Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Allergietest gedaan

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

Allergietest gedaan

Ongelezen bericht door Bumper69 »

Spike is nu twee weken bij ons en sinds 1.5 ongeveer bij hij zich. Met name aan zijn poten en onderlichaam. Ook als hij ergens komt waar vloerbedekking ligt dan schuift hij met zijn snuit over de vloer. Ik dacht eerst dat hij misschien vlooien had opgelopen van onze katten. Dus die eerst een pipetje gegeven. Daarna werd het bij Spike niet beter. Asiel gebeld of hij toen hij in het asiel kwam een anti vlooien behandeling had gehad. Dat is standaard zeiden ze maar het stond niet in zijn dossier. Dus kon ook vergeten zijn. Bij de dierenarts gevraagd en die heeft uiteindelijk iets meegegeven wat geen kwaad zou kunnen als hij twee weken eerder toch ook behandeld zou zijn.
Het lijkt alleen maar erger te worden nu met de jeuk. Het is rood onder zijn buik en de achterkant van de voorpoten zijn ook rood en geïrriteerd.
En nu????
Vlooien heeft ie niet, ik heb gekamd.
Net weer een nieuwe zak cavom gekocht. Ik hoorde dat honden er allergisch voor kunnen zijn omdat er veel granen in zitten.Wat doe ik dan nu??? Zomaar over op ander voer en wat dan?? Of eerst even vlees geven??
Niet dat ik nu in het weekend nog veel kan...dierenwinkels zijn dicht...
Edit: even onderwerp aangepast
Laatst gewijzigd door Bumper69 op 10 jun 2016 21:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Allergie voor voer (cavom)?

Ongelezen bericht door gonnie »

Het kan ook dat hij door een plant heen gelopen is waar hij niet tegen kan.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door yodi »

Paar pakjes smuldier bij de supermarkt halen.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief

yodi schreef:Paar pakjes smuldier bij de supermarkt halen.
Ja, Jumbo, Albert Hein en Dirk van de Broek verkopen het.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

yodi schreef:Paar pakjes smuldier bij de supermarkt halen.
En geef ik hem dat dan in plaats van de Cavom? Moet ik dan niet eerst afbouwen?
Dat is ingevroren toch? Dan krijgt hij nu nog gewoon Cavom.
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
Bumper69
Zeer actief

In het asiel heeft hij net twee weken gezeten. Toen hij een dagje kwam wennen bij ons krabde hij helemaal niet.
Vers vlees is smuldier dan toch? Dat laat je gewoon op het aanrecht ontdooien? Als ik dat vanavond neer zet is het dan morgenochtend ontdooid?
gonnie
Zeer actief

Bumper69 schreef:In het asiel heeft hij net twee weken gezeten. Toen hij een dagje kwam wennen bij ons krabde hij helemaal niet.
Vers vlees is smuldier dan toch? Dat laat je gewoon op het aanrecht ontdooien? Als ik dat vanavond neer zet is het dan morgenochtend ontdooid?
Ik haal het eind van de middag uit de vriezer en zet het dan in de koelkast dan is het s'ochtends ontdooit.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Cavom is op basis van rund toch, dan kun je eens kijken met ander voer, vers of brok zonder rund of het daar door komt, vaak gaat een allergie voor rund hand in hand met een allergie voor kip, maar niet altijd ...succes met zoeken, :wink: als het bij de snuit begint kan het misschien ook de voerbak zijn als het o`n netelen geval is, eens een stenen bak proberen misschien -
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Bumper69 schreef:In het asiel heeft hij net twee weken gezeten. Toen hij een dagje kwam wennen bij ons krabde hij helemaal niet.

In een bak (in mijn geval een emmer met deksel), er wil nog wel eens wat vocht uit lekken.
Een hond kan allergisch zijn voor alles, van granen, kip, rund (meest voorkomend) tot wasverzachter, emoevlees en viooltjes.
Hoor van veel mensen dat ze enorme hooikoorts hebben sinds een week of twee, dus pollen zou ook kunnen.
In het asiel kreeg hij toch van alles door elkaar gemengd? Dat zal ook vast niet graan/glutenvrij zijn geweest.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Hier een hond die jeuk krijgt in het voorjaar, idd sinds een goede week is het weer begonnen. En mijn andere hond kan alleen tegen vis als eiwitbron. Mijn moeder heeft een kat die uit een stenen voerbak moet eten anders krijgt hij pukkels. Ik heb ook wel eens gehoord van honden die jeuk krijgen van vlooienmiddelen. Allergieën kunnen helaas dus heel veel oorzaken hebben :ugh:

Je zou ook bij het asiel kunnen navragen wat hij daar te eten kreeg en hem eventueel daarop terugzetten?
Als granen het probleem zijn is smuldier een prima alternatief. Koop wel een compleet versie.
Maar, er zijn ook brokken zonder granen en/of met een andere dierlijke eiwitbron of alleen vis die je kan proberen als je liever geen vers voert. Let ook op de tussendoortjes die je geeft.
Probeer alles telkens voor 6 weken om te zien of je de boosdoener hebt gevonden.
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Ari was/is juist enorm allergisch voor Smuldier, hij eet uitsluitend Carnibest.
Het blijft even een gepuzzel, sterkte !!
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

pioenroos schreef:Hier een hond die jeuk krijgt in het voorjaar, idd sinds een goede week is het weer begonnen.
Ik hoorde laatst van iemand dat ze zelf heel veel baat had bij bijenpollen van kruidvat voor haar hooikoorts, nu was ze die ook aan haar hond gaan geven en ook voor hem werkte dat heel erg goed.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Lastig om uit te vinden waar dit door komt. Maar het voer zou ik niet meteen als oorzaak nemen. Kan echt van alles wel zijn. Ook planten of inderdaad wasmiddel. Wat voor voer kreeg hij eerst? Cavom wordt door mijn honden ook niet goed verdragen. Ik heb het een poosje gevoerd maar ze staan dan de hele dag bij de waterbak te drinken. Ik doe de hele dag niks anders dan de waterbak bijvullen. Nu voer ik wat ander voer, wel van goede kwaliteit en nu is dat helemaal over gelukkig.
Afbeelding
Bumper69
Zeer actief

Vanmorgen heb ik hem smuldier gegeven. Een pakje van 400 gram. Ik kom er nog niet precies achter hoeveel hij moet hebben op een dag.
Hij weegt 45 kilo. Bij de ene berekening kom ik uit op 1800 gram (lijkt me beetje veel) en met de andere komen we uit op 900 gram per dag.
Nu heb ik het tweede pakje uit de vriezer gehaald en uit de koelkast liggen te ontdooien maar dan is het ook nog niet ontdooid denk ik vanavond.
Nog een tip om het ontdooien te versnellen?

Ga morgen wel even langs dierenarts denk ik, om uit te sluiten dat er niets anders is. En dan kan hij ook bekijken of het echt een allergische reactie is...
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Bumper69 schreef:Vanmorgen heb ik hem smuldier gegeven. Een pakje van 400 gram. Ik kom er nog niet precies achter hoeveel hij moet hebben op een dag.
Hij weegt 45 kilo. Bij de ene berekening kom ik uit op 1800 gram (lijkt me beetje veel) en met de andere komen we uit op 900 gram per dag.
Nu heb ik het tweede pakje uit de vriezer gehaald en uit de koelkast liggen te ontdooien maar dan is het ook nog niet ontdooid denk ik vanavond.
Nog een tip om het ontdooien te versnellen?

Ga morgen wel even langs dierenarts denk ik, om uit te sluiten dat er niets anders is. En dan kan hij ook bekijken of het echt een allergische reactie is...
Gewoon pakje in koud water gooien, werkt prima. :ok:
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

De hoeveelheid voer wisselt sterk per hond. Hoe actief is hij gedurende heel de dag, de leeftijd, wel of niet gecastreerd, snelle stofwisseling en formaat. Een klein hondje eet in verhouding meer dan een grote. Mijn inschatting zou zijn dat hij ergens tussen de 600 a 1200 gram vers moet eten. Als richtlijn kan je nemen dat hij 2x zoveel vers als brok moet.
Sneller ontdooien kan in een bak koud water, eventueel met koud stromend water gaat nog sneller. Wel een waterdicht en luchtvrij zakje eromheen, anders wordt het een kliederboel. Niet opwarmen of in de magnetron, dat stinkt verschrikkelijk :wink:

Verstandig om naar de dierenarts te gaan, wellicht valt er wat uit te sluiten.
Houd er wel rekening mee dat de kans aanwezig is dat de dierenarts je een duur voer wat hij zelf verkoopt gaat aanraden. Dit kan een prima passend voer zijn maar er zijn vaak ook goede goedkopere alternatieven te vinden. Of zelfs hetzelfde voer van de dierenarts dat online goedkoper is. Verkoop van voer is een bijverdienste van de dierenarts en mensen met zieke dieren zijn niet snel geneigd prijzen te gaan vergelijken dus je betaalt vaak de hoofdprijs :wink:
Afbeelding
Bumper69
Zeer actief

Tja, hij is niet echt actief. Ligt lekker veel te slapen. Maar nu dus een stuk minder omdat hij duidelijk jeuk heeft.
Ik zal zijn deken eens even door de wasmachine gooien. Dan is die in ieder geval weer fris.
Van dat voer bij de dierenarts had ik ook al bedacht dat het daar op uit zou gaan draaien. Daarom wil ik hier ook graag informatie krijgen zodat ik me niet een dure zak voer laat aansmeren..
dagmar88
Zeer actief

Doe bij de deken even een extra spoelcyclus. En azijn ipv wasverzachter als je dat gebruikt.
Niko's dekens worden met baby/hypoallergeen wasmiddel gewassen.
Bumper69
Zeer actief

dagmar88 schreef:Doe bij de deken even een extra spoelcyclus. En azijn ipv wasverzachter als je dat gebruikt.
Niko's dekens worden met baby/hypoallergeen wasmiddel gewassen.
Ik heb nog snel "extra spoelen" aangezet
Bumper69
Zeer actief

Morgen bel ik direct de dierenarts. Onder zijn oksels bijt hij het nu bijna kapot. Hij is ook erg snel moe. Als we nu met hem spelen is hij het al snel zat...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Easy_Rider
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Easy_Rider »

Er is niks erger dan jeuk.
Ik wens je veel succes toe bij de dierenarts. Houd je ons op de hoogte?
dagmar88
Zeer actief

Bumper69 schreef:Morgen bel ik direct de dierenarts. Onder zijn oksels bijt hij het nu bijna kapot. Hij is ook erg snel moe. Als we nu met hem spelen is hij het al snel zat...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

:ugh: He wat vervelend!
Bumper69
Zeer actief

Kan pas om 16:30 terecht...
Hij lijkt al wel wat rustiger te worden. Als het aan het voer zou liggen kan dat niet binnen een dag toch?
Ik bedacht me dat we vrijdag ook naar het bos zijn geweest en hij heeft door de sloten gebanjerd. Voor die tijd had hij ook al jeuk maar daarna werd het alleen maar erger.
Kan natuurlijk ook van het slootwater zijn dan...Vooral omdat het voornamelijk zijn onderkant en oksels zijn waar hij last van heeft.
Hij is wel moe. Sliep gisteravond al als een blok en wilde eigenlijk geen laatste ronde lopen. Eenmaal buiten was het wel goed.
Vanmorgen keek hij alleen maar toen ik de kamer in kwam. Uiteindelijk heb ik hem geroepen, hij kwam toen even en lag na een halve minuut weer op zijn plek.
Meestal als de kinderen beneden komen begroet ie ze enthousiast maar blijft nu ook liggen. Het kan natuurlijk zijn dat de jeuk overgaat nu en dat hij lekker kan bijslapen...
Ik zal zo zijn smuldier in zijn bak doen, dan staat hij zo naast me denk ik...
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Jawel hoor, bij onze hond zien we binnen 24 uur of hij het voer verdraagt of niet. De jeuk zie je dan al flink minder worden (we wisselen alleen als zijn jeukklachten weer opkomen), of niet en dan weten we dat het voer niet geschikt is. We hebben nog geen voer gehad dat na 2 weken toch verbeterde. Wel voer dat na 2 weken toch jeukklachten weer begon te veroorzaken.
dagmar88
Zeer actief

Bumper69 schreef: Ik bedacht me dat we vrijdag ook naar het bos zijn geweest en hij heeft door de sloten gebanjerd. Voor die tijd had hij ook al jeuk maar daarna werd het alleen maar erger.

Daar hebben best veel honden last van. Zou er volgende keer even de tuinslang op zetten.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

dagmar88 schreef:
Bumper69 schreef: Ik bedacht me dat we vrijdag ook naar het bos zijn geweest en hij heeft door de sloten gebanjerd. Voor die tijd had hij ook al jeuk maar daarna werd het alleen maar erger.

Daar hebben best veel honden last van. Zou er volgende keer even de tuinslang op zetten.
En zou hem dan voor nu met wat kalmerende shampoo (tea tree bv) wassen voor ik verder een heel medisch traject in ging.
dagmar88
Zeer actief

:wink:een check up met een nieuwe hond vind ik altijd wel fijn.
En je dan kom je het hier maar vertellen voor je je wat aan laat smeren :mrgreen: :ok:
Dierenarts zal waarschijnlijk ook geen kant en klare oplossing hebben.
Bumper69
Zeer actief

Hij is wel vaker smorgens niet vooruit te branden, het is nu al weer beter...
Ik ga mijn best doen om me niet van alles te laten aansmeren, en wat ie wel heeft aangesmeerd laat ik jullie weten!
Ik ben nu eerst uit op een zalfje...
dagmar88
Zeer actief

Bumper69 schreef:Hij is wel vaker smorgens niet vooruit te branden, het is nu al weer beter...
Ik ga mijn best doen om me niet van alles te laten aansmeren, en wat ie wel heeft aangesmeerd laat ik jullie weten!
Ik ben nu eerst uit op een zalfje...

Voor?
Bumper69
Zeer actief

Voor zijn allergie. Zodat ik zijn oksels kan insmeren en onderkant. Maar kan natuurlijk altijd nog zijn dat ik me helemaal door de dierenarts laat bepraten..
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”