Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Plat gaan liggen als er andere hond aankomt

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Re: Plat gaan liggen als er andere hond aankomt

Ongelezen bericht door Sulluna »

DeDiana schreef:
Zamunda schreef:
Sulluna schreef:Wat een boeiend topic is dit. Ik was mij er ook niet van bewust, dat dit voor honden/baasjes onprettig is.

Wanneer er een hele drukke hond met volle vaart op ons af komt gerend, gaat Sultan altijd liggen. Wanneer de hond dan eenmaal bij hem is, springt hij op en begint een ren wedstrijdje. Eigenlijk bij iedere hele drukke hond doet hij dit. Ik heb het altijd gezien als uitnodiging tot spel en laat dit dus altijd gebeuren. Maar goed, hij kent het commando "sta" dus misschien kan ik dat beter als commando geven als hij gaat liggen. ( hij doet dit alleen als hij los is)
Gevoelsmatig vind ik dit een andere situatie dan wanneer de andere hond gewoon rustig aangelopen komt en Sultan zou gaan liggen fixeren (ik denk dat dat komt omdat ik het idee heb dat in jouw geval de andere hond met nogal wat druk de interactie opzoekt). Ik weet niet of ik in jouw situatie zou gaan 'rommelen' in de interactie, klinkt alsof Sultan het goed aanvoelt en wie weet breng jij (negatieve/extra) spanning in het contact door Sultan te dwingen om te gaan staan.
Ìk ook. Als hij het alleen doet bij drukke honden die op hem af komen gerend, is het denk ik een soort van kalmerend signaal? Hoe reageren de andere honden erop? Schrikken ze als hij ineens opspringt?
Zoals Zamunda ook zegt, zou ik er ook niet in rommelen als hij het alleen in deze specifieke situatie doet en als de andere honden er niet negatief/argwanend op reageren.
Meestal volgt er een ren spelletje daarna. Wel boeiend dit, ik zal het eens filmen. Hier op het hondenstrand zijn heel veel honden, dus meestal gebeurd het dan wel een keer.
adamzo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): labradoodle
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door adamzo »

Tara schreef:
adamzo schreef:Dat moet hij dat daar ook maar net doen.
Maar wij zitten nu niet op een hondenschool. Wel puppycursus gedaan, maar nu lukt het ff niet door onvoorziene omstandigheden.
Maar goed, ik lees hier om nog wat kennis op te doen. En praat met andere mensen met honden die ik tegen kom. Toevallig van de week een dierenarts die na dik een half uur op een speelveldje met honden uit haarzelf zei dat onze hond wel doorhad hoe het werkte tussen honden.
Onze hond roept tot nu toe bij zowel mensen als honden voornamelijk vertedering en enthousiasme op , op dit moment loopt het nog wel en we houden het goed in de gaten.
Hier zien we toch ook niet wat een hond doet?
Als je uitlegt wat er gebeurt, dan kunnen mensen je met enige kennis wel wijzer maken hoor. :wink:
Daarom kom ik hier ook! :engel:
I <3 my dogs :I:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Maar goed, je hebt natuurlijk plat liggen en plat liggen.
Ter illustratie hier een van een van de eerste kennismakingen tussen herder en kooiker op vreemd terrein
Afbeelding
Finn vond het maar vreemd zo'n hond die helemaal plat ging. Ook als eigenaar iets om rekening mee te houden overigens.
Afbeelding
Ter illustratie overigens, deze plat liggen heb ik ooit ook eens gekiekt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bovenstaande was echt regelneef gedrag.
Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

Ongelezen bericht door Bumper69 »

Spike gaat niet helemaal plat, gaat wel door zijn knieën maar blijft wel staan. Moet zeggen dat het al een stuk beter gaat als ik hem afleid met wat lekkers.
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

De foto's die ik neerzette zijn even ter illustratie in wat ik toevallig had staan.
Nog steeds bij honden die zich ter aarde werpen heb ik moeite om het maar te laten gaan. Dat kan prima met een hond als Jol maar bij een hond die ook wat aan het aftasten is vind ik het altijd wat lastig.
En dan ben ik toch altijd meer van niet proberen en zien wat er gebeurd, maar meer controle houden en op tijd afkappen als me dat beter lijkt.

Die fixatie foto's waren fixaties op een bekende hond waar we op dat moment mee opliepen. Echt geen optie dat hij dit gedrag bij een willekeurige vreemde had mogen bezigen. Overigens nu bij deze foto's ook niet, maar ik heb de foto's gemaakt omdat ik wist wie hij voor zich had. Maar om dit topic aan te halen. Als je als leek een hond zo ziet liggen en een baas doet niets en lacht het weg, dan denk ik wel eens, kijk even naar jouw hond en zijn gedrag.
Ik zie mijn hond op de foto, maar als ik een hond zo zou zien fixeren dan is mijn verzoek naar bazen "hou je hem bij je?!" "roep je hem even bij je?!"
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

:boos: :boos:
Had ik me naar aanleiding van dit topic voorgenomen om eens te kijken of ik Izzie dat plat liggen af kon leren, doet het beest het opeens niet meer :boos:
Zou het kunnen dat ze zó braaf is dat ze het aanvoelt? :F:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Tallie schreef:Tallie doet het ook, al moet ik zeggen dat nu ik er over nadenk het al een hele tijd niet meer is voorgevallen. Alleen bij spel, dan loopt ze vooruit, draait om en gaat liggen wachten en uitdagen.

Ik wil het tijdens het wandelen niet hebben, ze deed het uit onzekerheid en het is een behoorlijke trigger voor ongeweste situaties, dus gewoon doorlopen graag. Bij spel mag het wel, als de andere hond het niet leuk vindt dan gaat ze wel wat anders doen.
Dit doet Kiwi ook. Typisch drijvers gedrag. Toevallig heb ik het vandaag op de foto gezet.
Maar tijdens spel vind ik het wat anders dan een andere hond liggend opwachten. Bij Kiwi is dit gedrag nooit storend. Ze doet het alleen bij honden waar ze al kennis mee heeft gemaakt. Dus ze gaat niet liggen loeren bij een eerste toenadering.

Afbeelding
Afbeelding
adamzo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): labradoodle

Ongelezen bericht door adamzo »

Dit doet mijn hond soms ook inderdaad. Vermoedelijk onzekerheid, hij is net puber en heeft bovendien als over enthousiaste pup ook wel eens een snauw gehad. Gister deed hij het weer en heb ik heb meteen uit die houding geroepen. Dat ging wel makkelijk.
I <3 my dogs :I:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”