Meer dan 400 fokhonden zijn de speelbal geworden van een juridisch welles-nietesspelletje. “Vanaf vandaag krijgen de dieren geen eten meer. Volgens de vorige eigenaar van de failliete bvba Just Dogs is er geen geld meer voor voeding. Maar Dierenwelzijn stelt nu dat de honden mijn verantwoordelijkheid zijn”, reageert een verontwaardigde curator Bruno Van Impe. Dierenrechtenorganisatie GAIA heeft zich gisteren burgerlijke partij gesteld tegen Just Dogs.
Just Dogs is een bedrijf van broodfokker Gerd W. uit Kasterlee. Een week geleden, op donderdag 24 maart 2016, heeft hij de boeken vrijwillig neergelegd. Het bedrijf had zo’n 1,7 miljoen euro openstaande schulden, voornamelijk bij de fiscus en de RSZ.
Sinds die dag is curator Bruno Van Impe uit Deurne verantwoordelijk voor de afhandeling van het faillissement. “Ik ben op bezoek geweest in de fokkerij en heb daar in totaal 402 honden geteld. Zelf ben ik geen dierenexpert, maar naar mijn normen zagen die honden er niet verzorgd uit. Ik heb zoals steeds foto’s van de situatie laten maken en zal die indien gewenst ook overmaken aan het parket”, aldus de curator. Zijn medewerkster moest naar verluidt de stallen vroegtijdig verlaten omdat ze de gortigheid niet meer kon aanzien.
Niet naar asiel
“Ik merk dat er enkele dagen voor het faillissement wel nog betalingen zijn verricht, maar op dit moment staat de rekening in het rood”, gaat de curator verder. “Ik heb contact opgenomen met het dierenasiel Veeweyde in Turnhout, maar dat kon geen vierhonderd honden opvangen.”
Uiteindelijk richt hij zich tot de Vlaamse overheidsdienst Dierenwelzijn die onder bevoegdheid van minister Ben Weyts (N-VA) valt. “Inspecteurs van Dierenwelzijn zijn woensdagvoormiddag komen kijken. Ze stelden geen problemen vast en zijn weer vertrokken”, aldus Van Impe. “Ik heb duidelijk gezegd dat er geen geld was om de honden te voederen en heb gevraagd wat er met hen moest gebeuren. Ik kreeg te horen dat het mijn verantwoordelijkheid was omdat ik de curator van het failliete bedrijf ben.”

Link
Zijn medewerkster moest naar verluidt de stallen vroegtijdig verlaten omdat ze de gortigheid niet meer kon aanzien
“Inspecteurs van Dierenwelzijn zijn woensdagvoormiddag komen kijken. Ze stelden geen problemen vast en zijn weer vertrokken”