Ik woon samen met mijn vriend en onze sheltie (intacte) reu Woezel. Hij is nu op 1 dag na 3 jaar (
Iets wat hij altijd heel moeilijk heeft gevonden is echt aandacht aan ons geven tijdens het wandelen. Vaak is hij druk met snuffelen en markeren. Hij zal niet bij ons weglopen, maar kachelt rustig achter ons aan of schiet ons soms een paar meter voorbij om daar te blijven staan snuffelen. Op zich geen probleem, maar als ik hem roep komt hij niet direct. Vaak maakt hij zijn 'snuffel' af, markeert iets en komt er dan gesjokt. Dit duurt soms wel 15 seconden tussen en ik zou graag willen dat het direct gaat, want ik heb ook niet alle tijd van de wereld
Verder is hij erg reactief naar andere honden toe. Aan de lijn kan hij erg fixeren op andere honden en gaan blaffen, zijn staart staat dan ook recht omhoog. Dit doet hij echter alleen op afstand. Dichterbij is het óf een schijterd, óf hij wil heel graag met de ander spelen. Het fixeren en blaffen vind ik vervelend overkomen en wil ik graag afleren, ook omdat de andere hond hier naar op kan reageren. Ik probeer met snoepjes af te leiden, maar dit gaat moeizaam. Op grote afstand lukt het nog wel, maar zodra we binnen 20 - 30 meter komen is het niet meer te doen. We komen helaas op onze wandelingen weinig andere honden tegen, misschien 1 of 2 per dag, dus er actief mee aan de slag wil ook niet echt. Als hij los is, zal hij naar de andere hond toerennen. Ik lijn hem dan ook vrijwel altijd aan (tenzij ik de andere hond ken en die ook gezellig is en los loopt) zodra ik een hond zie, anders ben ik hem gewoon kwijt, haha.
Verder gaat de interactie met honden soms goed, soms minder. Met name bij grote honden kan hij wat angstig zijn en dan breek ik het vaak ook af en loop ik door. De honden waar hij wel goed mee kan opschieten is hij (vind ik dan) wat opdringerig en misschien wat dominant? Ik weet niet of ik hem daarin goed lees, misschien is hij wel gewoon onbeschoft, haha. Hij zit vooral bij teven achter hun kont aangeplakt, snuffelt er daar ook lustig op los
Hoe kan ik hem in zijn omgaan met honden het beste begeleiden?
We vinden hem verder wel erg lief hoor en het is natuurlijk de liefste hond ter wereld!