Ik zie eigenlijk weinig echt leuke of 'nuttige'

kruisingen in Nederland, de meesten zijn inderdaad van die designerhondjes (veelal poedelkruising verkrijgbaar bij de gemiddelde broodfokker

). In de hondensport zie je bijvoorbeeld steeds vaker lurchers bij de flyball of frisbee, maar die fokt niemand hier in Nederland (misschien beter, want ik denk niet dat ze geschikt zijn voor de gemiddelde blokjes ommers

).
Mijn buitenlander is dan weer enorm 'dom', daar hoor ik vaker mensen over met buitenlanders

. Je moet wel een beetje geluk hebben wat dat betreft (want er zijn uiteraard ook uitzonderingen). Over een tijdje wil ik er ook graag een kleiner hondje bij, maar die moet wel goed trainbaar zijn. Dat is voor mij een reden om toch wat meer naar rassen of ras x ras kruisingen te kijken. Of ik moet naar zo'n asiel kunnen gaan en er dan live een kiezen.
Dat ze pas met 12 weken naar nederland kunnen komen helpt ook niet echt, dan zitten ze toch een flink aantal weken in een omgeving die voor een pup meestal niet zo'n heel positieve uitwerking heeft.
Liefst wil ik er dan ook nog een die wat minder jachtdrift heeft en dan moet je echt goed filteren tussen de bodegueros, podencos en andere jachthonden.
Ik weet dat er mensen zijn die nu gaan zeggen dat je binnen een ras ook veel variatie hebt, maar ik heb bijvoorbeeld nog nooit een border collie gezien die slechter te trainen was dan mijn portugees. Dus in grote lijnen heb je met een ras wel wat meer zekerheid wat dat betreft.