Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onze nieuwe pup en Maylo

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

senseotje
Actief

Onze nieuwe pup en Maylo

Ongelezen bericht door senseotje »

Hallo,

Sinds vorige week hebben we er een pup bij, Senna heet hij en is een duitseherder van nu bijna 10 week. Maylo is een oudduitse herder van bijna 1.5 jaar en Skippy, jackrussel is onze oude rotzak (goed bedoeld hoor) is bijna 14.

het gaat in mijn ogen erg goed met het stel hier, Senna is behoorlijk pienter, Maylo is een goedzak die nog steeds erg rustig is en tja Skip, dat is 1 met een handleiding.

het gaat mij het meest om Maylo en Senna, van af het eerste moment gaat het goed, Maylo lijkt de kleine te accepteren al was de eerste nacht ontzettend moeilijk voor hem door het gekrijs, gepiep etc van Senna in de bench. hij is daar behoorlijk van overstuur geraakt en heeft zich verstopt onder de tafel tussen de stoelen. skippy hebben we later bij Senna in de bench gedaan wat goed hielp. inmiddels slaapt Senna alleen en is Maylo weer rustig, maar komt niet bij de bench in de buurt, met of zonder senna er in.

spelen lijkt heel goed te gaan, samen botje knagen, samen trekspellen doen en als Maylo er zat van is krijgt te kleine nu eindelijk een snauw, die gilt de hele wereld bij elkaar en Maylo duikt in elkaar (we belonen Maylo nu als hij zijn af gepakte speelgoed terug haalt en belonen hem als hij gromt naar de kleine, omdat de kleine compleet over maylo heen liep, dit advies gevonden op meerdere forums)

wat ik niet snap van maylo, waarom "bijt hij Senna zo vaak in de nek. dit gebeurt uit het niets, tijdens het in huislopen, mij begroeten, jachthouding als senna achter thuis een plas moet doen en vervolgens in de nek grijpen. gewoon het vaak en in mijn ogen om niks.

wat betekend dit, is dit verkeerd van Maylo of doet senna iets verkeerds?
een snauw van maylo naar senna doet senna niet veel een snauw van skip naar senna is heel duidelijk

ons aandacht proberen we goed te verdelen in het voordeel van Maylo, die krijgt eerst eten, gaat voor de pup uit naar buiten of binnen, krijgt meeste aandacht, als eerste lekkers etc.

Skipje telt niet zoveel meer mee, die slaapt de hele dag, we zorgen er wel voor dat de pup hem niet bespringt etc. Maylo en skip slapen samen in de gang en hebben toegang tot keuken en schuur waar de bench staat waar senna slaapt.

hoop dat duidelijk is?
senseotje
Actief

Re: Onze nieuwe pup en Maylo

als Senny daar in zit en wij lopen op hem af om hem er uit te laten dan piept en springt hij tegen de bench op. dit maakt veel lawaai waardoor Maylo onzeker word. ik neem hem nu mee die kant op, laat hem op afstand zitten met iets lekkers en probeer zo te laten zien dat het niet eng is ( Maylo is ook bang voor storm rond om huis en onweer)
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zou gesnauw niet gaan toejuichen.
Pups kunnen vaak heel veel maken bij volwassen honden, dat gaat wel over. Maar moedig het niet aan dat hij zelf dan reageert, maar haal de pup zelf uit de situatie.
Dat in de nek grijpen ken ik wel van Duitse herders, doen het vaak bij Apple. Het is niet zozeer direct kwaad bedoelt maar ik zou het wel afkappen, het is niet nodig.
senseotje
Actief

ik ben dit gaan doen omdat maylo zo over zich heen liet lopen en de pup hem afsnauwt, hapt en steelt, gelezen dus via google. als dit niet oke is dan stop ik dit want voelt niet prettig en ik ben bang dat maylo hierdoor veranderd ook naar andere honden.

afkappen doe ik zeker als ik vind dat er geen recht toe is zo te reageren, als senna te ver gaat sta ik het toe, is dit oke?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Je moet een herder nooit belonen voor gedrag dat hij zelf toont en waar je je eigenlijk niet mee moet bemoeien. Een herder is een hond die alles doet wat de baas wil. Als jij het corrigeren van de pup een beetje gaat toejuichen is het enige wat je doet hem leren dat het corrigeren van de pup gewenst is. Hij zal het dan niet doen omdat hij vindt dat het moet maar omdat jij vindt dat het moet. Je moet de hele zaak negeren. Hoe langer de pup er is hoe beter Maylo zal leren hoe hij de pup op zijn manier kan inperken. Wat je wel kan doen is Maylo helpen door je op de pup te richten. Niet te sterk en te duidelijk maar als je ziet dat de pup hem teveel kliert kan je zoals al gezegd is de pup afleiden. Of de pup weghalen uit de situatie. Zonder poespas en oordeel want de reden moet niet doorschemeren naar je honden.

Een herder stimuleren is gewoon nooit slim. Herders leren razendsnel wat jij wil en dan gaan ze dat te pas en te onpas doen. Misschien komt dat nekbijten wel deels omdat je hem daarvoor beloond hebt. Het is veel te verwarrend als wij mensen ons gaan bemoeien met de honden onderling. Hij vindt zijn weg wel. De pup is er net.

Het enige wat je wel mag doen wat mij betreft is de honden afkappen als ze te wild worden. Dan kap je gewoon alles af. Ophouden nu! Allemaal!

Toen ik een herderpupje had bij mijn volwassen honden heb ik gewoon gekozen voor rust en daarna weer toestaan dat ze het regelen onderling. Dus elke keer als het me teveel werd en de pup bv te druk werd of de oude honden te geïrriteerd ben ik wat met de pup gaan doen en daarna even in de bench. Iedereen weer rust en in die ontstane rust weer de volgende contacten laten ontstaan. Ik heb de volwassen honden in elk geval nooit beloond voor corrigeren van de pup. Wel voor lief doen overigens in het begin. Jaaa, lief he? Lief pupje. Want de eerste paar dagen moesten mijn honden er werkelijk niks van hebben. Flink grommen en heel afwijzend. Dat heb ik wel even moeten begeleiden.
Maar nadat ze gespeeld hadden wist ik dat ze geaccepteerd was en daarna mochten ze het zelf weten. Een pup die bij de roedel is gaan horen wordt gewoon zelden een haar gekrenkt. Zolang het binnen de perken bleef mochten ze haar gerust bijten of mocht de pup gerust klieren wat dan op een hap en een gil uit zou draaien. Ik wist dat ze erbij hoorde en dan gaat het gewoon prima. Onze reu bleef machteloos naar de pup en onze teef kreeg de pup prima onder de duim. De reu moest dus zijn hele verdere leven een beetje geholpen worden. In de zin van de pup niet losgooien als hij even aan het spelen of apporteren was. De reu ook regelmatig alleen even meenemen en de pup afleiden als ze de reu teveel begon te klieren. Hem belonen en stimuleren om de pup te straffen heb ik echter nooit gedaan. Wij mensen weten gewoon niet wat de redenen zijn en waarom een hond dat doet. Bemoeien geeft verwarring aan alle partijen en verwarring geeft weer excessen. Niet wenselijk als je het mij vraagt :wink: Verder ga je als je corrigeren stimuleert iets aanwakkeren wat niet echt uit de hond zelf lijkt te komen. Een sukkel van een reu stimuleren om grenzen te zetten maakt dat hij er niet geschikt voor is en het toch gaat doen. Dan krijg je gewoon gekke grenzen en gekke maniertjes.

Dat is wat ik denk persoonlijk. Misschien werkt het wel, maar ik denk dat het niet goed is.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

laeken schreef:Je moet een herder nooit belonen voor gedrag dat hij zelf toont en waar je je eigenlijk niet mee moet bemoeien. Een herder is een hond die alles doet wat de baas wil. Als jij het corrigeren van de pup een beetje gaat toejuichen is het enige wat je doet hem leren dat het corrigeren van de pup gewenst is. Hij zal het dan niet doen omdat hij vindt dat het moet maar omdat jij vindt dat het moet. Je moet de hele zaak negeren. Hoe langer de pup er is hoe beter Maylo zal leren hoe hij de pup op zijn manier kan inperken. Wat je wel kan doen is Maylo helpen door je op de pup te richten. Niet te sterk en te duidelijk maar als je ziet dat de pup hem teveel kliert kan je zoals al gezegd is de pup afleiden. Of de pup weghalen uit de situatie. Zonder poespas en oordeel want de reden moet niet doorschemeren naar je honden.
Juist. Ik heb hier een Laekense herder van 8 jaar en een teckelpup van bijna 5 maanden. Als ik de herder ga toestaan de teckel te corrigeren heb ik waarschijnlijk een dode pup. Wat ik hem wél geleerd heb is als de pup hem kliert naar mij toe te komen om te 'vragen' of ik het oplos en dat doe ik dan ook meteen. Voor dat gedrag krijgt hij dan een dikke welgemeende goedzo. Negeren kan ik het niet want daarvoor is het grootteverschil te groot. Maar tot nu toe gaat het meer dan prima en buiten vindt Biko het steeds leuker om samen met de pup te rennen en, zij het wat onhandig, een soort van te spelen :wink:
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

senseotje schreef:
spelen lijkt heel goed te gaan, samen botje knagen, samen trekspellen doen en als Maylo er zat van is krijgt te kleine nu eindelijk een snauw, die gilt de hele wereld bij elkaar en Maylo duikt in elkaar (we belonen Maylo nu als hij zijn af gepakte speelgoed terug haalt en belonen hem als hij gromt naar de kleine, omdat de kleine compleet over maylo heen liep, dit advies gevonden op meerdere forums)

wat ik niet snap van maylo, waarom "bijt hij Senna zo vaak in de nek. dit gebeurt uit het niets, tijdens het in huislopen, mij begroeten, jachthouding als senna achter thuis een plas moet doen en vervolgens in de nek grijpen. gewoon het vaak en in mijn ogen om niks.

wat betekend dit, is dit verkeerd van Maylo of doet senna iets verkeerds?
een snauw van maylo naar senna doet senna niet veel een snauw van skip naar senna is heel duidelijk
Het nekhappen lijkt mij iets dat de oudere herder wel degelijk de kleine duidelijk wil maken dat hij hoger is in huis. En het is een toch wel typisch herder ding. De kleine hier deed het al bij de katten, en bij de oudere kleine hond in huis ook. Die laatste werd overigens furieus bij dat gedrag. Nu overigens nog, en nu is hij geen kleine pup meer, maar als hij in of om haar nek gaat hangen wordt ze woest.
Zelf blijf ik er ook alert op trouwens, als hij dit bij onze katten doet, of bij de hond, al kan de hond zelf hem wel duidelijk maken dat ze dit gedrag niet wenst.

De oudste herder is 1 1/2 dus ook nog volop aan het groeien en uitproberen. Dat nekbijten en hangen zou ik zelf gewoon niet toelaten, tenzij het écht in spel is. Het in sluiphouding liggen wachten tot de pup klaar is met plassen ook niet. Zelf zou ik dat gedrag willen doorbreken. Het zijn in mijn ogen typische herderdingetjes, het willen controleren van dingen.

Je geeft zelf al aan dat de correctie van de jack russel naar de pup toe duidelijker lijkt door te komen dan dat de andere herder een punt lijkt te maken. Hij heeft geen punt te maken volgens mij.

Idem met het speeltje. Hij laat het wegnemen. Klaar vind ik dan :19: Als hij daarna een punt wil gaan maken door speelgoed weg te halen om vervolgens te gaan grommen, dan zou ik dat zeker niet gaan belonen. Haal dan alle speeltjes weg die tot conflict kunnen leiden.
Deed ik hier althans wel.
Je hebt er écht niets aan om de ene te gaan belonen omdat je denkt dat hij voor zichzelf op komt.
Is mijn mening dan hé.
Grenzen aangeven doen ze zelf wel, daar hoef je ze niet voor te stimuleren.
senseotje
Actief

ik ben erg blij met al jullie reacties en ga er zeker mee bezig.

maylo niet belonen voor een grauw of snauw
afkappen van nekbijten
senna afleiden als ik zie dat het te veel word
en zeker het spelen onderbreken als het mij te veel word (complete f1 race hier om half 7 vanmorgen)
maylo krijgt apart aandacht en senna ook,

dit is mijn eerste keer dat ik een pup bij een jonge hond heb, maar ook de eerste keer 2 herders.

erg bedankt!!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”