Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Overbelichting witte hond - tips gezocht

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

heimwee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 1

Overbelichting witte hond - tips gezocht

Ongelezen bericht door heimwee »

Ik doe mijn uiterste best om niet langer in standje automaat te fotograferen maar echt mijn camera te leren kennen en het allemaal zelf te doen.

Ik vind het echter ontzettend lastig om Kalev zijn witte hoofd/randen van zijn vacht fatsoenlijk op de foto te krijgen, hij staat zo snel overbelicht op mijn foto's. Bijvoorbeeld vandaag in het bos, donker en regenachtig, maar zijn hoofd blijft heel snel veel te wit.
Iemand tips waar ik op kan/moet letten, het lijkt (met nadruk op lijkt, Kalev zit nooit lang genoeg stil om 6 dingen in een zelfde houding te proberen..) voorals nog geen verschil te maken of ik bv de lucht, het bos, of Kalev zijn hoofd zelf pak en op basis daarvan de instellingen pak.

Voorbeeldjes van vandaag:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Re: Overbelichting witte hond - tips gezocht

Ongelezen bericht door fenneke »

heimwee schreef: Bijvoorbeeld vandaag in het bos, donker en regenachtig, maar zijn hoofd blijft heel snel veel te wit.

dat is ook het enige wat nog wit is :mrgreen:

ik ben al helemaal geen fotograaf dus tips heb ik niet :engel:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
heimwee
Zeer actief

fenneke schreef:
heimwee schreef: Bijvoorbeeld vandaag in het bos, donker en regenachtig, maar zijn hoofd blijft heel snel veel te wit.

dat is ook het enige wat nog wit is :mrgreen:
:engel: Wat zeg je me nou, Kalev heeft vandaag zijn uiterste best gedaan om ook dat stukje pik zwart te krijgen :LOL:
Afbeelding
heimwee
Zeer actief

Nanna schreef:Bij voorkeur in de schaduw op de foto zetten.
Een witte hond is de zon is erg lastig.
Helemaal waar! Maar op zo'n dag als vandaag, vanochtend was hier nog helemaal geen zon, zelfs soms hele donkere wolken, en toch is die kop soms zo wit alsof er een spotlight op staat
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Om een witte hond goed belicht te krijgen is het het beste om je camera iets te laten overbelichten wanneer je je hond beeldvullend op je scherm wil. Heb je groot contrast tussen de achtergrond en de witte hond, dan juist iets onderbelichten.
Dat kun je in je menuscherm als het goed is aanpassen (belichtingscompensatie).
Hoeveel je moet onder- of overbelichten is een kwestie van uitproberen.
Laatst gewijzigd door LongFields op 27 mar 2016 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik weet niet wat voor meting je je camera laat uitvoeren, dat kan nog enige invloed hebben op het eindresultaat
heimwee
Zeer actief

LongFields schreef:Om een witte hond goed belicht te krijgen is het het beste om je camera iets te laten overbelichten. Dat kun je in je menuscherm als het goed is aanpassen.
Dus de camera standaard bv een streepje over laten belichten in het centrale menu. Dit heb ik inderdaad zien staan in mijn doorkliktocht door het menu heen. Wat is het idee er achter precies? Ik probeer het nu te beredeneren maar krijg het niet helemaal logisch voor ogen. Als de camera uit zichzelf iets overbelicht, en ik stel de belichting in op basis van de hond zelf, is het idee dat de belichting op de hond dan goed is, terwijl de rest standaard iets lichter is en daarmee de achtergrond dus niet meteen donker wordt?
S@ndr@ schreef:ik weet niet wat voor meting je je camera laat uitvoeren, dat kan nog enige invloed hebben op het eindresultaat
Wat bedoel je precies met meting?
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

heimwee schreef:
LongFields schreef:Om een witte hond goed belicht te krijgen is het het beste om je camera iets te laten overbelichten. Dat kun je in je menuscherm als het goed is aanpassen.
Dus de camera standaard bv een streepje over laten belichten in het centrale menu. Dit heb ik inderdaad zien staan in mijn doorkliktocht door het menu heen. Wat is het idee er achter precies? Ik probeer het nu te beredeneren maar krijg het niet helemaal logisch voor ogen. Als de camera uit zichzelf iets overbelicht, en ik stel de belichting in op basis van de hond zelf, is het idee dat de belichting op de hond dan goed is, terwijl de rest standaard iets lichter is en daarmee de achtergrond dus niet meteen donker wordt?
Dit artikel vind ik wel erg duidelijk voor wat betreft uitleg over belichtingscompensatie:

http://www.digitalefotografietips.nl/ko ... mpensatie/
heimwee
Zeer actief

LongFields schreef:
heimwee schreef:
Dit artikel vind ik wel erg duidelijk voor wat betreft uitleg over belichtingscompensatie:

http://www.digitalefotografietips.nl/ko ... mpensatie/
Heel duidelijk, dankjewel!

Ik heb een jaar of 10-15 geleden eens een fotografie cursus gevolgd, toen nog met rolletjes en zelf zwart wit afdrukken.
Ik dacht dat het nu met een goede camera makkelijker zou zijn, maar het valt me tegen en ik moet mezelf echt om- en bijscholen!
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

je hebt een gemiddelde meting of een spot meting zie URL, hoeveel van de scene je camera pakt om te meten
http://www.fotoclub.nu/lichtmeting-hoe-werkt-het/
heimwee
Zeer actief

S@ndr@ schreef:je hebt een gemiddelde meting of een spot meting zie URL, hoeveel van de scene je camera pakt om te meten
http://www.fotoclub.nu/lichtmeting-hoe-werkt-het/
Ik meen dat ik spot meting had ingesteld - bedankt voor de link, die komt van pas bij mijn om-/bijscholing ;)
Afbeelding
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Mijn witte parsons zette ik ook altijd op de foto met spotmeting. Ik gebruikte dan meestal ook het centrale scherpstelpunt.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”