over elektronische trainingsband

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

*Wolf*
Zeer actief

Vraag over elektronische trainingsband

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Na een onverwachte wegloopactie waarbij mijn twee honden een op- en afrit van de snelweg overstaken, heb ik de trilband weer in gebruik genomen. Die werkt erg goed voor mijn reu, zelfs zodanig dat ie met de band om in 1 week al erg goed is gaan luisteren naar het 'hier'-commando. Nu is het wel een heel lullig bandje, waarvan je telkens de batterijen eruit moet schroeven anders lopen ze in 1 dag leeg. Ook zit er geen toonfunctie in en die wil ik wel. Tijd dus voor een nieuwe, betere trilband.

Nu vind ik het best schokkend dat er zo weinig keus is op dat gebied. Ik vond een mooie, met vier trilniveaus, maar die is momenteel niet leverbaar. Verder bijna alleen maar banden met tril- én schokfunctie, tot wel 100 niveaus :80: ('veilige schokjes' staat er dan bij of: 'milde schokjes', steeds verkleinwoord :roll: ). Maar ik wil er per se geen schokfunctie op, heeft mijn hond ook niet nodig want hij is gevoelig genoeg en kans op vergissing is altijd mogelijk natuurlijk. Nu kom ik wel tegen dat er in de set twee contactpinnen zitten. Ik heb het idee dat je die zelf moet bevestigen. Stel nou dat ik die niet bevestig, is het dan zo dat de schokfunctie vanzelf niet werkt? Dat zou de keus op het gebied van trainingsbanden heel wat groter maken :D

Er is vast wel iemand die dit weet?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Vraag over elektronische trainingsband

Ongelezen bericht door crutz »

http://www.dogtra.nl

Afbeelding

Kwam hem toevallig vd week tegen. Specifieke vibratie trainer
crutz
Zeer actief
Contacteer:

*Wolf* schreef:Nu kom ik wel tegen dat er in de set twee contactpinnen zitten. Ik heb het idee dat je die zelf moet bevestigen. Stel nou dat ik die niet bevestig, is het dan zo dat de schokfunctie vanzelf niet werkt? Dat zou de keus op het gebied van trainingsbanden heel wat groter maken :D

Er is vast wel iemand die dit weet?
Niet enkel verwijderen. Stroombanden hebben doorgaans ook dummy contact punten die inderdaad geen stroom doorgeven. Die zijn van plastic. Die moeten er dan op.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

*Wolf* schreef: Maar ik wil er per se geen schokfunctie op, heeft mijn hond ook niet nodig want hij is gevoelig genoeg en kans op vergissing is altijd mogelijk natuurlijk. Nu kom ik wel tegen dat er in de set twee contactpinnen zitten. Ik heb het idee dat je die zelf moet bevestigen. Stel nou dat ik die niet bevestig, is het dan zo dat de schokfunctie vanzelf niet werkt? Dat zou de keus op het gebied van trainingsbanden heel wat groter maken :D
Ik snap deze vraag niet. Er zijn kunsstof pennen bijgeleverd bij de betere merken, en deze kunststof pennen geleiden geen stroom en dus werkt de schokfunctie niet.
Maar die moet je er zelf wel even opdraaien. Dat is de moeite niet.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

crutz schreef:http://www.dogtra.nl

Afbeelding

Ik was heel blij dat je deze liet zien, tot ik erachter kwam dat er ook echt niet meer over te vinden is op internet/dogtra-site dan hierboven vermeld. Ook bij leveranciers van dogtra-producten staat ie er niet bij.
*Wolf*
Zeer actief

Paisley schreef:
*Wolf* schreef: Maar ik wil er per se geen schokfunctie op, heeft mijn hond ook niet nodig want hij is gevoelig genoeg en kans op vergissing is altijd mogelijk natuurlijk. Nu kom ik wel tegen dat er in de set twee contactpinnen zitten. Ik heb het idee dat je die zelf moet bevestigen. Stel nou dat ik die niet bevestig, is het dan zo dat de schokfunctie vanzelf niet werkt? Dat zou de keus op het gebied van trainingsbanden heel wat groter maken :D
Ik snap deze vraag niet. Er zijn kunsstof pennen bijgeleverd bij de betere merken, en deze kunststof pennen geleiden geen stroom en dus werkt de schokfunctie niet.
Maar die moet je er zelf wel even opdraaien. Dat is de moeite niet.
Wat snap je er niet aan dan? Je geeft toch helder en afdoende antwoord waar ik wat aan heb :D ?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

*Wolf* schreef:
crutz schreef:http://www.dogtra.nl

Afbeelding

Ik was heel blij dat je deze liet zien, tot ik erachter kwam dat er ook echt niet meer over te vinden is op internet/dogtra-site dan hierboven vermeld. Ook bij leveranciers van dogtra-producten staat ie er niet bij.

Is ook niet van dogtra maar van dogwatch wat ik zo snel zie. Wel via zelfde leverancier. Zou bedrijf in Lienden (contact gegevens op www.dogtra.nl ) er gewoon even over bellen. Kunnen je vast meer vertellen.
*Wolf*
Zeer actief

crutz schreef:
Is ook niet van dogtra maar van dogwatch wat ik zo snel zie. Wel via zelfde leverancier. Zou bedrijf in Lienden (contact gegevens op http://www.dogtra.nl ) er gewoon even over bellen. Kunnen je vast meer vertellen.
Ah! Dan heb ik hem snel gevonden, ja. Wel een prijsje, 255 euro, voor mijn simpele doel. En dan te bedenken dat Dogtra zelf een prachtige vibratieband, de D-Control 440, heeft voor minder dan de helft van die prijs. Maar die is niet leverbaar momenteel. Ik ga eens contact opnemen met Dogtra hierover. Bedankt voor het meedenken in elk geval :ok:

Overigens las ik trouwens in een ander topic dat je de contactpunten wel degelijk gewoon kunt weglaten met als tip ze af te plakken tegen irritatie. En dat de stroomfunctie dan niet werkt.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

In dat laatste geval zou ik liever de bijgeleverde dummy contactpunten gebruiken dan zelf rommelen met afplakken ;)
*Wolf*
Zeer actief

Tara schreef:Waar doe je moeilijk over?
Als je gewoon een dogtra halsband koopt en de sterkte op nul draait, dan kún je helemaal niet per ongeluk een stroomstootje geven.
De trilfunctie staat daar los van.
Ik wil gewoon ook niet in de verleiding komen, sommige dingen moet je gewoon niet willen afstraffen :wink:
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik heb er 1 met geluid, trilling en stroom. dat zijn 3 aparte drukknoppen en als je de stroom op 0 zet krijgt hij ook geen stroom.
ellen
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

ellen en de birmanen schreef:ik heb er 1 met geluid, trilling en stroom. dat zijn 3 aparte drukknoppen en als je de stroom op 0 zet krijgt hij ook geen stroom.
ellen
Ja is misschien toch ook een optie. Ik neem de tijd om een goede beslissing te nemen. Welk type heb jij?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:Hier wordt twee keer hetzelfde gezegd, en je reageert twee keer heel verschillend. :U:
*Wolf* schreef:
Tara schreef:Waar doe je moeilijk over?
Als je gewoon een dogtra halsband koopt en de sterkte op nul draait, dan kún je helemaal niet per ongeluk een stroomstootje geven.
De trilfunctie staat daar los van.
Ik wil gewoon ook niet in de verleiding komen, sommige dingen moet je gewoon niet willen afstraffen :wink:
*Wolf* schreef:
ellen en de birmanen schreef:ik heb er 1 met geluid, trilling en stroom. dat zijn 3 aparte drukknoppen en als je de stroom op 0 zet krijgt hij ook geen stroom.
ellen
Ja is misschien toch ook een optie. Ik neem de tijd om een goede beslissing te nemen. Welk type heb jij?
En met de dummy contactpunten kan je in de verleiding komen wat je wil maar geeft hij toch geen stroom.
*Wolf*
Zeer actief

crutz schreef: En met de dummy contactpunten kan je in de verleiding komen wat je wil maar geeft hij toch geen stroom.
Ik vroeg me af of alle trainingsbanden dummy- of plastic contactpunten hebben. Vandaar dat ik over de optie van weglaten en afplakken nadacht. Ik weet nog niet welke band het gaat worden en het staat er voor zover ik kan zien niet bij, of die plastic kappen erbij zitten.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Van dogtra zijn ze sowieso los te bestellen.
*Wolf*
Zeer actief

Whoepie, zie ineens dat de vibratieband van mijn voorkeur weer verkrijgbaar is :cheer:
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

*Wolf* schreef:
ellen
itrainer it728 hij is oplaadbaar.
ellen
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

*Wolf* schreef:Ah! Dan heb ik hem snel gevonden, ja. Wel een prijsje, 255 euro, voor mijn simpele doel. En dan te bedenken dat Dogtra zelf een prachtige vibratieband, de D-Control 440, heeft voor minder dan de helft van die prijs. Maar die is niet leverbaar momenteel. Ik ga eens contact opnemen met Dogtra hierover. Bedankt voor het meedenken in elk geval :ok:
*Wolf* schreef:Whoepie, zie ineens dat de vibratieband van mijn voorkeur weer verkrijgbaar is :cheer:
Dat is toch geen Dogtra, of ben ik nou abuis? Misschien is het hetzelfde, maar zo op het eerste oog lijkt Dog Trace mij een ander merk te zijn (niet dat je van mij een Dogtra moet nemen, maar omdat je zelf aangeeft dat hij van Dogtra zou zijn).
*Wolf*
Zeer actief

Je hebt gelijk, ik haal alles door elkaar. Dogtra, Dogtrace, het scheelt ook maar twee letters :oohja:

Maar het merk maakt me verder niet zoveel uit, waar het om gaat is dat dit precies de band is die ik wilde: 5 trilniveaus, toonsignaal en als bonus LED-verlichting. En waterdicht en uitbreidbaar naar twee honden. Voldoende voor wat ik nodig heb, dit moet volstaan om de puntjes op de i te zetten.
*Wolf*
Zeer actief

Cleva schreef:Ik zou zelf de stroomfunctie wel aanlaten.
Ik vind het helemaal prima om de trilfunctie te gebruiken ter vervanging van een gesproken commando en dat is in feite genoeg als je het juist aanleert maar als ik de boel toch al op de hond heb wil ik ook kunnen corrigeren voor negeren.
Je kunt er de donder op zeggen dat ze (meervoud ook, dus nog) dat een keer gaan doen.

Hangt af van de hond. Mijn hond reageert direct op een lullige vibratie van mijn wegwerptrainingsband. Laat staan op standje 5 van een high tech vibratieband met contactpunten.
Verder bijna alleen maar banden met tril- én schokfunctie, tot wel 100 niveaus :80: ('veilige schokjes' staat er dan bij of: 'milde schokjes', steeds verkleinwoord :roll: ).
Het is geen vals verkleinwoord. Milde schokken bestaan gewoon, hoor.
Heb je weleens een schokje gekregen van je autodeur of als je iemand een hand geeft? Als dat elke keer gebeurt ga je vanzelf geen handen meer geven maar dat betekent nog niet dat het je vreselijk pijn doet.

Ja hè hè, als je standje 1 t/m 20 doet misschien, maar standje 100 zal toch wel van een iets ander niveau zijn, denk je zelf ook niet :roll:

Beslist onprettig maar een flink pak mopper van de baas is voor een hond vaak veel heftiger en in feite ook schadelijker voor de band met je hond.
Er is helemaal niets mis met het gebruik van stroom. Dat past ruimschoots binnen een diervriendelijke, liefhebbende aanpak.
Natuurlijk moet je je hond niet sidderend over de grond laten kruipen met een knallende TT maar doen alsof dat de enige manier is om een TT in te zetten is echt onzin.

Doe die band zelf om je been en test uit tot welke instelling je durft te gaan. Dan weet je precies wat je doet en of je het acceptabel vindt.

Zoals gezegd, hangt van de hond af. Waarom meteen met stroom beginnen als je hond misschien ook adequaat reageert op trilling? Dat bedoel ik dus met 'schokkend' (ben zelfs verbijsterd erover :O: ), dat er gewoon direct vanuit wordt gegaan dat alle honden stroom nodig hebben om te leren luisteren. Zonder naar de gevoeligheid van de individuele hond te kijken.

*Wolf*
Zeer actief

Cleva schreef:
*Wolf* schreef: Ja hè hè, als je standje 1 t/m 20 doet misschien, maar standje 100 zal toch wel van een iets ander niveau zijn, denk je zelf ook niet :roll:
Dan zet je hem toch gewoon niet op die stand? Wat is het probleem?
Dat ze het om verkooptechnische redenen op de sites steeds over milde schokjes hebben bij banden met 100 schokniveaus en dat dat hooguit voor de eerste 20 niveaus opgaat :mep:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Kruimel53 schreef:
*Wolf* schreef:
Cleva schreef:
*Wolf* schreef: Ja hè hè, als je standje 1 t/m 20 doet misschien, maar standje 100 zal toch wel van een iets ander niveau zijn, denk je zelf ook niet :roll:
Dan zet je hem toch gewoon niet op die stand? Wat is het probleem?
Dat ze het om verkooptechnische redenen op de sites steeds over milde schokjes hebben bij banden met 100 schokniveaus en dat dat hooguit voor de eerste 20 niveaus opgaat :mep:
Nou, je kunt hetzelfde stroomniveau natuurlijk zowel in 20 als in 100 stappen indelen. Dus die 100 stappen zegt op zich nog niks over de hoogte van het maximale niveau.
dat dus
en durf te zeggen dat bij een dogtra tot zeker stand 40 van de 127 een lichte kriebel/irritatie is ipv echt vervelend en dat ik inmiddels mag zeggen dat tot stand 100 nog niet vergelijkbaar is met stroomdraad (natuurlijk pas weer eens tegenaan gaan staan met mn domme hoofd ;) )
*Wolf*
Zeer actief

crutz schreef: dat dus
en durf te zeggen dat bij een dogtra tot zeker stand 40 van de 127 een lichte kriebel/irritatie is ipv echt vervelend en dat ik inmiddels mag zeggen dat tot stand 100 nog niet vergelijkbaar is met stroomdraad (natuurlijk pas weer eens tegenaan gaan staan met mn domme hoofd ;) )
Ik kan me dat dan heel moeilijk voorstellen. Of misschien gaat het van 100 naar 127 ineens heel hard :19: Als het echt van die milde schokjes zouden zijn, zou er immers niet zoveel controverse over schokbanden bestaan, zouden honden die vaak geschokt worden geen brandplekken in de hals hebben, et cetera.

Ik heb één ervaring met een 'schokband'. Dat is de trilband die ik nu heb. Volgens de beschrijving zou daar geen schok in zitten, enkel twee (brave) trilstanden en een geluidstoon. Maar ondanks het icoontje van het luidsprekertje zat er vreemd genoeg wel degelijk een schokstand op. Nou vermoed ik dat die in schoktraining-land niets voorstelt, gezien het fluttige van de band, maar ik vond het toch echt een onaangenaam gevoel. Niet heel heftig, niet pijnlijk, maar liever vermijd ik het. De schokstand was trouwens na één keer gebruik 'in het veld' kapot. Maar dat een dogtra dan tot stand 100 niet veel voorstelt, kan er bij mij niet in. Is misschien ook maar net wat je zelf gewend bent en kan hebben :wink:

Hoe dan ook zijn er veel meer schokbanden dan Dogtra, en volgens mij werd daar juist steeds bij vermeld dat het veilige of milde schokjes waren. En dat lijkt me gewoon echt niet realistisch (maar wel verkooppraat om het effect te verzachten). In ieder geval verkies ik zelf een vibratie, dat is voor de hond ook niet aangenaam in de hals, maar lijkt me beter te verdragen dan een stroomschok, ook als is die licht.

Edit: verhelderend stukje, afkomstig van http://www.go4dogs.be/2011/08/stroomban ... ngsmiddel/ Je kunt dus niet een op een een bepaald schokniveau classificeren als 'erg' of 'niet erg' voor de hond vergeleken bij hoe je het zelf ervaart.

"Er zitten echter nogal wat venijnige addertjes onder het gras. Door de handler een keertje het effect van de stroom te laten voelen, denkt deze al gauw dat de hond net zoiets voelt als hijzelf. Maar honden zijn geen mensen: ze hebben overal haar. Hoe een bepaalde hoeveelheid stroom precies ervaren wordt door de hond, is moeilijk na te gaan, ook omdat dit per keer afhankelijk is van bijvoorbeeld de huidweerstand en de luchtvochtigheid. Bovendien verschilt de gevoeligheid van hond tot hond. De hond kan dus, lichamelijk en emotioneel, iets heel anders ervaren dan de handler. Bovendien laat men de eigenaar van de hond de stroom meestal voelen op de relatief ongevoelige bovenkant van de onderarm, terwijl honden de stroom krijgen toegediend op veel gevoeligere plekken zoals in de nek, om er maar een van de minst erge te noemen. Hoe zwaarwegend de plaats is waar de stroom wordt toegediend, blijkt uit een persoonlijke observatie: enkele mensen die het hoogste niveau op de bovenkant van hun onderarm konden verdragen, haakten bij toediening op de binnenkant van hun onderarm al af bij de midden-stand en konden bij toediening van de stroom in hun hals de pijn van de laagste twee standen maar nauwelijks verdragen. Bovendien trok de pijn daarbij door het hele hoofd: een effect dat men op de onderarm niet voelde. Zelf had ik bij een stroomstootje op de een na laagste stand een kwartier lang last van een branderige plek op mijn onderarm, wat mij tot een ‘zeer gevoelig type’ bestempelde."
*Wolf*
Zeer actief

*Wolf* schreef:Whoepie, zie ineens dat de vibratieband van mijn voorkeur weer verkrijgbaar is :cheer:
Verkeerd gekeken, net gebeld en die wordt voorlopig niet verwacht :(:
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

*Wolf* schreef:
Hier staat hij ook, wel uit Duitsland.
http://www.frabo.de/teleimpulsgeraete/d ... t-2-2.html
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

*Wolf* schreef:
Ik kan me dat dan heel moeilijk voorstellen. Of misschien gaat het van 100 naar 127 ineens heel hard :19: Als het echt van die milde schokjes zouden zijn, zou er immers niet zoveel controverse over schokbanden bestaan, zouden honden die vaak geschokt worden geen brandplekken in de hals hebben, et cetera.

Ik heb één ervaring met een 'schokband'. Dat is de trilband die ik nu heb. Volgens de beschrijving zou daar geen schok in zitten, enkel twee (brave) trilstanden en een geluidstoon. Maar ondanks het icoontje van het luidsprekertje zat er vreemd genoeg wel degelijk een schokstand op. Nou vermoed ik dat die in schoktraining-land niets voorstelt, gezien het fluttige van de band, maar ik vond het toch echt een onaangenaam gevoel. Niet heel heftig, niet pijnlijk, maar liever vermijd ik het. De schokstand was trouwens na één keer gebruik 'in het veld' kapot. Maar dat een dogtra dan tot stand 100 niet veel voorstelt, kan er bij mij niet in. Is misschien ook maar net wat je zelf gewend bent en kan hebben :wink:

Hoe dan ook zijn er veel meer schokbanden dan Dogtra, en volgens mij werd daar juist steeds bij vermeld dat het veilige of milde schokjes waren. En dat lijkt me gewoon echt niet realistisch (maar wel verkooppraat om het effect te verzachten). In ieder geval verkies ik zelf een vibratie, dat is voor de hond ook niet aangenaam in de hals, maar lijkt me beter te verdragen dan een stroomschok, ook als is die licht.

Edit: verhelderend stukje, afkomstig van http://www.go4dogs.be/2011/08/stroomban ... ngsmiddel/ Je kunt dus niet een op een een bepaald schokniveau classificeren als 'erg' of 'niet erg' voor de hond vergeleken bij hoe je het zelf ervaart.

"Er zitten echter nogal wat venijnige addertjes onder het gras. Door de handler een keertje het effect van de stroom te laten voelen, denkt deze al gauw dat de hond net zoiets voelt als hijzelf. Maar honden zijn geen mensen: ze hebben overal haar. Hoe een bepaalde hoeveelheid stroom precies ervaren wordt door de hond, is moeilijk na te gaan, ook omdat dit per keer afhankelijk is van bijvoorbeeld de huidweerstand en de luchtvochtigheid. Bovendien verschilt de gevoeligheid van hond tot hond. De hond kan dus, lichamelijk en emotioneel, iets heel anders ervaren dan de handler. Bovendien laat men de eigenaar van de hond de stroom meestal voelen op de relatief ongevoelige bovenkant van de onderarm, terwijl honden de stroom krijgen toegediend op veel gevoeligere plekken zoals in de nek, om er maar een van de minst erge te noemen. Hoe zwaarwegend de plaats is waar de stroom wordt toegediend, blijkt uit een persoonlijke observatie: enkele mensen die het hoogste niveau op de bovenkant van hun onderarm konden verdragen, haakten bij toediening op de binnenkant van hun onderarm al af bij de midden-stand en konden bij toediening van de stroom in hun hals de pijn van de laagste twee standen maar nauwelijks verdragen. Bovendien trok de pijn daarbij door het hele hoofd: een effect dat men op de onderarm niet voelde. Zelf had ik bij een stroomstootje op de een na laagste stand een kwartier lang last van een branderige plek op mijn onderarm, wat mij tot een ‘zeer gevoelig type’ bestempelde."
Die onderste alinea klopt deels. Het is jammer dat er niet genoemd wordt dat een hond een 7x hogere pijngrens heeft dan een mens(maar registreren wel beter dan mensen op laag niveau). En mijn honden ervaren bij mijn dogtra standje 40 als een behoorlijke straf met een zeer duidelijke reactie, dat verschilt per hond. Stand 40 is alleen niet voldoende als ze hoog in drift zitten ;-). Mijn oudste mechel wordt getraind op stand 20-30 op de Dogtra(de zware versie). Bij bepaalde oefeningen waarbij de pakwerker in het spel is en hij in hoge drift is, moet ik wel eens opschakelen naar een veel hoger niveau waarbij ik op dat moment een mildere reactie krijg van de hond dan zonder drift op 40.

Het is aannemelijk dat ze die mensen de schokken hebben laten voelen in een rustige situatie en niet tijdens een activiteit waarbij een flinke dosis adrenaline komt kijken.

Het is overigens fijn dat je eigen hond zo sterk reageert op vibratie. Hippo reageert er ook heel sterk op, hij geeft er een duidelijkere reactie op dan op stroom tot 100 bijv. Mijn jongste mechel reageert helemaal niet op vibratie en de oudste alleen als hij in rust is.
Ik ken veel meer honden die niet op vibratie reageren, ik kan mij voorstellen dat als je dan zo'n band aanschaft, je dan liever beide opties hebt (vibratie en statische correctie) zodat je zeker weet dat je kunt corrigeren in penibele situaties.

De paar merken die ik ken hebben kleine draadboutjes uit de ontvanger steken waar je de pinnen op draait. Alleen de pennen eraf halen is dan niet voldoende. Je kunt dan inderdaad beter plastic pinnen erop draaien of met een nijptang de boutjes afknippen en daarna afdichten met kit of tape oid.

*edit* nog even als aanvulling, ik heb ook honden gehad die pas boven stand 100 een keer een milde reactie gaven in situaties zonder drift en bij drift gewoon maling hadden aan het hoogste niveau. Het verschilt dus enorm per hond, ook per versie correctieband. Dogtra's heb je ook in lichtere en zwaardere versies. Van de iQ is stand 100(max) ongeveer te vergelijken met stand 40-50 van de 1900ncp. Bij de iQ kan je dan gerust over 'schokjes' spreken.
*Wolf*
Zeer actief

Kaiou schreef:
*Wolf* schreef:
Hier staat hij ook, wel uit Duitsland.
http://www.frabo.de/teleimpulsgeraete/d ... t-2-2.html
Dankje!

Ik heb dan alleen weer geen creditcard of PayPall, en bestel daarom nooit in buitenlandse shops.
*Wolf*
Zeer actief

Hippo schreef:
*Wolf* schreef:

Die onderste alinea klopt deels. Het is jammer dat er niet genoemd wordt dat een hond een 7x hogere pijngrens heeft dan een mens(maar registreren wel beter dan mensen op laag niveau). En mijn honden ervaren bij mijn dogtra standje 40 als een behoorlijke straf met een zeer duidelijke reactie, dat verschilt per hond. Stand 40 is alleen niet voldoende als ze hoog in drift zitten ;-). Mijn oudste mechel wordt getraind op stand 20-30 op de Dogtra(de zware versie). Bij bepaalde oefeningen waarbij de pakwerker in het spel is en hij in hoge drift is, moet ik wel eens opschakelen naar een veel hoger niveau waarbij ik op dat moment een mildere reactie krijg van de hond dan zonder drift op 40.

Het is aannemelijk dat ze die mensen de schokken hebben laten voelen in een rustige situatie en niet tijdens een activiteit waarbij een flinke dosis adrenaline komt kijken.

Het is overigens fijn dat je eigen hond zo sterk reageert op vibratie. Hippo reageert er ook heel sterk op, hij geeft er een duidelijkere reactie op dan op stroom tot 100 bijv. Mijn jongste mechel reageert helemaal niet op vibratie en de oudste alleen als hij in rust is.
Ik ken veel meer honden die niet op vibratie reageren, ik kan mij voorstellen dat als je dan zo'n band aanschaft, je dan liever beide opties hebt (vibratie en statische correctie) zodat je zeker weet dat je kunt corrigeren in penibele situaties.

De paar merken die ik ken hebben kleine draadboutjes uit de ontvanger steken waar je de pinnen op draait. Alleen de pennen eraf halen is dan niet voldoende. Je kunt dan inderdaad beter plastic pinnen erop draaien of met een nijptang de boutjes afknippen en daarna afdichten met kit of tape oid.

*edit* nog even als aanvulling, ik heb ook honden gehad die pas boven stand 100 een keer een milde reactie gaven in situaties zonder drift en bij drift gewoon maling hadden aan het hoogste niveau. Het verschilt dus enorm per hond, ook per versie correctieband. Dogtra's heb je ook in lichtere en zwaardere versies. Van de iQ is stand 100(max) ongeveer te vergelijken met stand 40-50 van de 1900ncp. Bij de iQ kan je dan gerust over 'schokjes' spreken.
Heel duidelijk en verhelderend, zo uit eigen ervaring :ok:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Hippo schreef:Mijn jongste mechel reageert helemaal niet op vibratie
je jongste al mee an het werk met stroom met pas 8 maanden? vroeg zat ;)
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik zou toch niet zo snel naar en el band grijpen als je het hebt over weg lopen bij het wandelen.
Gewoon terug naar af en de hond aanlijnen, Alex kon als pup fijn loslopen toen hij ongeveer een jaar was begon hij ook z'n eigen dingen te bedenken en niet terug komen als ik hem riep.
Pech voor hem maar hij is bijna 6 maanden niet los geweest, toen weer langzaam opgebouwd. Vanaf 2 jaar heb ik geen enkel probleem meer met hem gehad.
Verschilt natuurlijk van hond tot hond.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”