Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Onze pup en de katten --> op zoek naar mentale uitdagingen
Moderator: moderatorteam
- Aelynn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 1
Onze pup en de katten --> op zoek naar mentale uitdagingen
Al sinds onze Duitse Herder pup Arya met haar 8 weken bij ons kwam wonen zijn wij bezig met een goede relatie tussen haar en onze twee katers. Arya, nu 5 maanden oud, is energiek, speels en nogal snel verveeld waardoor ze de katten lastig gaat vallen. Zo trok ze gisteren een van onze katten van de vensterbank aan zijn staart. De relatie loopt nu nogal moeizaam en beide partijen moeten soms klappen opvangen.
Nu zijn wij niet het soort mensen dat de katten de hele dag buiten laten en zo nu en dan een bakje voer neerzetten. Onze katten worden behandeld als een volwaardig lid van de familie en zijn in principe binnenkatten (De tuin kunnen ze wel in maar deze is afgezet met netten). We hebben ook altijd gezegd dat de katten voor de hond gaan en dat zij niet moeten inleveren omdat wij een hond willen.
We hopen dat het wat overwaait als Arya geen pup meer is, maar tot die tijd moet het leefbaar zijn voor de hele beestenboel. We hebben vanochtend gebrainstormd en daar kwamen eigenlijk twee ideeën uit welke we willen gaan uitvoeren. Allereerst willen we meer hoge lig- en loopplekken creëren voor de katten, maar aan de andere kant zijn wij op zoek naar spelletjes, speeltjes of spulletjes waarmee we tegemoet kunnen komen aan Arya's behoefte om bezig te zijn. Soms krijgt ze namelijk een grote kluif (vind ze heerlijk) waar ze dan uren zoet mee is. Niet echt gezond om haar de hele tijd kluiven te geven dus we zijn op zoek naar anderen activiteiten om haar mentaal uit te kunnen dagen in huis.
Even ter info: we wandelen vaak een uur per dag met haar, gaan vaak naar omheinde uitlaatplekken om echt lekker met een bal te spelen en ze gaat twee keer per week naar de hondensport. We zijn dus voornamelijk op zoek naar activiteiten in huis die haar mentaal uitdagen zodat wij even onze handen vrij hebben om in huis iets anders te doen. Nu moet ze steeds in de bench omdat we bang zijn haar met de katten alleen te laten.
Goede ideeën zijn dus erg welkom.
Nu zijn wij niet het soort mensen dat de katten de hele dag buiten laten en zo nu en dan een bakje voer neerzetten. Onze katten worden behandeld als een volwaardig lid van de familie en zijn in principe binnenkatten (De tuin kunnen ze wel in maar deze is afgezet met netten). We hebben ook altijd gezegd dat de katten voor de hond gaan en dat zij niet moeten inleveren omdat wij een hond willen.
We hopen dat het wat overwaait als Arya geen pup meer is, maar tot die tijd moet het leefbaar zijn voor de hele beestenboel. We hebben vanochtend gebrainstormd en daar kwamen eigenlijk twee ideeën uit welke we willen gaan uitvoeren. Allereerst willen we meer hoge lig- en loopplekken creëren voor de katten, maar aan de andere kant zijn wij op zoek naar spelletjes, speeltjes of spulletjes waarmee we tegemoet kunnen komen aan Arya's behoefte om bezig te zijn. Soms krijgt ze namelijk een grote kluif (vind ze heerlijk) waar ze dan uren zoet mee is. Niet echt gezond om haar de hele tijd kluiven te geven dus we zijn op zoek naar anderen activiteiten om haar mentaal uit te kunnen dagen in huis.
Even ter info: we wandelen vaak een uur per dag met haar, gaan vaak naar omheinde uitlaatplekken om echt lekker met een bal te spelen en ze gaat twee keer per week naar de hondensport. We zijn dus voornamelijk op zoek naar activiteiten in huis die haar mentaal uitdagen zodat wij even onze handen vrij hebben om in huis iets anders te doen. Nu moet ze steeds in de bench omdat we bang zijn haar met de katten alleen te laten.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Re: Onze pup en de katten --> op zoek naar mentale uitdaging
Sowieso zorgen voor plekjes voor de katten waar ze niet lastig gevallen kunnen worden inderdaad.
Voor Arya kun je denken aan een kong, voerbal, simpele hersenwerkjes (zoals voertjes in een theedoek gerold, een doos met proppen papier en daar voertjes tussen verstoppen, etc.), een nylabone en natuurlijk genoeg speeltjes waarmee ze zichzelf kan vermaken.
Ik zou haar ook leren dat ze echt de katten met rust moet laten. Voor een jonge hond kan dat best moeilijk zijn natuurlijk, maar het is wel het duidelijkst. Bied haar meteen een alternatief (samen spelen met een speeltje bijvoorbeeld) als ze naar de katten gaat. Ik beloon ook altijd op het moment dat de honden omdraaien en weglopen van de kat, zodat het voor de honden heel duidelijk is dat dát is wat ik van ze wil zien.
Voor Arya kun je denken aan een kong, voerbal, simpele hersenwerkjes (zoals voertjes in een theedoek gerold, een doos met proppen papier en daar voertjes tussen verstoppen, etc.), een nylabone en natuurlijk genoeg speeltjes waarmee ze zichzelf kan vermaken.
Ik zou haar ook leren dat ze echt de katten met rust moet laten. Voor een jonge hond kan dat best moeilijk zijn natuurlijk, maar het is wel het duidelijkst. Bied haar meteen een alternatief (samen spelen met een speeltje bijvoorbeeld) als ze naar de katten gaat. Ik beloon ook altijd op het moment dat de honden omdraaien en weglopen van de kat, zodat het voor de honden heel duidelijk is dat dát is wat ik van ze wil zien.
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik zou buiten meer met haar ondernemen, dus bijvoorbeeld nog een uurtje extra naar buiten en dan lekker laten rennen met een bal of met andere honden, of op een speelse manier wat dingetjes trainen, met een clicker bijvoorbeeld, en thuis aansturen op zoveel mogelijk rust. Lekker kluiven op een bot of een tijdje bezig zijn met een Kong prima, maar ik zou hyperdepiepergedrag in huis aan alle kanten proberen te voorkomen. Dus ook geen spannende denkspelletjes in huis, echt al het opgewonden vertier verplaatsen naar buiten.Aelynn schreef:Al sinds onze Duitse Herder pup Arya met haar 8 weken bij ons kwam wonen zijn wij bezig met een goede relatie tussen haar en onze twee katers. Arya, nu 5 maanden oud, is energiek, speels en nogal snel verveeld waardoor ze de katten lastig gaat vallen. Zo trok ze gisteren een van onze katten van de vensterbank aan zijn staart. De relatie loopt nu nogal moeizaam en beide partijen moeten soms klappen opvangen.
En dingen als een kat aan de staart van de vensterbank trekken zou ik een keer met een boze stem corrigeren, en een tweede keer echt Heel Erg Boos worden, bulderen en vloeken tot hondlief zwaar onder de indruk is. Poezen mogen niet worden geplaagd. Klaar. Poezen zijn heilig. Of zoiets.
Niet denken dat het wel overgaat als de hond ouder wordt. Integendeel, als een hond geen respect heeft voor de poezen in huis kan het gruwelijk misgaan als die hond een volwassen stel kaken heeft. In mijn ogen kunnen katten en honden prima samen, het kunnen zelfs dikke vrienden worden en in dat geval kan er ook worden gespeeld en gestoeid, maar een kat mag een hond wel (in redelijkheid) corrigeren, en een hond een kat nooit.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Helemaal eens met DeDiana.
Honden, zeker herders, hebben vaak ook wel behoefte aan gewoon duidelijkheid.
Dus zeker ook gewoon actief wat meer sturing geven en belonen bij goed gedrag.
Let daarbij ook op of de katten het niet actief gaan opzoeken, ook die hebben soms sturing nodig
Hoge en veilige plekken lijkt me verstandig! Je zou ook ergens een kinderhekje voor een kamer kunnen zetten, dan kunnen de katten daar gewoon over en veilig rusten, en daar heeft de hond dan niks te zoeken zolang het hekje dicht zit.
Honden, zeker herders, hebben vaak ook wel behoefte aan gewoon duidelijkheid.
Dus zeker ook gewoon actief wat meer sturing geven en belonen bij goed gedrag.
Let daarbij ook op of de katten het niet actief gaan opzoeken, ook die hebben soms sturing nodig
Hoge en veilige plekken lijkt me verstandig! Je zou ook ergens een kinderhekje voor een kamer kunnen zetten, dan kunnen de katten daar gewoon over en veilig rusten, en daar heeft de hond dan niks te zoeken zolang het hekje dicht zit.
- Nikkielvis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie - Aantal honden: 2
Precies wat DeDiana en Apple zeggen. Ik heb er ook 1 thuis die graag meedoet met de katten in hun spel hij is alleen iets lomper dan hun. Hij trekt ze niet van de vensterbank maar springt bovenop ze als hij daar zin in heeft en dat mag niet. Dat doen de katten zelf ook bij elkaar en dan wil hij meedoen.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 2
Als je al een wandeling van een uur maakt, dan zou ik niet ook nog een heel uur aan de slag gaan buiten met spelletjes. Je hond is immers nog maar 5 maanden oud
.
Je kunt natuurlijk wel verdeeld over de dag wat activiteiten doen. Kwartiertje gehoorzaamheid/trucjes, wat zoekspelletjes of een spoortje uitlopen(erg vermoeiend voor honden) of een snoepbal geven.
Wij hebben ook een kat en van die stuiterballen in huis, al meerdere keren herplaatsers gehad die de kat bovenmatig interessant vinden. Als de kat hén dan irritant vindt, trekt hij een sprintje naar zijn kamer. Dat sprinten triggert natuurlijk weer de honden... Dus vanaf dag 1 zijn wij altijd heel duidelijk, de kat heb je met rust te laten. Als hij langs loopt mag je best even snuffelen, maar ze mogen niet achter hem aan lopen en al helemaal net aan zijn staart trekken
. Eerst een paar keer een duidelijke vocale correctie. Als dat niet helpt vliegt er 'ineens' een opgerold krantje tegen hun aan of als ik vlakbij sta een oorveeg. Binnen enkele dagen is geheel duidelijk dat ze zich niet met de kat moeten bemoeien, lekker rustig.
Ooit 1 herplaats dobermann gehad die de kat echt koste wat kost wilde vermoorden. De vorige eigenaren waren bij de overdracht 'vergeten' te zeggen dat ze 2 twee katten had doodgebeten
. Haar heb ik nooit met de kat alleen gelaten, de rest is nooit een probleem geweest.
Je kunt natuurlijk wel verdeeld over de dag wat activiteiten doen. Kwartiertje gehoorzaamheid/trucjes, wat zoekspelletjes of een spoortje uitlopen(erg vermoeiend voor honden) of een snoepbal geven.
Wij hebben ook een kat en van die stuiterballen in huis, al meerdere keren herplaatsers gehad die de kat bovenmatig interessant vinden. Als de kat hén dan irritant vindt, trekt hij een sprintje naar zijn kamer. Dat sprinten triggert natuurlijk weer de honden... Dus vanaf dag 1 zijn wij altijd heel duidelijk, de kat heb je met rust te laten. Als hij langs loopt mag je best even snuffelen, maar ze mogen niet achter hem aan lopen en al helemaal net aan zijn staart trekken
Ooit 1 herplaats dobermann gehad die de kat echt koste wat kost wilde vermoorden. De vorige eigenaren waren bij de overdracht 'vergeten' te zeggen dat ze 2 twee katten had doodgebeten
- heimwee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Wat bij Kalev ontzettend goed werkte was hem na een keer rustig nee, de tweede keer echt vanuit je tenen boos worden.
Katten zijn geen speelgoed en zoals hierboven ook geschreven - die dien je met rust te laten.
Het was daarna ook echt in een keer over.
Als hij daarna lief was, ze eens een keer likken, lekker samen liggen ed, dan werd hij uitvoerig beloond. Inmiddels spelen ze ook af en toe samen en ligt de hele bende s avonds bij mij op de bank.
Maar daar was wel echt een keer een hele forse verbale flapper om zijn oren voor nodig.
Waar hij hier overigens echt van kan genieten qua spelletjes, is een lege banenen doos van de appie, gevuld met papier snippers uit de versnipperaar. Daar stop ik dan overal snoepjes tussen en dan is hij en even zoet. Hij mag er een geweldige puinhoop van maken, en is daarna echt tevreden.
Ook een mandje vullen met kleine hersenwerkjes -- vaatdoekjes gevuld met snoepjes, wc rolletjes gevuld met snoepjes en dichtgevouwen. Een mandje vol afwisseling, het een mag hij slopen, voor het ander moet hij zijn neus gebruiken, zijn een groot succes.
Katten zijn geen speelgoed en zoals hierboven ook geschreven - die dien je met rust te laten.
Het was daarna ook echt in een keer over.
Als hij daarna lief was, ze eens een keer likken, lekker samen liggen ed, dan werd hij uitvoerig beloond. Inmiddels spelen ze ook af en toe samen en ligt de hele bende s avonds bij mij op de bank.
Maar daar was wel echt een keer een hele forse verbale flapper om zijn oren voor nodig.
Waar hij hier overigens echt van kan genieten qua spelletjes, is een lege banenen doos van de appie, gevuld met papier snippers uit de versnipperaar. Daar stop ik dan overal snoepjes tussen en dan is hij en even zoet. Hij mag er een geweldige puinhoop van maken, en is daarna echt tevreden.
Ook een mandje vullen met kleine hersenwerkjes -- vaatdoekjes gevuld met snoepjes, wc rolletjes gevuld met snoepjes en dichtgevouwen. Een mandje vol afwisseling, het een mag hij slopen, voor het ander moet hij zijn neus gebruiken, zijn een groot succes.

- dagmar88
- Zeer actief
Betrek haar bij wat je doet in huis. Samen de wasmachine leeghalen, mandje met wasknijpers laten dragen, bolletjes sokken in de mand leggen, post halen, eigen speelgoed op laten ruimen etc etc.
Charlie heeft een eigen veger die ze pakt wanneer ik veeg.
Haar na laten denken en veel samen doen was echt de sleutel.
En katten blijf je maar gewoon fijn af, die zijn van mij.
- Aelynn
- Zeer actief
Heel erg bedankt voor de uitgebreide reacties. Ik hoor veel goede tips langskomen die we ook zeker gaan proberen. Inmiddels zijn er ook concrete plannen voor hoge plekjes voor de katten. Hopelijk wordt met alle adviezen en tips de sfeer wat rustiger in huis.

- DeDiana
- Zeer actief
Succes! En laat vooral ook nog even weten hoe het over een tijdje gaatAelynn schreef:Heel erg bedankt voor de uitgebreide reacties. Ik hoor veel goede tips langskomen die we ook zeker gaan proberen. Inmiddels zijn er ook concrete plannen voor hoge plekjes voor de katten. Hopelijk wordt met alle adviezen en tips de sfeer wat rustiger in huis.
- Aelynn
- Zeer actief
Het gaat langzaam aan iets beter. We proberen meer met de hond te spelen en werken buiten. Als ze in huis maar iets te doen heeft gaat het best goed. Filmpje is van een paar dagen geleden. Het is fijn te zien dat ze ook samen kunnen relaxen.

- DeDiana
- Zeer actief
Fijn dat er verbetering is 
Lukt het ook om haar in huis wat te doen te geven of merk je dat die behoefte nu wat minder sterk is, nu jullie buiten meer met haar werken en spelen?
Lukt het ook om haar in huis wat te doen te geven of merk je dat die behoefte nu wat minder sterk is, nu jullie buiten meer met haar werken en spelen?
- Aelynn
- Zeer actief
Ze is iets rustiger in huis nu we meer uitdagingen buiten zoeken. Afleiding binnen werkt maar moeilijk, er iets niets leukers dan op de katten springen. Ze is wel dol op botjes daar kan ze uren zoet mee zijn. Binnenkort krijgt onze achtertuin een grote beurt en dan mag ze ook vaker zelf ravotten in de tuin. Hopelijk scheelt dat ook wat.

- DeDiana
- Zeer actief
Ja, een tuin is dan wel echt handig. Ik heb Mila - en in navolging daarvan de andere honden - ook altijd geleerd dat ze buiten gek kunnen doen, en binnen doen we rustig. Ze mogen bij mij best binnen spelen, maar dan rustig (en dus niet achter elkaar aan rennen bijvoorbeeld). Buiten kunnen ze echt rennen en gek doen. Dat maakt het voor de honden heel duidelijk en krijgen ze de kolder in de kop, dan is het: hup, naar buiten!Aelynn schreef:Ze is iets rustiger in huis nu we meer uitdagingen buiten zoeken. Afleiding binnen werkt maar moeilijk, er iets niets leukers dan op de katten springen. Ze is wel dol op botjes daar kan ze uren zoet mee zijn. Binnenkort krijgt onze achtertuin een grote beurt en dan mag ze ook vaker zelf ravotten in de tuin. Hopelijk scheelt dat ook wat.
- Aelynn
- Zeer actief
Ik kan niet wachten tot het hier zo ver is.DeDiana schreef:Ja, een tuin is dan wel echt handig. Ik heb Mila - en in navolging daarvan de andere honden - ook altijd geleerd dat ze buiten gek kunnen doen, en binnen doen we rustig. Ze mogen bij mij best binnen spelen, maar dan rustig (en dus niet achter elkaar aan rennen bijvoorbeeld). Buiten kunnen ze echt rennen en gek doen. Dat maakt het voor de honden heel duidelijk en krijgen ze de kolder in de kop, dan is het: hup, naar buiten!Aelynn schreef:Ze is iets rustiger in huis nu we meer uitdagingen buiten zoeken. Afleiding binnen werkt maar moeilijk, er iets niets leukers dan op de katten springen. Ze is wel dol op botjes daar kan ze uren zoet mee zijn. Binnenkort krijgt onze achtertuin een grote beurt en dan mag ze ook vaker zelf ravotten in de tuin. Hopelijk scheelt dat ook wat.