Marjoleine schreef:Apple schreef:En waarom roepen we allemaal Ooh en Aah wat zonde als je een Golden scheert, maar een poedel is normaal.
Nou snap ik ook wel dat ze hele andere vachttypes hebben, maar dat weet een poedel of een Golden zelf niet
Nee, maar ze merken het wel aangezien je het hele rui-patroon in de war gooit.
Maar ongemak van een hond staat natuurlijk niet in verhouding tot humaan ongemak.

Oh en het is niet ongemakkelijk als een hond niks ziet, takken meesleept en 3 uur nat blijft na een rondje in de regen.

laat staan dat geborstel en getrek om de haren enigszins uit de klit te halen.
Ik ken zelf meerdere honden met baard, en gewoon lange vacht waarbij er geschoren wordt, ze hebben nog nooit ergens last van gehad. Wordt de vacht er mooi van als je het daarna lang laat? Muah niet zo zeer.
Maar als je het consequent kort houdt is er niks aan de hand. Waarom is dat zo schandalig en verschrikkelijk?
Daarnaast, als je kijkt naar het voorbeeld van de bobtail, of ik nu 2cm van de vacht knip of 10cm, daar zal het haar weinig last van ondervinden. En waarom moet ik bij hondenras x wel een gigantische baard laten staan of de vacht lang laten, en bij hondenras Y met exact hetzelfde type haar, moet de helft er af. En waarom is het dan wel zo oké om 'naakthond en' die niet naakt zijn, alsnog volledig kaal te scheren?
We vinden allemaal de rasstandaarden steeds gekker worden en de overdrijving te groot, maar als het op vacht aan komt, moeten we de hond trimmen volgens de regels want anders ben je me toch een fout baasje
Oh en nog even dit, dat wij onze golden op een bepaalde leeftijd in de zomer hebben geschoren, heeft niks met gemakzucht te maken. Zoals gezegd, er zit weinig onderhoud aan een oud type golden.
Ik vond het hartstikke leuk om haar te trimmen.
Maar, als een hond hoogbejaard is, een dikke castratenvacht heeft en een hartprobleem, en je ziet dat een hond het zwaar heeft in de zomer, dan probeer je wat. En dat scheren was een absolute uitkomst, wat was die hond blij na de scheerbeurt