Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondencontact: Forum vs de echte wereld

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Hondencontact: Forum vs de echte wereld

Ongelezen bericht door DeDiana »

Tara schreef:Het is heel lastig, zeker als je een roedel hebt.
Ik wéét waar mijn honden om uit hun slof schieten, kan het meestal ook van een afstandje al inschatten. Maar het blijft altijd interactie tussen meerdere partijen en zeker met een roedel is dat wel eens heel lastig.
Ja dat, én het verschil in grootte.
Mila is ook zo: een andere hond moet echt niet lomp tegen haar aan botsen of heel opdringerig blijven doen ondanks haar waarschuwingen (wegdraaien, lipje optrekken, etc.). Dan snauwt ze en in veel gevallen raakt ze de andere hond daarbij niet eens aan. Maar bij kleine hondjes ben ik daar toch huiverig voor, want die kunnen vaak toch beduidend minder hebben.
Mila heeft overigens helemaal geen ander gedrag als ze in een roedel loopt, die is totaal niet te beïnvloeden. Amy en Amoz hebben dat beide wel, die hebben veel meer praatjes als ik ze allemaal tegelijk meeneem.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik denk dat er ook onderscheid te maken is tussen lopen met een roedel (twee of meer honden) of lopen met een enkele hond, zoals ik.
Als Ita een opdringerige hond weg snauwt vind ik dat prima en als dat exemplaar blijft aandringen help ik haar ook nog een handje.

Wat voor haar veel moeilijker is, is het ontmoeten van een roedel die niet in de hand is.
Vooral sinds ze alleen is en ook nog zwaar geblesseerd is geweest, is dat voor haar rampzalig.
Als er twee of meer honden op haar af stormen - en die zijn dan doorgaans niet terug te roepen, is de ervaring :? - heeft ze het niet meer en is haar wandeling gedurende enige tijd daarna een nogal gespannen aangelegenheid.
Zelf haalt ze het niet in haar hersens om een vreemde roedel binnen te stappen.

Als er genoeg ruimte is loopt ze met een grote boog om zo'n roedel (HUS bijv.) heen.
Daar begint ze vaak al zo vroeg/ver weg mee dat ze niet belaagd wordt.
Als we in een smalle doorgang op zo'n groep stuiten is dat een ramp voor haar.

Ik weet wel zeker dat het in de praktijk niet gaat zoals op het forum nog wel eens als beeld wordt neergezet.
Het forum is niet het dagelijkse leven zeg maar :mrgreen:
Veel meer hondenbezitters buiten het forum dan er hier aanwezig zijn. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik vind het niet zo gek dat het niet verloopt zoals op het forum wel eens geschetst wordt. We zijn hier namelijk doorgaans vooral met hondenmensen die het een en ander snappen van hondengedrag. De gemiddelde hondenbezitter heeft dat echt niet hoor, en daardoor is de situatie ook vaak anders.

Ik denk trouwens dat een hond die snauwt uit onzekerheid zoals TS omschrijft vaak wel herkend wordt en dat wordt ook geaccepteerd. Coda hier snauwt bij wijze van correctie, maar die straalt wel zelfvertrouwen uit. Dat valt toch wel eens verkeerd bij mensen hoor, al is haar gedrag niet abnormaal. Dan zou ze namelijk op haar flikker krijgen van me. Maar honden die op haar proberen te rijden krijgen wel een correctie, en waar mensen haar altijd aandoenlijk vinden (want klein, hangoortjes, lieve oogjes) schrikken ze dan vaak, en dan is het ineens een kuthond. En dan is ze niet eens een herder :wink: Om die reden houd ik haar steeds vaker bij me als we andere honden zien. Zij redt zich wel, maar ze accepteert geen brutaal gedrag van andere honden en ik heb op mijn beurt dan geen zin in gezeur met andere hondeneigenaren. Terwijl degene die Coda hebben meegemaakt op een forumwandeling dit beeld waarschijnlijk niet zullen herkennen. Wij voeden onze honden denk ik toch consequenter dan gemiddeld op en hebben wel oog voor onbeleefd gedrag. Daar kom je vooral achter als je zo'n hond hebt, merk ik :oeps: :mrgreen:
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Waarom mag een hond niet snauwen dan? Hier in elk geval twee heerlijke feministen, een reu mag nog net naar ze kijken....van een afstand dan. :mann:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

ranetje schreef:Ik denk dat er ook onderscheid te maken is tussen lopen met een roedel (twee of meer honden) of lopen met een enkele hond, zoals ik.
Als Ita een opdringerige hond weg snauwt vind ik dat prima en als dat exemplaar blijft aandringen help ik haar ook nog een handje.

Dat denk ik ook.
Gisteren kwamen we een heel opdringerige Ambull tegen op de hei en die mag Kiki van mij best op haar manier wegsnauwen.
Zolang dat netjes gebeurt heb ik er geen enkel probleem mee. Ambull was van het beuktype en daar houdt ze niet zo van, dus toen hij bij de 3e waarschuwing van haar kant niet ophield heb ik haar maar geholpen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
DeDiana
Zeer actief

Volgens mij wordt een normale snauw hier verder ook niet veroordeeld over het algemeen? Of ik mis misschien van alles? :mrgreen:

Ik heb er ook geen problemen mee dus. Als ik het kan voorkomen, doe ik dat wel. Maar als Mila wordt lastiggevallen, mag zij daar van mij zeker wat van zeggen. Ik vind dat gewoon een vorm van communicatie, hoe moet zij dat anders duidelijk maken? Voorafgaand gebruikt zij voldoende lichaamstaal (blik, wegkijken, wegdraaien, lip optrekken, verstarren) die door veel honden al prima wordt begrepen. Als een hond daar geen gehoor aan wil geven, rest haar dus niets anders dan een snauw geven. Zolang daar nooit gewonden bij vallen en ze het bij een duidelijke snauw laat, heb ik daar geen problemen mee. En ik kom maar heel incidenteel mensen tegen die er wel problemen mee hebben. En dat is meer omdat ze ervan schrikken, want Mila ziet er hartstikke lief uit, dus ze verwachten niet dat ze een felle tante is.
ranetje
Zeer actief

DeDiana schreef:Volgens mij wordt een normale snauw hier verder ook niet veroordeeld over het algemeen? Of ik mis misschien van alles? :mrgreen:

Ik heb er ook geen problemen mee dus. Als ik het kan voorkomen, doe ik dat wel. Maar als Mila wordt lastiggevallen, mag zij daar van mij zeker wat van zeggen. Ik vind dat gewoon een vorm van communicatie, hoe moet zij dat anders duidelijk maken? Voorafgaand gebruikt zij voldoende lichaamstaal (blik, wegkijken, wegdraaien, lip optrekken, verstarren) die door veel honden al prima wordt begrepen. Als een hond daar geen gehoor aan wil geven, rest haar dus niets anders dan een snauw geven. Zolang daar nooit gewonden bij vallen en ze het bij een duidelijke snauw laat, heb ik daar geen problemen mee. En ik kom maar heel incidenteel mensen tegen die er wel problemen mee hebben. En dat is meer omdat ze ervan schrikken, want Mila ziet er hartstikke lief uit, dus ze verwachten niet dat ze een felle tante is.
Over het algemeen niet daar heb je gelijk in :ok:

Mijn reactie was mede gebaseerd op een reactie van Cleva, die stelt dat Hein niet mag snauwen.
Hij heeft daar best een argument voor, maar naar mijn idee moet het soort snauwen waar ik op doelde bij Ita mogen.
Dat heb ik bij mijn teckels ook altijd toegestaan ondanks hun geringe formaat.

Een verbod doet me een beetje denken aan een opmerking dat "je hond verbieden om te grommen net zoiets is als het verwijderen van batterijen uit een brandmelder"
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

ranetje schreef: Een verbod doet me een beetje denken aan een opmerking dat "je hond verbieden om te grommen net zoiets is als het verwijderen van batterijen uit een brandmelder"

Ligt aan de hond. Charlie mag helemaal niets. Geen wimper bewegen en al helemaal geen snauw geven.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik vind ook een correct uitgedeelde snauw op vervelend of opdringerig gedrag heel normaal. Zo was Kyra in haar laatste jaren niet meer gediend van al te enthousiast bezoek van andere honden. Groot of klein, dat maakte niet eens veel uit maar ze had gewoon te veel last van haar artrose, hoorde en zag minder dus kon ze schrikken van een plotselinge beweging naast haar en zelfs een klein duwtje deed haar pijn. En dan snauwde ze de onverlaat weg. Mag wat mij betreft.
Ik beschermde haar daartegen door voor haar te gaan staan zodat andere honden niet bij haar konden komen. Lyndie werd een chagrijnige ouwe teut op haar oude dag dus die hielp ik ook met het weghouden van andere honden.
Abby is net een lompe labrador. Die vindt andere honden enig en davert er onverfrohren op af. Dus zet ik haar onder appèl. Bovendien is het een kreng: eerst lopen sjanzen met reuen en zodra die de neus in haar broek duwen, kunnen ze een flinke snauw krijgen. En gek genoeg, vindt ze Jones van Samantha hoogst irritant. Als Sam langskomt met hem, ligt ze de hele tijd in een hoekje geïrriteerd te brommen en zodra hij dichterbij komt, gaat die lip omhoog.
Waarop die oen altijd probeert haar bek te likken. :roll:
Maggie interesseert het geen barst. Die negeert alle honden tenzij het een leuke volle reu is.

Ik vind het helemaal niet erg als er eens wordt gesnauwd. Ik vind opdringerig gedrag wel vervelend. En agressief gedrag ook. Met zulke honden van het laatste kaliber moet je uit losloopgebieden blijven.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

dagmar88 schreef:
ranetje schreef: Een verbod doet me een beetje denken aan een opmerking dat "je hond verbieden om te grommen net zoiets is als het verwijderen van batterijen uit een brandmelder"

Ligt aan de hond. Charlie mag helemaal niets. Geen wimper bewegen en al helemaal geen snauw geven.
Los daar ook nog eens van hoe het vervolg is na grommen.
Laatst lag Jol onder een stoel en een jonge pup wilde bij haar kruipen. Ze reageerde door te grommen. Mijn vriend zag niet wat er gebeurde maar liet Jol merken dat ze moest stoppen met dat gesjacherijn. Zelf had ik toen zoiets, dat Jol prima op die manier aan mocht geven geen trek te hebben in de jonge pup. De pup snapte dat overigens en ging weg.

De buren hebben een zes maanden oud reutje erbij. Nu het weer mooier weer wordt komen we dus allemaal weer in de voortuin, zo ook de honden. De scheidingshekken zijn laag dus contact is snel gemaakt. Het was wat aftasten maar de jonge reu is erg druk en begon Aki op zijn kop te meppen met de voorpoten. Hij was daar duidelijk niet van gediend maar ook na grommen stopte de jonge hond dus niet.
En dan vind ik het dus te link worden en verbied ik niet echt het grommen, maar wil ik wel dat Aki in dit geval weg moet komen van de situatie (en tevens hoop ik dan ook dat de buren hetzelfde doen met hun jonge hond) want dan vrees ik toch voor een escalatie. Dat lage hekje zijn beide honden zo over :roll:
Maar gaat niet helemaal over hondcontact los buiten, maar in dit geval denk ik dat we even ook alert moeten blijven omdat de nieuwe honden elkaar niet bepaald met een kwispel tegemoet treden helaas.
Rechts is ook een nieuwe reu erbij (nummer 4), maar die reageerde weer heel anders via het hekje. Veel rustiger, dan merk je ook wel direct verschil in de kennismaking, via het hek.
Edit, de jonge hond komt zelf naar het hek en begint te grommen naar Aki. Toch maar even plantenbakken aan die kant hangen en de bank naar voren halen :mann:
Laatst gewijzigd door blondie op 03 apr 2016 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Een snauw is voor mij een duidelijke terechte waarschuwing "ik wil dit niet" terwijl ik uitvallen een hoop kabaal maken zonder aanleiding dat ook niet ophoudt als de andere hond aftaaid. Snauw is vaak in reactie op een andere hond, terwijl uitvallen een "de aanval is de beste verdediging" en dus min of meer uit het niets komt.

Snauwen heb ik geen enkele moeite mee.

Duke gedraagd zich soms wat lomp en dat vind ik vervelend. Ik doe mijn best dat te voorkomen. Probleem is dat bij gewoon een duidelijke gemeende snauw het echt wel overkomt en dan neemt hij met de staart tussen de benen het hazenpad. Het vervelende is dat hij sommige snauwers dus niet serieus neemt en dan blijft proberen en eromheen gaat dartelen. Dit is met name bij de kleinere hondjes. Ik vind dit dus onacceptabel gedrag. Maar puber die het is kan ik dat niet altijd voorkomen en dan schaam ik me wel. Maar inderdaad. Ik schijn daar zelf meer last van te hebben dan de eigenaar van de andere hondjes. Die staan er vaak maar een beetje bij te lachen en vinden het maar wat grappig hoe kleine fikkie die grote enge herder wegblaft.

Van de "forum standaard" heb ik inderdaad al wel gemerkt dat er maar weinig zijn die hun hond echt 100%voor elkaar hebben in de praktijk en er uiteindelijk ook losser over denken. Jammere daarvan is dat er dus inderdaad mensen zijn die niet naar wandelingen durven of zo, omdat ze bang zijn dat hun hond zich niet gedraagd en ze dan een naam krijgen op het forum. Terwijl ze gewoon keurige honden hebben die gewoon duidelijk en kort hun grenzen aangeven.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Shiloh86 schreef: Van de "forum standaard" heb ik inderdaad al wel gemerkt dat er maar weinig zijn die hun hond echt 100%voor elkaar hebben in de praktijk en er uiteindelijk ook losser over denken. Jammere daarvan is dat er dus inderdaad mensen zijn die niet naar wandelingen durven of zo, omdat ze bang zijn dat hun hond zich niet gedraagd en ze dan een naam krijgen op het forum. Terwijl ze gewoon keurige honden hebben die gewoon duidelijk en kort hun grenzen aangeven.

:o

Ik moest mijn loempia uit m'n buste vissen.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

dagmar88 schreef:
Shiloh86 schreef: Van de "forum standaard" heb ik inderdaad al wel gemerkt dat er maar weinig zijn die hun hond echt 100%voor elkaar hebben in de praktijk en er uiteindelijk ook losser over denken. Jammere daarvan is dat er dus inderdaad mensen zijn die niet naar wandelingen durven of zo, omdat ze bang zijn dat hun hond zich niet gedraagd en ze dan een naam krijgen op het forum. Terwijl ze gewoon keurige honden hebben die gewoon duidelijk en kort hun grenzen aangeven.

Ik snap dat ergens wel hoor, niet perse dat ik een naam zou krijgen op het forum want ik doe me ook niet echt als een opvoedwonder voor :mrgreen:
Maar ik had wel erg mijn twijfels of Mika zich zou kunnen gedragen. Het zou ook zo lullig zijn om de wandeling te moeten afbreken omdat mevrouw alleen maar staat te krijsen.
En natuurlijk gedraagt ze zich dan voorbeeldig zodat ik alsnog voor lul sta omdat ik me zo'n zorgen maakte en zowat niet mee durfde :LOL:
dagmar88
Zeer actief

:19: Grenzen aangeven heeft toch niets te maken met opvoeding of je hond niet onder controle hebben, noch met de "forum mores".
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Gollum schreef:
dagmar88 schreef:

Ik snap dat ergens wel hoor, niet perse dat ik een naam zou krijgen op het forum want ik doe me ook niet echt als een opvoedwonder voor :mrgreen:
Maar ik had wel erg mijn twijfels of Mika zich zou kunnen gedragen. Het zou ook zo lullig zijn om de wandeling te moeten afbreken omdat mevrouw alleen maar staat te krijsen.
En natuurlijk gedraagt ze zich dan voorbeeldig zodat ik alsnog voor lul sta omdat ik me zo'n zorgen maakte en zowat niet mee durfde :LOL:
Tja, ik heb mezelf ook nooit als opvoedkundig expert gepresenteerd en maar goed ook, want mijn honden misdragen zich best wel eens. 't Zijn geen robotjes :mrgreen: .
Ik ga dus rustig met mijn honden naar forumwandelingen of op bezoek bij forummers. Ik kan me nog de laatste keer herinneren toen ik bij Nanna op bezoek was en Maggie zich de hele wandeling voorbeeldig gedroeg... tot ze bijna bij de hekken van het natuurgebied ineens een vuilnisbak spotte. En gezellig de kuierlatten nam. :mrgreen:
O ja, en Lyndie heeft Glenn en Bakkie wel eens fors afgesnauwd. Hebben we met z'n tweeën om zitten gieren. Het zal me trouwens worst wezen of iemand kritiek geeft op mijn opvoeding. Zal vast wel terecht zijn, maar voor mij luisteren ze goed genoeg.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ik heb op al die jaren welgeteld één keer gezien dat er achteraf vervelend werd gekletst.
Verder inderdaad geen robotjes of modelhonden, wel mensen die rekening met elkaar houden en véél bewuster bezig zijn met hun hond(en) dan gemiddeld.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

lieke schreef:
Gollum schreef:
dagmar88 schreef:

Tja, ik heb mezelf ook nooit als opvoedkundig expert gepresenteerd en maar goed ook, want mijn honden misdragen zich best wel eens. 't Zijn geen robotjes :mrgreen: .
Ik ga dus rustig met mijn honden naar forumwandelingen of op bezoek bij forummers. Ik kan me nog de laatste keer herinneren toen ik bij Nanna op bezoek was en Maggie zich de hele wandeling voorbeeldig gedroeg... tot ze bijna bij de hekken van het natuurgebied ineens een vuilnisbak spotte. En gezellig de kuierlatten nam. :mrgreen:
O ja, en Lyndie heeft Glenn en Bakkie wel eens fors afgesnauwd. Hebben we met z'n tweeën om zitten gieren. Het zal me trouwens worst wezen of iemand kritiek geeft op mijn opvoeding. Zal vast wel terecht zijn, maar voor mij luisteren ze goed genoeg.
Je hebt gelijk hoor, maar Mika kan zo overprikkelt raken dat er echt niks aan is. Maar ja, dat heeft dan ook weinig meer met opvoeding te maken.
ranetje
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Ik kan me voorstellen dat je dat zegt.
In zo'n geval zou ik het zelf wel verdraaide moeilijk vinden om op tijd een signaal te ontwaren waardoor ik erger kan voorkomen.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Ik ben best blij met de etiquette hier, maar dat is helaas zelden te wijten aan verantwoordelijke bazen :mrgreen:
1: Ze mogen hier niet los. Een drempel voor de brave Belgische burger.
2: Dagelijks wandelen wordt waar ik woon echt niet veel gedaan. Honden die een keertje per week, maand of helemaal nooit het erf of de tuin uit komen zijn nog steeds in de meerderheid.

Dus verreweg de meesten die ik kruis zijn aangelijnd en als ze loslopen dan lijnt 99% van de mensen die ik tegenkom hun hond aan als ik dat ook doe :ok: Op acht jaar tijd heb ik vijf honden van mijn roedel af moeten plukken. Best een mooie score.
Het lijkt hier dus wel wat op hoe het zou moeten zijn, maar meer omdat mensen geen zin hebben om dat loslopen te trainen :engel:
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

lieke schreef: O ja, en Lyndie heeft Glenn en Bakkie wel eens fors afgesnauwd. Hebben we met z'n tweeën om zitten gieren. Het zal me trouwens worst wezen of iemand kritiek geeft op mijn opvoeding. Zal vast wel terecht zijn, maar voor mij luisteren ze goed genoeg.
Diem wilde telkens op Glenn rijden, ik moest hem er echt afplukken :schrik:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

pioenroos schreef:
lieke schreef: O ja, en Lyndie heeft Glenn en Bakkie wel eens fors afgesnauwd. Hebben we met z'n tweeën om zitten gieren. Het zal me trouwens worst wezen of iemand kritiek geeft op mijn opvoeding. Zal vast wel terecht zijn, maar voor mij luisteren ze goed genoeg.
Diem wilde telkens op Glenn rijden, ik moest hem er echt afplukken :schrik:

:LOL: :LOL: :LOL:
Je hebt gelijk, da's veel erger. Een castraat die op een volle reu rijdt, is echt tegen de forumetiquette waar de mores heerst dat castraten bereden wórden.
:LOL:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Shiloh86 schreef:Van de "forum standaard" heb ik inderdaad al wel gemerkt dat er maar weinig zijn die hun hond echt 100%voor elkaar hebben in de praktijk en er uiteindelijk ook losser over denken. Jammere daarvan is dat er dus inderdaad mensen zijn die niet naar wandelingen durven of zo, omdat ze bang zijn dat hun hond zich niet gedraagd en ze dan een naam krijgen op het forum. Terwijl ze gewoon keurige honden hebben die gewoon duidelijk en kort hun grenzen aangeven.
Ik vind dat eigenlijk best wel meevallen. Er zijn geregeld topics over wat voor soort baas je bent, hoe consequent je bent, etc. en dan zijn er toch altijd heel veel mensen die reageren dat ze niet zo veel regels hebben, niet verschrikkelijk streng zijn, best wel losjes met hun honden omgaan, etc. Ik heb dus helemaal niet zo de indruk dat iedereen hier z'n hond altijd 100% onder appel en in het gareel heeft. Daar geloof ik ook niet in, want zoals in dit topic al vaker gezegd: honden zijn geen robotjes.
Ik denk dat het overwegend wel mensen zijn die rekening met elkaar en andere honden houden tijdens wandelingen. Ik heb ook op een forumwandeling nog nooit gemerkt dat iemand moeilijk deed over een snauw, of over een hond die wel eens bananen in zijn oren heeft of een reu die hevig in een teef geïnteresseerd is. Dat hoort allemaal bij normale interactie en zolang het daarbij blijft en de baasjes ingrijpen wanneer het nodig is, heb ik er in ieder geval geen probleem mee.
DeDiana
Zeer actief

Kells schreef:Vanmiddag zag ik ook weer een mooi staaltje van roedelgedrag. We waren aan het wandelen in het Lauwersmeer met vrienden die een zusje van onze jonge Aislinn hebben + nog een setter van inmiddels negen jaar oud. De oudjes, Gina en Brigitte, trekken doorgaans hun eigen plan. De jeugd klit vooral bij elkaar en bij moeder Kells. Opeens komen er twee Duitse doggen aangewandeld om even de jeugd te begroeten. Aislinn en Aideen waren best onder de indruk van die enorme honden. Kells ziet het tafereel en greep direct in. Met 1 snauw maakte ze duidelijk dat de doggen ongewenst waren in haar roedel. Die taaiden direct af. Het is dat de jeugd geen alarm blaf liet horen. Als ze dat hadden gedaan, dan waren de oudjes ook gelijk in actie gekomen.
Ja, die alarmblaf, die gebruikt Amy heel vaak (te vaak) en dan staat Amoz direct paraat. Gék word ik ervan.
DeDiana
Zeer actief

Kells schreef:
DeDiana schreef:
Kells schreef:Vanmiddag zag ik ook weer een mooi staaltje van roedelgedrag. We waren aan het wandelen in het Lauwersmeer met vrienden die een zusje van onze jonge Aislinn hebben + nog een setter van inmiddels negen jaar oud. De oudjes, Gina en Brigitte, trekken doorgaans hun eigen plan. De jeugd klit vooral bij elkaar en bij moeder Kells. Opeens komen er twee Duitse doggen aangewandeld om even de jeugd te begroeten. Aislinn en Aideen waren best onder de indruk van die enorme honden. Kells ziet het tafereel en greep direct in. Met 1 snauw maakte ze duidelijk dat de doggen ongewenst waren in haar roedel. Die taaiden direct af. Het is dat de jeugd geen alarm blaf liet horen. Als ze dat hadden gedaan, dan waren de oudjes ook gelijk in actie gekomen.
Ja, die alarmblaf, die gebruikt Amy heel vaak (te vaak) en dan staat Amoz direct paraat. Gék word ik ervan.
Mijn jongste heeft er een handje van en dat is niet altijd even handig. :schrik:
Amy is hier ook de jongste en die doet het alleen als Amoz ook mee is op de wandeling. Mila reageert er namelijk niet op en zonder medestanders durft ze niet. :roll:
Ik dank dagelijks god op mijn blote knietjes dat ik er ook een Mila bij heb lopen die zich totaal niet laat ophitsen ;-)
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

DeDiana schreef:
Shiloh86 schreef:Van de "forum standaard" heb ik inderdaad al wel gemerkt dat er maar weinig zijn die hun hond echt 100%voor elkaar hebben in de praktijk en er uiteindelijk ook losser over denken. Jammere daarvan is dat er dus inderdaad mensen zijn die niet naar wandelingen durven of zo, omdat ze bang zijn dat hun hond zich niet gedraagd en ze dan een naam krijgen op het forum. Terwijl ze gewoon keurige honden hebben die gewoon duidelijk en kort hun grenzen aangeven.
Ik vind dat eigenlijk best wel meevallen. Er zijn geregeld topics over wat voor soort baas je bent, hoe consequent je bent, etc. en dan zijn er toch altijd heel veel mensen die reageren dat ze niet zo veel regels hebben, niet verschrikkelijk streng zijn, best wel losjes met hun honden omgaan, etc. Ik heb dus helemaal niet zo de indruk dat iedereen hier z'n hond altijd 100% onder appel en in het gareel heeft. Daar geloof ik ook niet in, want zoals in dit topic al vaker gezegd: honden zijn geen robotjes.
Ik denk dat het overwegend wel mensen zijn die rekening met elkaar en andere honden houden tijdens wandelingen. Ik heb ook op een forumwandeling nog nooit gemerkt dat iemand moeilijk deed over een snauw, of over een hond die wel eens bananen in zijn oren heeft of een reu die hevig in een teef geïnteresseerd is. Dat hoort allemaal bij normale interactie en zolang het daarbij blijft en de baasjes ingrijpen wanneer het nodig is, heb ik er in ieder geval geen probleem mee.
In de praktijk valt het ook mee. Dat is juist wat er jammer aan is. Een topic als deze was er een paar maanden geleden nog zo ongeveer eentje. Maar ik ben echt de enige niet als ik vind dat er regelmatig een sfeer hangt van "mijn hond komt altijd" of "Roep je hond dan gewoon bij je" of "zorg gewoon dat je hond luistert". Punt is, zo "gewoon" is dat niet, dat is gewoon best wel moeilijk, het zijn inderdaad geen robotjes en een hond die 100% onder appél is, die is meer uitzondering dan regel. In de praktijk betekend het dat iedereen ook wel snapt dat het wel eens mis gaat en er eigenlijk helemaal geen problemen zijn. Maar ik kan me best voorstellen dat mensen die nog niet zo vaak op een groepswandeling mee zijn geweest, sterk twijfelen, omdat die van hun niet perfect luistert en die verwachting hier wel vaak gewekt wordt dat dat moet.

Topics als deze zijn dan best een verademing, dat het dus eigenlijk wel mee valt.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Shiloh86 schreef:In de praktijk valt het ook mee. Dat is juist wat er jammer aan is. Een topic als deze was er een paar maanden geleden nog zo ongeveer eentje. Maar ik ben echt de enige niet als ik vind dat er regelmatig een sfeer hangt van "mijn hond komt altijd" of "Roep je hond dan gewoon bij je" of "zorg gewoon dat je hond luistert". Punt is, zo "gewoon" is dat niet, dat is gewoon best wel moeilijk, het zijn inderdaad geen robotjes en een hond die 100% onder appél is, die is meer uitzondering dan regel. In de praktijk betekend het dat iedereen ook wel snapt dat het wel eens mis gaat en er eigenlijk helemaal geen problemen zijn. Maar ik kan me best voorstellen dat mensen die nog niet zo vaak op een groepswandeling mee zijn geweest, sterk twijfelen, omdat die van hun niet perfect luistert en die verwachting hier wel vaak gewekt wordt dat dat moet.

Topics als deze zijn dan best een verademing, dat het dus eigenlijk wel mee valt.
Ik denk dat niemand op het forum valt op een keer een 'foutje'. Een hond die een keer niet luistert, een baasje die even is afgeleid of een hond die onverwacht eens een keer uitvalt.
Waar wel over wordt gevallen zijn baasjes die strijk en zet ontkennen dat hun hond een vervelende klier is ('o, kijk 'm eens leuk spelen!'), het niet merkt als hun Bello andere honden opjaagt of onderuit schoffelt of boos worden omdat je laat merken dat je het vervelend vindt dat hun misselijke wafwaf stelselmatig jouw hond stalkt en oorverdovend loopt te krijsen.
Dus bazen die vinden dat hun Fifi niks verkeerd doet terwijl het een onopgevoede, vervelende kleine/grote rotzak is die andere honden lastig valt of zelfs gaatjes maakt. En vervolgens de benen nemen als er een risico op (hoge) dierenartsrekeningen is.

Maar goed, jammer genoeg vind je dat soort hufterige bazen niet op het forum, of zijn ze héél snel weg als ze hier al eens een kijkje komen nemen. :mrgreen:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

dagmar88 schreef:Ik heb op al die jaren welgeteld één keer gezien dat er achteraf vervelend werd gekletst.
Ehm, ik wel vaker, alleen al 2x bij mij :jank: :jank:
1x na een forumweekend, was iets met Marouck, weet niet eens meer precies wat het was. En 1x nog niet zo lang geleden dat Biène en Layla van Jeannette elkaar even kort in de haren vlogen. Maar ik heb dan ook kuthonden :tong:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Bij mezelf merk ik, dat misschien heel asociaal, m'n mores wat betreft het gedrag van de honden onderhevig is aan wat voor soort hond ik heb :oeps:

Bij Buck was het regelrechte noodzaak om de touwtjes strak te houden. Die heb ik dus echt heel goed onder controle. Balou en Dino ook omdat die makkelijk mee gaan doen.

Maar bijvoorbeeld Shira is zo'n poepie. Ik roep haar veel minder vaak terug. Ze mag naar andere honden met haar blije guppengedartel. ook omdat ze zo weg is na een snauw.

Als mijzelf zoiets zou overkomen met Buck dan had ik dodelijke blikken om me heen geworpen naar de overtreder :LOL:

DFus ik ben heel hypocriet.
dagmar88
Zeer actief

Inge schreef:
dagmar88 schreef:Ik heb op al die jaren welgeteld één keer gezien dat er achteraf vervelend werd gekletst.
Ehm, ik wel vaker, alleen al 2x bij mij :jank: :jank:
1x na een forumweekend, was iets met Marouck, weet niet eens meer precies wat het was. En 1x nog niet zo lang geleden dat Biène en Layla van Jeannette elkaar even kort in de haren vlogen. Maar ik heb dan ook kuthonden :tong:

:mrgreen: En jullie wisten niet hoe snel je naar huis moest rennen om hier het viswijf uit te hangen?
Nou, dat heb ik dan inderdaad gemist.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Neuh... ik ben niet zo van het viswijven. Anderen houden wel van zeiken om te zeiken.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”