Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

8 weken Pup een paar vragen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

janeway
Zeer actief
Aantal honden: 2

8 weken Pup een paar vragen

Ongelezen bericht door janeway »

We hebben zondag 24 april onze pup gehaald. Het gaat best goed allemaal, alles is leuk nieuw en spannend. Plassen soms binnen het meest buiten.. Dus normaal.
Maar toch een paar vragen. Over de bench enz. 's Nachts slaapt hij daar in nu nog op slaapkamer (steeds iets verder weg) maar moet naar beneden. Hij slaapt tot nu al vroeg in de avond in zijn mand en verhuisd na een plas rondje om 23 uur naar de bench.Is dan al aan zijn nacht begonnen en slaapt bijna direct in de bench. Slaapt tot uur of 6 en vind het dan niet meer ok en moet plassen. Wil daarna niet meer in de bench zonder gepiep, en blafjes. Dus niet handig. Nu is tot 6 uur al best goed maar voor ons eigenlijk net even een uurtje te vroeg.. 3 kids die slaap nodig hebben dus niet handig..

Nu komt mijn vraag. Pup slaapt op de dag nog best veel en in zijn mand. Daar ligt hij lekker tussendoor is hij even wakker, plast speelt, met de kids en heeft soms max 2 actieve uurtjes en gaat dan vanzelf weer naar zijn mand. Maar zou tzt toch ook de bench in moeten als wij eens even weg zijn ed. We hebben hem nu al een paar keer wakker in de bench gezet maar echt leuk vind hij het niet. Tot wolven gejank aan toe. We hebben gewacht met uit de bench halen tot hij stil was. (Duurde even) Hoe pak ik dat stukje het beste aan?

Verder hoe ga je om met een angstige situatie voor pup. Hij was voor het eerst mee een klein stukje aan de wandel buiten het plasmoment om. We kwamen eenden tegen die waren ENG.. :80: staart tussen pootjes ed. (het is een kooikerhondje de flapdrol hahaha) Til ik hem dan op of juist niet. Hoe pak ik die nieuwe spannende dingen aan die dus hij dus als eng ervaart zonder dat hij zo'n trut hond wordt.

Oja eten doet hij ook niet zo best.. Voer van de fokker dus dat is het niet.. Even aankijken?

Verder wordt ik knetter gek van mijn 3 adhd kids die echt werkelijk alle acties van hond in de gaten houden en daar dan weer op moeten reageren.. Kwestie van opvoeden ja.. Was het maar geen vakantie hihi...

Groetjes van Janeway
[/list]Koda heeft ook een facebookpagina

Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Re: 8 weken Pup een paar vragen

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Een pup is net een baby, die slapen ook niet tot 8 uur :W:
Ik zou mezelf een beetje "opofferen" en om 6 uur eventjes met de pup gaan wandelen of even spelen, geef haar wat lekkers of iets om op te knagen en dan weer terug in de bench, volgens mij zou ze dan zo weer verder slapen.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik zou de pup er wel vroeg even uitlaten ,wellicht omdat hij dan ook even zich ontlasten moet. Dan even spelen met hem en dan weer terugzetten misschien helpt dat of terugzetten met een kong ofzo .Anders zou ik even door de zure appel heen bijten dat gaat vanzelf wel over.

Bij enge dingen buiten zou ik rustig blijven staan zodat de pup de kans krijgt eraan te wennen en te zien dat het echt niet angstig is.
Bij extreme angst zou ik een pup wel oppakken dan leren ze toch niets meer op zo'n moment maar bij dit soort alledaagse situaties zou ik rustig de tijd nemen en pupsel laten zien dat er niets aan de hand is en dat het niet eng is maar heel gewoon.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
xTessa
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door xTessa »

Pup is 8 weken. Dat hij al doorslaapt tot 6 uur moet je heeeel blij mee zijn. Je wist van tevoren dat je er eentje nam, dus daar hou je rekening mee. Kids hebben ook slaap nodig, maar die moeten er ook even doorheen. Duurt geen maanden voor hij langer doorslaapt.

Maak je de bench wel leuk en een fijne plek voor hem als hij er in moet? Dus iets lekkers mee waar hij mee bezig kan zijn?

Over dat enge : ik bleef dan gewoon met Beau staan en liet hem er naar kijken, daarna rustig er voorbij lopen met afstand er tussen.
Afbeelding
janeway
Zeer actief

Over die 6 uur heb ik geen vraag hoor.. En daar komen we wel doorheen.. Staat er misschien idd niet duidelijk.
Maar hoe maken we de bench leuk.
We geven hem idd leuke dingen, wat brokjes/lekkertjes knuf en speeltje. Maar ja daar had hij geen zin in. Hij wil erbij.. Ellende was dat hij direct begon met piepen, blaffen enz. We waren in het zicht.. En wat ook niet helpt natuurlijk dat er 3 pubers besluiten dat het zoooo zielig is. Ze doen bijna mee.

Afbeelding
amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

Een pup van 8 weken heeft een enorm instinct om bij het gezin te zijn. Zonder groep = onveilig. En dat kunnen ze wel leren, bijvoorbeeld doordat ze zo afgeleid of zo moe zijn dat ze er niet bij stil staan. Maar om zes uur 's ochtends is het gewoon dag voor een hond. Die gaat echt niet meer een uurtje rustig terug de bench in als hij zo uitgeslapen is.

Mag hij niet na dat plassen om zes uur even op bed er bij? Of met jou beneden? Ik zou niet koste wat kost werken aan terug in de bench gaan maar gewoon zorgen dat hij dat ene uurtje zo stil mogelijk blijft. Lekker knuffelen, beetje spelen, etc.

Hij gaat vanzelf langer slapen en dan is het uurtje te vroeg wakker zijn geen probleem meer. Ik zou daar echt nu niet veel moeite in steken maar ik zou wel, natuurlijk, zorgen dat hij gaandeweg aan de bench gaat wennen als jullie streven is dat hij een bench heeft. Daar zijn echter logischer en makkelijker momenten voor (als hij moegespeeld is, na het eten of na veel indrukken) dan na een lekkere nachtrust
xTessa
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door xTessa »

Beau was er ook geen fan van. Dus gekeken wat hij deed als hij buiten de bench bleef als wij weg gingen. Eerst vijf minuten en steeds langer. Ging gewoon zijn eigen ding en met zijn eigen speelgoed spelen of slapen. Hij ging dus ook niet de bench in als wij weggingen en dat gaat prima. Misschien voor jullie dan een optie? Bij ons was hij namelijk echt getraumatiseerd voor die bench, behalve als hij erin ging slapen bij ons in de slaapkamer in het begin. Gedragsdeskundige kon er ook niets mee en kwam dus met het voorstel om het zonder bench te proberen. En ook wij hebben er een nacht in laten piepen en schreeuwen omdat ons dat werd verteld, heb die nacht ook geen oog dicht gedaan en vond het enorm zielig. Heb dus een andere weg gekozen.

Denk ook wel dat voor sommige honden de bench ook niet gemaakt is voor overdag. Misschien een ruimte proberen af te zetten en hem daar indoen als je wegmoet? Dat hij nog wel rond kan lopen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

amelie schreef:Mag hij niet na dat plassen om zes uur even op bed er bij? Of met jou beneden?
Dit.
Hij moet vertrouwen in je krijgen en dat is een leerproces.

Neem hem lekker bij je op bed na het plassen of ga beneden zitten met hem, het komt vanzelf.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Wat is er leuk aan de bench bij jou?
Hier krijgen ze bijv hun eten als pup alleen maar in de bench. Net als tussendoortjes...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Bonnaxa
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Whippet, X-Vlinderhondje, Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Bonnaxa »

En de mand in de bench zetten? Probeer het een leuk en fijn plekje te maken.

verder zou ik ook vooral genieten van het feit dat de pup al tot 6 uur slaapt. Dat is al heel wat voor die kleine blaagjes. Even laten plassen en daarna mee op bed of kalm beneden wat knuffelen spelen.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Kay sliep hier niet meer na 5 a 6 uur. Dus ik bleef na het plassen in de tuin ook beneden, ging op de bank liggen. Kay kreeg speelgoed of iets te knagen, maar wel in de woonkamer. Mocht doen wat hij wilde (nou ja zo ongeveer), maar ik bemoeide me niet zo zeer met hem (soms vlogen de speeltjes wel om mijn oren). Ik sliep half verder op de bank.

Hier krijgen ze al de maaltijden in de bench (heb behalve boven dus een tweede beneden staan). OOk iets lekkers of te knagen of de kong krijgen ze in de bench. Verder zat er vast ritme in. Wandelen, spelen, eten in de bench en daarna rust (afhankelijk van hoe lang pup rust wilde, eventueel met kong of langer knaagmateriaal), vervolgens plassen, spelen, wandelen, eten in de bench en rust etc etc. De hond had daardoor snel de bench door en kon dat zo verder uitbouwen.

En enge dingen, gewoon even blijven staan, de pup laten acclimatiseren en samen bekijken, hetzij op afstand, hetzij op gegeven moment ook iets dichterbij. Verder niet te veel nadruk op: het moeten normale zaken worden. De verwondering van jonge dieren is prachtig en ze moeten de wereld nog ontdekken en dat mag en dat doe je door te observeren wat er nou zo eng was. Dus niet hard achter hem aanlopen en weg wat van eng was.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

gyanty schreef:Kay sliep hier niet meer na 5 a 6 uur. Dus ik bleef na het plassen in de tuin ook beneden, ging op de bank liggen. Kay kreeg speelgoed of iets te knagen, maar wel in de woonkamer. Mocht doen wat hij wilde (nou ja zo ongeveer), maar ik bemoeide me niet zo zeer met hem (soms vlogen de speeltjes wel om mijn oren). Ik sliep half verder op de bank.

Hier krijgen ze al de maaltijden in de bench (heb behalve boven dus een tweede beneden staan). OOk iets lekkers of te knagen of de kong krijgen ze in de bench. Verder zat er vast ritme in. Wandelen, spelen, eten in de bench en daarna rust (afhankelijk van hoe lang pup rust wilde, eventueel met kong of langer knaagmateriaal), vervolgens plassen, spelen, wandelen, eten in de bench en rust etc etc. De hond had daardoor snel de bench door en kon dat zo verder uitbouwen.

En enge dingen, gewoon even blijven staan, de pup laten acclimatiseren en samen bekijken, hetzij op afstand, hetzij op gegeven moment ook iets dichterbij. Verder niet te veel nadruk op: het moeten normale zaken worden. De verwondering van jonge dieren is prachtig en ze moeten de wereld nog ontdekken en dat mag en dat doe je door te observeren wat er nou zo eng was. Dus niet hard achter hem aanlopen en weg wat van eng was.
Idd. Als er al iets raar is gaan we samen kijken....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
&nicole
Zeer actief

Ongelezen bericht door &nicole »

janeway schreef: Nu komt mijn vraag. Pup slaapt op de dag nog best veel en in zijn mand. Daar ligt hij lekker tussendoor is hij even wakker, plast speelt, met de kids en heeft soms max 2 actieve uurtjes en gaat dan vanzelf weer naar zijn mand. Maar zou tzt toch ook de bench in moeten als wij eens even weg zijn ed. We hebben hem nu al een paar keer wakker in de bench gezet maar echt leuk vind hij het niet. Tot wolven gejank aan toe. We hebben gewacht met uit de bench halen tot hij stil was. (Duurde even) Hoe pak ik dat stukje het beste aan?
Je kunt je hondje het beste aan de bench laten wennen, door het leuk te maken. Hij is een baby, hij is wakker en wil dus actie, er niets leuks in de bench is en hij niet bij zijn "familie" kan zijn, gaat hij het niet naar zijn zin hebben in de bench.
Om het tot een fijn plekje voor hem te maken, begin je met hem erin te leggen wanneer hij zelf zijn mandje opzoekt en gaat slapen. Het is effectiever om hem erin te leggen wanneer hij moe is en slaap heeft. Des noods leg je zijn mandje in de bench?
Je kunt hem ook met iets lekkers in de bench leggen, het deurtje dichtdoen en het opendoen wanneer hij het lekkers op heeft. Het is belangrijk dat het hondje vertrouwen krijgt dat jij er bent, en dat hij dus niet tekeer hoeft te gaan omdat hij er vanzelf wel weer uitgehaald wordt. Wat wij aan het begin deden, is op de grond met de rug tegen de bench aan te gaan zitten. Voor de rest niets zeggen, er gewoon zijn is voldoende. Zeker wanneer hondje moe is, zal hij snel in slaap vallen.
Ik zou ook zijn eten in de bench geven, om het extra leuk te maken :)
janeway schreef: Verder hoe ga je om met een angstige situatie voor pup. Hij was voor het eerst mee een klein stukje aan de wandel buiten het plasmoment om. We kwamen eenden tegen die waren ENG.. :80: staart tussen pootjes ed. (het is een kooikerhondje de flapdrol hahaha) Til ik hem dan op of juist niet. Hoe pak ik die nieuwe spannende dingen aan die dus hij dus als eng ervaart zonder dat hij zo'n trut hond wordt.
Onze tibetaan hebben we eigenlijk nooit gesteund als ze iets eng vond, omdat er overal te lezen stond dat je dan de angst bevestigd en dat het erger wordt. Zij is echter tot haar 4e levensjaar echt wel behoorlijk bang geweest voor grote honden, en het heeft heel veel moeite en energie gekost voordat ze vertrouwen kreeg dat er niets engs aan is.
Angst is een emotie. Het is niet zo dat wanneer je de hond een snoepje geeft wanneer hij bang is, dat hij dan denkt "Hé, leuk! Ik ga de volgende keer weer bang zijn!". Het is meer dat hij denkt "Oh, als ik die vage enge eend zie, krijg ik een koekje! Misschien is het toch wel een beetje leuk..."
Bij puppy Catootje ben ik heel vaak op mijn hurken gegaan ;) Op de hurken, puppy naast je tegen je schoenen aan, hand om puppy heen en samen kijken naar wat eng is. Bij grote honden heb ik haar vaak opgetild (en dat doe ik nog wel eens) om te voorkomen dat ze nare ervaringen opdoet, ondersteboven gelopen worden door een hond die 20x zo groot is kan behoorlijk intimiderend zijn voor zo'n kleintje ;) Tevens geef ik eigenlijk altijd een snoepje wanneer ze naar me toekomen wanneer ze iets spannend vinden.
Het is hierbij gewoon belangrijk dat je hondje weet wat hij aan je heeft wanneer iets eng is, en dat je hondje erop kan vertrouwen dat jij het wel oplost. Catootje is door deze aanpak in ieder geval een heerlijk hondje geworden wat nergens van onder de indruk is ;)
janeway schreef: Oja eten doet hij ook niet zo best.. Voer van de fokker dus dat is het niet.. Even aankijken?
Misschien vindt hij het gewoon niet lekker ;) weet niet wat je voert? Wij weekten de puppybrokjes altijd in gekookt water, dan wordt het een soort brij. Schijnt veel lekkerder te zijn ;) Ook minder kans dat hij stikt in een brokje. Wat ook kan helpen is (nog?) kleinere hoeveelheden aanbieden, zodat hij niet het idee heeft dat hij nog "zo veel" moet opeten.
janeway schreef: Verder wordt ik knetter gek van mijn 3 adhd kids die echt werkelijk alle acties van hond in de gaten houden en daar dan weer op moeten reageren.. Kwestie van opvoeden ja.. Was het maar geen vakantie hihi...
Ik weet niets van kinderen.

;)
Overall denk ik dat het heel belangrijk is om je nog niet te veel vast te houden aan regeltjes en dingetjes. Wat nu in deze puppyfase écht belangrijk is, is het opbouwen van een band met je puppenvriendje. Dus dat betekent lekker veel spelen, kroelen en samen op onderzoek uitgaan. Dit is ook de periode dat je hem goed los kunt laten buiten (uiteraard in een veilige omgeving), hij zal bij je in de buurt blijven omdat je het enige bent wat hij kent. Je kunt hem nu nog goed belonen voor het bij je blijven. Als je hem pas loslaat wanneer hij al veel van de wereld snapt en op onderzoek uitgaat, ben je veel minder belangrijk voor hem en zal hij veel minder snel naar je toe komen. Je hebt op dat moment dus ook minder mogelijkheid om hem te belonen dan wanneer hij nog wel bij je blijft :D
HeleenMaikelWappie
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Staffordshire Bullterriër

Ongelezen bericht door HeleenMaikelWappie »

Ik heb de bench als een soort commando leuk weten te maken. Net zoals 'zit' heb ik het commando 'bench' aangeleerd en steeds als ze er naar toe liep, kreeg ze haar beloning. Dit maakte dat ze er kwispelend op afstormde omdat ze wist dat er wat lekkers bij zou komen. Uiteraard ook naar de bench sturen zonder koekje en leuke (vertrouwde!) dingen in de bench leggen waar ze zichzelf dan mee kan vermaken. Ik heb destijds een dekentje van de fokker meegekregen waar ze helemaal gek op was, die heb ik in de bench gelegd. Ook oefende ik zo met het deurtje dicht doen, steeds een beetje langer zodat ze daar aan zou wennen. Nu wil ze nergens liever liggen dan in de bench :)

Op het enge stukje, ik zou ook blijven staan. Dan kan ze met haar eigen ogen zien dat er niks kan gebeuren en zal ze zichzelf uiteindelijk kalmeren. Zodra ze kalm is, eventueel belonen. Maar dan wel zeker weten dat ze echt echt kalm is want anders beloon je wellicht het verkeerde gedrag... Heel veel succes en veel plezier! :D
"There is no psychiatrist in the world like a puppy licking your face."
PitBullit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pitbull
Contacteer:

Ongelezen bericht door PitBullit »

Maak de bench zo rustig maar wel prettig mogelijk.

Wij hebben een Pup van 5 maanden en verblijft ook in de bench als wij er niet zijn.
Wij hebben de Bench een naam gegeven 'Plaats', ze slaapt hier in, toeft hier in als we wegzijn of rust wil.
We hebben geen mand erbij. Ze ligt als ze niet in de bench is op de bank, maar een mand had ook een keuze kunnen wezen.

Er ligt een lekkere kleed in de bench en wat knuffels. Als ze er heen gaat zonder commando maar gewoon voor rust, krijgt ze niets.
Als ik haar en wil hebben omdat ik wegga, krijgt ze een snoepje/kluif of de kong.
Ze heeft er ook geen moeite dan mee. Ze doet al haar behoefte buiten en we hebben een ritme gebracht in haar plassen/poepen. Ze weet ook precies (alsof ze klok kan kijken) op de minuut af wanneer ze er uit mag. 'S ochtends ligt ze dan 9/10 x te slapen als ik al beneden ben omdat het 'haar tijd', nog niet is. Ik heb ook kinderen (2, 5 en 7) die ook naar school moeten. en rustig willen eten etc. Daarna is het haar tijd..en dat weet ze dat hebben we meteen al geregeld. Ze word ook niet wakker als mijn partner eerder beneden is (6 u) als hij moet werken. Nu is dat ook pas sinds een maand zo, eerder deden we gewoon zodra partner weg moet ga ik er uit ongeacht of mijn wekker is gegaan om uit te laten, ze ging dan niet meteen de bench terug in, maar even wat spelen,kroelen en hup de bench met kluifje in. Zodat ik even kon douchen en de kindjes kon verzorgen.

Wij hadden 's avonds dat ze begon te piepen als we naar bed gingen. Ik ben er een week naast gaan zitten. Rug tegen de bench, geen contact met haar, zodat ze wist dat ik er was. Dit hebben we op een gegeven moment afgebouwd door steeds verder te gaan zitten. Nu kan ik haar in de bench laten als ik naar bed wil, en kan ik even alle dingen afsluiten (dus nog aanwezig) en naar boven lopen zonder een piep te horen.
AfbeeldingAfbeelding
janeway
Zeer actief

Tnx voor de input daar kunnen we wat mee. Voorals nog is de bench alleen ok al hij er bijna slapend in gaat.. Laat op de avond.. Dan gaat het goed. Tussen tijds in de bench is tot nu toe niet leuk. Het is een drama king.
Enge dingen merk je goed aan hem.. Maar hij hersteld zich wel.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”