Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietsen met de hond

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Fietsen met de hond

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik heb een springer gebruikt voor Diem. We zijn 1x onderuit gegaan: Er sprong een konijntje 2 meter voor ons uit de bosjes op het fietspad. Diem nam een reuzesprong en trok de fiets mee. Ik knalde op het stuur en vervolgens met fiets op Diem. Diem had niks, ik toch wel wat butsen en deuken :blauwoog: Diem is 32 kilo en compact gebouwd. Een minder sterke hond zou mij denk ik niet onderuit krijgen :wink:
Diem heeft aan de springer wel netjes leren lopen naast de fiets maar leek het zelf minder leuk te vinden: Hij ging naar achter hangen terwijl met de riem in de hand hij goed meeliep.
Diem had een halsband omdat hij een tuig ook vervelend vindt. Met de teckels heb ik altijd met tuig en riem in de hand gefietst.
Afbeelding
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Freek loopt nog aan springer met z'n tuig en voor de sturing(als we een hond/kat tegen komen) nog een halsband met riem in de hand. Maar dat gaat steeds beter. In het begin is Freek m'n biologische trapondersteuning. Is een lang recht saai stuk weg. Is hij z'n gekheid kwijt wn daarna loopt hij braaf mee. Evert loopt gewoon aan een lijntje en waar het kan los. Maar die heeft vroeger dagelijks naast de fiets gelopen toen ik nog geen auto had en is natuurlijk wat ouder en rustiger.

Beide vinden het best leuk en gezellig om mee te gaan.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Manuma schreef:Ik ben één keer echt keihard op mijn plaat gegaan waarna ik zo'n 3 maanden lang mijn knie niet heb kunnen buigen :lol1: Manu heeft gedacht dat we links gingen maar ik ging rechtdoor. Hij knalde zo m'n wiel in. We waren beide enorm geschrokken en nu is hij al heel lang mega braaf aan de fiets :love:

:mrgreen: Hier hebben ze op tibbe na allemaal geleerd dat niet luisteren naast de fiets niet zo fijn is.
Ik roep vooraf waar we heen gaan, en geef ook met commando's het tempo aan.
Behalve bij pjotr. Die vindt hardlopen veel leuker en loopt naast de fiets op complimentjes.
Wanneer je bijna achteruit fietst zo traag moet je roepen dat hij vreselijk braaf is en dan komt hij weer op gang :LOL:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

dagmar88 schreef:
Manuma schreef:Ik ben één keer echt keihard op mijn plaat gegaan waarna ik zo'n 3 maanden lang mijn knie niet heb kunnen buigen :lol1: Manu heeft gedacht dat we links gingen maar ik ging rechtdoor. Hij knalde zo m'n wiel in. We waren beide enorm geschrokken en nu is hij al heel lang mega braaf aan de fiets :love:

:mrgreen: Hier hebben ze op tibbe na allemaal geleerd dat niet luisteren naast de fiets niet zo fijn is.
Ik roep vooraf waar we heen gaan, en geef ook met commando's het tempo aan.
Behalve bij pjotr. Die vindt hardlopen veel leuker en loopt naast de fiets op complimentjes.
Wanneer je bijna achteruit fietst zo traag moet je roepen dat hij vreselijk braaf is en dan komt hij weer op gang :LOL:
:mrgreen:

Ik merk dat ik ook behoorlijk wat mompel en klikklak met mijn tong. Gewenning bij Finn omdat hij vaak los mee ging naast de fiets en precies wist wat links, rechts, effe naast, let op, wachten etc. inhield.
Ik vind het dan ook verbazingwekkend dat bij Aki dit eigenlijk net zo werkt. Echt verbazingwekkend dan he. Vanaf dag 1 dat ik besloot hem eens naast de fiets mee te nemen was het als vanouds.
Drrrrraf als hij in de galop ging en ik hem wilde laten draven naast de fiets. En al die andere commando's eigenlijk idem. Had nooit verwacht dat naast de fiets lopen zo makkelijk zou gaan.
Onverwachts schijten is dan wel weer een ding. Daar had ik met Finn geen last van, maar ik zei al in een ander topic dat ik volgens mij een schijtbak heb. :engel:
Roompie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roompie »

Romy kon los mee naast de fiets, ook dwars door het dorp. die kende commando,s als Stoep, Berm, Over, Wachten, Langzamer, Links, Rechts en Doorlopen (gold voor als we een wandelaar met of zonder hond tegenkwamen). Ideaal want als ik over een straat fietste met parkeerplaatsen aan de zijkant en daarnaast de stoep dan liet ik Romy op de stoep ,naast, me mee rennen.

Shaylo kan heel netjes naast me draven aan een losse lijn en echt los mee rennen doet ie ook wel maar stopt regelmatig om zijn neus achterna te gaan. De commando,s Wachten en Over doet ie goed los maar de rest zijn we nog mee bezig. :mrgreen:
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

blondie schreef:
malinois schreef:Aan t tuig aan de springer en een halsband met lijntje in de hand voor paaltjes etc.
Werkt uitstekend... zelfs met Xavi en die stijgt soms nog net niet op...met een springer ga je niet op je snuffert zolang je blijft fietsen.
En wat als, zoals Aki gisteren, de hond ineens in de remmen gaat? Wat doet dan de fiets als de hond aan een springer zit?

Dan sta je ineens stil :mrgreen:
Ziefje loopt ook aan de springer en die vertikt t met warmlopen ( en dan moeten ze ook plassen en poepen van me ) te poepen

Ik kan er donder op zeggen , na 1 km gaat ze ineens zitten om te poepen

Pinky loopt trouwens ook op de springer
Als ik zonder fiets heeft ze er nog wel s een handje van om ineens naar rechts te schieten want ze wil dan die kant op of snuffelen

Dat vind mijn nek niet altijd fijn , en met springer doet ze dat dus niet

Kyto en Wolfje lopen zonder springer
Die vinden dat ze gemarteld worden door dat ding en gaan dan heeeeelll langzaam lopen zodat ik nog net niet omval
Zonder springer heb ik dat niet

De springer dames zitten met hun tuig aan de springer en dan hebben ze nog een halfcheck om met daaraan een 1mtr lijntje die ik zelf vast hou

Kyto en Wolfje hebben met fietsen gewoon een halfcheck om
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Gewoon lijn aan de halsband en hand aan het stuur hier.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik gebruik vaak een tuig, ondanks dat Lola dan vindt dat ze doodgaat. Qua lijn verschilt het, of een wat langere nylon lijn of de flexi. Die hou ik dan op de rem met m'n duim. Als er verkeer achterop komt kan ik dan de rem loslaten omdat Lola dan vaak dieper de berm in duikt en soms zelfs abrupt stil gaat staan. Dan heb ik nog acht meter om uit te rollen en dus de achteropkomende auto niet in m'n nek te hebben.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

met een harnas/halsband en riem in de hand. Piiri durft ook ineens wel halt houden en dan vind ik het prettiger om de riem los te kunnen laten. (zeker ook omdat mijn remmen zelf niet werken en ik dus pas een meter of 15 verder tot stilstand kan komen :engel: )

gaat prima met 2 honden om te fietsen zo.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Heavy schreef:Ik laat Jip altijd eerst plas en poepen en ga dan pas fietsen .
Ik heb nog nooit onverwachte poep of plas pauze gehad :wink:
De draak was van te voren al goed uitgelaten en had al gepoept. Volkomen verrassing dat hij dus ineens weer moest :mrgreen:
Aelynn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door Aelynn »

Mijn vriend is ook van plan te gaan fietsen met onze hond. Ik train op de hondensport maar mijn vriend wil ook graag iets met haar ondernemen. We kwamen op de fietsen, om in de toekomst een UV certificaat te halen.
We willen vanaf een jaar met haar het fietsen gaan opbouwen, maar wel alvast oefenen met naast de fiets lopen en commando's geven. We weten echter niet of we met een springer willen gaan fietsen of met de lijn in de hand.
Welk advies kunnen jullie geven? Het gaat om een Duitse Herder teef die nu al 28 kilo weegt (bijna 8 maanden). Het is dus de bedoeling dat ze uiteindelijk 20 km zal gaan rennen naast de fiets. Is er verder nog iets om rekening mee te houden?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik ben met zo'n 8/9 maanden begonnen. Aan de springer en lijn in de hand. Eerst alleen maar rechts wandelen naast de fiets aan de springer. Om te wennen dus. Dat hou ik even vol als dat goed gaat een kleine 25 meter fietsen etc. Mijn reu is ook 28 kg en nu bijna 12 mnd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Aelynn schreef:Mijn vriend is ook van plan te gaan fietsen met onze hond. Ik train op de hondensport maar mijn vriend wil ook graag iets met haar ondernemen. We kwamen op de fietsen, om in de toekomst een UV certificaat te halen.
We willen vanaf een jaar met haar het fietsen gaan opbouwen, maar wel alvast oefenen met naast de fiets lopen en commando's geven. We weten echter niet of we met een springer willen gaan fietsen of met de lijn in de hand.
Welk advies kunnen jullie geven? Het gaat om een Duitse Herder teef die nu al 28 kilo weegt (bijna 8 maanden). Het is dus de bedoeling dat ze uiteindelijk 20 km zal gaan rennen naast de fiets. Is er verder nog iets om rekening mee te houden?
Ik start met fietsen als ze zijn voorgerontgend, meestal is dat met een maand of 7
Springer of niet , is zeer persoonlijk
Ik heb er eentje, gebruik hem sowieso wel altijd bij het opzetten van de hond en na een poosje kijk ik hoe t gaat en aan de hand daarvan beslis ik wel of niet aan de springer blijven lopen ( springer is met tuig aan de springer en dan nog lijn met halsband in mijn hand , dubbel gezekerd dus )
Kenji en Ditch* hebben er dus altijd aan gelopen ( Ditch leeft helaas niet meer ) , dat waren 2 ongeleide projectielen
Kenji kan vanwege haar gewrichten helaas niet meer langs de fiets, dus daar wandel ik alleen nog mee

Kyto vind datie zwaar mishandeld word als hij aan de springer moet, die loopt dus gewoon zo mee
Net als Ziva en Wolfje
Pinky loopt er dan weer wel aan

Als je het gewoon rustig opbouwt komt het helemaal goed , een goed schema staat op de website van Marjoleine ( hier op t forum )

Met 6x UV gedaan te hebben ( de laatste keer was toevallig 2,5 week geleden ;) ) , kan ik je vertellen dat je je voor dat UV absoluut niet druk hoeft te maken
De rit moet sowieso op 3 verschillende ondergronden ( dacht ik , 2 sowieso ), ik doe mijn UV altijd met onze vereniging en wij fietsen het grootste gedeelte door het bos, dan komt er 2x een kilometer of 2-3 over het asfalt en een klein stukje over steentjes
Fijn voor de honden

Wel lopen mijn honden met thuis fietsen altijd op asfalt , dan harden de poten en is die 20 km appeltje eitje voor de poten dan
Fietsen doen we 2-3 x per week , met minimaal 1 dag ertussen zodat de poten kunnen herstellen
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Natas1991
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Sheltie Shetland Sheepdog (helaas overleden 14 jaar geworden)
American Staffordshire Terriër (nu 4 jaar)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas1991 »

Als het weer niet te warm is(boven 15 C is te warm voor de hond) fiets ik geregeld met de hond soms rent hij los mee als ik door het bos fiets. Soms ben ik gericht aan het trainen met hem (bike jorring ookwel urban mushing) dan heeft hij een speciaal tuig aan (zodat hij zijn nek niet kapot trekt) en een elastische riem. En een riem uithouder ding zodat de riem niet in mijn fietswiel komt.
All you need is love and a dog :mann:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nou dan kan ik de hele zomer niet fietsen... ik fiets niet meer boven de 20/22 gr. Hangt ook af van de luchtvochtigheid etc.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Natas1991 schreef:Als het weer niet te warm is(boven 15 C is te warm voor de hond) fiets ik geregeld met de hond soms rent hij los mee als ik door het bos fiets. Soms ben ik gericht aan het trainen met hem (bike jorring ookwel urban mushing) dan heeft hij een speciaal tuig aan (zodat hij zijn nek niet kapot trekt) en een elastische riem. En een riem uithouder ding zodat de riem niet in mijn fietswiel komt.
malinois schreef:Nou dan kan ik de hele zomer niet fietsen... ik fiets niet meer boven de 20/22 gr. Hangt ook af van de luchtvochtigheid etc.
Nou inderdaad, dat vind ik nou kul.

Ik fiets nu bijna dagelijks en fiets alleen niet als er net gepekeld is in de winter. Met warm weer fiets ik gewoon 's morgensvroeg en pas ik de intensiteit aan. Dus minder ver en minder hard en laat ze tussendoor zwemmen. Het is in de zomer zelden om 7u al boven de 20gr. Alleen als het erg warm én hoge luchtvochtigheid is, dan sla ik over.

Waarschijnlijk doelt Natas1991 op bike jöring waarbij de hond voor 200% gas geeft en dus constant sprint, dan kan 20 graden zeker voor oververhitting zorgen. Daarnaast verschilt het per hond enorm hoe ze tegen de warmte kunnen. De 1 ligt met 19gr zonder beweging al voor apegapen en de andere hond heeft dat pas bij 25+ met beweging.

Ik start met 7-8 maanden al met fietsen. De eerste paar maanden een korte afstand (start meestal met 3/3,5km). Dat bouw ik langzaam uit en na een paar maanden verhoog ik het tempo. Echt ver fietsen doe ik niet. Meer dan 10km wordt het meestal niet. Ik fiets ook vaak ergens heen, wandel dan een rondje of laat ze zwemmen en fiets dan weer een andere route terug.
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Ik kijk helemaal niet naar temperaturen voor het fietsen :schrik:

Ik ga buiten staan en vraag mezelf af of ik "het loodje zou leggen" bij intensieve(re) arbeid buiten, daarna loop ik altijd eerst nog een plasrondje met de dames en kijk dan hoe zij reageren op de temperatuur en dat rondje lopen (soms wil ik de pas er nog wel inzetten). Bij twijfel gaan we wat anders doen :F:
Moet wel zeggen dat Juno van mij duidelijk aangeeft of ze het (te) warm vind voor arbeid en dat hou ik ook (ongeveer) aan voor Shelly :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hippo schreef:
Natas1991 schreef:Als het weer niet te warm is(boven 15 C is te warm voor de hond) fiets ik geregeld met de hond soms rent hij los mee als ik door het bos fiets. Soms ben ik gericht aan het trainen met hem (bike jorring ookwel urban mushing) dan heeft hij een speciaal tuig aan (zodat hij zijn nek niet kapot trekt) en een elastische riem. En een riem uithouder ding zodat de riem niet in mijn fietswiel komt.
malinois schreef:Nou dan kan ik de hele zomer niet fietsen... ik fiets niet meer boven de 20/22 gr. Hangt ook af van de luchtvochtigheid etc.
Nou inderdaad, dat vind ik nou kul.

Ik fiets nu bijna dagelijks en fiets alleen niet als er net gepekeld is in de winter. Met warm weer fiets ik gewoon 's morgensvroeg en pas ik de intensiteit aan. Dus minder ver en minder hard en laat ze tussendoor zwemmen. Het is in de zomer zelden om 7u al boven de 20gr. Alleen als het erg warm én hoge luchtvochtigheid is, dan sla ik over.

Waarschijnlijk doelt Natas1991 op bike jöring waarbij de hond voor 200% gas geeft en dus constant sprint, dan kan 20 graden zeker voor oververhitting zorgen. Daarnaast verschilt het per hond enorm hoe ze tegen de warmte kunnen. De 1 ligt met 19gr zonder beweging al voor apegapen en de andere hond heeft dat pas bij 25+ met beweging.

Ik start met 7-8 maanden al met fietsen. De eerste paar maanden een korte afstand (start meestal met 3/3,5km). Dat bouw ik langzaam uit en na een paar maanden verhoog ik het tempo. Echt ver fietsen doe ik niet. Meer dan 10km wordt het meestal niet. Ik fiets ook vaak ergens heen, wandel dan een rondje of laat ze zwemmen en fiets dan weer een andere route terug.
Ik ook... ik start wel met kortere afstanden rond die leeftijd gaat dan echt om meters... maar ze beginnen er vrij op tijd mee. Dan heb je nog t verschil in hond, de een geeft alles voor 300% en de ander loopt rustig mee naast de fiets. Die eerste ga ik met een vochtig warme dag van 23 graden zeer zeker niet meer mee fietsen met de 2e misschien wel...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”