Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

'Baasjes zien vaak het probleem van hun hond niet'

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: 'Baasjes zien vaak het probleem van hun hond niet'

Ongelezen bericht door dagmar88 »

mosquito1980 schreef:Triest bericht.
Maar ik zou mijn pup (helemaal zo'n kleintje) toch niet zomaar los laten lopen waar grotere honden zijn. Natuurlijk heeft iedereen het recht om z'n hond op een losloop gebied los te laten (mits onder controle) maar ieder moet dan ook verantwoordelijkheid nemen voor z'n hond, groot of klein.

Een tot anderhalve kilo op die leeftijd...
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Sterre schreef:Toen ik Sterre net had was ze 5 jaar en een beetje losgeslagen en hyper. Ik ben op cursus gegaan en daar werd ook niet gecorrigeerd. Sterre kon niet rustig stilstaan naast me als de instructrice uitleg over iets gaf. Piepen, blaffen en draaien enz. Ik moest dan een kluifje geven of de groep uitgaan en een stukje lopen. Ik werd daar gek van. Steeds zo'n vieze kledderkluif weer afpakken of een stukje lopen. Sterre snapte er ook niks van. Maar ik mocht dus niet streng zeggen dat ze haar waffel moest houden. Nou ik heb het twee lessen volgehouden en ben toen opgestapt. Vond het een belachelijke vertoning.
Bij ons zou je ook de afstand moeten vergroten, dat kun je steeds afbouwen.
De volwassen honden in onze groep hebben daar soms ook moeite mee en je ziet ze elke les weer een stukje dichterbij komen staan met hun waffel dicht. Het werkt dus wel maar je moet er als baas ook wel het nut van inzien natuurlijk :)
Met terug blèren voer je de opwinding. Dan zal de hond zijn kop wel houden maar is de opwinding niet afgenomen.

Maar het is inderdaad ook je eigen voorkeur natuurlijk.
Ik vind het, sinds ik deze cursussen doe, veel leuker omgaan met mijn honden dan voorheen. Met gebaren en een beetje afstand kan ik nu al heel veel met mijn hond, terwijl ik voorheen nog wel eens stond te brullen of te sleuren. Maar goed, ik heb dan ook niet zoveel ervaring.
Manuma
Zeer actief

malinois schreef:Ik heb niks tegen t belonen van een hond, ik doe niet anders maar soms moet je nu eenmaal ook zeggen dat iets echt niet mag. Negeren geloof ik zelf niet in... dus dat werkt bij mij niet want voorwaarde blijft dat iets pas werkt als je erachter staat en er in geloofd.
Maar dat doe ik dus ook ;)
Alleen niet bij het aanleren van een nieuwe oefening of eentje die nog niet goed bevestigd is. Vandaar dat het woord "nee" op mijn hondenschool niet gewenst is. Maar gewoon thuis in de dagelijkse dingen gebruik ik hem wel. "Nee" als ik de riemen om wil doen en Manu begint Uma aan de kant te duwen. "Nee" als die neus richting mijn bord gaat. "Nee" als Uma Cody's bak leeg probeert te jatten.
Vandaar dat ik het even toe licht want wellicht bedoelde degene die jij sprak dat ook wel. Een verboden "nee" op een hondenschool vind ik dus helemaal niet zo gek.
dagmar88
Zeer actief

Manuma schreef: Met terug blèren voer je de opwinding. Dan zal de hond zijn kop wel houden maar is de opwinding niet afgenomen.

Bleren en een correctie zijn twee verschillende dingen.
Je kúnt ze aan elkaar linken natuurlijk.
Hier weten ze wel hoe laat het is wanneer ik stil en ijzig kalm ben, bij charlie idem.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

malinois schreef:Misschien moeten jullie er eerst eens een keer gaan kijken... hij zit hier om de hoek en doet prima dingen moet ik zeggen. En ja hij ziet alle ellende van die hypes. Zou willen dat ie wat MEER CM gericht was. Ja hij gebruikt er wat van...ik ook.. en nu? Dom geneuzel?
Ik ben t er iig erg mee eens dat er doorgeslagen is met positief trainen. Hoorde laatst ban iemand die zo trainde dat ze zelfs geen nee mocht zeggen want dat was een zware correctie. Nou laat mijn hond dan nu net geleerd hebben door een tik om zn oren dat ik niet wil hebben dat ie mijn karbonade van mn bord pikt. Kan vertellen dat t erg snel is opgepikt en geen trauma's hoor. Die zou ie eerder oplopen van mn andere 2 honden als ie t daar zou proberen...
een extreem voorbeeld gebruiken om je punt te maken is een beetje sneu. dat je het met CM eens bent betekent niet dat al het andere slecht is toch? als je zo beperkt kijkt en denkt dat alles daarbuiten is zoals jouw extreme voorbeeld dan is je rugzakje erg klein en dat is jammer.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

malinois schreef:
korthaar schreef:Zou het niet op de CM manier doen: word je zelf ook nog gebeten, zie ik wel in z'n filmpjes.
Wat is DE CM manier eigenlijk?

domineren, werken vanuit angst (maar we noemen het "submissive." dat klinkt fijner)

en dat maakt heel veel van wat hij zegt niet fout. vaak ben ik het 100% eens met wat hij ZEGT. de uitvoering is alleen VAAK (dus niet altijd voordat ik die weer in mijn mik krijg) erg rot en niet hondwaardig
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

DeDiana schreef:Ik vind ten eerste dat positief trainen niet betekent dat je dus ook geen grenzen aangeeft. Mijn hondenschool traint uiterst positief, met clicker, maar er wordt ook gewoon de 'nee' aangeleerd. Er wordt ook veel verteld over etiquette, zoals je hond bij je roepen als je een aangelijnde hond ziet, omgang van honden onderling, etc.
Ten tweede snap ik ook niet wat positief opvoeden/trainen te maken heeft met baasjes die niet zien dat hun hond probleemgedrag vertoont en/of daar niet op ingrijpen. Dat heeft m.i. niet zozeer met de trainingsmethode te maken, maar met baasjes die ziende blind zijn voor bepaald gedrag van hun hond en dat stelselmatig verkeerd interpreteren en/of niet tijdig ingrijpen.
:E:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik gebruik ook geen 'nee' tijdens het aanleren van nieuwe dingen. Ook in mijn trainingen eigenlijk niet. Daar werk ik met 'foutje'' als ze wat verkeerd doen wat ze al wel kunnen. Dat klinkt nl een stuk liever dan 'nee'. 'Nee' gebruik ik thuis wel. Als ze idd mn eten willen jatten, of dat van elkaar. Of als ze buiten enorm aan de lijn trekken omdat ze op kattenjacht willen.
dagmar88
Zeer actief

M@scha schreef:
malinois schreef:
korthaar schreef:Zou het niet op de CM manier doen: word je zelf ook nog gebeten, zie ik wel in z'n filmpjes.

domineren, werken vanuit angst (maar we noemen het "submissive." dat klinkt fijner)

en dat maakt heel veel van wat hij zegt niet fout. vaak ben ik het 100% eens met wat hij ZEGT. de uitvoering is alleen VAAK (dus niet altijd voordat ik die weer in mijn mik krijg) erg rot en niet hondwaardig

:oeps: Yup, en toen hing tibbe in het been van de stichting-meneer die met bert samenwerkte.
Het was toen overigens wel duidelijk dat die tactiek bij hem niet werkte en ze stonden ook wel open voor een op de hond aangepaste ultrapositivo aanpak.
Manuma
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Manuma schreef: Met terug blèren voer je de opwinding. Dan zal de hond zijn kop wel houden maar is de opwinding niet afgenomen.

Hier weten ze wel hoe laat het is wanneer ik stil en ijzig kalm ben, bij charlie idem.
Dat is waar. Ik dacht even aan hoe ik het eerder op zou lossen. Ik ben zo'n type dat gefrustreerd raakt en met een overgeslagen stem stond te blèren dat het NU toch klaar moest zijn :oeps:
Manu weet ook hoe laat het is als ik stil ben :LOL: Koppie laag en aan de voet mee lopen terwijl ik niets gevraagd heb. Hij is dol op beloningen, en niet in snackvorm, maar een heel blije baas. Maar hij vindt die keuze zó lastig. Hij haat het als ik boos ben maar hij móet stout doen, hij kan het niet helpen :mrgreen: Daarom ben ik zo enthousiast over die cursussen. We zijn nu bijna klaar met de B en hij kiest steeds vaker voor brave Manu en blije baas :cheer: We vinden elkaar nu veel leuker.
Binnen is hij eigenlijk altijd braaf.
dagmar88
Zeer actief

Manuma schreef:Ik ben zo'n type dat gefrustreerd raakt en met een overgeslagen stem stond te blèren dat het NU toch klaar moest zijn :oeps:

:mrgreen: Het dondert hier af en toe goed hoor. Dat af en toe doet het hem.
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Tara schreef:
M@scha schreef:
malinois schreef:

Het is vooral ook gebaseerd op theorieën die al heel lang achterhaald zijn.
De CM volgers die verder zelf niet nadenken over hoe en wat worden daarmee een heel eind terug in de tijd gegooid.
Dat. En om een hond echt goed te kunnen begrijpen en trainen, is veel kennis over (honden-)taal, communicatie en leerprocessen handig. Fijn om die op een hondenschool te krijgen :ok:
Afbeelding
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Manuma schreef:
dagmar88 schreef:

Dat is waar. Ik dacht even aan hoe ik het eerder op zou lossen. Ik ben zo'n type dat gefrustreerd raakt en met een overgeslagen stem stond te blèren dat het NU toch klaar moest zijn :oeps:
Manu weet ook hoe laat het is als ik stil ben :LOL: Koppie laag en aan de voet mee lopen terwijl ik niets gevraagd heb. Hij is dol op beloningen, en niet in snackvorm, maar een heel blije baas. Maar hij vindt die keuze zó lastig. Hij haat het als ik boos ben maar hij móet stout doen, hij kan het niet helpen :mrgreen: Daarom ben ik zo enthousiast over die cursussen. We zijn nu bijna klaar met de B en hij kiest steeds vaker voor brave Manu en blije baas :cheer: We vinden elkaar nu veel leuker.
Binnen is hij eigenlijk altijd braaf.
:LOL: Zo herkenbaar! Standje negeer is zóóóó erg dat je je er als hond acuut voorbeeldig door gaat gedragen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

M@scha schreef:
malinois schreef:Misschien moeten jullie er eerst eens een keer gaan kijken... hij zit hier om de hoek en doet prima dingen moet ik zeggen. En ja hij ziet alle ellende van die hypes. Zou willen dat ie wat MEER CM gericht was. Ja hij gebruikt er wat van...ik ook.. en nu? Dom geneuzel?
Ik ben t er iig erg mee eens dat er doorgeslagen is met positief trainen. Hoorde laatst ban iemand die zo trainde dat ze zelfs geen nee mocht zeggen want dat was een zware correctie. Nou laat mijn hond dan nu net geleerd hebben door een tik om zn oren dat ik niet wil hebben dat ie mijn karbonade van mn bord pikt. Kan vertellen dat t erg snel is opgepikt en geen trauma's hoor. Die zou ie eerder oplopen van mn andere 2 honden als ie t daar zou proberen...
een extreem voorbeeld gebruiken om je punt te maken is een beetje sneu. dat je het met CM eens bent betekent niet dat al het andere slecht is toch? als je zo beperkt kijkt en denkt dat alles daarbuiten is zoals jouw extreme voorbeeld dan is je rugzakje erg klein en dat is jammer.
Ik ben t helemaal niet altijd met CM eens... maar ik zie wel de ellende van alleen positief sinds dat 'mode' is. Alleen positief dus, geen combi wat ik hier van een aantal mensen lees want dat vind ik prima. Ik heb ook honden zien komen die totaal onbereikbaar zijn geworden omdat er niet gecorrigeerd mocht worden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

M@scha schreef:
malinois schreef:

Mwa dus een uitvallende pitbull met kaasjes belonen als ze niet naar de deur ging maar naar hem is domineren?
Hij doet wat bij de hond past...en dat is alles behalve altijd hetzelfde.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
M@scha schreef:
malinois schreef:

Het is vooral ook gebaseerd op theorieën die al heel lang achterhaald zijn.
De CM volgers die verder zelf niet nadenken over hoe en wat worden daarmee een heel eind terug in de tijd gegooid.
Dan moet je maar gewoon nadenken en niet zelf wat aanklooien zonder te weten wat je doet. Dat is bij t positieve exact hetzelfde met minstens zoveel ellende tot gevolg zo niet meer....
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

malinois schreef:Misschien moeten jullie er eerst eens een keer gaan kijken...
Nee, ik moet helemaal niks. Dat hij zo lyrisch over CM is zegt mij genoeg om er geen energie in te willen steken. Mijn energie is beperkt en zie gewoon geen reden om te moeten verdiepen.

Daarnaast zijn de uitspraken in dat artikel gebaseerd op zijn ervaringen en meningen, die dus nogal CM gekleurd zijn en die volledige onderbouwing missen. Althans, als het bewijs er wel is, waarom staat het er dan niet bij :S. Opzich niet gek dat hij dat als waarheid verkondigd. CM zelf heeft het ook al niet zo op wetenschap...

Als er nou een bewijs was dat het daaraan lag, door onderzoek, dat fatsoenlijk uitgevoerd was, dan zou ik het geloven en het onderzoek artikel met interesse lezen. Gekleurde meningen kan ik niks mee.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 08 apr 2016 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Die Bert van Straten heeft een boek geschreven en wat er vooral naar voor komt is dat hij vindt dat je de training moet aanpassen aan de hond die je hebt. Dus niet meegaan met wat in is op dat moment, maar een middenweg vinden.

Ik ben daar een keer op de hondenschool gaan kijken en ze zijn inderdaad niet van de 100 koekjes tijdens een training en de clicker wordt ook niet gebruikt. Maar het is ook niet de bedoeling dat je je hond 'ssshhhttt' en de hele tijd port.

Ik wilde daar eerst gaan trainen. Maar ze hebben ook een pension. Skye is daar een nacht heen gegaan en ineens kon hij niet meer alleen zijn in zijn bench en was hij heel erg kopschuw. Ik gaf hem eten en hij kroop helemaal weg in een hoek toen ik de brokken in zijn etensbak deed. Die veranderingen zullen ook niet zijn gebeurd omdat ze zo rustig en begripvol met hem om zijn gegaan.

Wat ik wel zeker weet is dat hij zeker goede bedoelingen heeft en geen situaties uit de weg gaat. Mijn mensen zijn het niet, maar ze doen wel alles wat ze kunnen.

En het artikel was in de krant heel wat uitgebreider. Ik Denk dat dat er best wat meer landelijke aandacht gegeven mag worden aan het feit dat een losloopgebied niet betekend dat alles maar mag. Je moet nog steeds je hond onder controle hebben en in de gaten houden. Toen Skye werd aangevallen in een losloopgebied was de reactie van het baasje ook: tja... dat is het risico van een losloopgebied, dat hoort er nu eenmaal bij en het is normaal dat mijn honden zelf op pad gaan.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Nanna schreef:Zie het hier ook wel hoor. De hond is een prinsje of prinsesje dat naar de ogen gekeken moet worden want op die manier denken ze 'vriendjes' te worden :19:
Hoe vaak hoor ik niet "dat wil ie niet". Hallo. Het is een hond. Die heeft helemaal niks te willen.
Maar goed, met kinderen gaat het precies zo. Hoorde vanmorgen al op de radio dat de ChristenUnie relatietherapie wil aanbieden aan jonge stellen in Vathorst (Amersfoort) omdat daar het echtscheidingspercentage op 83% ligt. Ze kunnen totaal niet meer incasseren want ze zijn gewend dat het hele universum om hen draait.
Maar dit geheel terzijde :engel:
Ik wilde iets soort gelijk typen maar dit dekt volledig de lading wat ik wilde zeggen. Al dat positieve gedoe is leuk maar je ziet er een hoop ellende voor terug komen bij zowel kinderen als dieren. Ik ben heel makkelijk met mijn honden. Als ze braaf zijn dan worden ze beloond en als ze vervelend of ongehoorzaam zijn dan krijgen ze op hun donder. Voor mijn paard werkt dat net zo. Ik ransel ze echt niet af maar met mijn stem maak ik ze echt wel duidelijk wanneer ze iets goed doen en wanneer niet. En ik heb nooit problemen met mijn honden of paarden. En ze zijn ook niet ongelukkig. Duidelijk zijn is wat mij betreft het belangrijkste. Dan weten ze waar ze aan toe zijn en wat wel en niet mag. Klikker hebben we geprobeerd maar werkt niet bij mijn honden. Ze zijn totaal niet gefixeerd op eten maar wel op stem beloning. En dat werkt prima dus houden we dat lekker aan.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Nanna schreef: Hoe vaak hoor ik niet "dat wil ie niet". Hallo. Het is een hond. Die heeft helemaal niks te willen.
Noem mij maar een softie maar ik houd daar wel rekening met ze :mrgreen:
Als ze iets echt niet willen, vraag ik het niet van ze tenzij het echt moet. Als het dagelijkse dingen zijn zou ik daar uiteraard aan werken. Maar als jij zou vragen of ik Uma in een zit zet voor een foto zou ik dat niet doen omdat ze dat niet wil en het me niet waard is haar dat aan te doen. Dan zeg ik ook: "dat wil ze niet" :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tja hier heeft een hond ook niets te willen hoor... hij mag t kenbaar maken hoor geen probleem maar t gaat uiteindelijk wel gebeuren is t niet linksom dan rechtsom en dat kan ook prima met een balletje hoor bijv maar gebeuren gaat t.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ik sta daar anders in.
Van Manu vraag ik bijvoorbeeld meer dan van Uma en Cody. Zij zijn schuw/bang en de druk is ze snel teveel dus ik bepaal wat ze wel en niet aankunnen op zo'n moment. Mag je van vinden wat je wil maar hun vertrouwen in mij is het enige waardoor ze mensen "leuk" zijn gaan vinden en bij mij in de buurt blijven. Ik zou ze overvragen op zo'n moment.

Thuis gaat ze voor me zitten en als we met zijn allen wandelen, maar als een vreemde in de buurt is kruipt ze achter mijn benen of ze neemt zo'n 7 meter afstand. Ze gaat op zo'n moment gewoon niet graag zitten. Ik kan het van haar vragen maar ze vindt het verschrikkelijk en voor een foto heb ik dat niet over.
dagmar88
Zeer actief

Manuma schreef:Ik sta daar anders in.
Van Manu vraag ik bijvoorbeeld meer dan van Uma en Cody. Zij zijn schuw/bang en de druk is ze snel teveel dus ik bepaal wat ze wel en niet aankunnen op zo'n moment. Mag je van vinden wat je wil maar hun vertrouwen in mij is het enige waardoor ze mensen "leuk" zijn gaan vinden en bij mij in de buurt blijven. Ik zou ze overvragen op zo'n moment.

Precies. Kun je wel aankomen met je plicht en je balletje, maar daar moet je toch echt de hond naar hebben.
Wat tibbe niet wil/aankan hoeft hij niet. Liever een gelukkige hond waar ik niets mee kan dan één die weliswaar alles opvolgt omdat de baas het zegt en geen kwaliteit van leven heeft.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Vb. Had er een met een hekel aan water aan zn poten...oftewel niet door modder lopen, niet door plassen, das lekker met een winter waarin t vooral stortregende en alles blank stond. Jammer dan maar we gaan dan maar samen door t water...laarzen aan en mee. Na een paar keer vond ie t geweldig. Nu zoekt ie water op!
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Nanna schreef:
Manuma schreef:Ik sta daar anders in.
Ik had het ook met Rozi hoor ;-) Die vond ook veel eng. Maar ik vind wel dat ze moet doen wat ik zeg. Dus ze werd met zachte dwang tot zit gebracht en daarna kaas er in. En op een gegeven ogenblik is een zit vragen gewoon niet meer eng. Omdat ze weet dat er niks griezeligs gaat gebeuren. Nu gaat ze met een blije bek zitten en wacht ze op haar snoepje :ok:
Dat is dus al anders want Uma neemt op zo'n moment écht geen eten meer aan. Geen worst, geen kaas, die bibbert en is doodongelukkig.
Wie weet volgend jaar :) Cody neemt wel nog snoep aan en heeft dus geen echte angst maar vindt het vooral griezelig en spannend. Hem zou ik zoiets nog kunnen leren, Uma is daar gewoon nog niet klaar voor.
Manuma
Zeer actief

malinois schreef:Vb. Had er een met een hekel aan water aan zn poten...oftewel niet door modder lopen, niet door plassen, das lekker met een winter waarin t vooral stortregende en alles blank stond. Jammer dan maar we gaan dan maar samen door t water...laarzen aan en mee. Na een paar keer vond ie t geweldig. Nu zoekt ie water op!
Ik herhaal wat Dagmar zegt: daar moet je de hond naar hebben.
Manu zou ik ook door de plassen sturen. Als je met je vinger naar Uma wijst kruipt ze al in elkaar.
Zij moet gewoon niks. Ze luistert ook eigenlijk helemaal niet goed maar doet toch nooit wat verkeerd. Ik heb er zo'n 8 maanden over gedaan voor ze kon zitten op commando en dat is het enige dat ze kan maar ze is hartstikke braaf en gelukkig op deze manier :19: Als ik ga zien dat ze wat meer aan kan kunnen we dat weer uit gaan bouwen.

En als iemand mij dus vraagt haar iets op te dragen zeg ik: nee dat wil ze niet.
Ik ben dus "zo iemand" :mrgreen: En als je daar wat van vindt, vind ik je net zo vervelend als die mensen die door hun hurken gaan omdat ze denken dat ze Uma wél kunnen aaien terwijl ze aan alle kanten uitstraalt dat je wég moet én ik al gezegd heb dat ze dat niet wil. Ik geef de grenzen aan van mijn hond.
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Manuma schreef: Dat is dus al anders want Uma neemt op zo'n moment écht geen eten meer aan. Geen worst, geen kaas, die bibbert en is doodongelukkig.
Wie weet volgend jaar :) Cody neemt wel nog snoep aan en heeft dus geen echte angst maar vindt het vooral griezelig en spannend. Hem zou ik zoiets nog kunnen leren, Uma is daar gewoon nog niet klaar voor.
Ach, Luna heeft er bijna 7 jaar over gedaan hoor :LOL:
En juist daarom doet Uma ( en cody) het zo goed bij jou. Jij overvraagt hun niet, kijkt naar hun grenzen en reageert op alle signalen die zij geven. Je geeft hun stabiliteit en rust. Heel goed van je! Daardoor groeien zij zo snel. Je daagt ze uit, maar alleen wanneer je ziet dat dat kan. Bij Uma het "zit" commando geven, terwijl er nieuwe mensen zijn.. Dat zal ze denk nog doen ook, maar dan overvraag je haar. Zij zal alle signalen geven dat zij het niet wilt. Honden die echt heel erg gaan rillen, likken, hijgen, grommen etc.. Die zeggen met al hun energie "ik wil dit niet". Als het dan een situatie is die ook helemaal niet nodig is ( zoals een foto maken) waarom zal je dan die lichaamstaal negeren? Ik heb het bij Luna ook nooit genegeerd, juist niet.

Per hond verschillend. Sultan heeft maar gewoon te zitten voor een foto :pffff: Als Luna het niet wilt, dan hoeft het dus ook niet. ( en Luna is de meest gehoorzame hond die ik ken, ik gok ook echt wel dat het te maken heeft met dat ik haar grenzen respecteer. Zij is van héél ver gekomen.)
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Waar moet ik precies naar kijken?
Ik heb niks tegen Cesar Milan, sommige dingen pakt hij goed aan.
Maar dit is gewoon iemand die met een bekende naam strooit over de rug van honden.

Als hij toch zo dichtbij zit, zeg even tegen hem dat hij uit de pub moet komen als hij met een pup wil werken.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

als ik moet bewijzen dat ik de baas ben door een onwillige, angstige hond in een keurslijf te dwingen, hou ik op met hondenhouden.
er zijn meer wegen die naar rome leiden en ik bewandel liever een weg zonder dwang.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Cairo_ schreef:
malinois schreef:Ik ben t er iig erg mee eens dat er doorgeslagen is met positief trainen. Hoorde laatst ban iemand die zo trainde dat ze zelfs geen nee mocht zeggen want dat was een zware correctie.
Exact dezelde hype als op de basisschool. Een relatief nieuwe methode voor het "bevorderen van goed gedrag"
Positive Behavior Support (PBS)
http://www.uitgeverijpica.nl/titels/ged ... or-support
Ik denk dat dit wel wat anders is hoor.

Op een basisschool zouden de leerkrachten de kinderen niet op moeten hoeven voeden. Het gaat daar om sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling en daar het beste uithalen. Het is de taak van de ouders om de kinderen op te voeden. Helaas is dát tegenwoordig steeds meer aan het verschuiven naar de leerkrachten.

Als eigenaar van je hond moet jij zélf je hond opvoeden.

Dat vind ik wel een andere situatie m.b.t. het positief trainen/PBS.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”