Ik heb een aantal vragen over het gedrag van Wappie.
Mijn Engelse Stafford is een dame van 3,5 jaar met af en toe een erg lastige persoonlijkheid.
Ze luistert belachelijk goed, hoeft nooit aan de riem (tenzij de situatie er om vraagt natuurlijk), voert alle commando's met veel plezier uit en is voor (bijna) alle mensen en kinderen ontzettend lief.
Helaas heeft ze bepaalde trekjes waar ik met geen mogelijkheid van af kan komen:
- Obsessief met eten. Hiermee niet haar eigen eten, dat eet ze wanneer ze er zin in heeft, maar het eten van ons of van ons bezoek. Ze kijkt er continu naar en zodra iemand een stukje vlees o.i.d. in haar etensbak gelegd heeft, ligt ze letterlijk te trillen en helemaal stijf op de bank. Continu maakt ze oogcontact in de hoop dat we zeggen dat ze er heen mag om het te pakken. Als ik in de avond wat in haar voerbak leg terwijl zij in de andere kamer ligt te slapen, kan ik de volgende ochtend gelijk merken dat ze het toch gehoord heeft. Zodra de deur open gaat, neemt ze nog net geen sprint om naar haar bak te komen. Ook kleine dingen trekken gelijk haar aandacht, een vork op het bord leggen, het bord neerzetten, het bord oppakken, allemaal geluiden die met eten te maken hebben: Ze kijkt gelijk op met haar ogen wijd open en de oren gespitst. Ik geef haar zelden iets van ons eigen eten dus ik vraag me echt af waar ze dit vandaan heeft.
- Gedrag naar andere honden: De ene hond vindt ze fantastisch en de ander hoeft maar een stap dichterbij te komen en ze snauwt ze gelijk af. Dit begrijp ik wel, heb ik ook geen moeite mee want tja,... ik vind ook niet iedereen leuk. Maar ze kan ook honden afsnauwen die ze normaal gesproken juist heel leuk vindt
- Ineens intens onderdanig: Soms ben ik haar opeens "kwijt" in huis. Dan kan ik roepen wat ik wil, dan komt ze gewoon niet. De laatste keer lag ze heel argwanend in de badkamer op de (veel te kleine) badkamermat. De badkamer is pikkedonker en nou niet bepaald gezellig. Als ik dan de lamp aandoe, kijkt ze me aan alsof ze mijn schoenen kapot gevreten heeft, zo schuldig. Op die manier kijken doet ze wel vaker, ze kan zichzelf zo klein maken alsof ze ieder moment in elkaar geslagen kan worden. Die blik heeft ze dan ook in haar ogen. Ik begrijp er werkelijk helemaal niks van. Ik weet wel dat wanneer ik een keer woorden heb met mijn vriend, dat ze heel gevoelig is voor die spanning en dan zachtjes trillend op de bank ligt maar ze doet het dus ook terwijl er (in mijn ogen) helemaal niks vreemds aan de hand is. Zo heb ik haar laatst ook op de wc aangetroffen en naast de grote kast op mijn slaapkamer.
Zelf ben ik heel erg veel bezig met de opvoeding, altijd al geïnteresseerd geweest in hondentraining etc. Hiervoor heb ik een Bordeaux Dog gehad en hij had ook wel zo zijn trekjes maar dit... Het gebeurt ook steeds vaker en ik begin me heel erg af te vragen of ik iets over het hoofd zie? Mijn vriend snapt er ook helemaal niks van. Naar onze mening is haar gedrag veranderd sinds ze ongeveer 2 jaar was. Is dit een herkenbare leeftijd voor iemand? Ik heb het ook aan mijn DA gevraagd maar hij heeft het niet zo op staffords dus hij gooit het vaak gelijk op het ras...
Graag hoor ik wat jullie hiervan vinden en als er tips zijn: Heeeel graag!!