Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rasspecifiek uiterlijk

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Rasspecifiek uiterlijk

Ongelezen bericht door M@scha »

misschien een leuke discussie voor hier :mrgreen:

stél nou je bent op zoek naar een nieuwe hond en je komt uit bij een ras.

je vindt de bouw van de hond prachtig én het karakter lijkt helemaal aan te sluiten bij jouw wensen. je denk yes! we have a winner!

er is (voor jou) eigenlijk maar één nadeel: het ras heeft een langere vacht die op een specifieke manier bijgehouden moet worden. het model.

mijn mening: boejuh. karakter en bouw an sich zijn belangrijker en bello heeft er geen last van als ik hem helemaal kort hou (natuurlijk wel met de voor de vacht benodigde technieken)

wat ik o.a. lees is:
- als je de hele hond niet kunt waarderen neem dan een ander ras

wat vinden jullie? ik hoef niet van mening veranderd te worden hoor. ik ben gewoon heel benieuwd wat de verschillende meningen hierover zijn. :ok:
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Re: Rasspecifiek uiterlijk

Ongelezen bericht door Manuma »

Gaat het dan alleen om het bijhouden?
Dan zou het me niet zoveel uitmaken.

Maar als ik de vacht echt niet mooi vind, dan zal ik het misschien wel laten gaan.
M@scha
Zeer actief

Manuma schreef:Gaat het dan alleen om het bijhouden?
Dan zou het me niet zoveel uitmaken.

Maar als ik de vacht echt niet mooi vind, dan zal ik het misschien wel laten gaan.
even wat specifieker. ik heb ook met niemand ruzie ofzo hoor, maar ving het gesprek op.

wij kijken naar de middenslag schnauzer. prachtbeest, maar die báárd :jank:

áls wij voor dit ras gaan dan is de kans zéér groot dat die baard dus minimaal gehalveerd wordt en misschien wel helemaal verdwijnt. ik heb niet het gevoel dat bello daar dan iets van gaat vinden.

en ik vraag mij af hoe mensen dat zelf zien. dus wanneer je denkt dat een ras helemaal top voor jou is op dat éne kleine, maar zéér rasspecifieke ding na.

en dan wel iets zoals dit hé, dus niet couperen of op een andere manier hondje pesten/pijn doen.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Een poedel die niet in bollen staat vind ik prima, maar een puli hoort voor mij gewoon vilten te hebben. Of ze die nu lang of kort hebben maakt me niet uit. Viltjes van 5 cm zijn ook vilten. Dat maakt een Puli nu eenmaal een Puli. Maar doe je het niet, zal het mij ook weinig uitmaken :mrgreen:
En zoveel rassen nog meer, die hoeven wat mij betreft niet direct in showmodel hoor. Lekker wat je leuk vind.
Maar.. ik vind bv een schotse collie langhaar nemen en hem dan kaalscheren een beetje vreemd. Dan denk ik, zoek dan een kortharige hond.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

M@scha schreef: wij kijken naar de middenslag schnauzer. prachtbeest, maar die báárd :jank:
Ohh boeiend joh! Die groeit toch gewoon weer aan. Mijn honden met baard (ok, niet zo'n baard ;) ) hebben ook kale neusjes hoor. Veel handiger.
M@scha
Zeer actief

Machie schreef:Een poedel die niet in bollen staat vind ik prima, maar een puli hoort voor mij gewoon vilten te hebben. Of ze die nu lang of kort hebben maakt me niet uit. Viltjes van 5 cm zijn ook vilten. Dat maakt een Puli nu eenmaal een Puli. Maar doe je het niet, zal het mij ook weinig uitmaken :mrgreen:
En zoveel rassen nog meer, die hoeven wat mij betreft niet direct in showmodel hoor. Lekker wat je leuk vind.
Maar.. ik vind bv een schotse collie langhaar nemen en hem dan kaalscheren een beetje vreemd. Dan denk ik, zoek dan een kortharige hond.

je geeft een extreem voorbeeld, maar het gaat mij vooral om dat zinnetje daarna: zoek dan...

dat is makkelijk gezegd, maar dan was degene die een ras zoekt en uitkwam op die collie wel op een kortharig ras uitgekomen met datzelfde karakter denk je niet?

rassen bestaan bij de gratie van hun eigenschappen. als deze zo simpel uitruilbaar waren dan waren er geen rassen geweest omdat alles dan hetzelfde zou zijn, misschien verschillende haar varianten.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Machie schreef:
M@scha schreef: wij kijken naar de middenslag schnauzer. prachtbeest, maar die báárd :jank:
Ohh boeiend joh! Die groeit toch gewoon weer aan. Mijn honden met baard (ok, niet zo'n baard ;) ) hebben ook kale neusjes hoor. Veel handiger.

weet ik. gaan we ons ook niet druk over maken, maar ik haal het voorbeeld aan om een algemene discussie te hebben over dit onderwerp :-)
Afbeelding
Machie
Zeer actief

M@scha schreef:
Machie schreef:Een poedel die niet in bollen staat vind ik prima, maar een puli hoort voor mij gewoon vilten te hebben. Of ze die nu lang of kort hebben maakt me niet uit. Viltjes van 5 cm zijn ook vilten. Dat maakt een Puli nu eenmaal een Puli. Maar doe je het niet, zal het mij ook weinig uitmaken :mrgreen:

je geeft een extreem voorbeeld, maar het gaat mij vooral om dat zinnetje daarna: zoek dan...

dat is makkelijk gezegd, maar dan was degene die een ras zoekt en uitkwam op die collie wel op een kortharig ras uitgekomen met datzelfde karakter denk je niet?

rassen bestaan bij de gratie van hun eigenschappen. als deze zo simpel uitruilbaar waren dan waren er geen rassen geweest omdat alles dan hetzelfde zou zijn, misschien verschillende haar varianten.
Nouja, die vacht hoort mi echt bij het ras. Ik zou ook nooit een kortharige nemen en hem dan een pruik opdoen omdat ik langhaar zoveel leuker vind. Zulke dingen horen bij het ras. Tenzij het om honden gaat met doorgroeivachten. Daar kan je wat mij betreft mee doen en laten wat je leuk vind. Die vacht groeit gewoon weer aan.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nou, als het om een non-bearded gaat vind ik dat je beter wat anders kunt nemen. Maar dat is vooral omdat knippen/scheren bij een non-bearded nare effecten op die vacht kan hebben.
Bij een bearded vind ik het al minder een probleem.
Hier komen haafjes aan en ik let erop bij de keuze van paps dat de kans op makkelijke vachten zo groot mogelijk is.
Wollig mag ook volgens de standaard maar voor huishondenbazen is dat gewoon niet fijn. En dan gaat ie kort. En dat is mss wel jammer maar dan wel begrijpelijk.
Snap je wat ik bedoel?

Bij een plukhond zou ik het geen punt vinden om de baard in te korten trouwens.
Bij Fien doe ik dat trouwens ook, die heeft kruinen in haar snor. Die is echt blijer als ik dat inkort.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

ik vind het uiterlijk (bouw etc) en het karakter het belangrijkst. En of je nu wel of geen baard, bolletjes, dreadlocks of knipt of scheert is imo niet belangrijk. Ieder maakt de hond zo je hem/haar het leukst vindt :wink:
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
M@scha
Zeer actief

Marjoleine schreef:Nou, als het om een non-bearded gaat vind ik dat je beter wat anders kunt nemen. Maar dat is vooral omdat knippen/scheren bij een non-bearded nare effecten op die vacht kan hebben.
Hier komen haafjes aan en ik let erop bij de keuze van paps dat de kans op makkelijke vachten zo groot mogelijk is.
Wollig mag ook volgens de standaard maar voor huishondenbazen is dat gewoon niet fijn. En dan gaat ie kort. En dat is mss wel jammer maar dan wel begrijpelijk.
Snap je wat ik bedoel?

Bij Fien doe ik dat trouwens ook, die heeft kruinen in haar snor. Die is echt blijer als ik dat inkort.
daarom zei ik inderdaad ook met de techniek die voor de vacht staat. zover ik begrepen heb pluk je de schnauzer en knip je zijn kuif en baard.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Zo hadden mijn ouders 2 havanezers gekozen op het karakter. Echter de vachtverzorging bleek toch meer werk dan gedacht. Als het een paar keer was verzuimd ze te kammen, dan zaten ze vol klitten en dat was dan weer een hel voor het beestje om ze eruit te halen. Dus na een jaar of 3 nadat ze de eerste hadden, brachten ze beide hondjes elke paar weken naar de trimster voor de 'puppylook'.

Honden bijna geen klitten, vachten waren na het zwemmen(1 was een waterrat) snel droog én geen vervelende kambeurten meer. Kammen lieten ze overigens keurig toe, maar ze vonden het echt vreselijk. Als ze de bak met kammen hoorde, stonden ze al te trillen.

Toen ze oud werden (lees 10+) hebben ze een tondeuse gekocht en zijn ze de havanezers zelf gaan scheren. Ik ben ermee opgegroeid, echt geweldig leuke hondjes.

Sommige vachten zijn volgens mij volledig ongeschikt om kort te zetten, als het er acceptabel uit ziet en de hond er geen last van heeft, waarom niet? Als het ras verder helemaal voldoet aan je wensen zou ik er geen halszaak van maken. In onze straat hebben ze een Tibetaanse terrier die ook altijd in de puppylook wordt geknipt.

Ik zie wel eens geschoren Golden Retrievers, dat vind ik dan weer geen gezicht :mrgreen:
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Er is meestal geen hond of ras dat 100% perfect is voor iemand. Er is altijd wel iets, formaat, energie, jachtinstinct, vacht, neiging tot blaffen, etc, dat je liever iets meer of minder zou willen. Als je een bijna perfecte hond vindt die je dan een beetje bij knipt, lijkt dat me een prima deal ;)
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Bij mij zou de tondeuze erover gaan. Erger nog, 1 van de 2 van mij gaat de tondeuze overheen, ondanks dat ze langer mooier is. Maar ze bijt bij het trimmen (ook bij het scheren trouwens) en nu hoef ik zo min mogelijk te doen. Gelukkig bijt ze niet hard/door, maar wel zonder waarschuwen. En dat vind ik toch echt niet tof want eigenlijk moet je ze wel 2-3x per week uitgebreid borstelen als je ze langer wilt houden. Nu haal ik bij haar ook even de borstel eroverheen als ik de ander gedaan heb, want ik hoop dat het steeds een stukje beter zal gaan. Ik vind haar eigenlijk zo nog bijna mooier dan lang, maar dat zijn de meeste mensen absoluut niet met mij eens.

Ik denk zelfs dat de snuiten van de poedels van oorsprong bewust kortgeschoren worden vanwege de hoeveelheid water die in hun snor blijft hangen anders. Daar is later een modeobject van gemaakt, maar eigenlijk is het kapsel van poedels heel practisch (staartbasis, voetjes, achterkant en neus kort. Het klittende gedeelte, sneeuwpoten, het gedeelte dat te zwaar wordt bij het zwemmen en dus die opzuigende snor; borstkas, onderbenen, staart en nek lang. Om zich warm te houden in de kennel, daar houd je vast bij het scheren/knippen, die valt goed op tijdens het lopen in het bos als ze de neus op de grond hebben en bescherming tegen prikstruiken). Uiteraard is de showbusiness hier ontzettend mee aan de haal gegaan.

Bij de Schnauzer, een erfhond die ratten moest vangen en moest afschrikken, was dat hij water meenam in zijn snor niet van belang. Mogelijk hielp het wat tegen de bijtende ratten en met snor zien ze er imponerender uit. Maar ook hier is de showbusiness er ontzettend mee aan de haal gegaan. Tegenwoordig moeten die snorren achtelijk lang zijn. Als je kijkt naar de werklijn schnauzers hebben die ook helemaal geen lange snor, alleen wat extra haren:
http://riesenschnauzer-ties.weebly.com/ ... ig.jpg?284
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

M@scha schreef:
Marjoleine schreef:Bij een plukhond zou ik het geen punt vinden om de baard in te korten trouwens.
daarom zei ik inderdaad ook met de techniek die voor de vacht staat. zover ik begrepen heb pluk je de schnauzer en knip je zijn kuif en baard.
Ja, dat lijkt me ook geen punt. Ik moet bekennen dat ik het ook niet altijd handig vind, die baarden.
Ik ken iemand met Russische terriers, ik vind ze énig, maar die baarden :schrik:
En dan willen ze knuffelen als ze net hebben gedronken en zo :jank:

Gelukig hebben Fien en Polly kleine sikjes ;)

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Domor schreef:Ik denk zelfs dat de snuiten van de poedels van oorsprong bewust kortgeschoren worden vanwege de hoeveelheid water die in hun snor blijft hangen anders. Daar is later een modeobject van gemaakt, maar eigenlijk is het kapsel van poedels heel practisch (staartbasis, voetjes, achterkant en neus kort. Het klittende gedeelte, sneeuwpoten, het gedeelte dat te zwaar wordt bij het zwemmen en dus die opzuigende snor; borstkas, onderbenen, staart en nek lang. Om zich warm te houden in de kennel, daar houd je vast bij het scheren/knippen, die valt goed op tijdens het lopen in het bos als ze de neus op de grond hebben en bescherming tegen prikstruiken). Uiteraard is de showbusiness hier ontzettend mee aan de haal gegaan.
Leeuwentoilet.
Het was 2000 jaar geleden al bekend, Julius Ceasar gaf Cleopatra al een hond cadeau in een dergelijk toilet.
De gedachte was dat de vacht de vitale organen beschermde tijdens het zwemmen, terwijl de achterhand vrij was voor extra beweging. De voorsnuit ging kort voor goed zicht. De staartpunt bleef lang zodat de honden zichtbaar waren tijdens het zwemmen en in het veld.
De vachten waren uiteraard veel korter toen dan nu, maar bv het toilet van de Portugese waterhond komt daar ook vandaan.

Afbeelding

NadiaBabs
Zeer actief
Mijn ras(sen): een Babs!

Ongelezen bericht door NadiaBabs »

Leonie. schreef:Er is meestal geen hond of ras dat 100% perfect is voor iemand. Er is altijd wel iets, formaat, energie, jachtinstinct, vacht, neiging tot blaffen, etc, dat je liever iets meer of minder zou willen. Als je een bijna perfecte hond vindt die je dan een beetje bij knipt, lijkt dat me een prima deal ;)
Vind ik ook, zolang de hond er geen last van heeft houd je die vacht gewoon lekker kort. dus inderdaad boejuh. :mrgreen:
Afbeelding
Rust zacht Hannus. Voor altijd in mijn hart 19-7-2007 - 2-2-2016
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

_Tiny_ schreef: Ken ook wel half langhaar honden die geschoren worden. Nee, ik vind het geen porum maar hadden die mensen dan die hond niet moeten nemen? Als kort scheren betekent dat ze (weer) meer plezier aan de hond beleven vind ik het prima.
Daar heb ik dan weer wel problemen mee, domweg omdat de vacht daar last van krijgt en dus de hond.

Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik persoonlijk vind de puli vacht een drama, maar een schaar doet wonderen, verder is er niet zoveel wat ik niet kan waarderen :wink: niet dat ik het weer zou doen, maar ik heb er ook geen spijt van
M@scha
Zeer actief

Marjoleine schreef:
M@scha schreef:
Marjoleine schreef:Bij een plukhond zou ik het geen punt vinden om de baard in te korten trouwens.
Ja, dat lijkt me ook geen punt. Ik moet bekennen dat ik het ook niet altijd handig vind, die baarden.
Ik ken iemand met Russische terriers, ik vind ze énig, maar die baarden :schrik:
En dan willen ze knuffelen als ze net hebben gedronken en zo :jank:

Gelukig hebben Fien en Polly kleine sikjes ;)

ja dat!

die foto die domor plaatst vind ik zeer acceptabel. het hoeft van mij niet kaal, maar dit vind ik gewoon veel te lang, onhandig en bah (foto van google) (ik bedoel alleen de baard, niet de vacht zelf!)
Afbeelding
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Dat moeten ze helemaal zelf weten. Hier wordt zowat alles geschoren wat rondloopt. Hoe vaak ik niet te horen krijg, wanneer Lotje wordt gekortwiekt. Ik vind het wel jammer om te zien, maar de hond zal het worst wezen wat er met zijn vacht gebeurt.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Vast de bedoeling op een show, maar een normale hond laat je toch niet rondlopen met zo'n jezusbaard.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

M@scha schreef:
Marjoleine schreef:Nou, als het om een non-bearded gaat vind ik dat je beter wat anders kunt nemen. Maar dat is vooral omdat knippen/scheren bij een non-bearded nare effecten op die vacht kan hebben.
Snap je wat ik bedoel?

Of je laat het doen :wink:

Ik denk dat ik de grens een beetje vindt of je de structuur van een vacht verandert/om zeep helpt of niet. Een Golden die je scheert haal je meteen de ondervacht ook mee weg en raad ik af. Ongetrimde Golden vind ik niet mooi, maar zat eigenaren die totaal niet weten dat die vacht getrimd er veel mooier en verzorgder (vind ik) eruit ziet. Maar daar zit ik dus totaal niet mee, terwijl ik gruw als iemand vertelt dat ze hun Golden scheren.

Baard van een Schnauzer wat korter dan bij showtoilet lijkt me voor een huishond alleen maar makkelijk. Maar zou je die vacht gaan scheren dan verklaar ik je wel voor gek.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik heb 2 perfecte hondjes. alleen die vacht :jank: . mijn leven lang heb ik kortharen gehad, heb er nooit iets aan hoeven doen en nu dit. nu heb ik ze al zo kort mogelijk (hoort niet zo, zoek toch eens een goede trimmer) en een kuif hoort natuurlijk ook niet bij een cocker. maar dat vind ik dan wel weer leuk, ik maak van de nood een deugd en creeer de leukste kapsels bij peer :LOL: . als je dan toch bezig bent? :engel: .
en wat een zooi nemen ze altijd mee. met een peetje pech het halve bos. en als ze nat zijn (en wanneer zijn ze dat niet :jank: ) en dan door het zand gaan kan ik rustig de volgende dag een emmer vol zand van de vloer halen.
maar ik heb ook ontdekt dat er voordelen aanzitten, ze verharen nauwelijks en de vachten zijn heel erg schoon, veel schoner dan de kortharen en zelfreinigend. en ik vind het ook wel mooi, inmiddels.
hoe dan ook, de nadelen (het werk, onderhoud, etc.) vallen in het niets vergeleken bij hoe leuk ze zijn dus daar hoef ik niet eens over na te denken, zeker niet als je er zelf iets aan kunt doen (kort houden bijvoorbeeld).
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Nanna schreef:Ik vind die showbaarden van Schnauzers sowieso grotesk :schrik:
Ik zou lekker een schnauzertje nemen hoor en dan de baard inkorten tot een kek sikje. Je hoeft er toch niet mee naar de show?

uhuh :neenee:

ik heb mijn showambities verloren na een paar pogingen met lotje. en dat was niet lotje haar schuld :pffff:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Heavy schreef:
Snap je wat ik bedoel?

Als er iemand een pup wil en eerlijk zegt dat hij de vacht kort mooier vind en dus de vacht niet wil laten groeien krijgt die dan nog een pup ?
ik ga het in ieder geval niet zomaar roepen denk ik als ik naar een fokker ga. :mrgreen:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik denk dat het een beetje om het ras gaat. Als je een ras hebt als de york en die in 'show'-toilet wilt houden, dan heeft de hond én jij geen leven. Die vacht groeit langer dan de hond hoog is en om het een beetje knap te houden mag de stumper dan niet eens bewegen.
Idem voor het showtoilet van een poedel, vind ik ook overdreven. Je kunt die dieren ook een normaal kapsel aan meten.

Maar honden die gewoon langharig zijn, en die uit gemak maar lekker de tondeuse over het lijf heen halen, heb ik toch wat meer moeite mee. Nou heb ik natuurlijk Kyra het laatste jaar van haar leven geschoren/geknipt, maar eerlijk gezegd was dat ook veel werk want het moest elke maand bijgehouden worden. (En ik vond het tot de laatste dag verschrikkelijk en niet om áán te zien :cry: ).
Bij Lyndie heb ik het gelukkig nog kunnen vermijden maar als zij het nog een jaar langer had kunnen uitzingen, had ik het bij haar ook moeten doen. Ik vind het eigenlijk dus alleen acceptabel als het voor de hond zélf te belastend wordt maar voor het gemak van de eigenaar vind ik het eigenlijk flauwekul.
Er zijn nog 300 andere rassen waar je uit kunt kiezen en daar zitten genoeg kortharen of naakthonden tussen als je een hekel aan vachtverzorging hebt.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Zo lang de hond nergens last van heeft en lekker hond kan zijn maakt het toch niks uit :19:
Hier loopt een Golden teef op leeftijd, gecastreerd zover ik weet. Eens in de zoveel maanden gaat de tondeuse erover. Ziet er niet uit :mrgreen: Maar zover in kan inschatten hobbelt ze, zeker in de zomer, juist lekkerder mee als ze kort is. De eigenaren zijn ook wat ouder maar ik zie ze overal lopen met de hond, met bal en ballenwerper. Hondje heeft het goed dus hoe ze de rest aanpakken maakt dan toch niet uit?

Verder wen ik zelf eigenlijk overal aan. (mits het niet lichamelijk hinderlijk is) Ik vond prikoren en krulstaarten stom. Maarja, Diem is lief dus nu vind ik ze mooi :cheer:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik denk dat als je bij een langhaar colliefokker komt om een pup uit te zoeken en opmerkt dat je de vacht eraf gaat halen, de fokker dan opmerkt dat je dan maar lekker een korthaar collie moet gaan kopen.
:mrgreen:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

lieke schreef:Ik denk dat als je bij een langhaar colliefokker komt om een pup uit te zoeken en opmerkt dat je de vacht eraf gaat halen, de fokker dan opmerkt dat je dan maar lekker een korthaar collie moet gaan kopen.
:mrgreen:
maar dat snap ik ook!

ik heb het ook over KLEINE aanpassingen he. zoals de baard korter houden dan "voorgeschreven". bij de collie zou dat misschien de buik kort knippen zijn ofzo zodat niet alles vol pis zit :engel:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”