Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rasspecifiek uiterlijk

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Rasspecifiek uiterlijk

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Apple schreef:En waarom roepen we allemaal Ooh en Aah wat zonde als je een Golden scheert, maar een poedel is normaal.
Nou snap ik ook wel dat ze hele andere vachttypes hebben, maar dat weet een poedel of een Golden zelf niet :Q:
Nee, maar ze merken het wel aangezien je het hele rui-patroon in de war gooit.
Maar ongemak van een hond staat natuurlijk niet in verhouding tot humaan ongemak. :roll:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Marjoleine schreef:
Apple schreef:En waarom roepen we allemaal Ooh en Aah wat zonde als je een Golden scheert, maar een poedel is normaal.
Nou snap ik ook wel dat ze hele andere vachttypes hebben, maar dat weet een poedel of een Golden zelf niet :Q:
Maar ongemak van een hond staat natuurlijk niet in verhouding tot humaan ongemak. :roll:
En de structuur van de vacht gooi je in de war. Een Poedel heeft een andere structuur vacht dan een Golden.
http://www.trimmerijemarije.nl/index.php?page=scheren
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Marjoleine schreef:
Oh en het is niet ongemakkelijk als een hond niks ziet, takken meesleept en 3 uur nat blijft na een rondje in de regen. :denken: laat staan dat geborstel en getrek om de haren enigszins uit de klit te halen.
Ik ken zelf meerdere honden met baard, en gewoon lange vacht waarbij er geschoren wordt, ze hebben nog nooit ergens last van gehad. Wordt de vacht er mooi van als je het daarna lang laat? Muah niet zo zeer.
Maar als je het consequent kort houdt is er niks aan de hand. Waarom is dat zo schandalig en verschrikkelijk?
Daarnaast, als je kijkt naar het voorbeeld van de bobtail, of ik nu 2cm van de vacht knip of 10cm, daar zal het haar weinig last van ondervinden. En waarom moet ik bij hondenras x wel een gigantische baard laten staan of de vacht lang laten, en bij hondenras Y met exact hetzelfde type haar, moet de helft er af. En waarom is het dan wel zo oké om 'naakthond en' die niet naakt zijn, alsnog volledig kaal te scheren?
We vinden allemaal de rasstandaarden steeds gekker worden en de overdrijving te groot, maar als het op vacht aan komt, moeten we de hond trimmen volgens de regels want anders ben je me toch een fout baasje :denken:

Oh en nog even dit, dat wij onze golden op een bepaalde leeftijd in de zomer hebben geschoren, heeft niks met gemakzucht te maken. Zoals gezegd, er zit weinig onderhoud aan een oud type golden.
Ik vond het hartstikke leuk om haar te trimmen.
Maar, als een hond hoogbejaard is, een dikke castratenvacht heeft en een hartprobleem, en je ziet dat een hond het zwaar heeft in de zomer, dan probeer je wat. En dat scheren was een absolute uitkomst, wat was die hond blij na de scheerbeurt :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Apple schreef:
Marjoleine schreef:
Oh en het is niet ongemakkelijk als een hond niks ziet, takken meesleept en 3 uur nat blijft na een rondje in de regen. :denken: laat staan dat geborstel en getrek om de haren enigszins uit de klit te halen.
Ik ken zelf meerdere honden met baard, en gewoon lange vacht waarbij er geschoren wordt, ze hebben nog nooit ergens last van gehad. Wordt de vacht er mooi van als je het daarna lang laat? Muah niet zo zeer.
Je bent niet dom, dus kun je gewoon niet lezen?
Sinds wanneer heeft een hond met baard een rui-patroon?

Ik heb het, zoals je kunt lezen, over ruiende vachten .die worden geschoren. En ja, daar heeft een hond last van.
Dat je het bij een oude zieke castraat doet, okee, maar een jonge Golden? Dan zet je je eigen gemak voorop ten koste van de hond.

Afbeelding

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Marjoleine schreef:
Apple schreef:
Marjoleine schreef:
Je bent niet dom, dus kun je gewoon niet lezen?
Sinds wanneer heeft een hond met baard een rui-patroon?

Ik heb het, zoals je kunt lezen, over ruiende vachten .die worden geschoren. En ja, daar heeft een hond last van.
Dat je het bij een oude zieke castraat doet, okee, maar een jonge Golden? Dan zet je je eigen gemak voorop ten koste van de hond.
Ik reageer niet alleen op jou.
En zoals gezegd, ik ken mensen die hun honden scheren, ook honden die ruien. Onze golden had zelf ook een ruivacht.
Maar dat ze er last van zouden hebben met ruien heb ik dus nooit gezien of ondervonden.

En nee ik zou ook zelf nooit zo maar een hond met langhaar of stokhaar scheren. Zoveel vraagt zo'n vacht niet.
Maar er wordt wel direct gereageerd op de foto's van Nanna met Ooohh en Aaah wat erg!
Maar je weet ook daar toch niet de motieven? En stel het zou nog zo maar gedaan zijn, het zou mijn keuze niet zijn, maar is het dan echt zo erg, voor de hond, als men denkt? Ik denk eerlijk gezegd dat het allemaal best meevalt.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Apple schreef: En nee ik zou ook zelf nooit zo maar een hond met langhaar of stokhaar scheren. Zoveel vraagt zo'n vacht niet.
Maar er wordt wel direct gereageerd op de foto's van Nanna met Ooohh en Aaah wat erg!
Het is ook niet erg. Wel doodzonde. Het mooie is eraf. Maar goed, als men te belazerd is om te borstelen dan kan het beest inderdaad beter geschoren worden dan vol klitten rondlopen.
Dat je oude honden met een giga castratenvacht nog voor hun gemak scheert kan ik nog wel inkomen. Maar gewoon je jonge Golden naar de trimmer brengen met "doe maar kaal met een kuifje", daar snap ik niks van.
En dat die trimmer dat doet, dat snap ik nog minder.

Afbeelding

Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:
Nanna schreef: Dat je oude honden met een giga castratenvacht nog voor hun gemak scheert kan ik nog wel inkomen. Maar gewoon je jonge Golden naar de trimmer brengen met "doe maar kaal met een kuifje", daar snap ik niks van.
En dat die trimmer dat doet, dat snap ik nog minder.
Ik zou het als trimmer wel aanstippen. "Als u nou zus en zo doet kunt het mooi houden". Maar als de klant koppig blijft volhouden dat dat haar eraf moet zou ik het eraf scheren hoor. Business is business.
Punt is dat het gros van de hondentrimmers niet weet hoe een Golden-vacht getrimd moet worden.
Afbeelding
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Ik denk dat er maar weinig mensen een shih tzu zouden hebben als die verplicht in lange vacht zou blijven omdat dat bij het ras hoort.
Dit is bij de meeste mensen dus totaal geen succes.
Afbeelding

Ik kan er ook niet wakker van liggen dat men hun hond laat trimmen. Zolang het uiteindelijk geen nadelige gevolgen heeft voor de vacht gewoon lekker kort zetten als de baas dat wil.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik vind, en dat is dus echt persoonlijk, een geschoren hond nooit mooi, ongeacht het ras en de eisen voor een show.
Een vacht is lang, kort, krullend of ruig, maar een geschoren vacht is gewoon onnatuurlijk.
Dat het gemakkelijker is, is een ander verhaal.
Caramba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzers
Zwarte Russische Terriër
Riesenschnauzer zwart
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caramba »

Domor schreef: Tegenwoordig moeten die snorren achtelijk lang zijn. Als je kijkt naar de werklijn schnauzers hebben die ook helemaal geen lange snor, alleen wat extra haren:
http://riesenschnauzer-ties.weebly.com/ ... ig.jpg?284

oei wat late reactie..

dat is wat de mensen er zelf van maken... achterlijk lang.. ahum..

Afbeelding
Afbeelding

hier een niet "werklijn" ries ... met ipo 2 en ja een achterlijke lange baard :roll: ...
Wat is een werklijn ries uberhaupt eentje die niet op show kan? Of wat is een show lijn ries, eentje die niet kan bijten?
zeg jij het maar..

ik denk eerder dat het gewoon persoonlijke keuze is die we 1 ieder moeten respecteren.
Ik weet zeker dat ik , als ik mijn best doe met mijn lange baarde mans ries ook voor mijn IPO 3 kan gaan en dat heeft echt geen bal met zijn baard te maken..
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”