Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom een kleur bij het ene ras wel, bij het andere niet?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Cockermans
Vaste gebruiker

Waarom een kleur bij het ene ras wel, bij het andere niet?

Ongelezen bericht door Cockermans »

De kleur sableschimmel is bij de Engelse Cocker ongewenst, binnenkort zelfs verboden. Er mag dan niet meer mee gefokt worden. Nochtans komt deze kleur bij andere rassen wel voor en is ook toegestaan. Ik denk daarbij aan de Petit Basset Griffon Vendéen. Ik begrijp niet goed waar het "probleem" zit, iemand een idee?
kipo
Zeer actief

Re: Waarom een kleur bij het ene ras wel, bij het andere nie

Ongelezen bericht door kipo »

Ik vind het kortzichtig én stompzinnig. Laten we vooral de genenpoel nóg verder inperken door zoiets futiels als een kleurtje te gaan verbieden.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Het is natuurlijk een beetje hetzelfde dat bepaalde vachttypes niet geaccepteerd worden (bv langharige corgi) , of flaporen bij een hond met staande oren..
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Maar de Engelse Cocker heeft toch tienduuzend rasverenigingen? Is dit een regel van één van die RV's of van de raad?
Anders is het simpel natuurlijk, gaat men lekker onder een andere club verder fokken of buiten de clubs om :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nou niet om het een of ander, maar die kleur komt veel voor bij andere rassen volgens mij. Patroon trouwens, het is geen kleur.
Niet dat het iets uitmaakt verder natuurlijk.

De oorsprong is wel interessant, vind ik dan, maar ik houd van dat soort dingen.
Mensen zetten in vroeger tijden de kleuren in een standaard omdat ze oprecht dachten dat het ergens voor stond, en omdat ze ook oprecht dachten dat andere kleuren ofwel problemen met zich meebrachten, ofwel duidden op inmenging met ongewenste dieren.
Zo is dat ontstaan.

En als een kleur of patroon als ongewenst benoemd staat komt ie om voor. Anders hoef je niks te melden immers.
Bij stabijs bv vind je nergens dat eenkleuren ongewenst zijn. Dat zijn ze wel trouwens, maar het komt niet voor dus dat hoef je niet te zeggen ;). Driekleuren noemen ze wel en dat is omdat die er dus wel zijn.

Tot zover de historische en technische mijmeringen. Dat de hedendaagse kynologie is doorgedraaid in dat gedoe met die kleuren is duidelijk immers.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Cleva schreef:
Cockermans schreef: iemand een idee?
Omdat rasverenigingsbesturen uit pyjamamongooltjes bestaan.
Mooier kan ik het niet maken.
Het zijn gewoon geen slimme mensen.

Grondig beleid verwachten van hobbyisten schiet gewoon niet op.
Ik ben het echt niet altijd met je eens maar de term pyamamongooltjes had ik zelf niet beter kunnen verzinnen :LOL:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Zijn er nu weer fokkers die zich hard maken voor het verbod van een kleurtje?
Ik snap dit echt niet hoor, terwijl legio rassen bezig zijn met outcrossprojecten en bv variëteitenkruisingen gaan ze in andere rassen lekker aan de slag met het verbieden van kleurtjes :piew: Wat ik helemaal niet begrijp is dat de RvB erin meegaat. Ze zouden zo'n rv na zo'n aanvraag moeten royeren, ivm geen enkel inzicht in de toekomst van de fokkerij. Wanneer er ziekten of gebreken aan een kleur vast zitten geef ik ze gelijk hoor maar alleen om een kleurtje is natuurlijk bezopen.

*edit* iets te snel geoordeeld dus*
Laatst gewijzigd door sirene op 17 mar 2016 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Cockermans
Vaste gebruiker

Maeve schreef:Maar de Engelse Cocker heeft toch tienduuzend rasverenigingen? Is dit een regel van één van die RV's of van de raad?
Anders is het simpel natuurlijk, gaat men lekker onder een andere club verder fokken of buiten de clubs om :ok:
De beslissing is genomen in GB, door The Kennel Club. Er hoeft daar blijkbaar maar één persoon zijn of haar voorkeur door te drukken. En laat nu net in GB volop gefokt worden in die kleur.
Aanvankelijk werd gezegd dat er ziektes in de sables zaten (o.a. epilepsie) maar of dat klopt is bij mijn weten nooit bewezen. Het zou meer te maken hebben met een paar fokkers die anti zijn en dan hier en daar een ballonnetje oplaten...
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Oh, het wordt dus echt in de standaard verboden. Da's balen.
Maar moeten de FCI-clubs daar echt in meegaan dan ? UK houdt er toch rare groepen en indelingen op na, daar doen we ook niet aan mee.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
FullofLove
Actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door FullofLove »

Of de kleur Sableschimmel echt verboden gaat worden..??..zowel Sable als Sableschimmel, zijn ongewenst verklaard door de Cocker Spaniel Breed Council in Engeland en die stellen de rasstandaard op, maar of de FCI het heeft overgenomen is mij nog steeds niet duidelijk. Zowiezo niet hoe dat nu precies werkt...
Er is Nederland iig geen sprake van nog, tenminste niet bij de 4 rasverenigingen die er zijn...ik weet zelfs niet of het nu al officieel een NEK is...en deze aantekening op de stambomen verschijnt.
Overigens is de gedachte erachter....voor wat het waard is...dat het dus een patroon is en dominant vererft...zie deze link...
http://www.jayzander.co.uk/_/The_Sable.html

Overigens is het wel zo dat het Sablepatroon bewust bij de Bonten (dus ook de schimmels of de roans) erin gefokt is...en nog niet zo lang geleden. En er zijn fokkers die bewust deze kleur fokten en zelf dus met een hele smalle genenpool werkten opdat men dan ook zeker weet dat deze kleur/patroon/aftekening eruit komt. En ja, men kon ook meer geld vragen voor deze Sableschimmels...omdat het zeldzaam was en is....
Maar dit geldt niet alleen voor de fokkers die Sable fokken hoor, iemand die perse zwarte cockers wil fokken of alleen blauwschimmels of whatever welke kleur/aftekening/patroon is net zo hard bezig met het versmallen van de genenpools.
Maar ik vraag me verder af of het wel altijd het Sable patroon is bij de cocker...heb het idee dat sommige Sable genoemd worden maar het feitelijk helemaal niet zijn.
Groetjes Bibi met Peggy en Suzie
Afbeelding
Cockermans
Vaste gebruiker

FullofLove schreef:Of de kleur Sableschimmel echt verboden gaat worden..??..zowel Sable als Sableschimmel, zijn ongewenst verklaard door de Cocker Spaniel Breed Council in Engeland en die stellen de rasstandaard op, maar of de FCI het heeft overgenomen is mij nog steeds niet duidelijk. Zowiezo niet hoe dat nu precies werkt...
Er is Nederland iig geen sprake van nog, tenminste niet bij de 4 rasverenigingen die er zijn...ik weet zelfs niet of het nu al officieel een NEK is...en deze aantekening op de stambomen verschijnt.
Overigens is de gedachte erachter....voor wat het waard is...dat het dus een patroon is en dominant vererft...zie deze link...
http://www.jayzander.co.uk/_/The_Sable.html

Overigens is het wel zo dat het Sablepatroon bewust bij de Bonten (dus ook de schimmels of de roans) erin gefokt is...en nog niet zo lang geleden. En er zijn fokkers die bewust deze kleur fokten en zelf dus met een hele smalle genenpool werkten opdat men dan ook zeker weet dat deze kleur/patroon/aftekening eruit komt. En ja, men kon ook meer geld vragen voor deze Sableschimmels...omdat het zeldzaam was en is....
Maar dit geldt niet alleen voor de fokkers die Sable fokken hoor, iemand die perse zwarte cockers wil fokken of alleen blauwschimmels of whatever welke kleur/aftekening/patroon is net zo hard bezig met het versmallen van de genenpools.
Maar ik vraag me verder af of het wel altijd het Sable patroon is bij de cocker...heb het idee dat sommige Sable genoemd worden maar het feitelijk helemaal niet zijn.
Bedankt voor de link!

Dat sable/roan dominant zou zijn over andere kleuren, had ik ook al vernomen. Ik ken nochtans een sableroan reu die een blauwschimmel teefje gedekt heeft en in dat nestje zat niet één sableroan. Een ander blauwschimmel teefje, gedekt door die sableroan, kreeg sableroan, blauwschimmel en oranjeschimmel pupjes. Zo dominant lijkt mij die kleur dan toch niet, maar de kenners zullen het wel weten. Kleurengenetica lijkt mij niet eenvoudig.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”