Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wie is de baas bij jouw honden?
Moderator: moderatorteam
-
sjm
- Zeer actief
Wie is de baas bij jouw honden?
Over goede/slechte roedels gesproken. Ben wel benieuwd.
Wie is de baas bij jouw honden? Welke hond dus. En waarom? Waaraan zie je dat?
Wie is de baas bij jouw honden? Welke hond dus. En waarom? Waaraan zie je dat?
Laatst gewijzigd door sjm op 20 apr 2016 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: De baas.
Ik
Mijn vriend werkt fulltime dus is minder thuis en doet ook alleen P&P rondjes als het nodig is. Voor de rest doe ik dus alles met ze.
De leuke dingen maar ook de minder leuke dingen doe ik.
Mijn vriend verwend ze dan wel weer in huis en daar willen ze nog al eens misbruik van maken. Ik zie duidelijk dat ze mijn vriend vooral leuk en gezellig vinden en richting mij is het meer respect(voor zover je dat zo kan noemen), ook het opvoeden en commando's leren heb ik zelf gedaan. Uiteraard krijgt vriend daarbij ook instructie's maar het aanleren dat doe ik.
Bij thuiskomst is het al een duidelijk verschil, met name bij Izzy. Bij mij is ze redelijk rustig en zal best 1 a 2 keer een blaf laten horen dan krijgt ze een aai en dan is het klaar. Als mijn vriend thuis komt, dan is ze vaan helemaal hysterisch, blaffen tot ze op dr flikke krijgt en ze eist ook echt alle aandacht op.
Maylo is daarin wat makkelijker, die gaat opzoek naar een stuk speelgoed, wat hij nooit direct kan vinden want hij wil altijd wat anders pakken, krijgt een aai en dan is het klaar. Wel heeft hij er een handje van om gewoon schaapachtig te gaan zitten kijken als mijn vriend hem een commando geeft en andersom heeft hij dit een stuk minder.
Mijn vriend werkt fulltime dus is minder thuis en doet ook alleen P&P rondjes als het nodig is. Voor de rest doe ik dus alles met ze.
De leuke dingen maar ook de minder leuke dingen doe ik.
Mijn vriend verwend ze dan wel weer in huis en daar willen ze nog al eens misbruik van maken. Ik zie duidelijk dat ze mijn vriend vooral leuk en gezellig vinden en richting mij is het meer respect(voor zover je dat zo kan noemen), ook het opvoeden en commando's leren heb ik zelf gedaan. Uiteraard krijgt vriend daarbij ook instructie's maar het aanleren dat doe ik.
Bij thuiskomst is het al een duidelijk verschil, met name bij Izzy. Bij mij is ze redelijk rustig en zal best 1 a 2 keer een blaf laten horen dan krijgt ze een aai en dan is het klaar. Als mijn vriend thuis komt, dan is ze vaan helemaal hysterisch, blaffen tot ze op dr flikke krijgt en ze eist ook echt alle aandacht op.
Maylo is daarin wat makkelijker, die gaat opzoek naar een stuk speelgoed, wat hij nooit direct kan vinden want hij wil altijd wat anders pakken, krijgt een aai en dan is het klaar. Wel heeft hij er een handje van om gewoon schaapachtig te gaan zitten kijken als mijn vriend hem een commando geeft en andersom heeft hij dit een stuk minder.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Wie is de baas bij jouw honden?
je bedoelt neem ik aan welke hond de baas is, toch?
Hier is dat niet zo duidelijk. Ik heb natuurlijk een setje. Karel is de goeiige lul, die accepteert alles van Pom. Pom accepteert ook alles van Karel. Karel krijgt af en toe op zijn flikker van Pom, als ie te wild doet ofzo. Of als ze hem en zijn stomme geren beu is. Pom wordt regelmatig tegen de grond gebeukt door Karel, hij vindt dat spelen en zij vindt dat niet zo leuk maar ze zegt er ook niets van. Als ik zou moeten kiezen zou ik zeggen Pom, maar dat is puur doordat zij wat feller van karakter is. Karel vindt het al snel wel prima. Okee, als jij dat wil, doen we het zo, dat idee
terwijl Pom eerder bereid is om haar punt te maken. Maar over kluifjes, speeltjes, aandacht hebben ze hier echt nooit ruzie. Ik heb Karel zelfs nog nooit horen grommen :')
Hier is dat niet zo duidelijk. Ik heb natuurlijk een setje. Karel is de goeiige lul, die accepteert alles van Pom. Pom accepteert ook alles van Karel. Karel krijgt af en toe op zijn flikker van Pom, als ie te wild doet ofzo. Of als ze hem en zijn stomme geren beu is. Pom wordt regelmatig tegen de grond gebeukt door Karel, hij vindt dat spelen en zij vindt dat niet zo leuk maar ze zegt er ook niets van. Als ik zou moeten kiezen zou ik zeggen Pom, maar dat is puur doordat zij wat feller van karakter is. Karel vindt het al snel wel prima. Okee, als jij dat wil, doen we het zo, dat idee
- Ingrid48
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
eigenlijk geen van drieën volgens mij
er is nooit ruzie, als eentje haar botje laat vallen dan kan een andere het zo weghalen, ook met aandacht geen ruzie of gezeur. Eigenlijk 3 gelijkwaardige dames denk ik...

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt
www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
- Ptje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Normaal gesproken zou ik zeggen van Ziggy.
Als Ziggy eten wil afpakken van Rasta ( wat ik niet toelaat) gaat Rasta aan de kant, Ziggy daagt hem heel vaak uit en Ras gaat er op in of enkele keer is kijkt hij me aan van máháám zeg d'r wat van ! Maar is Ziggy aan het klieren dan krijgt hij een correctie van Rasta. Ook bij kluifjes, als Ras een kluifje heeft en Ziggy wil het dan is een grom genoeg.
Maarrrrr die kleine etterbak is niet voor één gat te vangen, als hij kan leidt hij Rasta af of als Ras even het kluifje alleen laat dan is het voor hem en heeft Rasta het nakijken en vice versa.
Als Ziggy eten wil afpakken van Rasta ( wat ik niet toelaat) gaat Rasta aan de kant, Ziggy daagt hem heel vaak uit en Ras gaat er op in of enkele keer is kijkt hij me aan van máháám zeg d'r wat van ! Maar is Ziggy aan het klieren dan krijgt hij een correctie van Rasta. Ook bij kluifjes, als Ras een kluifje heeft en Ziggy wil het dan is een grom genoeg.
Maarrrrr die kleine etterbak is niet voor één gat te vangen, als hij kan leidt hij Rasta af of als Ras even het kluifje alleen laat dan is het voor hem en heeft Rasta het nakijken en vice versa.
Aardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Contacteer:
Als je de honden onderling bedoeld, dan is dat toch wel Izzy denk ik. Al hoewel Maylo niet altijd alles maar van haar pikt en zich ook niet overal in mee laat slepen.
Dus echt een baas niet maar heel subtiel toch weer wel een beetje. Snappie?
Dus echt een baas niet maar heel subtiel toch weer wel een beetje. Snappie?
- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Hier zijn de verhoudingen zeer duidelijk. Yara is de baas en daar is geen discussie over mogelijk. Van Famke pikt ze iets meer dan van Zorro maar ze is zeer duidelijk. Meestal hoeft ze maar even een bepaalde blik te geven dan weten de anderen wel waar ze aan toe zijn. Maar soms zijn ze vervelend dan gromt ze een keer en dan is het meteen opgelost. Yara heeft een dominant karakter maar niet op een verkeerde manier. Het komt nooit tot vechten ze weet heel subtiel duidelijk te maken dat zij de baas is. Dat was op haar vorige adres ook al zo. Daar liep een Duitse herder kruising rond en een Berner sennen hond, die waren veel groter dan haar maar het was mij na 5 minuten al duidelijk dat Yara daar de dienst uit maakte.

- monky555
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Ik heb 2 pittige teven. Mijn Peludo (Iza, 9) is zeker nog de baas. Mijn AST (lila, 1,5) pikt nog wel heel veel van haar. Iza is wel alles actief aan het regelen. Eigenlijk weet ze wel dat als lila het echt een keer zat is dat zij het onderspit delft. Zover zal het vast niet komen voor Iza dan, Iza weet namelijk altijd heel goed wat te doen. Lila is een echt staffordje met die bewuste plaat voor haar kop. Ze gaat altijd net iets te lang door. We zullen zien wat de toekomst brengt.
Ik zit er iig bovenop als opperbaas
Ik zit er iig bovenop als opperbaas

R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011
R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Toen Kaya er nog was, was Kaya duidelijk de baas. Ik vond altijd eigenlijk dat ze veel te streng was toen Puchu nog pupje was,
maar later begreep ik ook waarom
Hij was anders dwars over haar heen gewalst, want Puchu is een type 'ikke ikke ikke' en Kaya
moest wel zo streng zijn.
Nu hij alleen is, heeft hij het eigenlijk meer naar zijn zin: alles is van hem, alle aandacht, al het eten, alle kusjes, hij kan naast me liggen wanneer
hij wil, enz. enz. Het bevalt hem prima haha.
Qua mensenbaasjes ben ik wel de baas. Pieter is niet zo consequent, zeg bv 'af' en let totaal niet op of dat ook gebeurt en Puchu is een slimme hond
en maakt daar direct gebruik van
Bij mij is 'af' ook daadwerkelijk af en dus weet Puchu over het algemeen dat er met mij niet echt
te spotten valt en luistert hij beter naar mij en komt ook als eerste naar mij toe als er wat is.
maar later begreep ik ook waarom
moest wel zo streng zijn.
Nu hij alleen is, heeft hij het eigenlijk meer naar zijn zin: alles is van hem, alle aandacht, al het eten, alle kusjes, hij kan naast me liggen wanneer
hij wil, enz. enz. Het bevalt hem prima haha.
Qua mensenbaasjes ben ik wel de baas. Pieter is niet zo consequent, zeg bv 'af' en let totaal niet op of dat ook gebeurt en Puchu is een slimme hond
en maakt daar direct gebruik van
te spotten valt en luistert hij beter naar mij en komt ook als eerste naar mij toe als er wat is.
-
Sanner
- Zeer actief
Hier hetzelfde, maar dan twee dames en een (neppe) reu.Ingrid48 schreef:eigenlijk geen van drieën volgens mijer is nooit ruzie, als eentje haar botje laat vallen dan kan een andere het zo weghalen, ook met aandacht geen ruzie of gezeur. Eigenlijk 3 gelijkwaardige dames denk ik...
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Numa denkt dat hij de baas is maar als puntje bij paaltje komt bepaalt Biène wat er gebeurt. Wanneer zij ingrijpt wordt hij heel klein haha. Seppe staat onderaan. Die probeert af en toe wat stoer te doen tegen Biène maar bij Numa durft ie dat niet.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Je zou het niet zeggen maar de jongste (Fudge) is hier de topdog
Niet heel merkbaar en er is nooit mot, maar als het er op aan zou komen is hij wel degene denk ik.
Niet heel merkbaar en er is nooit mot, maar als het er op aan zou komen is hij wel degene denk ik.
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Fleur is hier de grande dame in huis. Als het om kluifjes gaat. Een grom en ze wijken. Patty en Otto zijn aan elkaar gewaagd.

Groetjes,
Sandra
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Bij mij is Vusi de "topdog" zij beslist.
Alex is dat zo gewent, eerst was het Lady die de leiding nam, nu is het Vusi.
En als het Alex allemaal een beetje teveel wordt komt hi bij mij hulp zoeken (bv als zijn snack voor de zoveelste keer wordt afgepakt
) Alex is een mama's hondje 
Alex is dat zo gewent, eerst was het Lady die de leiding nam, nu is het Vusi.
En als het Alex allemaal een beetje teveel wordt komt hi bij mij hulp zoeken (bv als zijn snack voor de zoveelste keer wordt afgepakt
-
Manuma
- Zeer actief
Manu.
Hij bewaart de rust en vrede, neemt altijd het voortouw, bepaalt wanneer iets wel of niet kan en beschermt zijn roedel als hij het nodig acht.
Hij laat botten afpakken door Uma maar als hij iets hebben wil loopt de rest weg.
Cody en Uma corrigeren elkaar niet, laten elkaar gaan, klimmen bovenop elkaar en pakken wat ze willen hebben. Als Uma weer eens van Cody wil jatten staat Manu daar ineens en kan met alleen een blik Uma van de bak af houden. Ik vind dat best bijzonder want hij neemt zelf nooit iets uit Cody zijn bak. Als Cody te wild in spel doet bij Uma kan Manu hem ook met een blik doen stoppen. Luistert hij niet, neemt hij zijn kop in zijn bek en druipt Cody smakkend af.
Hij bewaart de rust en vrede, neemt altijd het voortouw, bepaalt wanneer iets wel of niet kan en beschermt zijn roedel als hij het nodig acht.
Hij laat botten afpakken door Uma maar als hij iets hebben wil loopt de rest weg.
Cody en Uma corrigeren elkaar niet, laten elkaar gaan, klimmen bovenop elkaar en pakken wat ze willen hebben. Als Uma weer eens van Cody wil jatten staat Manu daar ineens en kan met alleen een blik Uma van de bak af houden. Ik vind dat best bijzonder want hij neemt zelf nooit iets uit Cody zijn bak. Als Cody te wild in spel doet bij Uma kan Manu hem ook met een blik doen stoppen. Luistert hij niet, neemt hij zijn kop in zijn bek en druipt Cody smakkend af.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Hier is het heel duidelijk Mila.
Mila speelt graag de baas en heeft een kort lontje. Ze heeft duidelijke regels waar alle andere honden zich aan moeten houden, zoals niet tegen hare majesteit aan botsen, haar niet in de weg lopen, als zij een speeltje wil moeten ze dat afstaan en zij bepaalt wanneer er gespeeld wordt. Die regels handhaaft ze ook actief. Dat is heel duidelijk, dus daar is eigenlijk nooit gedoe over en ze voegen zich allemaal netjes. Eten en kluifjes mogen ze niet bij elkaar afpakken en dat gebeurt dus ook niet. Bij onderling gedoe bemoeit Mila zich er alleen mee als er écht wat aan de hand is.
Amy heeft vanaf het begin een levensgroot ontzag voor Mila en Mila moet dat ook elke dag wel weer een keer bevestigen door Amy even aan te kijken, die dan vervolgens op de zij gaat liggen en haar buik toont. Ik vond dat in het begin wat onnodig, maar Amy blijkt nu ze opgeknapt is best een pittig hondje die aardig wat haar op de tanden heeft (behalve richting eigen roedel) en ik denk dat Mila dus wel heeft aangevoeld dat ze Amy niet te veel moet laten groeien in dat gedrag.
Amoz is heel galant en tolerant naar de dames en pikt bijna alles van ze. Als hij vindt dat Amy echt te ver gaat, zegt hij er wel een keer wat van, maar hij heeft een heel lange lont. Voor Mila heeft hij respect en hij weet precies hoe hij moet voorkomen dat hij haar voor het hoofd stoot, dus dat gebeurt ook gewoon niet.
Yogui bungelt onderaan samen met Amy. Toen Yogui kwam heeft Amy wel een poging gedaan om van dat onderste plekje af te komen en heeft ze hem een paar keer flink afgesnauwd toen Mila even in de tuin was - want met Mila erbij haalt ze zich zoiets absoluut niet in haar hoofd - maar eigenlijk hebben de twee jonkies Amy en Yogui gewoon allebei niets in te brengen bij de volwassen generatie (Mila is 5 en Amoz 6).
Amy heeft vanaf het begin een levensgroot ontzag voor Mila en Mila moet dat ook elke dag wel weer een keer bevestigen door Amy even aan te kijken, die dan vervolgens op de zij gaat liggen en haar buik toont. Ik vond dat in het begin wat onnodig, maar Amy blijkt nu ze opgeknapt is best een pittig hondje die aardig wat haar op de tanden heeft (behalve richting eigen roedel) en ik denk dat Mila dus wel heeft aangevoeld dat ze Amy niet te veel moet laten groeien in dat gedrag.
Amoz is heel galant en tolerant naar de dames en pikt bijna alles van ze. Als hij vindt dat Amy echt te ver gaat, zegt hij er wel een keer wat van, maar hij heeft een heel lange lont. Voor Mila heeft hij respect en hij weet precies hoe hij moet voorkomen dat hij haar voor het hoofd stoot, dus dat gebeurt ook gewoon niet.
Yogui bungelt onderaan samen met Amy. Toen Yogui kwam heeft Amy wel een poging gedaan om van dat onderste plekje af te komen en heeft ze hem een paar keer flink afgesnauwd toen Mila even in de tuin was - want met Mila erbij haalt ze zich zoiets absoluut niet in haar hoofd - maar eigenlijk hebben de twee jonkies Amy en Yogui gewoon allebei niets in te brengen bij de volwassen generatie (Mila is 5 en Amoz 6).
- Sulluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Luna. Iedereen in huis heeft respect voor haar. Zij geven haar ruimte en na een grom wordt er afgedropen. Ik vind haar een ontzettende hondsociale stabiele teef. Tikkeltje dominant maar absoluut geen vechter.
Sultan wordt niet echt serieus genomen. Ik heb ook niet echt het idee, dat hij er veel mee bezig is. Hij laat zich sturen door Luna. Maar elke reu die hier thuis binnen komt, mag de baas zijn van sultan. Maar hij is dan ook op jonge leeftijd gecastreerd.
Suus lijkt af en toe geen hond. Die lijkt nergens mee bezig te zijn en doet haar eigen ding, in haar eigen wereld. Gaat op zij voor elke hond en vind het allemaal wel prima. Wat zij wel doet, is buiten markeren. Dus ik had verwacht dat zij een wat pittige teef wellicht zou zijn, maar dat is zij helemaal niet. Zij is ontzettend conflict vermijdend. Heeft veel respect voor Luna, gelukkig ook maar.
Sultan wordt niet echt serieus genomen. Ik heb ook niet echt het idee, dat hij er veel mee bezig is. Hij laat zich sturen door Luna. Maar elke reu die hier thuis binnen komt, mag de baas zijn van sultan. Maar hij is dan ook op jonge leeftijd gecastreerd.
Suus lijkt af en toe geen hond. Die lijkt nergens mee bezig te zijn en doet haar eigen ding, in haar eigen wereld. Gaat op zij voor elke hond en vind het allemaal wel prima. Wat zij wel doet, is buiten markeren. Dus ik had verwacht dat zij een wat pittige teef wellicht zou zijn, maar dat is zij helemaal niet. Zij is ontzettend conflict vermijdend. Heeft veel respect voor Luna, gelukkig ook maar.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Kwartier nadat ik dit bericht had getikt sloeg de vlam even in de pan. Numa was met Seppe aan het spelen maar blijkbaar was er iets waardoor hij meende een punt te moeten maken....overste Biène vloog uit Numa's bench waarin ze lag te slapen en joeg Numa de kamer door. Opzouten met die flauwekul!Inge schreef:Numa denkt dat hij de baas is maar als puntje bij paaltje komt bepaalt Biène wat er gebeurt. Wanneer zij ingrijpt wordt hij heel klein haha. Seppe staat onderaan. Die probeert af en toe wat stoer te doen tegen Biène maar bij Numa durft ie dat niet.
Groetjes Inge

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Geen idee. Als de een het zat is van een ander zeggen ze daar allemaal wel wat van. Ze zijn alle 3 ook heel anders van karakter...
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Hier is geen van beide honden de baas. Balou wil wel altijd haantje de voorste zijn maar door dat hij zo klein is red hij het toch niet tegen Mowgli die zich niets van de kleine druktemaker aantrekt.
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Mies en Pien en ze zijn ook gelijk de 2 tolerantste van de groep.
Zo onderling zijn er natuurlijk wel meer zetbazen , zo wil Lotte de dochter van Mies nogal de baas spelen over Dina die dat pikt .Loes denkt en voelt zich heel belangrijk maar daar heeft iedereen schijt aan omdat ze gewoon niet serieus genomen word ook al gromt ze als een beer , Dina gaat gewoon bovenop haar liggen hahahaha.
De 2 jonge poedeldames bepalen weer wat en hoe er gespeeld word aan de jonge bouvier dame die dat weer gehoorzaam ondergaat.
Die staan ook geruist de oren van Noortjes kop te trekken beide aan 1 kant , ach ze luisterd toch niet dus ze kan ze missen..
Zo onderling zijn er natuurlijk wel meer zetbazen , zo wil Lotte de dochter van Mies nogal de baas spelen over Dina die dat pikt .Loes denkt en voelt zich heel belangrijk maar daar heeft iedereen schijt aan omdat ze gewoon niet serieus genomen word ook al gromt ze als een beer , Dina gaat gewoon bovenop haar liggen hahahaha.
De 2 jonge poedeldames bepalen weer wat en hoe er gespeeld word aan de jonge bouvier dame die dat weer gehoorzaam ondergaat.
Die staan ook geruist de oren van Noortjes kop te trekken beide aan 1 kant , ach ze luisterd toch niet dus ze kan ze missen..
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dat hadden wij ook met Eva. Ik heb het idee dat laekense herders hele goede leiders zijn omdat ze van hun roedel alles maar dan ook alles accepteren. Niet in de zin van de regels maar meer in de zin van dat ze er nooit op gaan duiken en hardhandig worden. Gewoon een duw, een aanwezigheid en een blik. Zonder de ander iets aan te willen doen. Ik vind dat wel bijzonder. Eva zou en daar durfde ik mijn hand voor in het vuur te steken een roedelgenoot nooit een haar krenken. Ook de mensen niet. Bij mij was ze zo zacht als boter. Het was bij ons Cleo die wat haatdragend was en ook doorging als ze mot hadden. Eva liet zich niet in elkaar rammelen door Cleo maar zou nooit verder gaan dan waar Cleo om vroeg. En dat terwijl Cleo al zo zacht was en non agressief kwa letsel.bouvierpoedel schreef:Mies en Pien en ze zijn ook gelijk de 2 tolerantste van de groep.
Wat me ook opviel was dat een laekense herder werkelijk niks ontgaat. Daarom ook dat ze denk ik redelijk makkelijk roedelleider worden. Ze zien alles en reageren daar keer op keer op keer weer onvermoeibaar op. Eva was er altijd als er wat was. Stond overal met haar neus eerst bij. Dat was voor Cleo niet bij te benen en bij Cleo maakte het meeste haar de pis niet lauw.
Ik kan trouwens niet zeggen dat Eva de baas was. Als het er op aan kwam was ze dat, zeker buiten. Maar binnen leek Cleo ook wel heel wat in de melk te brokkelen. Cleo kon Eva wegstaren en verbieden in haar buurt te komen. Zelf had ik het idee dat Eva dat gewoon accepteerde maar dat ze wel wist dat als het om fysiek duw en trekwerk zou gaan ze gehakt van Cleo zou maken. Zoiets...
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Ik heb drie hele verschillende typetjes en er is niet echt een baas. Niemand staat voor elkaar op, ze gaan gewoon bij elkaar liggen.
Mika wenst wel dat er niet met haar en niet bij haar in de buurt word gespeeld, dan gaat ze heel hard grommen en verplaatst het spel zich. Spelen is stom, dat doen alleen Gollum en Rani met elkaar. Mika wil alles voor zichzelf, alleen Gol en Rani kunnen samen doen. Toch vind ik Mika geen baas, het is gewoon een chagrijn.
Mika wenst wel dat er niet met haar en niet bij haar in de buurt word gespeeld, dan gaat ze heel hard grommen en verplaatst het spel zich. Spelen is stom, dat doen alleen Gollum en Rani met elkaar. Mika wil alles voor zichzelf, alleen Gol en Rani kunnen samen doen. Toch vind ik Mika geen baas, het is gewoon een chagrijn.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Is ook niet zo dat iedereen voor een roedelleider moet buigen , knippen en opstaan.Gollum schreef:Ik heb drie hele verschillende typetjes en er is niet echt een baas. Niemand staat voor elkaar op, ze gaan gewoon bij elkaar liggen.
Hier liggen ze gewoon boven op Pien en die vind dat goed en soms gaat jonge boef Noor wel eens boven op haar zitten en vind ze ook prima.
Is niet zo dat een leider de controle freak of dictator uit gaan hangen.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Biry, de opper bitch, althans in het verleden was ze dat
Joris heeft nog altijd heilig ontzag voor haar. Finn is iets brutaler, maar zou het er op aankomen, dan schikt hij zich naar haar wil. Al is die wil richting andere honden met haar 13,5 jaar niet meer zo aanwezig tegenwoordig.
- Gollum
- Zeer actief
Wat maakt een leider dan leider?bouvierpoedel schreef:Is ook niet zo dat iedereen voor een roedelleider moet buigen , knippen en opstaan.Gollum schreef:Ik heb drie hele verschillende typetjes en er is niet echt een baas. Niemand staat voor elkaar op, ze gaan gewoon bij elkaar liggen.
Hier liggen ze gewoon boven op Pien en die vind dat goed en soms gaat jonge boef Noor wel eens boven op haar zitten en vind ze ook prima.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Verschillend
Over all is Xena de absolute baas. Hoeft ze ook weinig tot niks voor te doen een blik is voldoende...de heren hebben heilig respect voor dr evenals logees. Komt t op knokken aan dan staat ze dr plaats met liefde af aan Xavi daar moet ze niks van weten. Xavi is ook de 'bewaker' van t roedel. Houdt de compleetheid in de gaten en ziet en hoort alles. Stipjes mensen of honden in de verte worden opgemerkt en pas als oke bevonden als ik t zeg. Hij staat ook direct klaar om zn roedel te verdedigen zeker tov andere honden.
Als Xygan in zn jeugdige ondeugd te ver weg loopt gaat hij hem halen en laat hem weten dat dit echt niet wordt geaccepteerd.
Xygan vindt t allemaal (nog) prima zo op dit moment
Evenals de event logees die met regelmaat mee gaan.
Over all is Xena de absolute baas. Hoeft ze ook weinig tot niks voor te doen een blik is voldoende...de heren hebben heilig respect voor dr evenals logees. Komt t op knokken aan dan staat ze dr plaats met liefde af aan Xavi daar moet ze niks van weten. Xavi is ook de 'bewaker' van t roedel. Houdt de compleetheid in de gaten en ziet en hoort alles. Stipjes mensen of honden in de verte worden opgemerkt en pas als oke bevonden als ik t zeg. Hij staat ook direct klaar om zn roedel te verdedigen zeker tov andere honden.
Als Xygan in zn jeugdige ondeugd te ver weg loopt gaat hij hem halen en laat hem weten dat dit echt niet wordt geaccepteerd.
Xygan vindt t allemaal (nog) prima zo op dit moment
Evenals de event logees die met regelmaat mee gaan.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Respect zonder afdwingen imo.Gollum schreef:Wat maakt een leider dan leider?bouvierpoedel schreef:Is ook niet zo dat iedereen voor een roedelleider moet buigen , knippen en opstaan.Gollum schreef:Ik heb drie hele verschillende typetjes en er is niet echt een baas. Niemand staat voor elkaar op, ze gaan gewoon bij elkaar liggen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Hier is ook nooit gedoe over ligplekken, ze liggen allemaal bij elkaar en opgestaan in plaats vergaan (of je propt je er nog ergens tussen).Gollum schreef:Wat maakt een leider dan leider?bouvierpoedel schreef:Is ook niet zo dat iedereen voor een roedelleider moet buigen , knippen en opstaan.Gollum schreef:Ik heb drie hele verschillende typetjes en er is niet echt een baas. Niemand staat voor elkaar op, ze gaan gewoon bij elkaar liggen.
Mila maakt er bijvoorbeeld ook totaal geen punt van als een andere hond eerder de deur uitgaat dan zij - dat vindt ze simpelweg totaal niet belangrijk en ze lijkt zelfs het liefst achteraan te lopen dan. Ook het delen van aandacht is eigenlijk geen probleem, behalve heel soms bij Bijzonder Leuk Bezoek.
Ik vind Mila niet écht een leiderstype. Ze is een opportunist en wíl graag de baas spelen. Maar komt zij buiten een hond tegen met een enorm zelfzekere en dominante uitstraling (bijvoorbeeld malamutes hebben vaak dat effect op haar) dan is ze poeslief en probeert ze meteen in de gunst te komen.
Mila is wel een hond die veel dingen belangrijk vindt (bepaalde etiquette, speeltjes) en daar is ze niet inschikkelijk in. Omdat zij dat soort dingen afdwingt, meestal met een blik of lichaamshouding maar als het moet ook met een snauw, nemen mijn andere honden haar daarin ook serieus. Amy en Amoz vinden bijvoorbeeld speeltjes veel minder belangrijk, dus maken er ook niet zo'n punt van als een andere hond dat speeltje afpakt.
Ik zie het hier vooral aan lichaamshoudingen en initiatief. Mila's lichaamshouding is altijd hoog en die van Amy lager in de interactie met Mila. Met één blik kan Mila Amy een onderdanige houding laten aannemen. Met één blik kan ze er ook voor zorgen dat Amoz niet door de gang rent als we de tuin in gaan (dat rennen in de gang wil ik zelf niet hebben). Amoz en Amy corrigeren Mila nooit, en andersom gebeurt dat wel (alhoewel nog maar héél zelden, want ze doen zelden iets wat Mila écht niet wil hebben). Amy's uitnodigingen tot spel worden stelselmatig genegeerd door Mila, en een paar minuten later kan Mila Amy zelf uitnodigen tot spel waar Amy dan eigenlijk altijd op ingaat. Het zijn al dat soort dingen in de dagelijkse interactie die het hier heel duidelijk maken wie wat te zeggen heeft en wie niet.
- Gollum
- Zeer actief
Wat grappig, dan is het wel duidelijk ja. Hier hebben ze dat niet echt. Mika vind zichzelf wel heel wat en wil graag de baas spelen maar de andere twee nemen haar niet zo serieusDeDiana schreef:Hier is ook nooit gedoe over ligplekken, ze liggen allemaal bij elkaar en opgestaan in plaats vergaan (of je propt je er nog ergens tussen).Gollum schreef:Wat maakt een leider dan leider?bouvierpoedel schreef:Is ook niet zo dat iedereen voor een roedelleider moet buigen , knippen en opstaan.Gollum schreef:Ik heb drie hele verschillende typetjes en er is niet echt een baas. Niemand staat voor elkaar op, ze gaan gewoon bij elkaar liggen.
Mila maakt er bijvoorbeeld ook totaal geen punt van als een andere hond eerder de deur uitgaat dan zij - dat vindt ze simpelweg totaal niet belangrijk en ze lijkt zelfs het liefst achteraan te lopen dan. Ook het delen van aandacht is eigenlijk geen probleem, behalve heel soms bij Bijzonder Leuk Bezoek.
Ik vind Mila niet écht een leiderstype. Ze is een opportunist en wíl graag de baas spelen. Maar komt zij buiten een hond tegen met een enorm zelfzekere en dominante uitstraling (bijvoorbeeld malamutes hebben vaak dat effect op haar) dan is ze poeslief en probeert ze meteen in de gunst te komen.Ze voelt exact aan over welke hond ze wél overwicht heeft en bij welke hond ze zich beter maar meteen inschikkelijk op kan stellen.
Mila is wel een hond die veel dingen belangrijk vindt (bepaalde etiquette, speeltjes) en daar is ze niet inschikkelijk in. Omdat zij dat soort dingen afdwingt, meestal met een blik of lichaamshouding maar als het moet ook met een snauw, nemen mijn andere honden haar daarin ook serieus. Amy en Amoz vinden bijvoorbeeld speeltjes veel minder belangrijk, dus maken er ook niet zo'n punt van als een andere hond dat speeltje afpakt.
Ik zie het hier vooral aan lichaamshoudingen en initiatief. Mila's lichaamshouding is altijd hoog en die van Amy lager in de interactie met Mila. Met één blik kan Mila Amy een onderdanige houding laten aannemen. Met één blik kan ze er ook voor zorgen dat Amoz niet door de gang rent als we de tuin in gaan (dat rennen in de gang wil ik zelf niet hebben). Amoz en Amy corrigeren Mila nooit, en andersom gebeurt dat wel (alhoewel nog maar héél zelden, want ze doen zelden iets wat Mila écht niet wil hebben). Amy's uitnodigingen tot spel worden stelselmatig genegeerd door Mila, en een paar minuten later kan Mila Amy zelf uitnodigen tot spel waar Amy dan eigenlijk altijd op ingaat. Het zijn al dat soort dingen in de dagelijkse interactie die het hier heel duidelijk maken wie wat te zeggen heeft en wie niet.