Cleva schreef:Wat vind je zelf van die twee wervels?
Ik heb er echt geen verstand van maar ik zie dat ze niet netjes in de lijn staan. Ik weet niet of dat een verbetering op de norm is.
Zou het in jouw geval niet beter zijn om te lobbyen om een ander ras in te kruisen met jouw teef?
Ik denk namelijk niet dat je op deze manier met een gesloten stamboek erg veel kunt bereiken.
Een mooi eerste nest, dat wel. Maar wat komt daarna? Wat is je visie?
Je bent zó enthousiast en je hondje is echt een welkome aanvulling op het ras (die combinatie is goud waard) maar ik kan me voorstellen dat je daar meer van maakt dan "de beste vindbare fb reu".
Of is dat onbespreekbaar binnen de vereniging?
In ieder geval een enorm compliment voor je inspanningen mbt gezonde franse bullen te fokken.
Ik vind het altijd een verademing om te zien als fokkers hun eigen hond tegen de lichtbak houden. Maar hou het ook op de lange termijn realistisch.
Waar wil je heen?
Het zijn geen 2 wervels. Het zijn 3 wervels, maar die zitten op 2 plekken. Ik heb op deze foto pijlen gezet naar de wervels die hemivertebrae zijn. Als ze aangewezen worden zien mensen ze vaak wel
Natuurlijk zie ik die liever niet. Het is helaas alleen zo dat bijna elke bull wel ergens minimaal één hemivertebrae heeft. Ik had ze dus wel verwacht. De hemivertebrae zitten in de thorax (T6, T8 en T9), dat zijn wel de 'gunstigste' plek waar ze kunnen zitten. Voor een bulletje heeft ze best een goede rug, maar voor een gemiddelde hónd kan het natuurlijk veel beter. Vandaar dat ik dus een reu zoek die een rug zonder afwijkingen heeft. Want ik wil die hemivertebrae zo min mogelijk natuurlijk.
Een ander ras heb ik idd ook over gedacht, ik sta daar ook zeker voor open. Ik zou alleen niet precies weten welke. Dat is ook iets wat ik niet op eigen houtje moet gaan doen, daarvoor heb ik de steun van een rasvereniging nodig, of een andere organisatie. Die rasvereniging erkent de problemen naar mijn mening helaas niet.. Op het verzoek van de RV is de Franse Bulldog uit de RSI rassen gehaald. (de rassen waarbij er op show op extreem uiterlijk gelet moet worden) Op eigen verzoek want 'wij hebben geen problemen'....
Voor binnen de RV is Yara haar type ook al te 'extreem'.. Ook buiten de RV roept ze vaak reactie op. Ze heeft in de jeugdklasse een M gekregen, door de neus en omdat ze niet 'compact' genoeg is. Compact staat tegenwoordig voor mij vaak gelijk aan in elkaar gedrukt, net zo breed als lang. Ze willen zulk soort types als Yara helemaal niet hebben, ze vinden het type wat je overal ziet de norm.
Ik fok liever bullen die er misschien wat minder rastypisch uit zien, maar die wél met 25 graden dat rondje in het park kunnen doen. Die wél kunnen sporten. Die wél zonder snurkgeluiden door het leven gaan. Die geen hernia's krijgen. Die nog bij hun eigen geslachtsdelen kunnen om ze schoon te maken.
Ik denk dat Franse Bulldog fokkers het zich helemaal niet kunnen permitteren om op uiterlijkheden te selecteren. Die binnenkant, daar moeten we iets aan doen!
En dat daar dan minder rastypische hondjes qua uiterlijk uit komen, so be it. De honden die beter in elkaar zitten zijn vaak minder 'compact', wat langer in de rug, geen superzwaar bone, de koppies zijn wat fijner gebouwd, er is meer neklengte. De neuslengte is ook iets wat invloed heeft, maar minstens net zo belangrijk is de binnenkant.
Maar goed, dan hebben ze niet meer dat 'koddige'. En dat is nou net wat mensen er zo schattig aan vinden.. Maar dat zijn wel de honden waar ik heen wil.
Zo, even een klein stukje. Uiteraard komt er nog meer bij kijken, maar dit is wat er nav je stukje nu naar boven komt