Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Angstige hond plukken

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Angstige hond plukken

Ongelezen bericht door flamme »

Wat als een hondje angstig is en geplukt moet worden?
Kan ik dat gewoon zelf amateuristisch doen?

Is het überhaupt wel nodig om een ruwhaartje altijd te plukken?
Als een hond verder geen jeuk heeft en vrolijk is, kan het dan niet zo zijn dat die losse haren er vanzelf uit gaan?

Ik ben nieuw in plukland. Lijkt me duidelijk :wink:
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Re: Angstige hond plukken

Nanna schreef:Angstig waarvoor?
En het hangt van de vacht af. Is dat broken coated kun je dat wel zo laten maar echt ruwhaar moet wel degelijk geplukt worden. Of scheren maar daar wordt het allemaal niet mooier van.
Ik zou het in gedeeltes plukken en steeds hartelijk belonen.
Angstig voor vreemde mensen.
Ehm wat is broken coated?
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

alinelaila schreef:Heb je er een hondje bij? Doe es foto? :)
Yep :wink:

Kan alleen geen foto plaatsen tegenwoordig. Wil 'm best mailen hoor haha. Mag jij 'm plaatsen.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Nanna schreef:
flamme schreef:
Nanna schreef:Angstig waarvoor?
En het hangt van de vacht af. Is dat broken coated kun je dat wel zo laten maar echt ruwhaar moet wel degelijk geplukt worden. Of scheren maar daar wordt het allemaal niet mooier van.
Ik zou het in gedeeltes plukken en steeds hartelijk belonen.
Angstig voor vreemde mensen.
Ehm wat is broken coated?
Dan zou ik zelf plukken. En broken coated is een harde vacht met alleen wat baard en snor.

Hmm nee, ze is wel overal sprietig.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

flamme schreef:
alinelaila schreef:Heb je er een hondje bij? Doe es foto? :)
Yep :wink:

Kan alleen geen foto plaatsen tegenwoordig. Wil 'm best mailen hoor haha. Mag jij 'm plaatsen.
Slecht excuus :mrgreen: :neenee:
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Maar wel waarheid :jank:
Ik kan sinds de nieuwe Windows geen foto's meer kopiëren vanaf FB.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vraag me af of trimmen de hond juist niet heel veel gaat leren bij de trimmer. Je moet wel een goede lieve trimmer kiezen. Ik ga het bij bas ook doen. Zo erg kan het niet zijn want zoveel honden worden getrimd.
Afbeelding
Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Feather__ »

Yin is/was een angstig hondje dat geplukt moet worden. Ik kan een groot gedeelte zelf wel. Rug/nek maar poten en kop lukt niet. De eerste keer kreeg ze een muilkorf om omdat ze gromde met optillen en droogblazen. Maar al snel kon de muilkorf af en heeft ze gewoon braaf stil gestaan.

Ik merk ook wel aan Yin of ze mensen niet mag of eng vind maar de trimster vind ze leuk. Dus ze vind het niet eng ofzo ;)
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja Bas was een hondje met een ellenlange gebruiksaanwijzing toen wij hem kregen. Na jaren vond ik een trimster die ook nog les geeft op een hondenschool. Ze heeft jaren geinvesteerd in het opbouwen van een band met hem. En oke, de eerste keer ging niet van een leien dakje. Basje kreeg het onmogelijk klaar gespeeld om uit twee tuigjes te wurmen. Maar na jaren 2 x per jaar trimmen kon ze hem uiteindelijk zelfs groot en deels zonder snoetje trimmen.
Basje was ook een uitzonderlijke situatie, want normaliter had ze liever baasje er niet bij, omdat honden er vaak onrustiger van worden, maar ik moest per se altijd er bij blijven anders trimde ze niet (uiteindelijk hoefde dat ook zelfs niet meer, maar toen vond ze het ook wel gezellig als ik mee kwam
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

flamme schreef:Wat als een hondje angstig is en geplukt moet worden?

Als een hond verder geen jeuk heeft en vrolijk is, kan het dan niet zo zijn dat die losse haren er vanzelf uit gaan?

Ga er van uit dat het niet jouw hond is.
Waarom zou die hond zich bij jou beter kunnen gedragen dan bij een trimmer die beter de trukjes weet en sneller klaar is.?
Meestal als alles weg valt is de angst van de hond ook een stuk minder , leuk zal het nooit worden bij de meeste maar hee dat is de DA ook niet.
Het is niet uberhaupt nodig bij vele , van niet geplukt worden hoeven ze weinig last te hebben . Ligt een beetje aan het hondje zelf.
Karrevrachten vol die niet geplukt maar geschoren worden en nergens last van hebben.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
gyanty
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:

Waarom zou die hond zich bij jou beter kunnen gedragen dan bij een trimmer die beter de trukjes weet en sneller klaar is.?
Meestal als alles weg valt is de angst van de hond ook een stuk minder , leuk zal het nooit worden bij de meeste maar hee dat is de DA ook niet.
Het is niet uberhaupt nodig bij vele , van niet geplukt worden hoeven ze weinig last te hebben . Ligt een beetje aan het hondje zelf.
Karrevrachten vol die niet geplukt maar geschoren worden en nergens last van hebben.
Bas werd op sommige gedeeltes soms wel geschoren als ze zag dat het te veel voor hem werd. Dat hoefde steeds minder, tot op oudere leeftijd toen hij het wat minder lang ging volhouden.
Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Kai is ook heel bang.. Ik heb pogingen gedaan het zelf te doen ( zijn pootjes en oortjes moeten geplukt, het is niet veel gelukkig, maar toch. ) maar zijn hele vertrouwen in mij ging naar de filistijnen.
Ik heb lang gezocht naar een trimmer waar ik erbij mag blijven, en hem zelf vast mag houden.
Uiteindelijk gevonden. Heeft me nog echt wel wat moeite gekost.
Nu ga ik mee, hij hoeft niet vast, ik hou hem zelf vast. Hij krijgt wel een snuitje om tegen eventueel happen. Als hij aangeeft dat het even teveel is mag hij even op de grond, gaan we even knuffelen, en gaan we weer verder.
Hij vindt het niet leuk, maar het moet toch af en toe eventjes. ( morgen weer... hij weet het nog niet.. haha! )

Pixie is niet te doen, die gaat zo over de zeik dat ze zichzelf en anderen wat aan doet. Zij is vorige week toen ze onder narcose moest even snel gedaan..
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

bouvierpoedel schreef:

Jawel, ze woont hier.
Ik geloof meteen dat een trimmer stukken beter weet wat hij/zij doet hoor haha. Maar ik wil niet het risico lopen om het beetje vertrouwen wat ze nu heeft verpesten als het niet strikt noodzakelijk is.
bouvierpoedel
Zeer actief

flamme schreef:
bouvierpoedel schreef:

Jawel, ze woont hier.
Ik geloof meteen dat een trimmer stukken beter weet wat hij/zij doet hoor haha. Maar ik wil niet het risico lopen om het beetje vertrouwen wat ze nu heeft verpesten als het niet strikt noodzakelijk is.
Kan ook 2 kanten hebben dat ze gelijk het vertrouwen in jou kwijt is of in de trimmer maar nog wel in jou. :19:
laeken
Zeer actief

Ik vind het ook lastig. Ik schreef wel heel stoer dat Bas naar de trimmer gaat maar voel me er nu al niet meer goed bij.
Er moet al gezegd worden dat Bas niet goed kan staan. Ze gaat meteen zitten maar dat is omdat ze krakkemikkig in elkaar zit en niet omdat ze stout is ofzo. Waar ik ook mee zit is haar vertrouwen in mensen die haar aaien. Maar dat zal wel goed gaan denk ik want ze is heel open.

De reden om haar te laten trimmen is voor mij dat ze de nagels knippen al hoeft dat niet maar is dat misschien wel goed. Ook krabben ze de tandplak weg. Ook niet verkeerd. Kan alles wel zelf doen maar dat duurt 3x zo lang en gaat minder goed.

Enorme twijfel dus weer. Mijn partner gaat haar gewoon naar de trimmer doen als ik het niet doe. Als ik thuis kom van werken is ze dan gedaan. Misschien moet ik het los laten en gewoon laten gebeuren. Die trimsalon is in een dierenwinkel en alle klanten zien haar werken. Lullig doen met honden is geen optie en Bas is lief zat. En als ze het gewoon prima vindt, wat ik niet uit sluit, is het wel heerlijk.
Afbeelding
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Ik snap je wel hoor laeken! Snoopy gaat al zijn hele leven naar de trimster en dan is het heel eng om ze te vertrouwen. De eerste was een vrouw die we kende. Op een gegeven moment was het 4! uur later en was hij nog niet klaar. Toen belde we en toen vertelde ze dat hij in slaap was gevallen tijdens het trimmen :I: en dat ze hem niet wakker wilde maken. Snoop vond haar ook echt leuk.
Toen we gingen verhuizen kreeg hij een ander en ondanks dat we zeiden dat hij hotspot gevoelig was werd er geen rekening meegehouden, toen we verhaal gingen halen en ze later terug belde om te overleggen over 'die hond' was het ook meteen de laatste keer.
Daarna weer een hele fijne gevonden tot we weer gingen verhuizen :mrgreen:

Nu hebben we een trimster in een dierenkliniek. Zij heeft een soort glazen hok dus iedereen ziet haar bezig met de honden dus ook daar is het eigenlijk niet mogelijk om rare dingen te doen met de honden. En Yin is een bange hond maar die vind de trimster ook leuk en Snoop ook dus het is een fijne trimster.
Maar het is ook gewoon heel eng hoor om je hond eigenlijk aan iemand te geven, weg te gaan en maar hopen dat er geen enge dingen met je hond gebeuren..

Hondje van mijn schoonoma (om haar maar even zo te noemen) ging ook naar een trimster en toen ze haar gingen ophalen kreeg ze de hond in haar armen gedrukt dat het maar een rothond was en dat hij geprobeerd had om te bijten. Had die domme doos geprobeerd een tepel weg te scheren omdat ze dacht dat het een klit was :schrik: :gvd:
Arme beest heeft toen een tijd lang met een tepel gelopen die helemaal kapot was.
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ik ben blij dat ik niet de enige ben :mrgreen:

Ik vraag me ook eigenlijk letterlijk af of het altijd moet dus.
Of de haren er echt niet zelf uitgaan.
Voor zover ik nu kan beoordelen zit er behoorlijk wat los haar en met kammen en wat ruwer aaien (wat Karma helemaal niet erg vindt) komt er al het een en ander af.
Ze heeft geen jeuk, ze krabt tenminste nooit. Haar huid ziet eruit als een roze babyhuidje (onder haar buik heeft ze bijna geen vacht).

Als het persee moet dan moet het. Wat Laeken zegt dus. Maar als het niet strikt noodzakelijk is en puur vanwege "mooi" dan hoeft het van mij dus niet.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

mooi, handig vooral, want minder haar in je huis.
Wanneer je de hond flink door de braamstruiken laat jakkeren komt het er ook wel af, more or less.

Maar, de meeste honden zijn 'bang' om naar de trimmer of de dierenarts te gaan. Daar kun je veel drukte van maken of het er maar even mee doen. Shit happens, namelijk. Je moet niet zien hoe ik de tandartspraktijk binnenstap... toch schijnt dat beter te zijn voor me.
laeken
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:mooi, handig vooral, want minder haar in je huis.
Wanneer je de hond flink door de braamstruiken laat jakkeren komt het er ook wel af, more or less.

Maar, de meeste honden zijn 'bang' om naar de trimmer of de dierenarts te gaan. Daar kun je veel drukte van maken of het er maar even mee doen. Shit happens, namelijk. Je moet niet zien hoe ik de tandartspraktijk binnenstap... toch schijnt dat beter te zijn voor me.
Je hebt helemaal gelijk hoor. Het zit puur tussen MIJN oren. :wink: Ik heb ook al 10 keer gedacht een keer jouw kant op te komen met Bas om haar eens vakkundig onder handen te laten nemen. Krijg het gewoon niet voor elkaar om de een of andere reden. Bizar, ik weet het.
Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Kai is toevallig gisteren weer gedaan.
Ook trimster zei dat het steeds beter gaat, hij schiet niet meer in de paniek, tot ik even de kamer verlaat. Zowel trimster als DA vraagt me binnen de 5 minuten dringend om terug te komen....
Als het voor Kai werkt, en hij zich dan wel prima laat behandelen.. nou, dan doen we dat.
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

laeken schreef:
Rosita Compagner schreef:mooi, handig vooral, want minder haar in je huis.

Je hebt helemaal gelijk hoor. Het zit puur tussen MIJN oren. :wink: Ik heb ook al 10 keer gedacht een keer jouw kant op te komen met Bas om haar eens vakkundig onder handen te laten nemen. Krijg het gewoon niet voor elkaar om de een of andere reden. Bizar, ik weet het.
Misschien moet ik eens een samenwerking aan gaan met iemand die de baasjes begeleidt terwijl ik me met hun honden vermaak ;-)

En die Basje, die wordt écht zo super mooi als ze strak geplukt is.... Misschien moet je me met trimtafel in de tuin uitnodigen. hahaha
gyanty
Zeer actief

Winnies haar werd na de castratie (na baarmoederonsteking) een drama. En helaas resulteerde dat erin dat zelfs de ervaren trimmer uren met haar bezig moest. Maar ook Winnie zat krakkemikkig in elkaar en kon echt geen uren staan. Die mocht een groot gedeelte gewoon liggen hoor. Alleen voor de essentiele gedeeltes moest ze wel even staan. Een goede trimmer kan ook wat met een hond die niet continue staat.
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

6 april heb ik een afspraak bij de trimmer.
Ik mag er bij blijven als dat niet te storend werkt.
Anders ga ik weg en ga haar later halen. De trimmer zei al dat ze een heel
apart vachtje heeft dus ws zal ze niet helemaal geplukt worden.
We gaan het zien. Wat moet dat moet.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Doe mij eens foto's? Want er moet wel een voor en na natuurlijk ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Je hebt mail :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Wat een leukerd!
Maar wel een plukvachtje inderdaad.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ja echt een ruwharig sprietje. Ze heeft alleen een vreselijk dun vachtje. Op haar achterpoten en buik kijk je zo op haar vel.
Maar we gaan het zien. Er valt niet veel winterjas uit te doen bij madammetje maar misschien komt ze er wel een stuk gladder onderuit :wink:
bouvierpoedel
Zeer actief

Marjoleine schreef:Wat een leukerd!
Maar wel een plukvachtje inderdaad.

Afbeelding

Afbeelding
:I: Oh die is leukkk , en wat Marjoleine zegt een echt plukvachtje.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Haha thanks!
Het is een uitdaging maar ze is inderdaad zo leuk :I:

Hoe gaat dat plukken met zo'n dunne vacht?
Hetzelfde als gewoon met een normale vacht?
Of moet ik haar een trui aantrekken omdat ze daarna kaal is ofzo?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

flamme schreef:Haha thanks!
Het is een uitdaging maar ze is inderdaad zo leuk :I:

Hoe gaat dat plukken met zo'n dunne vacht?
Hetzelfde als gewoon met een normale vacht?
Of moet ik haar een trui aantrekken omdat ze daarna kaal is ofzo?
Nee hoor. Dat dode haar biedt verder niks immers.
Wel een goeie trimmer zoeken maar er zijn best geschikte in jouw buurt.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”