Bedankt allemaal!
Vandaag hadden we dan de laatste les. Eigenlijk wel jammer.
Aan de ene kant ben ik blij dat ik nu weer wat aan mijn zondag heb.

Aan de andere kant.. het is zo'n leuk en geschikt groepje en het gaat steeds beter.. toch jammer dat je dan moet stoppen.
Enfin. Sinds de lente begonnen is, had Xavi even een flinke terugval. Dat resulteerde in dat ik hem een gentle leader om zijn koppie heb gegooid want het was weer als vanouds op straat.
Gelukkig ging het de laatste dagen weer wat beter. Maar hoe het op les gaat is altijd afwachten.
Oefening 1
We begonnen vandaag met belonen op kalmerende signalen (gapen, schudden, wegkijken, rustig gaan zitten/liggen etc).
Alle 3 honden tegelijk uit de auto en eens kijken hoe dichtbij we bij elkaar konden komen.
Normaal heeft Xavi wat ontdooi tijd nodig maar hij nam nu direct zijn voertjes aan, heel fijn dus!
Xavi en de Eurasiër zijn vandaag best dichtbij gekomen, ik denk dat er geen eens meer 10 meter tussen zat.
Oefening ging erg goed dus!
Oefening 2 & 3
Deze oefening zijn we het langst mee bezig geweest. Er werd een soort plankenparcours uitgezet en daar mochten de honden overheen lopen.
Het stond in de midden van de ruimte buiten, dus de honden kwamen wel redelijk dicht bij elkaar en midden in alle geuren.
Dat was voor alle honden best lastig!
Xavi vond het de eerste keer heel moeilijk. De Eurasïer en hij hadden ook even flink contact (staart een eind omhoog, heel licht de haren omhoog) maar Xavi was er direct weer uit te halen.
Dat plankenparcours mocht ik echter wel zelf doen volgens Xavi, dat was écht te eng.
We deden om de beurt, en als het onze beurt niet was gingen we op afstand kijken en belonen op kalmerende signalen.
De tweede poging ging een stuk beter! Hij heeft een stukje over het parcours gelopen en er overheen gesprongen.
Oke dat was niet de bedoeling maar dat geeft niks, alles is knap.
De Eurasiër stond op een meter of 10 afstand en zou even markeren tegen een boom.
Dat mocht blijkbaar niet van Xavi want toen hij dat zag vloog zijn kop en staart omhoog.
Maar na het roepen van zijn naam was de aandacht alweer bij mij.
Je ziet alles nu veel sneller en kan dan veel beter timen zodat de hond geen kans heeft er in te blijven hangen of echt reactief te worden.
Steeds na Xavi zijn beurt moet hij de spanning kwijt. Xavi wil dit doen door mij naar een boom te sleuren en daar te markeren.
Ik moest nu gewoon stil gaan staan met hem en kijken of hij de stress op een andere manier kwijt kon. Hij wil dan eigenlijk niks behalve markeren.. maar na een paar minuten rustig rondlopen met hem nam hij weer voertjes aan, had aandacht voor mij en zo konden we rustig naar een boom lopen. Dat was een stuk beter dan er naartoe gesleurd worden, je zag hem echt rustig worden.
Verder hebben we best veel dingen nog besproken. Ook over hoe we nu verder gaan.
Zoals het nu lijkt gaan Xavi en ik samen met de baasjes van de Aussie priveles doen.
Om de week een uur en dan ook eens op andere locaties buiten.
Bijvoorbeeld het industrieterrein daar in de buurt. Dan zetten we de boel daar op. Gewoon weer wat andere uitdagingen maar wel mét hond erbij.
Na de zomer is er kans dat we met dit groepje weer zo'n "cursus" gaan doen, dan gaan we verder waar we gebleven zijn.
Dat lijkt me ook heel erg leuk. Xavi en de Aussie reageren niet zo op elkaar.. Xavi en de Eurasiër toch wat meer dus dan is er wat dat betreft wat meer uitdaging.
We gaan het zien! Dit was in ieder geval een groot succes. Ik heb er weer erg veel van geleerd en het belangrijkste nog.. we hebben een stuk vertrouwen op kunnen bouwen in de lessen.
Waar hij normaal volledig dichtklapte daar is hij nu door tunnels gegaan, over hoepels, over een parcours, netjes aan de riem kunnen lopen.. wie had dat ooit gedacht.

To be continued!