Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rasspecifiek uiterlijk

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Rasspecifiek uiterlijk

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:Het zal gerust zo horen hoor, maar hier thuis valt een trim als deze onder de categorie bezopen.
Het is geen gezicht en ook nog eens reuze onpraktisch. Even water drinken en je hele huis ligt vol :schrik:
Ik vind het prachtig en in het dagelijks leven hebben deze gewoon een staartje op hun kop.
Dan is er maar weinig over van de snot en baard.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

M@scha schreef:misschien een leuke discussie voor hier :mrgreen:

stél nou je bent op zoek naar een nieuwe hond en je komt uit bij een ras.

je vindt de bouw van de hond prachtig én het karakter lijkt helemaal aan te sluiten bij jouw wensen. je denk yes! we have a winner!

er is (voor jou) eigenlijk maar één nadeel: het ras heeft een langere vacht die op een specifieke manier bijgehouden moet worden. het model.

mijn mening: boejuh. karakter en bouw an sich zijn belangrijker en bello heeft er geen last van als ik hem helemaal kort hou (natuurlijk wel met de voor de vacht benodigde technieken)

wat ik o.a. lees is:
- als je de hele hond niet kunt waarderen neem dan een ander ras

wat vinden jullie? ik hoef niet van mening veranderd te worden hoor. ik ben gewoon heel benieuwd wat de verschillende meningen hierover zijn. :ok:
Ik zou niet weten waarom je een ander ras zou moeten nemen. Je kiest voor een ras omdat het grotendeels bij je wensen past en als alleen de 'haardracht' een dingetje is en het heeft voor de hond zelf geen nadelen als je daar anders mee omgaat dan 'hoort', vind ik het nog steeds een uitstekende match. Ik zou dan ook gewoon voor het ras kiezen. Alleen als je er qua show etc. Iets mee zou willen, moet je je er denk ik overheen zetten, maar voor gewoon? Neuh..
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Het is maar haar, de hond maakt het niks uit, die een knipt omdat hij het op die manier mooi vindt, of geen zin heeft in vachtonderhoud. Wat iemand anders daar dan vindt, lijkt me niet echt belangrijk. En om je druk te maken omdat iemand z'n hond scheert of baard wel of niet knipt? Het is hun hond en kunnen ze mee doen wat ze willen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Inge O schreef:
Caat* schreef:
Inge O schreef:Picardische herders horen ook een vieze baard te hebben van hier tot gunder - heeft de mijne ook niet, rara, hoe zou dat komen?
Wat versta jij onder een vieze baard van hier tot gunder? Ik vind dat eigenlijk nog wel meevallen. In ieder geval, de baarden horen niet zo lang te zijn al hebben sommigen dat wel. Onze reu heeft wat mij betreft ook een te lange sik. Maar de andere twee niet. En vies is het bij die van ons eigenlijk nooit, hoogstens wat nat als ze net gedronken hebben. Ook na het eten (vlees) hangt er niks in.

Verder heb ik er niet zo'n moeite mee als iemand dat in wil korten. Sowieso is dat iets wat een eigenaar zelf moet bepalen. En een stukje baard eraf, kan toch niet zo'n kwaad? Als nou het hele uiterlijk veranderd zou moeten worden om aan een ideaal te voldoen dan zou ik iemand denk ik wel aanraden om toch verder te kijken naar een betere match.
Ik vind alle lange baarden vies dus dat is een persoonlijke interpretatie en ja, dat wordt nog extra benadrukt als ze nat zijn maar dat zijn hondenbaarden in de praktijk heel erg vaak, gewoon een beetje snuffelen in iets minder dan kurkdroog gras en het is al zo laat.
Ik vind een picardiër-baard sowieso een heel stuk 'mooier' dan schnauzerbaarden, bij die laatste valt het gewoon vreselijk op dat ze er als een extreem kenmerk worden ingefokt.
Dat is waar , bij de Picard is het toch wat orgineler en niet extreem uitvergroot .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mito »

bouvierpoedel schreef:Lekker je eigen gang gaan. Een hond heeft geen benul welk ras hij is of van trimschema's en de meeste honden die bij een trimmer komen worden ook niet allemaal ras typisch getrimd .
Zijn ook maar modelletjes die door mensen verzonnen zijn en steeds veranderen.
Mooi hoor een ras in showmodel maar de hond word er niet beter of slechter van , net als een niet showmodelletje.
Helemaal waar, vreemd genoeg word ik met deze mening op een ander forum voor gek verklaard. Daar roept men serieus dat de hond ongelukkig worden als ze lelijk getrimd zijn. Dat ze het zich aantrekken als andere mensen ze niet mooi vinden. Ik heb dat hier nog niemand horen zeggen. Toch opvallend.
Ik kan me nog voorstellen dat een hond het merkt als zijn baas zelf vind dat hij lelijk getrimd is, maar verder? Grote onzin
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:
Inge O schreef:
Ik vind alle lange baarden vies dus dat is een persoonlijke interpretatie
Ik verbaas me er nog steeds over, maar de baarden van mijn honden zijn eigenlijk wonderbaarlijk schoon.
Vlak na het eten uiteraard niet, maar ze ruiken nooit muf, er hangt nooit viezigheid in en ik kan ze echt gewoon met geen mogelijk vies noemen. En dat is echt wel verrassend, je zou verwachten dat ze viezer zouden zijn, maar toch is het niet zo. :wink:
Hier dezelfde ervaring :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
bouvierpoedel
Zeer actief

mito schreef:
bouvierpoedel schreef:Lekker je eigen gang gaan. Een hond heeft geen benul welk ras hij is of van trimschema's en de meeste honden die bij een trimmer komen worden ook niet allemaal ras typisch getrimd .
Mooi hoor een ras in showmodel maar de hond word er niet beter of slechter van , net als een niet showmodelletje.
Helemaal waar, vreemd genoeg word ik met deze mening op een ander forum voor gek verklaard. Daar roept men serieus dat de hond ongelukkig worden als ze lelijk getrimd zijn. Dat ze het zich aantrekken als andere mensen ze niet mooi vinden. Ik heb dat hier nog niemand horen zeggen. Toch opvallend.
Ik kan me nog voorstellen dat een hond het merkt als zijn baas zelf vind dat hij lelijk getrimd is, maar verder? Grote onzin
:LOL: Of een hond schoonheidsidealen/besef heeft.
Zou een poedel met pompoenen model zich helemaal kapot moeten schamen en zelfmoord willen plegen. :engel:
ranetje
Zeer actief

@Inge O .. zie antwoord van Tara :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
bouvierpoedel
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Tara schreef:
Inge O schreef:
Ik vind alle lange baarden vies dus dat is een persoonlijke interpretatie
Ik verbaas me er nog steeds over, maar de baarden van mijn honden zijn eigenlijk wonderbaarlijk schoon.
Vlak na het eten uiteraard niet, maar ze ruiken nooit muf, er hangt nooit viezigheid in en ik kan ze echt gewoon met geen mogelijk vies noemen. En dat is echt wel verrassend, je zou verwachten dat ze viezer zouden zijn, maar toch is het niet zo. :wink:
Hier dezelfde ervaring :ok:
Ik zeg ook niet dat ze vies zijn, ik zeg dat ik ze vies vind.
Neem een bouvier en je gaat soms letterlijk over je nek en das niet van de violen. :engel:
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Marjoleine schreef: Ik houd van bont, dat vind ik mooier dan eenkleurig. Maar wáár dat vlekje zit zal me worst wezen.
Eens. Al kan een aftekening wel heel ongelukkig zijn voor het plaatje, als je er mee wilt showen ofzo. Wit vlekje in het midden van de rug wat optisch een dip wordt ofzo. Maar ik zou daar een hond niet op afwijzen. Mijn echtgenoot wel trouwens :lol1: Kregen vorig jaar een pup aangeboden uit Finland, en de timing was rot dus we hadden het sowieso waarschijnlijk niet gedaan, maar mijn vent was niet te vermurwen: De bles was te breed :LOL:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Mn moeder vind haar poekie ook niet vies.
Nou, t nodigt bij mij niet echt uit tot een uitgebreid geknuffel :roos:

Afbeelding

Dan vind ik m een stuk leuker als ie gesnoeid is.
(op deze foto ook jonger maar hij loopt 2 keer per jaar in zn onderwolletje zoals hier)

Afbeelding

Ik zou zelf nooit bewust kiezen voor een hond met baard, maar mocht ik er ooit 1 wegens omstandigheden krijgen, kan ie rekenen op een kort kapsel voor de rest van zn leven :engel:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ook hier korte neusjes, ik vind het wel best.. Die natte baarden vind ik echt 10x niks :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Nanna schreef:De bekkies van de Puli's houd ik ook kort. Sommige mensen laten daar ook de vilten staan; zit dat beest gedurig op zijn eigen vilten te kauwen met eten. En door het drinken zijn ze altijd nat.
Nee hoor, de smoeltjes moeten kort en fris.
Bijna iedereen laat die vilten staan. Dat vind ik wel echt vies :LOL:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

grover schreef:
Marjoleine schreef: Ik houd van bont, dat vind ik mooier dan eenkleurig. Maar wáár dat vlekje zit zal me worst wezen.
Eens. Al kan een aftekening wel heel ongelukkig zijn voor het plaatje, als je er mee wilt showen ofzo. Wit vlekje in het midden van de rug wat optisch een dip wordt ofzo. Maar ik zou daar een hond niet op afwijzen. Mijn echtgenoot wel trouwens :lol1: Kregen vorig jaar een pup aangeboden uit Finland, en de timing was rot dus we hadden het sowieso waarschijnlijk niet gedaan, maar mijn vent was niet te vermurwen: De bles was te breed :LOL:
Jemig :LOL:
Jet is aan de ene kant ook handiger getekend dan aan de andere.
Chaconne maakt het helemaal bont, die heeft de mooiste tekening, inclusief flatteuze kraag, aan de kant waar ze niet haar staart draagt.
Die draagt ze namelijk naast haar rug, en dan dus aan de andere kant :boos:
Kwestie van andersom zetten he ;)

Afbeelding

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

mito schreef:
dat las ik ook. ik kan mij met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat bello depressief wordt als hij geen baard heeft
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

M@scha schreef:
mito schreef:
dat las ik ook. ik kan mij met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat bello depressief wordt als hij geen baard heeft
Als je het om zou draaien zouden veel kortharen dan weer jaloers moet zijn op de krullen of ruwe haartjes van een ander. :engel: Zie juist veel behaarde honden die kort gaan een stuk vrolijker en actiever worden.
M@scha
Zeer actief

bouvierpoedel schreef: Als je het om zou draaien zouden veel kortharen dan weer jaloers moet zijn op de krullen of ruwe haartjes van een ander. :engel: Zie juist veel behaarde honden die kort gaan een stuk vrolijker en actiever worden.

beetje net als vrouwen dus. krullen willen stijl, kort wil lang en andersom
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Rasspecifiek uiterlijk

Ongelezen bericht door marian* »

grover schreef:
Dan kan ik met Kiki wel helemaal inpakken met haar witte stip op een verder bruine rug :LOL:
Nou ja, showen deed ik toch al niet.
Laatst gewijzigd door marian* op 13 apr 2016 09:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
bouvierpoedel
Zeer actief

M@scha schreef:
bouvierpoedel schreef: Als je het om zou draaien zouden veel kortharen dan weer jaloers moet zijn op de krullen of ruwe haartjes van een ander. :engel: Zie juist veel behaarde honden die kort gaan een stuk vrolijker en actiever worden.

beetje net als vrouwen dus. krullen willen stijl, kort wil lang en andersom
Ja :engel: Geloof dat we beter naar honden moeten gaan luisteren als het over kapseltjes en haartjes gaat. :pffff: Dat hele gedoe met trimmen en modelletjes is ook maar verzonnen door mensen dus snap het gezeik ook niet als je een baard kort knipt of eraf scheert.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik zou er gewoon voor gaan, dan die baard er maar af. Zolang je geen oren en staarten gaat afknippen... :wink:
Maar wat de keuze van een karakter betreft, zo specifiek zijn raseigenschappen nu ook weer niet, het loopt vaak meer in elkaar over dan men denkt.Je verwacht van een bepaald ras vaak iets wat niet altijd helemaal waar gemaakt wordt.
Ik zie het niet alleen hier hoor, met een streng wakende jachthond en een fel jagende Havanezer :lol1:
Mijn herinneringen aan schnauzers zijn niet van dien aard dat ik ze zou willen. Nerveuze happers die enorm kunnen stinken, een heel nare weeë lucht. En dan heb ik het nog niet eens over die baard :schrik: Maar degene die ze had ( een werkgever) was juist weer dol op het ras en stinker sliep tussen het echtpaar in, ín bed. Ik bedoel maar :mann:
M@scha
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Ik zou er gewoon voor gaan, dan die baard er maar af. Zolang je geen oren en staarten gaat afknippen... :wink:
Maar wat de keuze van een karakter betreft, zo specifiek zijn raseigenschappen nu ook weer niet, het loopt vaak meer in elkaar over dan men denkt.Je verwacht van een bepaald ras vaak iets wat niet altijd helemaal waar gemaakt wordt.
Ik zie het niet alleen hier hoor, met een streng wakende jachthond en een fel jagende Havanezer :lol1:
Mijn herinneringen aan schnauzers zijn niet van dien aard dat ik ze zou willen. Nerveuze happers die enorm kunnen stinken, een heel nare weeë lucht. En dan heb ik het nog niet eens over die baard :schrik: Maar degene die ze had ( een werkgever) was juist weer dol op het ras en stinker sliep tussen het echtpaar in, ín bed. Ik bedoel maar :mann:
jij maakt het beter.... not! :LOL:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

M@scha schreef:
Marie-Josée schreef:Ik zou er gewoon voor gaan, dan die baard er maar af. Zolang je geen oren en staarten gaat afknippen... :wink:
:J: :flower: :engel:
Het is alleen mijn persoonlijke ervaring hoor. En het huisartsenechtpaar wat zo dol was op het ras kocht ze altijd bij dezelfde fokker.
ranetje
Zeer actief

M@scha schreef:
Geef ik even een andere ervaring :lol1:

Een van mijn vroegere G&G trainsters had Schnauzers.(3 reuen, zwart, middenslag)
En die stonken absoluut niet.
Goed verzorgde vacht en prima honden die goed onder appèl waren :ok:
Afbeelding
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Heavy schreef:Een kuif bij een Schapendoes is een raskenmerk .
Dat hij niks ziet en overal tegen aanloopt maakt niet uit dan doe je maar een strikje in maar afknippen is verboden want hij moet een kuif hebben.

Maar als je altijd een strikje in doet heeft hij toch ook geen kuif ?
Die kuiven zijn tegenwoordig behoorlijk dik. Een beetje uitdunnen op een nette manier is voor sommigen misschien vloeken in de kerk, maar ik zie er geen kwaad in. Gelukkig heeft Yara een heel mooie nette kuif, en ze ziet genoeg, meer dan genoeg zelfs.
Die loopt alleen tegen een paaltje aan als ze achterom loopt te kijken. Bijna nooit dus.

Yara gaat trouwens zowel in de zon als in de schaduw liggen, meestal schaduw, maar echt warm heeft ze het in de zomer nooit. Ja vorige jaar, maar toen was ze drachtig en had daarna dr nest. Met hoge temperaturen.

Ik koos voor Yara vooral op karakter, maar haar kleur speelde mee. Er waren 2 teefjes, een zwarte en een blauwkous. Ik heb een zwak voor blauwkousjes. Maar als zij niet bij ons en Jamie had gepast, dan was het het zwarte teefje geworden.
Afbeelding
HillieS
Zeer actief

Oh, en Yara d'r baardje is wel wat nat als ze heeft gedronken. Maar nooit goor. Ook niet na vlees eten. Dat zou ze zelf niet eens willen. Restjes eten in je vacht, brrrr. Daar is ze te schoon op zichzelf voor.
Als we bij mijn ouders zijn en z heeft wat gedronken, dan droog ik haar baardje even. Maar zij hebben een houten vloer :engel:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Sancho's baard is overigens altijd schoon, behalve als hij heeft gegraven.
Afbeelding
HillieS
Zeer actief

Ik vind dat zelf bij een Puli ook wel netter staan.
Stel dat Yara een half bos in dr baard mee zou slepen en het vlees van 3 weken geleden, ja dan zou die ook een stuk korter gaan.
Maar dat is gelukkig niet aan de orde :D
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Fien en Polly hebben een kortere baard, Fien heb ik uitgedund en ingekort omdat die, heel ongelukkig, kruinen heeft. Die ziet geen barst als ik daar niks aan doe.
Hun baardjes zijn altijd netjes eigenlijk.
Maar goed, daar ben je zelf bij lijkt me.

Afbeelding

Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik heb bijzonder weinig met "hoe het hoort". Overigens vind ik de poedel en haarballige honden niet mooi in de versie zoals ze door een aantal mensen bedacht zijn. Daar heb ik ze dus ook nooit op gekozen. Ik heb ze gekozen op hun karakter en omdat het uiterlijk zoals ze nu zijn me wel aanspreekt.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Nanna schreef:
xTessa schreef:Scheren mensen golden retrievers :O: .
Ja hoor.
Want als je zo'n hond hebt is dat natuurlijk veel te veel werk :schrik: :piew:

Afbeelding

Dan is dit 'zo lekker praktisch'. het zal best maar het ziet er meteen ook niet uit ook.

Afbeelding
Muah, bij een oude hond met een castraten vacht kan het best wel heel prettig zijn in de zomer.
Heeft weinig met gemakzucht te maken, want je hebt nauwelijks werk aan een Golden qua vacht.

Ik vind het zelf onzin om honden in een bepaald model te houden omdat het zou moeten.
Mocht er hier bijvoorbeeld ooit een puli, shih of een bobtail komen omdat het karakter zo goed zou passen, dan gaat de vacht gewoon kort. Ik heb niks met honden die overal dikke plakkaten haar hebben.

Ik zou dit nooit mooier of fijner kunnen vinden :

Afbeelding

Dan dit

Afbeelding

Ook in haar zijn er wat mij betreft extremen ontstaan waar het geen enkel doel meer heeft.
En waarom roepen we allemaal Ooh en Aah wat zonde als je een Golden scheert, maar een poedel is normaal.
Nou snap ik ook wel dat ze hele andere vachttypes hebben, maar dat weet een poedel of een Golden zelf niet :Q:
Zo lelijk hoeft het daarnaast ook niet te zijn.
Afbeelding

Ik denk trouwens wel dat je aan een bepaald uiterlijk kan wennen. Zoals aan een hond met baard.
Maar de liefde zal dan vaak niet meteen al ontstaan.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”