Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond met jeuk door een allergie

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

YvonneFrie

Hond met jeuk door een allergie

Ongelezen bericht door YvonneFrie »

Beste Forumleden,

Onze hond kreeg bij zijn vorige huis alleen rauwe kip en restjes maar kwam in perfecte gezondheid bij ons. Wij voerden haar rodi en caracroc brokken large breed. Op dit moment dus de experimentele fase. Wie heeft een soortgelijke ervaring en welk merk brok is goed bevallen wat betaalbaar is. Ze wordt gek van de jeuk en heeft nu tijdelijk Prednison. Overgestapt op alleen kip qua vers vlees en brokken met pure kip zonder toevoegingen maar zeer prijzig. Tips?
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Hond met jeuk door een allergie

Ongelezen bericht door Pemba »

Waar is ze allergisch voor?
Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ik zou bij jeuk juist kip vermijden! Kip is een van de grootste veroorzakers van jeuk bij voedselallergieën en juist als de hond altijd kip heeft gegeten zou ik dus voer met een andere eiwitbron proberen. Als je wat preciezer wilt weten waar je hond mogelijk allergisch op reageert kun je een haaranalyse laten doen bij Maasduyn. Is niet duur maar heeft hier prima geholpen!
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

SuzieC1970 schreef:Ik zou bij jeuk juist kip vermijden! Kip is een van de grootste veroorzakers van jeuk bij voedselallergieën en juist als de hond altijd kip heeft gegeten zou ik dus voer met een andere eiwitbron proberen. Als je wat preciezer wilt weten waar je hond mogelijk allergisch op reageert kun je een haaranalyse laten doen bij Maasduyn. Is niet duur maar heeft hier prima geholpen!
Als die hond het goed heeft gedaan op kip waarom kip vermijden.?
Is wat ik begrijp pas fout gegaan bij anders voeren.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

bouvierpoedel schreef:
SuzieC1970 schreef:Ik zou bij jeuk juist kip vermijden! Kip is een van de grootste veroorzakers van jeuk bij voedselallergieën en juist als de hond altijd kip heeft gegeten zou ik dus voer met een andere eiwitbron proberen. Als je wat preciezer wilt weten waar je hond mogelijk allergisch op reageert kun je een haaranalyse laten doen bij Maasduyn. Is niet duur maar heeft hier prima geholpen!
Als die hond het goed heeft gedaan op kip waarom kip vermijden.?
Is wat ik begrijp pas fout gegaan bij anders voeren.
Een allergie bouwt meestal langzaam op.
In die carocroc zal wel kip zitten. Ze geven geen duidelijke ingrediëntenlijst, dus gewoon het goedkoopste mystery meat van de dag.
En jeuk zou toch snel minder moeten worden op voer waar de hond niet allergisch voor is.

Wat is duur?
Melissa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am. Staff. & Chineesjes
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Melissa »

Je zou eerst moeten weten waar ze precies allergisch voor is. Door er prednison in te drukken ben je de symptomen aan het bestrijden, zonder dat je weet wat de oorzaak is.
Kan inmiddels (helaas) een boek schrijven over een hond met allergieën, maar wat ik vaak merk bij mensen die een hond hebben met een allergie dat er van alles (on)bewust in de hond gestopt wordt.
Schrijf eens op wat de hond allemaal te eten krijgt. En dan niet alleen zijn maaltijden, maar ook alle andere dingen, beloning, alle andere liflafjes enz.

Dat je schrijft dat je brokken voert met pure kip en zonder toevoegingen kan niet. Dan had je brok eruit gezien als een kipfilet. Want dat is puur kippenvlees. Een fabrikant moet wel dingen toevoegen om een brok tot brok te maken.
Als jij echt wil weten waar je hond allergisch voor is zou ik starten met een eliminatiedieet.

http://www.voerwijzer.com/eliminatiedieet-met-kvv-barf
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Melissa schreef: Dat je schrijft dat je brokken voert met pure kip en zonder toevoegingen kan niet. Dan had je brok eruit gezien als een kipfilet. Want dat is puur kippenvlees. Een fabrikant moet wel dingen toevoegen om een brok tot brok te maken.

Je kunt natuurlijk ook gewoon lezen wat er bedoeld wordt; een brok met kip als enige dierlijke eiwitbron.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Hippo is ook allergisch, voor gluten(dus tarwe, gerst, haver ect, maar niet voor mais of rijst), voor gevogelte, maar ook voor pollen van bijv bloeiend gras.

Ik kan je vertellen, een brok vinden waar écht geen gevogelte én geen gluten in zitten, is nog niet zo makkelijk. In heel veel brokken zit bijv ook gevogeltevet toegevoegd. En ik moet een brok met voldoende koolhydraten(dus met bijv wat mais/rijst) omdat hij op alleen vlees of brokken met voornamelijk vlees loom wordt.

Hippo hebben we hier laten testen: http://www.maasduyn.nl/?allergietest-vo ... -katten,19 . Ik ben helemaal niet van het zweverige, maar nu we de dingen waar hij allergisch voor is zoveel mogelijk uitsluiten(pollen uitsluiten kan helaas niet), gaat het echt stukken beter met hem en is hij praktisch klachtenvrij.

Ik zou je hond dus eerst even laten testen(zo duur is het niet bij Maasduyn) en dan het eten daarop afstemmen. Hippo krijgt nu Cavom lam & rijst en daar doet hij het heel goed op, maar dat verschilt dus voor elke hond.
dagmar88
Zeer actief

Hippo schreef: Ik zou je hond dus eerst even laten testen(zo duur is het niet bij Maasduyn) en dan het eten daarop afstemmen. Hippo krijgt nu Cavom lam & rijst en daar doet hij het heel goed op, maar dat verschilt dus voor elke hond.

Ik vind het nogal wat, helemaal met hoe het de afgelopen jaren is gestegen.
En het is natuurlijk wél zweverig, sterker nog, op niets gebaseerd. Ook prima als je daar geen probleem mee hebt, ieder zijn ding.
Maar wel handig om mee te nemen in je keuze.
Je kunt ook gewoon de standaard waslijst aanhouden en uit verschillende opties kiezen; een eiwitbron die de hond niet (met regelmaat) eerder heeft gehad (vis/zalm, varken, lam, konijn, paashaas) en rijst, mais of aardappel als koolhydraatbron.
De keuze is reuze :mrgreen:
Simpsons Sensitive Duck & Potato, Dog Lovers Gold Passion - Ocean Fish & Sweet Potato, verschillende soorten wolfsblut, fish4dogs, purizon, taste of the wild, O'Canis, Burns.
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Prednison is behoorlijk heftig spul, daarmee gaan zo'n beetje alle klachten over omdat het zo heftig is maar gezond is het zeker niet..
Jeuk is uiteraard heel erg en dus moet je daar wat aan doen.

Zelf zou ik starten met een uitsluitingsdieet en stoppen met de prednison (in overleg met je DA) want door de pred kan je niet zien hoe je hond erop reageert.
en dan een uitsluitingsdieet volgen waarbij de hond echt alleen die ene maaltijd krijgt gedurende 6 weken, geen koekjes, geen beloningen, geen botten, niet van de straat laten snoepen etc..
En dan na die 6 weken ga je weer de brokken voeren die je nu hebt en dan kan je zien of de klachten terug komen.
Een uitsluitingsdieet bestaat idealiter uit een eiwitbron die de hond nog niet heeft gehad. Dat zou je zelf kunnen koken met wat vlees van uitsluitend dat ene dier en rijst bijv.
Dat is uiteraard absoluut niet compleet maar voor een periode van 6 weken is dat niet zo erg. Na die 6 weken moet ie uiteraard wel een volledig voer krijgen.

Wil je dat niet zou ik hem laten testen en dan weet je wat je moet mijden.
En kan je een voeding zoeken waar die allergenen niet inzitten.
Renske heeft goede brokken die uitsluitend 1 eiwitbron bevatten zodat je goed kan mijden wat je mijden wilt. Maar om dat blind te gaan gokken.. dan is testen goedkoper denk ik.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Pets_Passion schreef:Prednison is behoorlijk heftig spul, daarmee gaan zo'n beetje alle klachten over omdat het zo heftig is maar gezond is het zeker niet..
Jeuk is uiteraard heel erg en dus moet je daar wat aan doen.

Zelf zou ik starten met een uitsluitingsdieet en stoppen met de prednison (in overleg met je DA) want door de pred kan je niet zien hoe je hond erop reageert.
en dan een uitsluitingsdieet volgen waarbij de hond echt alleen die ene maaltijd krijgt gedurende 6 weken, geen koekjes, geen beloningen, geen botten, niet van de straat laten snoepen etc..
En dan na die 6 weken ga je weer de brokken voeren die je nu hebt en dan kan je zien of de klachten terug komen.
Een uitsluitingsdieet bestaat idealiter uit een eiwitbron die de hond nog niet heeft gehad. Dat zou je zelf kunnen koken met wat vlees van uitsluitend dat ene dier en rijst bijv.
Dat is uiteraard absoluut niet compleet maar voor een periode van 6 weken is dat niet zo erg. Na die 6 weken moet ie uiteraard wel een volledig voer krijgen.

Wil je dat niet zou ik hem laten testen en dan weet je wat je moet mijden.
En kan je een voeding zoeken waar die allergenen niet inzitten.
Renske heeft goede brokken die uitsluitend 1 eiwitbron bevatten zodat je goed kan mijden wat je mijden wilt. Maar om dat blind te gaan gokken.. dan is testen goedkoper denk ik.

Karen
Voedselallergie kun je niet testen, dat moet je zelf uitproberen.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Pets_Passion schreef: Een uitsluitingsdieet bestaat idealiter uit een eiwitbron die de hond nog niet heeft gehad. Dat zou je zelf kunnen koken met wat vlees van uitsluitend dat ene dier en rijst bijv.

:scratch: Waarom? Wat voor nut heeft koken? De hond eet nu al rauw en je wilt toch niet nog meer voedingsstoffen kwijtraken. Daarbij is alleen spiervlees veel duurder dan vers.
En een koolhydraatbron toevoegen verstoort het beeld.
Even goed reageert de hond dan op rijst in plaats van kangoeroe.

Er zijn drie dingen die je kunt doen. Je voert een brok en vermijdt de meest voor de hand liggende triggers; granen/gluten, rund, kip, eitwitbronnen waar de hond eerder mee in contact is gekomen.
Je voert een vers eliminatiedieet; vers voer waar één diersoort in is verwerkt (bot, orgaan en spiervlees, kant en klaar of zelf samengesteld) en verder niets, geen premix, groenten, rijst, olie etc.
Je voert een hypoallergene brok waarvan de eiwitten in zulke kleine stukjes zijn "geknipt" dat het lichaam ze niet meer als zodanig herkent en er niet op reageert.

Zolang de jeuk niet is gestopt zou ik absoluut niet met prednison stoppen. Eerst moet het stabiel zijn.
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Op haar vorige adres kreeg ze rauwe kip en restjes. Daar deed ze het goed op. Dan zou ik per direct overstappen op rauwe kip en restjes.
Mijn honden doen het ook goed op het middageten dat ik ook eet. Als tussendoortje staan er wel brokken.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Pets_Passion
Zeer actief
Contacteer:

Allergie voor bijv. kip kun je niet testen maar een allergie voor iets in de omgeving vaak wel. Behalve van voeding is de hond ook veranderd van omgeving dus het hoeft helemaal niet aan het voer te liggen.

Rauw kan natuurlijk ook, bij een uitsluitdieet gaat het erom dat je ergens voor kiest en dat dan voert gedurende 6 weken zonder ervan af te wijken of extra's toe te voegen.
Na die 6 weken geef je weer het voer waarvan je aanneemt dat hij allergisch reageert om te zien of dat klopt. Als je die provocatie niet doet weet je niet zeker of je aanname klopt of niet.

Karen
Afbeelding

Pets_Passion
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou daarbij wel stoppen met prednison omdat het grote rotzooi is en je met pred. gebruik erbij niet kan zien of iets helpt of niet. Pred onderdrukt alles.

Karen
Afbeelding

dagmar88
Zeer actief

Pets_Passion schreef:Ik zou daarbij wel stoppen met prednison omdat het grote rotzooi is en je met pred. gebruik erbij niet kan zien of iets helpt of niet. Pred onderdrukt alles.

Gelukkig wel ja. Gek van de jeuk laat weinig te raden over.
Een hond met pijn laat je ook niet creperen omdat pijnstilling "rotzooi" is en jeuk is net zo erg, zo niet erger.
Dat niet stabiliseren is niets minder dan mishandeling/verwaarlozing.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”