Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Af en toe KVV

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

EllaBellaah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Af en toe KVV

Ongelezen bericht door EllaBellaah »

Hoi allemaal,

Onze 7 maanden oude Cooper krijgt 3 keer per dag een portie Cavom, dit is ongeveer 130 gram per keer. We willen hem echter een paar keer per week KVV gaan geven en lopen daar nu op vast. Vandaar dat ik dit topic open, met het idee dat jullie mij vast kunnen helpen :lol1:
Is het beter om bijvoorbeeld 2 keer per week één portie te vervangen voor KVV, of kunnen we hem beter een hele dag KVV geven.
Daarnaast heb ik inmiddels uitgevonden dat er complete varianten zijn maar ook enkelvoudige. Is het voor een hond die als hoofd voeding brokken krijgt van belang om compleet te krijgen, of is een enkelvoudige dan ook voldoende?
Zijn er merken die jullie mij kunnen aanraden die ook makkelijk te portioneren zijn? Aangezien hij het dan nog maar een paar keer per week krijgt zullen we dus moeten gaan portioneren want zo'n hele worst krijgt hij natuurlijk niet op één dag op.
Hij krijgt inmiddels wel zoveel mogelijk natuurlijke snacks zoals gedroogd runderpens, gedroogde lamsluchtpijp en rhawide kluiven.

Graag hoor ik van jullie!

Groetjes Ella en Cooper.
Groetjes Ella & Cooper :D
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Re: Af en toe KVV

Ongelezen bericht door Leonie. »

Wat betreft je laatste vraag is misschien Farmfood een optie. Zij hebben rolletjes van 100 gram.
Je kunt ook een portie Smuldier (400 gram) verdelen over de hele dag. Hangt er dus een beetje vanaf hoeveel je gaat geven.

Maar als je 2 keer per week een maaltijd KVV geeft hoeft het niet perse compleet lijkt mij.
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Hoi Ella,

Waarom wil je af en toe eens een keertje KVV gaan geven?

Als Cooper het nu goed doet op de brokken zou ik hem persoonlijk daarop laten en niet gaan mengen.
Niet alle honden kunnen daar even goed tegen.

Ik zou persoonlijk voor een complete variant gaan omdat het nog een jonge hond is en dan wil je wel dat hij alles binnen krijgt wat hij nodig heeft.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

EllaBellaah schreef:Hoi allemaal,

Onze 7 maanden oude Cooper krijgt 3 keer per dag een portie Cavom, dit is ongeveer 130 gram per keer. We willen hem echter een paar keer per week KVV gaan geven en lopen daar nu op vast. Vandaar dat ik dit topic open, met het idee dat jullie mij vast kunnen helpen :lol1:
Is het beter om bijvoorbeeld 2 keer per week één portie te vervangen voor KVV, of kunnen we hem beter een hele dag KVV geven.

Groetjes Ella en Cooper.
Als je dit wil doen zou ik brokken- en versdagen inlassen. Is niet wetenschappelijk ergens op gebaseerd hoor :wink:
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik wissel hier ook brokken en kvv af voor 1 van mijn honden. Soms zelfs ook nog met kliekjes. Ze kan overal tegen en heeft robuuste maag en darmen die tegen en stootje kunnen.

Ik laat gewoon een verpakking kvv ontdooien in de koelkast en voer dat op. Meestal houd ik geen volledige maaltijd over en vul ik het laatste restje kvv aan met brok. Dan volgen wat brokkendagen of ik haal direct weer een verpakking kvv uit de vriezer. Net hoe mijn pet staat of hoe het uitkomt. Ik gebruik verschillende merken, van 100 tot 500 gram verpakkingen.

Ik houd als richtlijn aan dat je van kvv (of kliekjes) 2x zoveel moet geven als van brok. Mies krijgt 35 gram brok of 70 gram vers per maaltijd (2x p/d). Heb ik nog 30 gram kvv over dan krijgt ze er dus nog 20 gram brok bij voor een volledige maaltijd. (70 min 30 is 40 gram te weinig kvv, gedeeld door 2 maakt met 20 gram brok aanvullen).
Natuurlijk zou je ook een kleine maaltijd kunnen voeren gevolgd door een wat grotere maaltijd maar dan moet ik dat allemaal onthouden. En met die kleine hoeveelheden moet ik goed afwegen anders kan ik Mies binnen een week rollen :wink:

Mijn andere hond is trouwens erg gevoelig en heeft allergieën, hij krijgt gewoon altijd dezelfde brok. Mijn vorige honden voerden ik altijd alles door elkaar in 1 maaltijd, ging ook prima.
Afbeelding
EllaBellaah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door EllaBellaah »

Bedankt voor jullie reacties!

@Leonie.: Die rolletjes van farmfood heb ik inderdaad gezien, helaas heeft de dierenwinkel hier in de buurt dat niet en ze kunnen het ook niet bestellen. Dat was namelijk wel ideaal geweest! Cooper weegt 16 kilo dus hij zou, als ik de 2% aan houd, 320 gram per dag mogen hebben. Dan is een bakje smuldier wel handig, het restje kan ik altijd de volgende ochtend nog opvoeren. Zou jij dan gewoon 1 dag volledig KVV per week doen of een paar keer per week gewoon 1 portie brokken vervangen voor KVV?

@Pets_Passion: We willen hem graag af en toe KVV geven zodat hij toch wat meer vlees binnen krijgt. Dat lijkt ons gezond voor de hond en een lekkere afwisseling. Volledig over willen we niet ivm het gemak van brokken. Of denk je dat de hoeveelheid die wij hem willen geven in principe niks extra's doet voor de hond?

@alm@: Dus jij zou hem dan een volledige dag KVV geven in plaats van een enkele portie per dag vervangen? Hoevaak in de week zou je zo'n dag inlassen? En lijkt je dat beter dan bijvoorbeeld alleen de avond portie vervangen?

@pioenroos: Welke merken van 100 gram voer jij? Die kleinere verpakkingen lijken me namelijk ideaal, maar die kan ik bij de dichtst bijzijnde dierenwinkel hier niet vinden. Hoeveel dagen vers en hoeveel dagen brokken krijgt ze ongeveer per week? Of is dat elke keer wisselend?

Ik heb inmiddels in een andere dierenwinkel een zak KVV gevonden die geportioneerd is in schijfjes van 25 gram per stuk. Dit merk heeft echter alleen enkelvoudig vlees en geen complete variant. Er zit maar één diersoort in, momenteel heb ik de kip variant in de vriezer liggen en Cooper krijgt er vanavond een schijfje van om te proeven.
Groetjes Ella & Cooper :D
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

EllaBellaah schreef: @alm@: Dus jij zou hem dan een volledige dag KVV geven in plaats van een enkele portie per dag vervangen? Hoevaak in de week zou je zo'n dag inlassen? En lijkt je dat beter dan bijvoorbeeld alleen de avond portie vervangen?
Als ik brokken erbij zou geven, zou ik dat wel doen. 3 dagen brokken, 4 dagen kvv of zo. En dat is zuiver gevoelsmatig, niet wetenschappelijk ergens op gebaseerd :wink: maar ik lees vaak over honden die s'morgens brokken krijgen en s'avonds kvv en het daar prima op doen dus ik zou mijn eigen gevoel erin volgen en kijken hoe je hond het erop doet.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Doe gewoon wat je zelf handig vindt en kijk wat het beste bevalt.
Met één bakje smuldier zou je twee dagen achter elkaar een brokmaaltijd kunnen vervangen.
Hier eten ze alles door elkaar, brok, barf, kvv, blik, groente etc.
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Je kunt ook doordeweeks brok voeren en alleen in het weekend kvv. Of elke dag de laatste maaltijd brok vervangen door kvv. Net waar je zelf de voorkeur aan geeft. Van die 100 gr "hamburgers" heb je van veel merken hoor. De meeste dierenwinkels hebben wel Duck, Prins of Energique en bij de meeste supermarkten kun je Rodi vinden. Niks mis mee, vooral niet omdat je het wil combineren met brok.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”