Sterre schreef:Toen ik Sterre net had was ze 5 jaar en een beetje losgeslagen en hyper. Ik ben op cursus gegaan en daar werd ook niet gecorrigeerd. Sterre kon niet rustig stilstaan naast me als de instructrice uitleg over iets gaf. Piepen, blaffen en draaien enz. Ik moest dan een kluifje geven of de groep uitgaan en een stukje lopen. Ik werd daar gek van. Steeds zo'n vieze kledderkluif weer afpakken of een stukje lopen. Sterre snapte er ook niks van. Maar ik mocht dus niet streng zeggen dat ze haar waffel moest houden. Nou ik heb het twee lessen volgehouden en ben toen opgestapt. Vond het een belachelijke vertoning.
Bij ons zou je ook de afstand moeten vergroten, dat kun je steeds afbouwen.
De volwassen honden in onze groep hebben daar soms ook moeite mee en je ziet ze elke les weer een stukje dichterbij komen staan met hun waffel dicht. Het werkt dus wel maar je moet er als baas ook wel het nut van inzien natuurlijk

Met terug blèren voer je de opwinding. Dan zal de hond zijn kop wel houden maar is de opwinding niet afgenomen.
Maar het is inderdaad ook je eigen voorkeur natuurlijk.
Ik vind het, sinds ik deze cursussen doe, veel leuker omgaan met mijn honden dan voorheen. Met gebaren en een beetje afstand kan ik nu al heel veel met mijn hond, terwijl ik voorheen nog wel eens stond te brullen of te sleuren. Maar goed, ik heb dan ook niet zoveel ervaring.