Geeft gewoon leidingGollum schreef:Wat maakt een leider dan leider?bouvierpoedel schreef:Is ook niet zo dat iedereen voor een roedelleider moet buigen , knippen en opstaan.Gollum schreef:Ik heb drie hele verschillende typetjes en er is niet echt een baas. Niemand staat voor elkaar op, ze gaan gewoon bij elkaar liggen.
Mika wenst wel dat er niet met haar en niet bij haar in de buurt word gespeeld, dan gaat ze heel hard grommen en verplaatst het spel zich. Spelen is stom, dat doen alleen Gollum en Rani met elkaar. Mika wil alles voor zichzelf, alleen Gol en Rani kunnen samen doen. Toch vind ik Mika geen baas, het is gewoon een chagrijn.
Hier liggen ze gewoon boven op Pien en die vind dat goed en soms gaat jonge boef Noor wel eens boven op haar zitten en vind ze ook prima.
Is niet zo dat een leider de controle freak of dictator uit gaan hangen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wie is de baas bij jouw honden?
Moderator: moderatorteam
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Re: Wie is de baas bij jouw honden?
Wat je zegt ben je zelfffff 

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Hier een paar voorbeelden van hoe de verhoudingen hier qua lichaamstaal en -houdingen overduidelijk zijn, ook als ze spelen:
Mila en Amy: https://www.facebook.com/DeDiana/videos ... 32/?type=2
Mila en opvanger Cee Lo: https://www.facebook.com/DeDiana/videos ... =2&theater
Mila die aan Yogui duidelijk maakt dat zij bepaalt of en wanneer hij aan het speeltje mag komen: https://www.youtube.com/watch?v=sTdTgEXTzqo
Mila en Amy: https://www.facebook.com/DeDiana/videos ... 32/?type=2
Mila en opvanger Cee Lo: https://www.facebook.com/DeDiana/videos ... =2&theater
Mila die aan Yogui duidelijk maakt dat zij bepaalt of en wanneer hij aan het speeltje mag komen: https://www.youtube.com/watch?v=sTdTgEXTzqo
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
- Aantal honden: 2
Volgens mij lijkt Mies erg op Mila
Mies is hier in huis de baas, en als het aan haar ligt in andere huizen ook
Ze wil dat alles graag zo gaat als zij in gedachte had en dwingt dat ook af. Ook is ze de enige die druk mag doen
Als het aan haar ligt bepaalt ze ook waar Diem ligt. Stuurt hem weg als hij ergens ligt waar ze wilt lopen, óók als ze er prima omheen zou kunnen lopen. Ik stuur hier wel in want Diem maakt echt geen gedoe over haar positie en om hem dan voor de kick telkens te dwingen op te staan vind ik wat overdreven
Ligplekken stuur ik ook in, er passen prima 2 honden op de bank als Mies niet languit in het middel gaat liggen.
Hun kussens heb ik maar opgegeven: Diem kluift op het kleine kussen van Mies en Mies op het grote van Diem. Als ik daar in stuurde kloof Diem toch niet zo ontspannen. Kluifjes afpakken mag ze ook niet maar heeft ze -gelukkig- ook nauwelijks de neiging toe. Tenzij Diem iets laat liggen natuurlijk, eens gegeven blijft gegeven
Als een hond trouwens echt haar meerdere is (karakter of fysiek te groot/lomp) accepteert ze dat prima. Ze gaat wel voor lijfsbehoud en zoekt geen ruzie. Maar ze gaat dan niet onderdanig doen om in de gratie te vallen, ze negeert de andere hond dan gewoon volledig en gaat hem/haar uit de weg.
Diem is naar andere (vreemde) honden trouwens wel een grotere patser. Hij wil eigenlijk alle honden die we tegenkomen wel even vertellen dat hij toch echt de beste papieren heeft. Helaas voor hem mag dat niet van mij. Mies houdt zich daar met vreemde honden eigenlijk helemaal niet mee bezig.
Mies is hier in huis de baas, en als het aan haar ligt in andere huizen ook
Als het aan haar ligt bepaalt ze ook waar Diem ligt. Stuurt hem weg als hij ergens ligt waar ze wilt lopen, óók als ze er prima omheen zou kunnen lopen. Ik stuur hier wel in want Diem maakt echt geen gedoe over haar positie en om hem dan voor de kick telkens te dwingen op te staan vind ik wat overdreven
Hun kussens heb ik maar opgegeven: Diem kluift op het kleine kussen van Mies en Mies op het grote van Diem. Als ik daar in stuurde kloof Diem toch niet zo ontspannen. Kluifjes afpakken mag ze ook niet maar heeft ze -gelukkig- ook nauwelijks de neiging toe. Tenzij Diem iets laat liggen natuurlijk, eens gegeven blijft gegeven
Als een hond trouwens echt haar meerdere is (karakter of fysiek te groot/lomp) accepteert ze dat prima. Ze gaat wel voor lijfsbehoud en zoekt geen ruzie. Maar ze gaat dan niet onderdanig doen om in de gratie te vallen, ze negeert de andere hond dan gewoon volledig en gaat hem/haar uit de weg.
Diem is naar andere (vreemde) honden trouwens wel een grotere patser. Hij wil eigenlijk alle honden die we tegenkomen wel even vertellen dat hij toch echt de beste papieren heeft. Helaas voor hem mag dat niet van mij. Mies houdt zich daar met vreemde honden eigenlijk helemaal niet mee bezig.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Absoluut Doran, maar zoals eerder beschreven is dat heel subtiel, een blik is genoeg als hij eens vindt dat de meiden te wild doen o.i.d. Verder is het ook niet nodig, alles gaat er hier rustig aan toe gelukkig!
Buiten is hij de grote waker/beschermer, ookal is dat niet nodig, de meiden kunnen prima voor zichzelf opkomen
Verder pikt Doran echt alles van ze, hij laat alles uit z'n bek jatten, levert z'n ligplek in e.d. Maar de paar regels die hij heeft moeten opgevolgt worden
Buiten is hij de grote waker/beschermer, ookal is dat niet nodig, de meiden kunnen prima voor zichzelf opkomen
Verder pikt Doran echt alles van ze, hij laat alles uit z'n bek jatten, levert z'n ligplek in e.d. Maar de paar regels die hij heeft moeten opgevolgt worden
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
blondie
- Zeer actief
Ik heb er altijd maar 2 gehad.
Bluf en Finn, daar was Finn de onbetwiste leider/baas. Heel kort was Jol erbij toen Finn nog leefde en ook zij schikte zich naar de blik van Finn. En is 1x gecorrigeerd door hem ondanks dat hij nog nauwelijks op zijn poten kon staan, het op handen zijnde conflict tussen de dames werd door hem de kop in gedrukt.
Bluf en Jol, daarbij schikte Bluf zich naar Jol.
En Aki en Jol, eerst was zij de onbetwiste baas. Zij dwong af, zij gaf geen pink en hij schikte. En nu hij groter/ouder is merk ik dat hij het niet altijd eens is met haar en als ze te sacherijnig gaat lopen doen dan geeft hij ook niet meer mee
Dus nu weet ik de balans niet meer zo, van dit duo kan ik nu niet zeggen dat Jol het voor het zeggen heeft of Aki. Ze zijn allebei ook enorm verschillend en laten elkaar behoorlijk hun gang gaan, ook buiten. Mijn weegschaal gaat iets meer uit naar Aki die nu toch wel reageert naar haar toe op dingen die wij niet goed vinden. Onnodig blaffen bijvoorbeeld, dan kan hij richting haar lopen ipv zelf mee te doen, zonder dat wij nog maar iets gezegd hebben.
Ze wordt niet ondergesneeuwd of zo, maar ondanks de jonge leeftijd van de Draak merk ik wel dat hij controleert.
Bluf en Finn, daar was Finn de onbetwiste leider/baas. Heel kort was Jol erbij toen Finn nog leefde en ook zij schikte zich naar de blik van Finn. En is 1x gecorrigeerd door hem ondanks dat hij nog nauwelijks op zijn poten kon staan, het op handen zijnde conflict tussen de dames werd door hem de kop in gedrukt.
Bluf en Jol, daarbij schikte Bluf zich naar Jol.
En Aki en Jol, eerst was zij de onbetwiste baas. Zij dwong af, zij gaf geen pink en hij schikte. En nu hij groter/ouder is merk ik dat hij het niet altijd eens is met haar en als ze te sacherijnig gaat lopen doen dan geeft hij ook niet meer mee
Dus nu weet ik de balans niet meer zo, van dit duo kan ik nu niet zeggen dat Jol het voor het zeggen heeft of Aki. Ze zijn allebei ook enorm verschillend en laten elkaar behoorlijk hun gang gaan, ook buiten. Mijn weegschaal gaat iets meer uit naar Aki die nu toch wel reageert naar haar toe op dingen die wij niet goed vinden. Onnodig blaffen bijvoorbeeld, dan kan hij richting haar lopen ipv zelf mee te doen, zonder dat wij nog maar iets gezegd hebben.
Ze wordt niet ondergesneeuwd of zo, maar ondanks de jonge leeftijd van de Draak merk ik wel dat hij controleert.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Hier is het verschil in heel weinig situaties te zien. Kiwi is druk en kan Mayke behoorlijk op dr nek zitten. Voor sommige mensen lijkt het alsof Kiwi zich doet gelden, maar dat is in mijn beleving niet zo. Mayke speelt soms terug en soms weert ze het af door te verstijven, maar nooit meer dan dat. Kiwi is gewoon speels, en Mayke doet soms denken aan een tolerante maar lichtelijk mopperende zus die dr jongere zusje soms wat beu is
Mayke kan een voerbak claimen, Kiwi wijkt dan zonder enige vorm van weerstand. Mayke heeft net iets meer in de melk te brokkelen maar ze leven in een harmonie die zeer zelden ruimte geeft tot discussie of gekibbel.
Als mensen praten over krengerig teven gedrag of spanning tussen teven, dan herken ik daar helemaal niets van, ook al is het leeftijdsverschil maar klein.
Ze zijn zeer tolerant naar elkaar en er is eigenlijk nooit spanning.
Mayke kan een voerbak claimen, Kiwi wijkt dan zonder enige vorm van weerstand. Mayke heeft net iets meer in de melk te brokkelen maar ze leven in een harmonie die zeer zelden ruimte geeft tot discussie of gekibbel.
Als mensen praten over krengerig teven gedrag of spanning tussen teven, dan herken ik daar helemaal niets van, ook al is het leeftijdsverschil maar klein.

-
blondie
- Zeer actief
Ik zag wel de ene bitchy zijn naar de ander als het om de teven ging. Maar gelukkig dus niet dusdanig uit de klauwen gelopen omdat de ene dus toch makkelijker schikte en ondanks dat ze groter was eigenlijk geen confrontatie (meer) aan ging, wat wel is gebeurd toen beide teven nog niet samen woonden.Paisley schreef: Als mensen praten over krengerig teven gedrag of spanning tussen teven, dan herken ik daar helemaal niets van, ook al is het leeftijdsverschil maar klein.
Met enige reserves en erbovenop zitten toen wel de teven in 1 huis met beleid "leren" samen wonen, voor zover dat kan. In ons geval ging het gewoon verder goed, maar het was niet vanzelfsprekend.
En destijds was ik best verbaasd dat ik vaak te horen kreeg dat de teven de broek in huis aan hadden. Terwijl dat bij mijn duo eigenlijk niet het geval was. De reu destijds was degene die bepaalde (na mij) maar het was duidelijk dat de teef van destijds echt naar zijn pijpen danste en niet andersom.
En dat zie ik nu eigenlijk ook een beetje, het jonge reutje kan veel hebben, maar hij wordt ook ouder en schikt zich niet altijd naar wat het teefje van nu in huis belieft.
Beide reuen waren wel wat meer op de mensen/baasjes gericht dan dat de teven dat waren/zijn.
- Katja-Jessie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Border Collie - Aantal honden: 2
Jessie is hier de baas.
Ze hebben nooit mot met elkaar, en spelen ook weinig samen, doen ze dat wel een keer dan is Jess degene die de grenzen bepaald.
Als Abbey is iets doet wat niet mag dan hoeft Jessie meestal alleen maar naar haar te kijken en stopt ze ermee, als dat niet voldoende is laat ze een hele zachte grom horen en stopt Abbey sowieso waar ze mee bezig is.
Jessie mag overigens niet in de buurt van Abbey haar eten komen, wat van haar is, is van haar. Andersom zal Abbey ook altijd uit de buurt van Jessie haar eten blijven.
Maar de echte grote baas hier in huis is de kat Billie, daar heeft iedereen ontzag voor.
Ze hebben nooit mot met elkaar, en spelen ook weinig samen, doen ze dat wel een keer dan is Jess degene die de grenzen bepaald.
Als Abbey is iets doet wat niet mag dan hoeft Jessie meestal alleen maar naar haar te kijken en stopt ze ermee, als dat niet voldoende is laat ze een hele zachte grom horen en stopt Abbey sowieso waar ze mee bezig is.
Jessie mag overigens niet in de buurt van Abbey haar eten komen, wat van haar is, is van haar. Andersom zal Abbey ook altijd uit de buurt van Jessie haar eten blijven.
Maar de echte grote baas hier in huis is de kat Billie, daar heeft iedereen ontzag voor.
Een droom wordt een doel wanneer actie wordt ondernomen om het te realiseren.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Oscar denkt de baas te zijn, maar dat is hij niet. Hij is sociaal, maar als een hond gaat pochen en Oscar denkt hem de baas te zijn, dan kan hij flink van leer trekken(wat ik overigens niet accepteer). Dico is pas 9 maanden, hij is de dikste maten met Hippo. Dico en Oscar liggen elkaar helemaal niet. Oscar wil met geweld de baas spelen over Dico, die dat na 2x al niet meer accepteerde en ze dus echt gingen vechten. Nadat een goede bekende ze had uitgelaten en ze 'om niks' in de tuin in elkaar hingen na een wandeling, had Dico Oscar goed te pakken gehad.
Oscar is 100% degene die het uitlok, Dico leeft een vrolijk bestaan en gaf pas tegengas als Oscar hem aanvloog, hij negeert Oscar. Als Dico volwassen is, dan zou hij zeker baas zijn over Oscar(alleen voor die tijd is Oscar al verkocht).
Hippo is een geval apart, hij bemoeit zich totaal niet met opstootjes tussen die andere twee. Ook niet als een vreemde hond een spanningsveld heeft met Oscar. Als een andere hond naar hem uitvalt kijkt hij hem aan alsof hij ze uitlacht. Pas als ze fysiek contact maken grijpt hij in, met heel weinig vertoon laat hij de ander afdruipen en gaat dan weer z'n eigen weg.
Hij heeft voedselnijd naar vreemde honden, Oscar en de kat, maar met Dico wil hij z'n botjes delen. De mechels mogen heel veel, beuken, happen, speeltjes afpakken, blokkeren enz. Het lijkt hem echt niks te schelen. Hij piest her en der met zijn poot omhoog, maar lijkt zich verder totaal niet met haantjes gedrag bezig te houden. Met vriendelijke vreemde honden kan hij heel leuk spelen, maar hij laat absoluut niet over zich heen lopen.
Oscar is 100% degene die het uitlok, Dico leeft een vrolijk bestaan en gaf pas tegengas als Oscar hem aanvloog, hij negeert Oscar. Als Dico volwassen is, dan zou hij zeker baas zijn over Oscar(alleen voor die tijd is Oscar al verkocht).
Hippo is een geval apart, hij bemoeit zich totaal niet met opstootjes tussen die andere twee. Ook niet als een vreemde hond een spanningsveld heeft met Oscar. Als een andere hond naar hem uitvalt kijkt hij hem aan alsof hij ze uitlacht. Pas als ze fysiek contact maken grijpt hij in, met heel weinig vertoon laat hij de ander afdruipen en gaat dan weer z'n eigen weg.
Hij heeft voedselnijd naar vreemde honden, Oscar en de kat, maar met Dico wil hij z'n botjes delen. De mechels mogen heel veel, beuken, happen, speeltjes afpakken, blokkeren enz. Het lijkt hem echt niks te schelen. Hij piest her en der met zijn poot omhoog, maar lijkt zich verder totaal niet met haantjes gedrag bezig te houden. Met vriendelijke vreemde honden kan hij heel leuk spelen, maar hij laat absoluut niet over zich heen lopen.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
gister weer een bevestiging gehad dat gilly toch echt met respect wordt behandelt door de rest.
we liepen op het strand met allemaal nakomelingen van gilly, oa haar dochter, kleinkinderen en achterkleinkinderen. 1 had de bal, gilly komt er aan, hond laat de bal vallen en loopt weg. gilly pakt de bal en heeft de hele weg met de bal gelopen, niemand die het mar waagde om de pal af te pakken en dat doen ze onderling wel als gilly er niet bij is.
ellen
we liepen op het strand met allemaal nakomelingen van gilly, oa haar dochter, kleinkinderen en achterkleinkinderen. 1 had de bal, gilly komt er aan, hond laat de bal vallen en loopt weg. gilly pakt de bal en heeft de hele weg met de bal gelopen, niemand die het mar waagde om de pal af te pakken en dat doen ze onderling wel als gilly er niet bij is.
ellen
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Aantal honden: 3
Dalí, als ik hem zijn gang laat gaan is hij de hele dag Zorro aan het commanderen.
Zorro trekt zich er alleen niet altijd evenveel van aan (of heeft het niet door) en dan vliegt Dalí hem soms in de haren. Dalí is niet zo'n goede leider. En Zorro is niet zo'n goede volger. Die doet een beetje zijn eigen ding.
Ik verbeeld me graag dat ik daar dan weer boven sta.
Zorro trekt zich er alleen niet altijd evenveel van aan (of heeft het niet door) en dan vliegt Dalí hem soms in de haren. Dalí is niet zo'n goede leider. En Zorro is niet zo'n goede volger. Die doet een beetje zijn eigen ding.
Ik verbeeld me graag dat ik daar dan weer boven sta.

- dagmar88
- Zeer actief
Lothian schreef: Ik verbeeld me graag dat ik daar dan weer boven sta.
Dan weet ik stiekem wel dat ik het toch vooral van m'n gunfactor moet hebben
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Meestal krijgt Ninthe haar zin maar uiteindelijk is Noa de baas. Kleine Boris neemt eigenlijk altijd het hazenpad en Grote Boris is nog niet echt een onderdeel van de roedel (die is nog niet met de gehele groep samen los geweest).
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Toen ik Sam en Bandit samen had (2 Newf reuen) was Sam absoluut de baas.
Bandit had weinig in te brengen.
Ik heb ze ook altijd gewoon hun gang laten gaan. Meer dan af en toe een snauw is er nooit geweest.
Nadat Sam er niet meer was en we Bronco erbij kregen, waren geen van beide reuen de baas.
Ik heb ze nooit de kans gegeven om dat uit te testen.
Wilde kostte wat het kost voorkomen dat er een probleem zou ontstaan tussen beide reuen.
Ik had geen (moeilijke) herplaatser in huis genomen om hem een paar maanden later weer weg te moeten doen.
Gelukkig is het altijd goed gegaan.
Bandit had weinig in te brengen.
Ik heb ze ook altijd gewoon hun gang laten gaan. Meer dan af en toe een snauw is er nooit geweest.
Nadat Sam er niet meer was en we Bronco erbij kregen, waren geen van beide reuen de baas.
Ik heb ze nooit de kans gegeven om dat uit te testen.
Wilde kostte wat het kost voorkomen dat er een probleem zou ontstaan tussen beide reuen.
Ik had geen (moeilijke) herplaatser in huis genomen om hem een paar maanden later weer weg te moeten doen.
Gelukkig is het altijd goed gegaan.
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Aantal honden: 3
Nu je het zegt... Dalí kan me nog vol aanbidding aankijken maar Zorro's blik is vooral verwachtingsvol.dagmar88 schreef:Lothian schreef: Ik verbeeld me graag dat ik daar dan weer boven sta.
Ik ook. Maar als ik dan zie hoe charlie ze rond commandeert met een snuif of een opgetrokken wenkbrauw, zonder te blikken of blozen tibbe z'n voerbak komt inspecteren en dat hij dan zonder te brommen opzij stapt, ze ook echt maar één keer hoeft te corrigeren en ze vervelend gedrag x dan gewoon niet meer doen...
Dan weet ik stiekem wel dat ik het toch vooral van m'n gunfactor moet hebben