Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Showvraag van een leek
Moderator: moderatorteam
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Showvraag van een leek
Ik vraag me af hoe het zit met showen van rassen waarvan lang- en korthaar variëteiten zijn. Als deze rassen niet met elkaar gekruist worden bij het fokken, kan ik me voorstellen dat ze in de show ook als aparte groepen gekeurd worden. Maar hoe zit het met rassen waarvan lang- en korthaar door elkaar gefokt worden? Showen die in door elkaar in de ring? Komt het eigenlijk voor dat lang- en kortharen van een ras bij het fokken door elkaar gebruikt worden?
- Shima
- Zeer actief
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Showvraag van een leek
Bij sommige rassen dus wel en bij andere niet.
Zowel wat fokken betreft als wat showen betreft.
Ik vind dat je door elkaar moet fokken en showen. het is maar een vacht, en de rest is hetzelfde. Zou dat althans horen zijn
Ik vind dat je door elkaar moet fokken en showen. het is maar een vacht, en de rest is hetzelfde. Zou dat althans horen zijn

- cmarjee
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Kleine witte keeshond
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Voor showen is de raslijst indicatie of er al dan niet apart of samen wordt gekeurd. Bij rassen die scheiden komt in de raslijst een lang- of korthaar voor.Shima schreef:Ik vraag me af hoe het zit met showen van rassen waarvan lang- en korthaar variëteiten zijn. Als deze rassen niet met elkaar gekruist worden bij het fokken, kan ik me voorstellen dat ze in de show ook als aparte groepen gekeurd worden. Maar hoe zit het met rassen waarvan lang- en korthaar door elkaar gefokt worden? Showen die in door elkaar in de ring? Komt het eigenlijk voor dat lang- en kortharen van een ras bij het fokken door elkaar gebruikt worden?
Bij fokken is de rasstandaard bepalend of er wel of niet 'verplicht' scheiding wordt gemaakt. Daarnaast leggen fokkers zich al dan niet beperking op bij het 'maken/volgen' van een bepaalde lijn.
Zo is in mijn ras (de keeshond) een scheiding tussen hoogte en kleur die strikt gevolgd wordt bij fokken en keuren.
Alleen bij de dwergkezen is geen scheiding op kleur en daar mag dus 'alles met alles' (mits voldaan aan de hoogte) geshowd worden.
Bij fokken ook, hoewel sommige fokkers proberen binnen 1 kleur te blijven...
- Shima
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja dat zou je wel denken he? Hoorde laatst van een Amerikaanse dat de keurmeester de kortharen bestempelde als "slecht vachten" terwijl dat echt niet zo was.Marjoleine schreef:Bij sommige rassen dus wel en bij andere niet.

Maar interessant om te horen hoe verschillend dit dus per ras is geregeld.