Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Plat gaan liggen als er andere hond aankomt

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Plat gaan liggen als er andere hond aankomt

Ongelezen bericht door blondie »

Tara schreef:Twee tellen terug kwam ik twee mensen tegen met een zwarte hond, die hond was precies in dezelfde lijn als zijn baas aan het liggen, sluipen, fixeren, daardoor konden de honden hem nietgoed zien aankomen. Ouwe, slechtziende Oop al helemaal niet.. Toen de afstand tussen ons nog maar een meter of vijftien was, kwam de hond met een bloedvaart regelrecht op Oop afgestormd. Ik gaf een ontzettende brul en rende er zelf op af om te verijdelen dat Oop ondersteboven zou worden gelopen of van de schrik zou uitvallen. Dat leverde een beetje een uilige reactie van zijn baasjes op. Maar ik heb wel gezegd waarom ik dat deed.
Dit was dan weer even een voorbeeld waarom dat gefixeer gewoon echt heel vervelend gedrag is.
Hoe reageerde de baas toen?

Finn zag er groot en sterk uit maar was behoorlijk instabiel lichamelijk gezien, hij was zo uit balans op een bepaald moment. Daardoor reageerde hij al wat defensiever als er een hond aan kwam rennen en zelf ook behoorlijk vaak bij met name labrador eigenaren op voorhand gevraagd de honden even bij zich te houden. Die gingen ook vaak in het veld plat liggen en dan maar staren naar Finn, om vervolgens op hem af te gaan rennen en de beuk in de zij te willen geven.
Te vaak hoor je dan, dat ze alleen maar willen spelen.

En nog moet ik zeggen dat het voor sommige mensen met bepaalde honden het vervelend gedrag is.
Als ik op afstand wel eens de interacties stond te bekijken en nu ook nog dan zie ik toch ook veel honden het wel aftasten, maar heel snel gaat het over in spel. Vaak de honden die wat meer op zichzelf zijn hebben moeite met dit gedrag, en de wat dominantere honden kunnen moeilijk met een "platligger" overweg.
Denk ik dan hoor, als ik het zo allemaal wel eens op een afstandje bekijk :engel:
sternentänzerin
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door sternentänzerin »

Nog saaier dan want hier wordt het ook niet op prijs gesteld.
Ik draai zelfs om als ik een hond tegenkom met dit gedrag. Onze grote vertrouwd het dan meteen niet meer en betreffende hond krijgt hoe dan ook op zijn of haar falie als we benaderd worden, of dat nu enthousiast en speels is, angstig of dominant.
Maar zelfs onze uk laat dan even zien wie hij is en heeft dan de neiging er semi dominant naartoe te stiefelen en verhaal te halen. (semi dominant omdat hij zich van voren groot maakt maar van achteren neutraal tot onderdanig gedrag laat zien) Door zijn niet om kunnen gaan met grote honden toen hij bij ons kwam pik ik dat gedrag niet.
Zowel van hem als de grote wil ik het gedrag niet hebben, dus als ik betreffende hond en baas niet ken of weet dat baas hond niet op tijd bij kan sturen draai ik resoluut om.
...; We will never surrender Winston Churchill
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Bumper69 schreef:
Dees en Maylo schreef:Maylo is ook zo;n figuur die dit doet. Dit is niet aangeleerd door mijn of de vorige eigenaar.
Ik vind het zelf erg vervelend want hij ligt echt vast als een huis, en voel me vooral voor lul staan als ik hem mee sleur.

Inmiddels kan ik wel aardig inschatten wat hij gaat doen of gezellig opstaan of proberen te happen. De meeste honden kunnen dit ook wel, die lopen dan met een boog om hem heen.

Soms kom ik mensen tegen die het schattig vinden waarop ik aangeef dat het niet schattig is en als ze hun eigen hond goed lezen ze zien dat het niet gaat klikken.

Gebeurt gelukkig niet altijd maar wel met regelmaat, ik ben er nu een commando op aan het koppelen, dat hij af gaat op commando en ook blijft tot ik zeg dat hij weer verder mag als de andere hond gepasseerd is, of ik ga even wat sneller lopen dan lukt het meestal ook wel. Echt uitvallen doet hij gelukkig niet maar af en toe een hap proberen uit te delen als de verkeerde reu bij hem komt buurten dat doet hij wel.
Spike is dan ook op zo'n moment nog moeilijk van zijn plek te krijgen. En ik moet zeggen dat ik het niet verkeerd vind als hij gaat liggen. tenminste als dat met goede bedoelingen is. Hij gaat ook niet helemaal plat ineens. Onder het lopen gaat hij naar beneden en volgens mij komt hij niet eens plat op de grond te liggen.
Als ik dan voor hem ga staan en de andere hond niets onderneemt en doorloopt is er niets aan de hand..
Jij leert hem nu dus aan dat hij moet gaan liggen?
Ik zou hem dat maar snel afleren... hier zijn ze er absoluut niet van gecharmeerd dat gedrag van andere honden. Ik zelf ook niet overigens. Het is fixeren dus ongewenst gedrag.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

mijn honden fixeren elkaar.
als ze los zijn,dat wel.
En soms als ze los zijn ook andere honden, het zijn beide teefjes en het komt voort uit onzekerheid want ze zijn zo onderdanig als de pest.
Dus als ze los zijn laat ik ze begaan of als ik inschat dat geen contact beter is roep ik ze bij me.
Aan de riem word niet gefixeerd en al helemaal niet plat op de grond, gewoon hup doorlopen en negeren het liefst.
Als je de hond af wil leiden zou ik een speeltje of koekjes meenemen zodat ie goed op jou let ipv op wat er tegemoet komt, en stevig doorlopen,desnoods oversteken zodat er niet gepasseerd hoeft te worden.
Dat is wat ik zou doen.
Oh en aan de riem zowieso geen geklier met andere honden, is bij mij de regel, ik wil geen lichamelijk contact tussen aangelijnde honden met uitzondering van mijn vaste wandelmaatjes.
Dus dat opspringen met een grauw of zonder snauw zou ik ook niet accepteren, als ie het bij de verkeerde doet heb je een knokpartij tussen de honden.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Het is inderdaad geen aangeleerd gedrag.
Ik zie het vaker, en veel tegemoet komende honden worden er onzeker van. (Apple vindt het bv maar niks)
Als hij veel om zich heen kijkt is dat vaak ook niet zozeer uit angst. Het klinkt alsof hij de omgeving aan het scannen is.
Beetje typisch reuen gedrag, maar daarom niet minder vervelend.
Zijn jullie al begonnen met cursus?
Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

Ongelezen bericht door Bumper69 »

Apple schreef:Het is inderdaad geen aangeleerd gedrag.
Ik zie het vaker, en veel tegemoet komende honden worden er onzeker van. (Apple vindt het bv maar niks)
Als hij veel om zich heen kijkt is dat vaak ook niet zozeer uit angst. Het klinkt alsof hij de omgeving aan het scannen is.
Beetje typisch reuen gedrag, maar daarom niet minder vervelend.
Zijn jullie al begonnen met cursus?
Het is inderdaad een beetje de omgeving afscannen.
We komen ook langs een weiland waar wel eens schapen staan. Die zag hij deze week voor het eerst tijdens een van de wandelingen. Hij leek helemaal in trance.
Ik ben omgedraaid want moest er anders langs lopen en hij was er inderdaad helemaal op gefixeerd.
Vanmiddag had mijn man hem aan de lijn. We kwamen langs rolschaatsende kinderen. Hij leek eerst netjes naast man te blijven lopen maar schoot toch richting kind met een grom :boos:
Man kon hem terugtrekken en er gebeurde gelukkig niets. Ik weet niet of hij gebeten zou hebben...Er werd natuurlijk al aangegeven door de vorige eigenaar dat hij gromde tegen kinderen als hij aan de lijn was. Ik hou hem dan al korter maar man zegt dat hond mijn angst voelt, omdat ik bang ben dat hij uitvalt..
Woensdag zijn we naar een introductieles geweest en aanstaande woensdag heb ik een priveles. Bij de introductieles heb ik al veel informatie gehad. Bv over het trekken, dat gaat nu al stukken beter. We hebben afgesproken dat we 1 of 2 privelessen doen en dan bekijkt zij of we in de groepslessen kunnen.
Als er een andere hond aankomt, oversteken naar andere kant dat lukt niet. Ik woon aan een uitlaatroute, het is een pad van zo'n 2 meter breed. Of eigenlijk 50 cm schelpenpad, de rest is gras.
Aan de ene kant een kanaal en aan de andere kant weiland..

En binnen is het een enorme schat. Luistert ontzettend goed. Buiten heb ik hem in de tuin al los gehad, om te spelen. En vanmiddag op de uitlaatroute ook voor het eerst even los. Ik kan dan ver kijken of er een hond aankomt. Dat gaat ook heel goed.
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Veel honden die niet écht veel gewend zijn kunnen reageren op dingen die snel voorbij komen. Kinderen op skateboards of rolschaatsen zijn vaak een trigger, niet om het kind maar om de snelheid en het geluid van de rolschaatsen of het skateboard :wink:
Dat weet je nu, dus een volgende keer ben je er alerter op.
Is hij voergericht of is hij geïnteresseerd in een balletje? Zo ja, dan zou je dat kunnen gebruiken om tijdens het wandelen op een speelse manier de aandacht op jou te laten vestigen.
Dat kan ook werken bij het naderen van andere honden, hem niet de aandacht naar datgene wat hij spannend vind laten leggen, maar de aandacht bij jou hebben zodat al het andere wat minder belangrijk wordt.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Goed dat je privé-lessen doet :ok: dat kan erg waardevol zijn om wat dingen inzichtelijk te krijgen.
Was dit trouwens wel wat je had verwacht?
Uit je eerdere verhalen kwam het een beetje over alsof het een hele stabiele sociale hond is, maar die indruk krijg ik wel iets minder nu bij dit topic.
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Max doet het ook en niet omdat hij gezellig wil zijn. Bij hem is het echt fixeren en dan de "prooi" aanvallen dus hij mag het niet van mij. Zodra we een hond zien aankomen en hij door zijn poten wil gaan moet hij doorlopen en volgen tot we de hond gepasseerd zijn.
Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

blondie schreef:Veel honden die niet écht veel gewend zijn kunnen reageren op dingen die snel voorbij komen. Kinderen op skateboards of rolschaatsen zijn vaak een trigger, niet om het kind maar om de snelheid en het geluid van de rolschaatsen of het skateboard :wink:
Dat weet je nu, dus een volgende keer ben je er alerter op.
Is hij voergericht of is hij geïnteresseerd in een balletje? Zo ja, dan zou je dat kunnen gebruiken om tijdens het wandelen op een speelse manier de aandacht op jou te laten vestigen.
Dat kan ook werken bij het naderen van andere honden, hem niet de aandacht naar datgene wat hij spannend vind laten leggen, maar de aandacht bij jou hebben zodat al het andere wat minder belangrijk wordt.
Voor voer heeft hij op zo'n moment geen oog meer. Wel is hij erg gericht op een bepaald speeltje maar die gebruiken we normaal alleen als hij los mag.
Maar kan wel een balletje mee gaan nemen, ik denk dat hij dat zeker ook erg leuk zal vinden.
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
Bumper69
Zeer actief

Apple schreef:Goed dat je privé-lessen doet :ok: dat kan erg waardevol zijn om wat dingen inzichtelijk te krijgen.
Was dit trouwens wel wat je had verwacht?
Uit je eerdere verhalen kwam het een beetje over alsof het een hele stabiele sociale hond is, maar die indruk krijg ik wel iets minder nu bij dit topic.
Ja, na de eerste priveles stuurt ze via mail ook nog een heleboel informatie door. Dus daar hoop ik ook weer veel informatie uit te krijgen. En als er nog een priveles nodig is doen we dat ook. Ik hoop dan wel dat we ook daarna in de groepslessen kunnen maar dat ligt er een beetje aan hoe Spike met de andere honden omgaat. Ik denk dat dat wel goed gaat.
Tja, wat hadden we verwacht. Het was in het begin een echt watje :engel:
Ik denk nu dat hij heel onzeker is. Vanmorgen luiden de kerkklokken toen we op ons uitlaatpaadje waren. Hij was direct helemaal gefixeerd. We liepen door. Hij was wel wat twijfelend. 20 meter verder wilde hij eigenlijk niet verder en bleef staan. Ik heb m weer verder meegekregen. 5 meter verderop keerde hij resoluut om. Ik heb het nog 5 keer geprobeerd maar hij wilde echt terug.
Omdat we vandaag al een spannende dag zouden hebben (2 keer 1.5 uur mee in de auto en op bezoek bij mijn moeder) ben ik inderdaad omgekeerd met hem.
Volgende week zondag maar weer eens kijken.
Vanmiddag bij mijn moeder het bos ingegaan. Toen we kwamen aanrijden zat hij al rechtop in de auto. Hij herkende duidelijk bos. Dat ging heel goed, al trok hij daar wel omdat ik hem niet los wilde in het bos.
Vanavond toen we weer thuis waren en ik nog even een rondje met hem liep kwamen we weer langs het standbeeld waar hij toch ook nog weer even tegen gromde :LOL:
Maar verder is het echt wel een hele lieve hond, heeft zich bij mijn moeder ook van zijn allerbeste kant laten zien.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tja ik ga geen hond toch zn zin geven in zo'n geval al is t maar 2 meter... maar ik stamp dan ook ogenschijnlijk blind door zodat duidelijk is dat ik er niks van vind en dat t ook niks is. Ik vind hem eigenlijk niet zo onzeker klinken maar met een flinke eigen wil.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Ik vind het ook uitermate irritant als een hond ligt te fixeren en de baas staat er een beetje dom bij te kijken. Het is namelijk negen van de tien keer niet gezellig om te spelen, maar om flink te doen.
Murdock is zo al eens aangevallen door een fixerende DH die losliep (Murdock was aangelijnd). Baasje vond het allemaal wel goed dat de hond ging liggen.

Ik zou er echt aan gaan werken met die privé trainingen.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Zit je nu bij Esther op school? :D

Vandaag ging Xavi, na een sluipmodus, plat op de grond liggen. Het is pasen dus ineens allemaal honden overal en dit was de 2e loslopende die we tegen kwamen. Geen eigenaar in de buurt natuurlijk. Twas een klein opdondertje dus dat is dan niet erg. Maar heb Xavi mooi laten liggen hoor. Beestje was een grote schijtluis. Hij durfde niet zo goed.. was ie vlakbij Xavi, Xavi komt omhoog en dat hondje stóóf weg. :LOL:
Om het vervolgens dapper nog 2 keer te proberen.
Baasjes kwamen na 5 minuten, druk pratend aansjokken. En liepen gewoon door. :roll:
Heb Xavi maar meegesleept..
Afbeelding
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

malinois schreef:Tja ik ga geen hond toch zn zin geven in zo'n geval al is t maar 2 meter... maar ik stamp dan ook ogenschijnlijk blind door zodat duidelijk is dat ik er niks van vind en dat t ook niks is. Ik vind hem eigenlijk niet zo onzeker klinken maar met een flinke eigen wil.
ik denk dat ie zijn onzekerheid verbergt achter dwingelandgedrag en ik vrees dat het niet goed gaat komen als ie daar, zoals nu mee wegkomt.
ik zou een hond als spike al helemaal niet zijn zin geven, nergens in en ook niet lachen om gebrom, ook al komt dat voort uit bangigheid, maar daarmee aan de slag gaan.
ik hoop dat die privelessen zoden aan de dijk zetten, want ik denk dat er met spike nog een hoop werk aan de winkel is.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:
malinois schreef:Tja ik ga geen hond toch zn zin geven in zo'n geval al is t maar 2 meter... maar ik stamp dan ook ogenschijnlijk blind door zodat duidelijk is dat ik er niks van vind en dat t ook niks is. Ik vind hem eigenlijk niet zo onzeker klinken maar met een flinke eigen wil.
ik denk dat ie zijn onzekerheid verbergt achter dwingelandgedrag en ik vrees dat het niet goed gaat komen als ie daar, zoals nu mee wegkomt.
ik zou een hond als spike al helemaal niet zijn zin geven, nergens in en ook niet lachen om gebrom, ook al komt dat voort uit bangigheid, maar daarmee aan de slag gaan.
ik hoop dat die privelessen zoden aan de dijk zetten, want ik denk dat er met spike nog een hoop werk aan de winkel is.
Idd. Zo'n hond weg laten komen hiermee is vragen om ellende. Ik hoop dat ze hier erg snel mee aan de slag gaan anders zie ik t ook helemaal niet goed komen.
Eerst fixeren en nu weer niet willen doorlopen.
Afbeelding
Bumper69
Zeer actief

Hylos schreef:Zit je nu bij Esther op school? :D

Vandaag ging Xavi, na een sluipmodus, plat op de grond liggen. Het is pasen dus ineens allemaal honden overal en dit was de 2e loslopende die we tegen kwamen. Geen eigenaar in de buurt natuurlijk. Twas een klein opdondertje dus dat is dan niet erg. Maar heb Xavi mooi laten liggen hoor. Beestje was een grote schijtluis. Hij durfde niet zo goed.. was ie vlakbij Xavi, Xavi komt omhoog en dat hondje stóóf weg. :LOL:
Baasjes kwamen na 5 minuten, druk pratend aansjokken. En liepen gewoon door. :roll:
Ja, ik zit inderdaad bij Esther. Wat heeft zij een kijk op honden zeg!
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Alex (bij a 11 jarige Lab) doet dat als Vusi (1 jarige energieke DH) komt aanstormen, hij weet namelijk precies wat er komt :S:
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Bumper69 schreef:
Hylos schreef:Zit je nu bij Esther op school? :D

Ja, ik zit inderdaad bij Esther. Wat heeft zij een kijk op honden zeg!
Wat leuk! Ja, fijn is dat he. Het is een andere kijk dan menig hondenschool.. helaas nog weinig in de buurt die op deze manier les geven. Veel plezier daar, gaat vast lukken! :engel:
Afbeelding
Afbeelding
adamzo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): labradoodle

Ongelezen bericht door adamzo »

Ik heb dit zo es even door gelezen. Ik lees over onnozele baasjes die lachen om dit gedrag of gewoon niet weten dat het niet leuk is. Nou zo'n baasje ben ik ook. Ik heb mijn 1e hond die nu 5,5 mnd is, een reu. En sinds een paar weken gaat hij ook liggen als hij een andere hond ziet komen. Soms, niet altijd. Ik dacht dat het een variant op de speelboog was, of een houding om aan te geven dat hij ongevaarlijk is.
Het heeft nog geen problemen op geleverd gelukkig en ik zal zoeken naar een plaatje oid van de fixeerhouding om te checken of dat is wat hij doet. Zo ja dat zal ik dat proberen te voorkomen. Nu ik heb begrepen dat het geen handig gedrag is.
Maar hoe moest ik dat eerder weten? Ik vind het hier niet echt welwillend klinken tov mensen die niet superveel weten over honden.
En laten we wel wezen, iedereen heeft het door schade en schande moeten leren.
I <3 my dogs :I:
adamzo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): labradoodle

Ongelezen bericht door adamzo »

Dat moet hij dat daar ook maar net doen.
Maar wij zitten nu niet op een hondenschool. Wel puppycursus gedaan, maar nu lukt het ff niet door onvoorziene omstandigheden.
Maar goed, ik lees hier om nog wat kennis op te doen. En praat met andere mensen met honden die ik tegen kom. Toevallig van de week een dierenarts die na dik een half uur op een speelveldje met honden uit haarzelf zei dat onze hond wel doorhad hoe het werkte tussen honden.
Onze hond roept tot nu toe bij zowel mensen als honden voornamelijk vertedering en enthousiasme op , op dit moment loopt het nog wel en we houden het goed in de gaten.
I <3 my dogs :I:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zie Elco nog steeds als lief hondje wat nooit iets uit zal lokken, behalve door een te angstige houding...
Nou, we kwamen net een border collie tegen die ging liggen en dan opspringen en weer liggen en Elco vond dat echt helemaal niets. Hij viel echt uit naar die hond. En die wilde ook wel even met Elco matten :80: Maar die border collie was ook wel echt aan het fixeren, terwijl als Elco gaat liggen z'n oogcontact veel softer is
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Borders staan ook wel bekend om het fixeren, Van Gils gaat ook vaak liggen, maar die draait zijn kop echt opzij, van komt u maar, die wil alleen maar kennis maken en even gek doen en dan gelooft hij het wel weer :wink: de eigenaren vinden er vaak meer van dan de honden waar het om gaat, denk dat die honden het ook wel snappen
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

S@ndr@ schreef:Borders staan ook wel bekend om het fixeren, Van Gils gaat ook vaak liggen, maar die draait zijn kop echt opzij, van komt u maar, die wil alleen maar kennis maken en even gek doen en dan gelooft hij het wel weer :wink: de eigenaren vinden er vaak meer van dan de honden waar het om gaat, denk dat die honden het ook wel snappen
Dat laatste denk ik ook. Mijn vorige labradorteefje deed het ook, maar conflictvermijdender dan haar kwam je ze niet tegen :wink: Die heeft in elf jaar tijd letterlijk één keer een snauw uitgedeeld (toen ze
al zwemmend bereden werd door een reu) en er nooit één hoeven incasseren.
De intentie waarmee de hond gaat liggen, lijkt me bepalend voor de reactie van andere honden.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Lieske_1977 schreef:
S@ndr@ schreef:Borders staan ook wel bekend om het fixeren, Van Gils gaat ook vaak liggen, maar die draait zijn kop echt opzij, van komt u maar, die wil alleen maar kennis maken en even gek doen en dan gelooft hij het wel weer :wink: de eigenaren vinden er vaak meer van dan de honden waar het om gaat, denk dat die honden het ook wel snappen
Dat laatste denk ik ook. Mijn vorige labradorteefje deed het ook, maar conflictvermijdender dan haar kwam je ze niet tegen :wink: Die heeft in elf jaar tijd letterlijk één keer een snauw uitgedeeld (toen ze
al zwemmend bereden werd door een reu) en er nooit één hoeven incasseren.
De intentie waarmee de hond gaat liggen, lijkt me bepalend voor de reactie van andere honden.
Ja, dat zien ze inderdaad wel. Ik kom op de een of andere manier vaak goldens tegen die het doen, maar die hebben er geen vervelende bedoelingen mee. Ik denk dat ze het doen, omdat ze een beetje onder de indruk zijn als ik met drie of vier honden eraan kom lopen. Die blijven dan ook gewoon liggen om zich rustig te laten besnuffelen.
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Wat een boeiend topic is dit. Ik was mij er ook niet van bewust, dat dit voor honden/baasjes onprettig is.

Wanneer er een hele drukke hond met volle vaart op ons af komt gerend, gaat Sultan altijd liggen. Wanneer de hond dan eenmaal bij hem is, springt hij op en begint een ren wedstrijdje. Eigenlijk bij iedere hele drukke hond doet hij dit. Ik heb het altijd gezien als uitnodiging tot spel en laat dit dus altijd gebeuren. Maar goed, hij kent het commando "sta" dus misschien kan ik dat beter als commando geven als hij gaat liggen. ( hij doet dit alleen als hij los is)
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Sulluna schreef:Wat een boeiend topic is dit. Ik was mij er ook niet van bewust, dat dit voor honden/baasjes onprettig is.

Wanneer er een hele drukke hond met volle vaart op ons af komt gerend, gaat Sultan altijd liggen. Wanneer de hond dan eenmaal bij hem is, springt hij op en begint een ren wedstrijdje. Eigenlijk bij iedere hele drukke hond doet hij dit. Ik heb het altijd gezien als uitnodiging tot spel en laat dit dus altijd gebeuren. Maar goed, hij kent het commando "sta" dus misschien kan ik dat beter als commando geven als hij gaat liggen. ( hij doet dit alleen als hij los is)
Gevoelsmatig vind ik dit een andere situatie dan wanneer de andere hond gewoon rustig aangelopen komt en Sultan zou gaan liggen fixeren (ik denk dat dat komt omdat ik het idee heb dat in jouw geval de andere hond met nogal wat druk de interactie opzoekt). Ik weet niet of ik in jouw situatie zou gaan 'rommelen' in de interactie, klinkt alsof Sultan het goed aanvoelt en wie weet breng jij (negatieve/extra) spanning in het contact door Sultan te dwingen om te gaan staan.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Duke doet het ook, maar alleen als hij los is. Ik vind het ook niet fijn, maar omdat het gedrag is dat hij alleen los laat zien vind ik het lastig iets aan te doen.

Duke doet het uit onzekerheid, maar fixeert wel. Hij vind in principe gewoon alle honden leuk en het ontaard meestal in druk opspringen en rennen/uitdagen. Hij is daarbij nog nooit uitgevallen. Het is altijd spelen of wegwezen. Vervelende is daarbij ook, dat als de ander hem ontwijkt, dat hij toch opspringt en gaat kijken. Hij negeert dan dus dat de ander hem negeert. Niet prettig. Weet niet zo goed hoe ik dan moet aanleren dat hij dan gewoon moet doorlopen.

Nikki van mijn ouders deed het ook, maar zij deed het weer alleen aan de lijn. Dat was een stuk makkelijker, mee door lopen wilde ze in eerste instantie niet, dus dan maar in zijn achteruit. Zodra ze ging liggen, hup overeind en achteruit, als ik de aandacht weer had, weer vooruit, en blijven lopen. Zodra ze ging liggen herhaalde dat zich. Binnen een week had ze door dat ze moest blijven lopen.

Maar ja, bij Duke werkt dit dus niet, want hij doet het enkel los.

Nu loopt hij op het moment met een 10 meter lijn die hij los achter zich aansleept, waardoor ik snel de controle terug heb, maar hij toch relatieve vrijheid ervaart. Duke loopt, zolang ik loop, alleen voorheen ging hij ver vooruit, dan liggen en als hij voldoende steun vond aan mij omdat ik weer dichterbij was liep hij weer een stuk vooruit en liggen. Nu mag hij niet meer vooruit en dat lijkt te helpen. Hij moet binnen de 5 meter blijven en als ik dus maar blijf lopen, blijft Duke min of meer meelopen. Ik kom nog te weinig honden tegen te zeggen of het echt werkt en ook nog eens bijzonder weinig sociale hondjes...

En hij blijft een bord voor de kop houden als de ander gewoon niet zoveel zin in hem heeft, zeker nu met al die hormonen. Ja alleen de "flikker op ik mot jou niet" snauw, die begrijpt hij goed. Vind dit toch een lastig stukje, om handig en goed mee om te gaan.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Zamunda schreef:
Sulluna schreef:Wat een boeiend topic is dit. Ik was mij er ook niet van bewust, dat dit voor honden/baasjes onprettig is.

Gevoelsmatig vind ik dit een andere situatie dan wanneer de andere hond gewoon rustig aangelopen komt en Sultan zou gaan liggen fixeren (ik denk dat dat komt omdat ik het idee heb dat in jouw geval de andere hond met nogal wat druk de interactie opzoekt). Ik weet niet of ik in jouw situatie zou gaan 'rommelen' in de interactie, klinkt alsof Sultan het goed aanvoelt en wie weet breng jij (negatieve/extra) spanning in het contact door Sultan te dwingen om te gaan staan.
Ìk ook. Als hij het alleen doet bij drukke honden die op hem af komen gerend, is het denk ik een soort van kalmerend signaal? Hoe reageren de andere honden erop? Schrikken ze als hij ineens opspringt?
Zoals Zamunda ook zegt, zou ik er ook niet in rommelen als hij het alleen in deze specifieke situatie doet en als de andere honden er niet negatief/argwanend op reageren.
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Tallie doet het ook, al moet ik zeggen dat nu ik er over nadenk het al een hele tijd niet meer is voorgevallen. Alleen bij spel, dan loopt ze vooruit, draait om en gaat liggen wachten en uitdagen.

Ik wil het tijdens het wandelen niet hebben, ze deed het uit onzekerheid en het is een behoorlijke trigger voor ongeweste situaties, dus gewoon doorlopen graag. Bij spel mag het wel, als de andere hond het niet leuk vindt dan gaat ze wel wat anders doen.
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”