laeken schreef:Caro. schreef:laeken schreef:En voor de mensen die het niet weten. Ik heb een zieke Spanjaard gehad en nu weer een Spanjaard. Dus ik weet dat het kan. Cleo was negatief getest en bleef ook haar hele leven soort van twijfelachtig testen. Hoop ellende mee gehad kwa medische zaken en dat was geen pretje. Maar ik geloof oprecht dat die testen enorm verbeterd zijn. Deed je 15 of 20 jaar geleden een zwangerschapstest dan was dat ook niet de test van nu. Uitsluiten kun je niks, zeker vlak na evt besmetting niet. Maar als je hond niet op de stranden heeft gezworven en al wat ouder is, geen rare oorpunten heeft en geen gekke nagels en daarbij ook negatief test hoef je echt niet te verwachten dat er nog 50% kans op zo'n ziekte is. Die percentages van alsnog zieke honden ken ik niet maar ik ken er eerlijk gezegd ook van de laatste tijd geen een op de pointerachtige hond na die in deze topic is genoemd.

En is die getest en is die niet gevonden op het strand en meteen daarna getest?
Ik lees nu dat Moritz nooit getest was. Als hij getest was zoals nu altijd gebeurd was hij waarschijnlijk direct positief getest. Dat verwacht ik tenminste. Verder begreep ik dat Moritz uit een loods vol dieren kwam. Gek is als hij daar geboren is hij eigenlijk geen ziektes kan hebben. Hij zal dus gevonden zijn aan de kust en later in die loods gepropt denk ik.
Bas komt ook uit Leish gebied. Ik kan dus echt niks uitsluiten. Dat doe ik ook niet. Risico is er en dat is er altijd. Maar vrezen doe ik niet echt omdat ik gewoon om mij heen die ervaring totaal niet heb. Hond die getest is en die na 2 super gezond jaren ineens dood gaat. Dat itt 15 jaar geleden op dit forum. Toen hadden ontzettend veel honden ineens Leish. Uit die periode stamt ook Cleo die bij ons ziek was. Ik denk dat die testen lang zo goed niet waren als nu. Anders zou je gezien de grote aantallen nu een aparte hoek op het HF moeten hebben met zieke hondjes topics. Er loopt er zover ik weet al jaren geen een terwijl de Spaanse en Griekse honden massaal aanwezig zijn.

En dát is dus niet waar Marc: de test is alleen betrouwbaar als er positief uit komt, dan weet je dat de hond het heeft.
Een negatieve test zegt helemaal niets. Moritz had ook negatief getest kunnen worden, hij werd ruim 4 jaar nadat hij in Nederland was pas ziek en daarvoor mankeerde hij lichamelijk niets. De incubatietijd is 7 jaar, dat is gewoon een bewezen feit, heel simpel.
Moritz is gevonden in de straten van Athene toen hij ongeveer 1 jaar oud was. Toen is hij naar het asiel gebracht en heeft daar een paar maanden gezeten
en werden veel asiels afgebroken omdat er ruimte nodig was voor de Olympische zomerspelen.
De honden zijn toen in vrachtwagens vol naar o.a. Nederland en België gebracht (ik weet het weer: stichtingen hulp aan buitenlandse honden en SOSStrays).
Cleo is nog niet zo lang geleden overleden toch? toen waren die testen vast vergelijkbaar me nu en ook bij Cleo kon geen eenduidig antwoord gegeven worden.
Cleo is denk ik 10 jaar geleden voor het laatst getest met een beenmergpunctie. Dat is echt anders.
Ik snap prima wat je zegt maar wat ik niet snap is dat je die ziektes zo'n groot risico vindt terwijl er geen topics zijn met zieke honden terwijl er massa's Spaanse fikken op het forum rondlopen. Want in theorie klopt je hele verhaal maar de praktijk laat niet zien dat er massaal honden toch ziek worden. Daar zit voor mij het punt.
Plus Moritz was niet getest. Hij had in theorie negatief kunnen testen. Maar dat is wel een aanname. Want hij had ook positief kunnen testen toch? De incubatietijd KAN 7 jaar zijn. Maar in de praktijk is dat zelden zo. De meeste honden worden af en aan veel eerder al een beetje ziek en testen dan gewoon positief daarna. Weinig honden lopen eerst 7 jaar rond zonder 1 verschijnsel om dan ineens dood te gaan. Dat kan wel maar dat is niet hoe de ziektes normaal verlopen. De honden die ik gekend heb uit de begintijd van de Spaanse honden die vervolgens ziek werden werden dat allemaal veel eerder op Moritz na. Maar ook Moritz was geen 7 jaar gezond. Dat bestaat maar is niet de regel.
Mijn punt gaat puur over de informatie vanuit de stichtingen Marc. Dat die steken laten vallen en soms zelf ronduit valse informatie geven en dát
is mijn hele punt.
Ik kreeg destijds helemaal geen informatie, ook hoor ik nog regelmatig dat er bijzonder luchtig over gedaan en geschreven wordt door sommige
stichtingen. Nu dus weer dat voorbeeld van die vrouw met die Spaanse hond hier, dat wat antibiotica alles is bij Ehlrichia... en we leven nog
lang en gelukkig
Verder is het gewoon een feit dat de testen niet betrouwbaar zijn bij een negatieve uitslag, dus ik begrijp heel je punt daarin niet. Dat is bewezen,
dat is een feit, door Eline ook helemaal ondersteund en destijds toen ik Spaanse hond op het oog had, ook tegen mij gezegd door haar (dat was dus een
betrouwbare stichting en daarom ben ik toen ook daarheen gegaan voor eventueel een hond).
Overigens is het mij Moritz ook door een beenmergpunctie vastgesteld omdat er geen tijd was om te wachten op de bloedtesten.
Een beenmergpunctie, is voor zover ik weet, de enige echt betrouwbare methode om het vast te stellen en uiteraard ga je niet bij gezond
ogende honden een beenmergpunctie doen.
Waarom er nu geen 33 topics lopen over zieke honden, dat weet ik niet. Ik hoop omdat de preventie beter is? dat er meer geld naartoe gaat en
dat ze geld steken in de preventie van de ziektes. Ik hoop dat dit het is, want ik draag die honden absoluut een warm hart toe.
Mijn hele punt is de vaak veel te rooskleurige informatie van stichtingen, dat komt steeds weer bij mij terug. Destijds toen ik er veel mee bezig was
hoorde ik het heel veel om mij heen en nu dus weer met de hond die ik ken die Ehrlichia heeft en mijn hart breekt ervan.
Het kost honden hun leven, geef mensen eerlijke informatie en het bespaard een hoop verdriet en hondenlevens.