Aelynn schreef:Mijn vriend is ook van plan te gaan fietsen met onze hond. Ik train op de hondensport maar mijn vriend wil ook graag iets met haar ondernemen. We kwamen op de fietsen, om in de toekomst een UV certificaat te halen.
We willen vanaf een jaar met haar het fietsen gaan opbouwen, maar wel alvast oefenen met naast de fiets lopen en commando's geven. We weten echter niet of we met een springer willen gaan fietsen of met de lijn in de hand.
Welk advies kunnen jullie geven? Het gaat om een Duitse Herder teef die nu al 28 kilo weegt (bijna 8 maanden). Het is dus de bedoeling dat ze uiteindelijk 20 km zal gaan rennen naast de fiets. Is er verder nog iets om rekening mee te houden?
Ik start met fietsen als ze zijn voorgerontgend, meestal is dat met een maand of 7
Springer of niet , is zeer persoonlijk
Ik heb er eentje, gebruik hem sowieso wel altijd bij het opzetten van de hond en na een poosje kijk ik hoe t gaat en aan de hand daarvan beslis ik wel of niet aan de springer blijven lopen ( springer is met tuig aan de springer en dan nog lijn met halsband in mijn hand , dubbel gezekerd dus )
Kenji en Ditch* hebben er dus altijd aan gelopen ( Ditch leeft helaas niet meer ) , dat waren 2 ongeleide projectielen
Kenji kan vanwege haar gewrichten helaas niet meer langs de fiets, dus daar wandel ik alleen nog mee
Kyto vind datie zwaar mishandeld word als hij aan de springer moet, die loopt dus gewoon zo mee
Net als Ziva en Wolfje
Pinky loopt er dan weer wel aan
Als je het gewoon rustig opbouwt komt het helemaal goed , een goed schema staat op de website van Marjoleine ( hier op t forum )
Met 6x UV gedaan te hebben ( de laatste keer was toevallig 2,5 week geleden

) , kan ik je vertellen dat je je voor dat UV absoluut niet druk hoeft te maken
De rit moet sowieso op 3 verschillende ondergronden ( dacht ik , 2 sowieso ), ik doe mijn UV altijd met onze vereniging en wij fietsen het grootste gedeelte door het bos, dan komt er 2x een kilometer of 2-3 over het asfalt en een klein stukje over steentjes
Fijn voor de honden
Wel lopen mijn honden met thuis fietsen altijd op asfalt , dan harden de poten en is die 20 km appeltje eitje voor de poten dan
Fietsen doen we 2-3 x per week , met minimaal 1 dag ertussen zodat de poten kunnen herstellen