Maeve schreef:Machie schreef:Natuurlijk zijn rashonden kopieën van elkaar. Dat is toch niet erg?
Zet 100 puli's op een rij en ik pik de mijne er wel uit ja. Maar voor ieder ander zijn het 100 dezelfde honden. Gemiddeld genomen lijkt een rashond nu eenmaal op eentje van hetzelfde ras. Anders was het geen rashond he
Maar ik heb dat ook wel een beetje met veel types uit spanje. Van die podenco mixen. Voor mij lijken die ook allemaal op elkaar. Ze zijn vergelijkbaar in type. Zet er 100 bij elkaar en ze lijken op elkaar. Al zullen ze meer van elkaar afwijken dan 100 Puli's, Pumi's, Weimpjes, Vizsla's... enz enz. Dat is ook niet raar want die rashonden zijn er op geselecteerd om op elkaar te lijken. Anders waren het geen rashonden van een bepaald merkje. Net als de Ikea. Ik vind de vergelijking zo slecht nog niet. Je moet 'm alleen wel zo willen lezen als ie bedoeld is.
Volgens mij is het juist de bedoeling erachter waardoor mensen het oneens zijn

Het is namelijk nogal anti-rashond want die zijn alllllemaal hetzelfde. En de bastaardjes zijn vreselijk uniek. Zoals een ander ook opmerkte: als die zouden worden aangeduid met "afdankertjes van een ander" is de toon ook gezet. Je kan het hebben over voorspelbaarheid in type en temperament of klonen van elkaar en ikea meubels. En dat laatste vind ik te kort door de bocht en bovendien nogal kleinerend. Ja, er wordt gestreefd naar enige uniformiteit maar dit betekent toch niet dat elke hond hetzelfde uitpakt. Er zit variatie in en dat geven mensen aan: ze bezitten meerdere honden van hetzelfde ras en die hebben ieder hun individuele eigenschappen. Dat een buitenstaander één hond niet herkent op een clubshow is toch helemaal niet boeiend? Wat maakt het mij uit als mensen niet zien welke hond ik bij me heb? Ik weet dat en ik ervaar dat het drie individuele karakters zijn, net als Laeken met z'n Basje. Die eigenschappen zijn heus niet voorbehouden aan bastaardhonden, en zo brengt hij het wel.
Nou ja, gisteren een colliewandeling gehad. Zo'n 60 of meer van die haarballen bij elkaar. Reken maar dat die allemaal op elkaar lijken. Wat afwijkende kleurtjes (sable, tri, blue en een enkele verdwaalde witte ertussen) maar verder is het natuurlijk onderling inwisselbaar.
En niet alleen qua uiterlijk lijken ze op elkaar, maar ook qua temperament en karakter.
Logisch ook, anders zouden ze niet voldoen aan de rasstandaard. Een collie is een collie is een collie.
En zal nooit een labrador worden. Of een afghaan.
Ik begrijp dus wel wat Laeken bedoeld. Rashonden komen natuurlijk een beetje van de lopende band rollen, daar zijn ze op gefokt. Zoveel verschillen als bij onherleidbare bastaardjes zul je bij rashonden niet tegen komen en als die er wel zijn, worden ze door fokker c.q. eigenaar weggemoffeld als zijnde niet rastypisch.
Wat betreft het Grote Redders Syndroom: ik kom gelukkig heel weinig van dat soort mutsen tegen. Het sterft hier tegenwoordig ook van de (buitenlandse) stichtinghondjes en verreweg de meesten hebben ze gekozen omdat ze goedkoop, leuk en makkelijk zijn. En je kunt zelfs pups krijgen tegenwoordig, voor degenen die geen volwassen hond willen.
Ik hoor iedere keer dat mensen in de asiels zijn gaan kijken en daar niks vonden wat ze wilden en bij stichtingen wél. Wat ik wel hoor is dat mensen geen rashond willen 'want die zijn allemaal ziek en gehandicapt want dat zegt Radar zelf' en 'je betaalt belachelijk veel geld'.
Dus mensen willen nog steeds een hond. Of een leuke pup. Maar halen ze het gewoon ergens anders.