Jij kijkt in een tunneltje..je richt je alleen op je eigen hond. Feit staat gewoon dat een teef/teefcombi de meest risicovolle combi is en ook de combi die de minste kans van slagen heeft.Saartje schreef:Martijn! Wat kijk je nou toch weer in een tunneltje? Eerlijk gezegd denk ik dat het vaker goed, dan fout gaat. De ideaalste combi is normaal gesproken een reu-teef, maar ik weet heel erg zeker dat bij mijn teef een reuen-pup minder goed zou passen hoor. Ondanks alles wat de geleerden erover zeggenMartijn schreef:En je het acceptabel vindt dat je een teef gaat herplaatsen als het toch fout gaat.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
1 of 2 honden?
Moderator: moderatorteam
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

Nee, ik kijk niet in een tunneltje (wel lief hoor, dat je je vriendje even bij staatEline* schreef:Jij kijkt in een tunneltje..je richt je alleen op je eigen hond. Feit staat gewoon dat een teef/teefcombi de meest risicovolle combi is en ook de combi die de minste kans van slagen heeft.

Tuurlijk heeft normaal gesproken een teef/teef combinatie, de minste kans van slagen. Reu/teef gaat bijna altijd goed. Klopt allemaal. Zeggen de boekjes ook, en zeggen de mensen die er verstand van hebben ook.
Alleen zeg ik dus dat je moet kijken naar het karakter van je eerste hond. Die is al redelijk gevormd, en die kun je voorspellen. En bij sommige teefjes past nou eenmaal beter een baby-teefje dan een baby-reutje.
Als in het algemeen een Opel als betrouwbaarst uit de testen komt, dan wil toch niet zeggen dat dan een Opel het beste bij me past???
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben wel met je eens dat je naar het karakter van je huidige hond moet kijken. Alleen je hebt straks dus ook te maken met een pup, die ook een volwassen teef wordt. Hopelijk zal die net zo tolerant zijn als de huidige hond, maar zo niet, moet je je realiseren dat het bij teven veelal uitloopt op herplaatsing als het mis gaat. Als je er een volwassen teef bij zet vind ik het weer net even anders..dan kan je nog iets zeggen over het gedrag van de hond..bij een pup niet.Saartje schreef:Tuurlijk heeft normaal gesproken een teef/teef combinatie, de minste kans van slagen. Reu/teef gaat bijna altijd goed. Klopt allemaal. Zeggen de boekjes ook, en zeggen de mensen die er verstand van hebben ook.
Alleen zeg ik dus dat je moet kijken naar het karakter van je eerste hond. Die is al redelijk gevormd, en die kun je voorspellen. En bij sommige teefjes past nou eenmaal beter een baby-teefje dan een baby-reutje.
Als in het algemeen een Opel als betrouwbaarst uit de testen komt, dan wil toch niet zeggen dat dan een Opel het beste bij me past???
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

En nu is hij gekrenkt... jammer.Martijn schreef:Ja hoor..is goed. Je moet doen wat je goed lijkt.Mickie schreef:Martijn, ik ken je niet, weet niets van jou of je achtergrond. Maar als ik moet kiezen, luister ik toch liever naar wat mijn hond me dagelijks verteld dan naar wat jij hier schrijft zonder mij, mijn achtergrond of mijn hond te kennen.. Wel zo slim lijkt me. Ik negeer de waarschuwingen niet, ik gebruik ze om niet de fout in te gaan.
Mij maakt het verder niet uit ofzo.
Paragaai... wa's da?Martijn schreef:Hahahaha! Neehee..ik vind het gewoon prima.
Jij bent degene die denkt dat ik je een bepaalde kant op wil hebben.
Wat kan mij het schelen wat jij met je honden doet.
Het inetresseert me niet..als jij vind dat je een teef moet nemen moet je dat doen. Dat is het enige dat ik zeg.
Paragaai.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben met je eens dat het tussen honden vaak mis gaat door een verkeerde omgang met de rangorde door de eigenaar. Ik denk echter dat je je vergist als je denkt dat je als eigenaar echt iets kan voorkomen als honden uit eigen beweging elkaar het leven zuur maken.Mickie schreef:Haha, ik geef helemaal niemand de schuld, ook niet als het mis gaat. Ben oud en wijs genoeg om mijn eigen beslissingen te maken en daar de verantwoording voor te nemen. Mickie is trouwens 2 1/2 jaar.
Martijn en Eline, mag ik vragen of in de gevallen van 'tevenmoorden' die jullie kennen (dus niet van horen zeggen) de bovengenoemde zaken van toepassing waren? Dus een pup die op karakter was uitgekozen om bij de huisgenoot te passen (en niet om indruk mee te maken), bij een baas met verstand van hondenpsyche die bereid is om roedelleider te zijn.
Om nog terug te vallen op algemeenheden: de meeste mensen denken dat 2 teven samen beter gaat dan 2 reuen en dat reu en teef samen onpraktisch is, de meeste mensen nemen helaas niet de moeite om hun honden op een hondse manier te leren kennen, en inderdaad gaat het dan vaak fout, gewoon door onkunde. Is het niet zo dat de meeste gevallen van 'tevenmoorden' uit die statistieken op conto komen van die onkundige mensen? (let op, ik zeg; in de meeste gevallen, niet altijd dus)
Als je kijkt naar roedels wolven zie je dat die wordt aangevoerd door een reu en een teef, daaronder volgen in de rangorde de reuen en veelal worden de langlaagste teven na loop van tijd verjaagt, of ze moeten kunnen leven met het feit dat ze het kneusje van de groep zijn. teven bij elkaar zetten is op zich dus helemaal niet zo'n natuurlijk gebeuren.
Gelukkig gaat het vaak gewoon goed, maar als het mis gaat, gaat het ook echt mis..en ja, ik ken de praktijkverhalen. Gelukkig zijn mensen in die mate wijs dat ze hun honden elkaar niet laten afmaken, maar zoeken tijdig een andere oplossing.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

Die ken ik niet. Foto?Martijn schreef:Dat is een heel raar vogeltje dat denkt dat iedereen altijd met haar bezig is en mensen altijd iets anders bedoelen dan ze zeggen.
De Passer Achterdochticus.
Ik vind wel dat jullie (sorry, noem Eline en jij nu even jullie, want zo opereren jullie ook) met meer argumenten moeten komen. Ik heb wel een heel uitzonderlijk hondje, dat weet ik

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Jij moet lekker zelf weten wat je doet..ik hoef je nergens van te overtuigen hoor.Saartje schreef:Die ken ik niet. Foto?Martijn schreef:Dat is een heel raar vogeltje dat denkt dat iedereen altijd met haar bezig is en mensen altijd iets anders bedoelen dan ze zeggen.
De Passer Achterdochticus.
Ik vind wel dat jullie (sorry, noem Eline en jij nu even jullie, want zo opereren jullie ook) met meer argumenten moeten komen. Ik heb wel een heel uitzonderlijk hondje, dat weet ik, maar dat ze nou zo bijzonder is dat zij als enige teefje in Nederland een baby-teef naast zich duldt, dat geloof ik niet. Denken jullie nou ook niet dat het karakter van de eerste hond veel belangrijker is dan het geslacht daarvan?

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

En dan zouden er in de natuur dus procentueel heel veel minder teven dan reuen voor moeten komen...Eline* schreef:Als je kijkt naar roedels wolven zie je dat die wordt aangevoerd door een reu en een teef, daaronder volgen in de rangorde de reuen en veelal worden de langlaagste teven na loop van tijd verjaagt, of ze moeten kunnen leven met het feit dat ze het kneusje van de groep zijn. teven bij elkaar zetten is op zich dus helemaal niet zo'n natuurlijk gebeuren.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, de ranglaagste teven stichten veelal gewoon hun eigen roedeltje door een vent aan de haak te slaan en een gezinnetje te stichten. Dat kan niet in jouw bescheiden woonkamertje.Saartje schreef:En dan zouden er in de natuur dus procentueel heel veel minder teven dan reuen voor moeten komen...Eline* schreef:Als je kijkt naar roedels wolven zie je dat die wordt aangevoerd door een reu en een teef, daaronder volgen in de rangorde de reuen en veelal worden de langlaagste teven na loop van tijd verjaagt, of ze moeten kunnen leven met het feit dat ze het kneusje van de groep zijn. teven bij elkaar zetten is op zich dus helemaal niet zo'n natuurlijk gebeuren.

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

He getsie, wat flauw zeg. Dacht dat jij wat meer leven in het forum wilde?Eline* schreef:Jij moet lekker zelf weten wat je doet..ik hoef je nergens van te overtuigen hoor.
Laat maar, blijf jij lekker bij jouw standpunt. Ik bij de mijne. Klaar. Geen discussie over mogelijk.
Ja, dan wordt het forum interessant zeg!
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind je een stokerige indruk maken in plaats van dat je op zoek bent naar een inhoudelijke discussie. Daar heb ik niet zoveel zin in. Daarbij heb ik je nog geen eén tegenargument zien inbrengen waarom teef/teefcombi's zo geweldig zouden zijn.Saartje schreef:He getsie, wat flauw zeg. Dacht dat jij wat meer leven in het forum wilde?Eline* schreef:Jij moet lekker zelf weten wat je doet..ik hoef je nergens van te overtuigen hoor.
Laat maar, blijf jij lekker bij jouw standpunt. Ik bij de mijne. Klaar. Geen discussie over mogelijk.
Ja, dan wordt het forum interessant zeg!
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

nee.Mickie schreef:Haha, ik geef helemaal niemand de schuld, ook niet als het mis gaatSaartje schreef:Hooo, wacht even! Straks krijg ik de schuld als het niet goed gaat![]()
Maar ik denk dat kijken naar je eerste hond heel belangrijk is. Hoe oud is ze eigenlijk?. Ben oud en wijs genoeg om mijn eigen beslissingen te maken en daar de verantwoording voor te nemen. Mickie is trouwens 2 1/2 jaar.
Martijn en Eline, mag ik vragen of in de gevallen van 'tevenmoorden' die jullie kennen (dus niet van horen zeggen) de bovengenoemde zaken van toepassing waren? Dus een pup die op karakter was uitgekozen om bij de huisgenoot te passen (en niet om indruk mee te maken), bij een baas met verstand van hondenpsyche die bereid is om roedelleider te zijn.
Om nog terug te vallen op algemeenheden: de meeste mensen denken dat 2 teven samen beter gaat dan 2 reuen en dat reu en teef samen onpraktisch is, de meeste mensen nemen helaas niet de moeite om hun honden op een hondse manier te leren kennen, en inderdaad gaat het dan vaak fout, gewoon door onkunde. Is het niet zo dat de meeste gevallen van 'tevenmoorden' uit die statistieken op conto komen van die onkundige mensen? (let op, ik zeg; in de meeste gevallen, niet altijd dus)
als jij jezelf kundig genoeg vind om een teef teef combi toe te passen in je gezin, vooral doen.
Die keuze heb je eigenlijk al gemaakt volgens mij.
Wat is er mis met een reu?
Omdat jij perse een teef wilt?
Ik weet het niet hoor, ik vraag het maar?
Ik kan heel eerlijk zeggen dat ik nooit weer een hond zal herplaatsen.
Dat ik alle mogenlijke risico's zou willen uitsluiten.
En bij ons had dat niet eens te maken met de combinatie van geslachten.
Maar ik ga uit van mijzelf.
Mijn wens gaat niet verder dan een gezin, met een hond, liefst meer dan 1 die in redelijke harmonie met elkaar samenleven.
Na het avontuur met bitsy hebben wij besloten de risico's op mislukkingen voor iedereen zoveel mogenlijk uit te sluiten.
Dus hier komt na de zomer een pup, een teef bij onze reu.
Want ik wil niet meer, dan twee honden die veel aan elkaar hebben en kinderen die met honden opgroeien.
Eeen beetje voor mijzelf, en leefbaar voor de rest.
Wat wil je nu, een leuke hondenroedel of perse 2 teven.
Nogmaals, wat is er zo mis aan een reu.
Tuurlijk, zijn er legio voorbeelden van voorbeeldige tevenstelletjes.
Evenals problemen tussen 2 teven.
Maar waarom geen reu?
Cleopatra klopt (qua neus dan). Koninklijk zou ik niet willen zeggenMartijn schreef:Wat een houding trouwens. Beetje achterover zitten en dat wij dan komen soebatten of je het alsjeblieft wilt geloven? Cleopatra in de bocht. Hahahaha!
Als jij perse teven bij elkaar moet zetten dan ga je je koninklijke gang maar. Het zal me echt worst zijn.

Wat nou... houding...? Ik zit niks achterover, en ik wil gewoon een andere ervaring vertellen dan dat jullie vertellen. Er zijn meer ervaringen op de wereld, niet alleen die van jou. En hoezo is die van jou de enige ware???
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
ER is gewoon onderzoek naar gedaan..ik rammel het even uit mijn hoofd, want ik heb geen zin om het op te zoeken, maar naar ik meen is de kans van slagen bij een teef/teefcombi 40 %, reu/reu 60% en teef /reu 90%Saartje schreef:Cleopatra klopt (qua neus dan). Koninklijk zou ik niet willen zeggenMartijn schreef:Wat een houding trouwens. Beetje achterover zitten en dat wij dan komen soebatten of je het alsjeblieft wilt geloven? Cleopatra in de bocht. Hahahaha!
Als jij perse teven bij elkaar moet zetten dan ga je je koninklijke gang maar. Het zal me echt worst zijn.![]()
Wat nou... houding...? Ik zit niks achterover, en ik wil gewoon een andere ervaring vertellen dan dat jullie vertellen. Er zijn meer ervaringen op de wereld, niet alleen die van jou. En hoezo is die van jou de enige ware???
Niet zelf bedacht, maar de heren en dames deskundigen.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

Jaaaaaa, dat geloof ik helemaal! Maar in ras is er ook nog een heel verschil. En dan moet je ook nog kijken naar het karakter van je huidige hond.Eline* schreef:ER is gewoon onderzoek naar gedaan..ik rammel het even uit mijn hoofd, want ik heb geen zin om het op te zoeken, maar naar ik meen is de kans van slagen bij een teef/teefcombi 40 %, reu/reu 60% en teef /reu 90%
Niet zelf bedacht maar de heren en dames deskundigen.
Als je een heel braaf Stabij-hondje hebt... moet er dan gelijk teven-gevechten bij gehaald worden? Tja, jullie doen maar hoor. Ik zet er m'n vraagtekens bij
Hier heb ik overheen gelezen.Eline* schreef:Ik vind je een stokerige indruk maken in plaats van dat je op zoek bent naar een inhoudelijke discussie. Daar heb ik niet zoveel zin in. Daarbij heb ik je nog geen eén tegenargument zien inbrengen waarom teef/teefcombi's zo geweldig zouden zijn.
Maar ik dacht dat ik mijn teef/teef combi genoeg had doorgelicht. Van jou heb ik nog geen tegenargumenten uit de praktijk gehoord.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb er ook even geen zin meer in. Stuur Sylvia maar een pb.Saartje schreef:Hier heb ik overheen gelezen.Eline* schreef:Ik vind je een stokerige indruk maken in plaats van dat je op zoek bent naar een inhoudelijke discussie. Daar heb ik niet zoveel zin in. Daarbij heb ik je nog geen eén tegenargument zien inbrengen waarom teef/teefcombi's zo geweldig zouden zijn.
Maar ik dacht dat ik mijn teef/teef combi genoeg had doorgelicht. Van jou heb ik nog geen tegenargumenten uit de praktijk gehoord.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

Wil je in het vervolg je vraag wat duidelijker stellen.Mickie schreef:Ik wil graag een teef omdat ik er eventueel mee wil fokken, en reuen staan me gewoon tegen, zal wel een gevoelskwestie zijn.
Statistieken zijn zo goed als ze worden geinterpreteerd. Voor je daar conclusies aan kan verbinden moet je eerst weten in wat voor omstandigheden het fout ging. Ik geloof best dat zoveel % fout gaat, maar mijn eerste vraag is dan; waarom ging het daar fout? Is dat ook onderzocht? Weet je nog waar je die cijfers vandaan hebt Eline? Ik vind het interessant om er meer over te weten te komen.
By the way, we gaan behoorlijk off topic. Mijn vraag betrof de voor- en nadelen van 2 honden ten opzichte van 1 hond. Ik weet nog helemaal niet of er uberhaubt wel een 2e hond komt! Evengoed vind ik het een interessant onderwerp, al wordt er hier en daar aanvallend gereageerden is veel een herhaling van wat er al eerder op het forum stond.
Bijvoorbeeld
"ik wil een teef bij mijn teef want ik wil gaan fokken, wat kan ik verwachten"
Want zo'n vaag verhaal over over allerlei combinaties terwijl je zelf al helemaal uitgestippeld hebt hoe het gaat worden... Daar heeft niemand wat aan.
Open maar fijn een nieuwe topic.
"ik wil een teef om te fokken, waar moet ik op letten/ aan denken , aangezien ik al een teef heb"........
- Hanneke2
- Zeer actief
Oh da's wel een hele goeie om een Regel van te maken! Dan zijn we misschien ook eens van dat gezeur af dat mensen geen discussie willen terwijl ze daar in hun eerste bericht zelf om vragen.Daan schreef:Wil je in het vervolg je vraag wat duidelijker stellen.Mickie schreef:Ik wil graag een teef omdat ik er eventueel mee wil fokken, en reuen staan me gewoon tegen, zal wel een gevoelskwestie zijn.
Statistieken zijn zo goed als ze worden geinterpreteerd. Voor je daar conclusies aan kan verbinden moet je eerst weten in wat voor omstandigheden het fout ging. Ik geloof best dat zoveel % fout gaat, maar mijn eerste vraag is dan; waarom ging het daar fout? Is dat ook onderzocht? Weet je nog waar je die cijfers vandaan hebt Eline? Ik vind het interessant om er meer over te weten te komen.
By the way, we gaan behoorlijk off topic. Mijn vraag betrof de voor- en nadelen van 2 honden ten opzichte van 1 hond. Ik weet nog helemaal niet of er uberhaubt wel een 2e hond komt! Evengoed vind ik het een interessant onderwerp, al wordt er hier en daar aanvallend gereageerden is veel een herhaling van wat er al eerder op het forum stond.
Bijvoorbeeld
"ik wil een teef bij mijn teef want ik wil gaan fokken, wat kan ik verwachten"
Want zo'n vaag verhaal over over allerlei combinaties terwijl je zelf al helemaal uitgestippeld hebt hoe het gaat worden... Daar heeft niemand wat aan.
Open maar fijn een nieuwe topic.
"ik wil een teef om te fokken, waar moet ik op letten/ aan denken , aangezien ik al een teef heb"........

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Hanneke2
- Zeer actief
Nou, even heel serieus, ik denk dat een hoop minder prettige discussies op het forum verkomen zouden kunnen worden als sommige mensen inderdaad wat duidelijker aan zouden geven wat nou de vraag is. Als er al een vraag is.Saartje schreef:Regel. Met een hoofdletter. Ja, laten we er een Regel van maken. Goed plan!
Hoe schrikken we nieuwkomers af? Nou zo dus. Moeders wil is wet...

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
- Zeer actief
relax mickie, het zijn ervaringen die hier verteld worden en misschien statistisch bewezen feiten....
feit is dat je het zelf zal gaan ontdekken met 2 teven. ik zie geen problemen, maarrr....ik heb ook nooit slechte ervaringen meegemaakt, gehoord. altijd teven in huis gehad...en dan altijd meerdere bijelkaar. greyhounds, afghanen, en een vriendin van mij heeft 2 teven (cocker spaniels, en ook nog 2 gordon setters)
ik heb bewust gekozen voor de reu/teef combinatie omdat me dat werd aangeraden door de fokker, en heb daarnaar geluisterd.
zal allemaal best voor elkaar komen met de keuze die je gaat maken.
feit is dat je het zelf zal gaan ontdekken met 2 teven. ik zie geen problemen, maarrr....ik heb ook nooit slechte ervaringen meegemaakt, gehoord. altijd teven in huis gehad...en dan altijd meerdere bijelkaar. greyhounds, afghanen, en een vriendin van mij heeft 2 teven (cocker spaniels, en ook nog 2 gordon setters)
ik heb bewust gekozen voor de reu/teef combinatie omdat me dat werd aangeraden door de fokker, en heb daarnaar geluisterd.
zal allemaal best voor elkaar komen met de keuze die je gaat maken.