Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag om advies

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Fifi2016
geregistreerd lid
Aantal honden: 1

Vraag om advies

Ongelezen bericht door Fifi2016 »

Nieuw op het forum en meteen al een vraag: Mijn pup, een reutje van 5 maanden oud is een herplaatser en heeft wat achterstand als het op opvoeding aan komt. De hond is nu een maand bij ons. Een schat van een beest, die snel veel geleerd heeft. Denk aan de bijtrem, de basale commando's, zindelijkheid en de bench. Aan de lijn loopt hij, bijna altijd, keurig 'naast', in het bos en op de hei loopt hij graag los en vertoont dan goed hondegedrag. Op training laat hij zien graag te willen leren en pakt hij het snel op.

Een fijne hond dus. Maar, er is wel iets wat ik aan jullie voor wil leggen en hopelijk hebben jullie tips of advies. Als wij op de bank zitten worden we regelmatig door de hond 'besprongen': grommend, blaffend en bijtend. Normaal negeer ik ongewenst gedrag, dan is het het snelste over, maar met 21 kilo hond boven op je is dat geen doen. Weggaan uit de situatie helpt wel, maar bij een nieuwe poging om op de bank te gaan zitten begint het hele feest opnieuw. De pup wordt een grote lobbes en dit gedrag is dan ook echt onwenselijk.

Wat we doen bij dit gedrag is de pup, rustig, met een koekie en een kluif 'hup' de bench ih. Over het algemeen ligt hij dan zo weer een hele poos te tukken. Voordeel; we gaan de strijd niet aan, we stoppen de overprikkeling en hij krijgt voldoende zijn rust. Nadeel hij ligt zo ook best vaak in de bench. Als hij uit de bench is krijgt hij voldoende fysieke en mentale uitdaging. We trainen met hem en hij krijgt veel beloning, met stem en voer, bij goed gedrag. Ook wordt hij uitgebreid geknuffeld en met hem gespeeld.

Een heel verhaal: hebben jullie nog tips of advies?

Dank alvast!
Laatst gewijzigd door Fifi2016 op 27 apr 2016 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
xTessa
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Re: Vraag om advies

Ongelezen bericht door xTessa »

Ik ben ook niet lang hondenbezitter, maar ik denk dat ik dit met een 'Nee' of 'Klaar' zou stoppen en hem laten zitten of af. Nu krijg ik een beetje het idee dat je hem beloont door middel van dat koekje en kluifje dat hij krijgt nadat hij dit gedrag vertoont. Beloon hem ook op de momenten dat hij wél rustig is als jullie op de bank zitten.
Afbeelding
Fifi2016
geregistreerd lid

Een 'nee' of 'klaar' stopt dit gedrag niet helaas. Als hij rustig bij ons ligt wordt hij helemaal de hemel in geprezen.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik zou eens een fikse brul geven , zo een waarbij zijn haren achterover wapperen. Hier mogen de honden ook op de bank maar wel rustig en normaal graag anders sta je zo weer op de grond.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Fifi2016
geregistreerd lid

De pup mag niet op de bank ;-) en brullen heeft tot nog toe geen enkel effect, hij gaat op zo'n moment gewoon door. Vanochtend een succesje met een ferme 'laag' en daarna een beloning toen hij met 4 poten op de grond stond en stil was. Dit commando is echter nog niet voldoende ingesleten om altijd succesvol te zijn. We blijven natuurlijk oefenen.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Tineke schreef:Ik zou eens een fikse brul geven , zo een waarbij zijn haren achterover wapperen. Hier mogen de honden ook op de bank maar wel rustig en normaal graag anders sta je zo weer op de grond.
Dit dus. En zo snel mogelijk het commando LAAG aanleren. Dat werkt hier prima. :ok:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Tineke schreef:Ik zou eens een fikse brul geven , zo een waarbij zijn haren achterover wapperen. Hier mogen de honden ook op de bank maar wel rustig en normaal graag anders sta je zo weer op de grond.
:ok:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

thom schreef:
Dit dus. En zo snel mogelijk het commando LAAG aanleren. Dat werkt hier prima. :ok:
Hier hetzelfde met Vusi, en enorme brul, gaat het toch door even 2 minuten buiten de deur, alleen :pffff: komt ze weer binnen gaat ze rustig haar eigen ding doen :ok:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Met een kluifje je bench in. Oh heerlijkheid. Dan zou ik ook lekker blijven doen wat ik deed :lol1:
Wat misschien beter werkt; het gedrag vóor zijn. Leer subtiele signalen te herkennen, meestal gaat het volgens een vast patroon (o.a. je aanstaren, naar je toe sluipen, dat soort dingen.). Dán al de brul inzetten, niet pas als hij met z'n gat op de bank zit. En niet een brul, maar een brúl. Ik ken geen pup van 5 maanden die zich na een fatsoenlijke, goed-ingezette en -getimede brul niet bedenkt.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Al hij niet luisterd naar een fysiek goed ondersteunde brul :goeie: , wil ik ook echt wel even kracht bij staan, door hem aan de halsband beet te pakken, zeer onvriendelijk aan te kijken en hem met 4 poten op de grond zetten. Er kan en mag een hoop, maar er zijn grenzen en als je groot en lomp word betekend dat je de andere partij makkelijk zeer kan doen. Zo'n hond mag dat ook leren en dat leer je door er consquenties aan te hangen. Kan je je dan nog niet gedragen kan met wat lekkers de bench is nog altijd. Soms zijn ze idd even gewoon heel erg moe dan.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Nanna schreef:Bij mij joekerde hij met dezelfde vaart na een flèr om zijn brutale oren van de bank af.
Ben je gek geworden. En pas weer in de buurt komen als je je respectvol kunt gedragen.
Ja, mamma is niet makkelijk :zweep:
Als een brul niet het effect heeft dat hij echt onmiddellijk zijn gedrag staakt, dan zeker van dittum :goeie: :mrgreen:
Fifi2016
geregistreerd lid

Dank iedereen voor het delen van jullie ervaringen. 't Lastige is dat geen enkele vorm van correctie effect heeft als hij deze kolder in zijn kop heeft. Van de bench wordt geen feestje gemaakt, het koekie wordt gebruikt om hem er rustig in te laten gaan en de kluiven liggen er altijd al. Het gekke is dat hij op andere momenten goed te corrigeren is met een rustige 'eh' of 'nee'. Hij heeft op dat andere moment echt de gekkigheid in de kop....
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Maar wat voor correcties heb je dan al geprobeerd? Heb je al eens een fikse brul gegeven? Niet 'ehh' of 'nee, niet doen' maar 'DENK ER POTVERDORIE OM EN WÁÁG HET EENS!' Heb je hem al eens zonder pardon weer van je af gesodemieterd? Ik kan me niet voorstellen dat hij daar niet op zou reageren. Hij springt bovenop je, grommend en happend, dat ga je toch niet telkens weer laten gebeuren? Ik zou daar toch heel rap klaar mee zijn en als het niet goedschiks kan dan maar kwaadschiks, hoor.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Fifi2016 schreef:Dank iedereen voor het delen van jullie ervaringen. 't Lastige is dat geen enkele vorm van correctie effect heeft als hij deze kolder in zijn kop heeft. Van de bench wordt geen feestje gemaakt, het koekie wordt gebruikt om hem er rustig in te laten gaan en de kluiven liggen er altijd al. Het gekke is dat hij op andere momenten goed te corrigeren is met een rustige 'eh' of 'nee'. Hij heeft op dat andere moment echt de gekkigheid in de kop....
Ik denk dat je het voor moet zijn. Hij klinkt oververmoeid, overprikkeld.
Zou dus een rustmoment inbouwen bij de eerste tekenen daar van.
Even met een kong in de bench en een tukkie doen.
Hersenwerk vooraf kan ook fijn zijn.

:mrgreen: Dolle vijf minuten hebben ze hier ook wel, nog steeds. Dan negeer ik ze en mogen ze het er even uit gooien.
Maar mij niet aanraken, dan wordt mama boos :mann:
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Hier een stafford die dat ook deed.
Nou is ze niet snel van iets onder de indruk maar een gigantische donder partij met de nodige "godnondeju ben je nou helemaal van de pot gepleurd..."
En wat andere krachttermen was het ook echt wel klaar.
En daarbij een fysieke ondersteuning door haar met dezelfde vaart weer van de bank af te werpen tijdens mijn donderende preek deed ze het in totaal 3x en daarna was een "godnondeju..." genoeg om de aanloop te doen staken.
Maar je moet het wel menen en vanuit je tenen die donder preek geven...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Gimmick schreef: Maar je moet het wel menen en vanuit je tenen die donder preek geven...
Dat bedoelde ik inderdaad. Dus niet met half-betraande ogen en een bibberende pruillip zeggen "Uh! Niet doehoen..." :mrgreen:
Van de bench wordt geen feestje gemaakt, het koekie wordt gebruikt om hem er rustig in te laten gaan en de kluiven liggen er altijd al.
Hoe is dit geen feestje? Eerst heeft hij je de stuipen op het lijf gejaagd door vól op je te springen, vervolgens wordt de prins met een koekje naar het hondenparadijs vol vreten gemaneuvreerd :mann: Ik snap die dolle 5 minuten hoor. Dat heeft Izzy ook wel eens en dat is allemaal prima en wel, maar beuk me omver en ik zet je per ommegaande in de isoleer buiten - eventueel in een zeikende regenbui als dat zo uitkomt.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

dagmar88 schreef:
Fifi2016 schreef:Dank iedereen voor het delen van jullie ervaringen. 't Lastige is dat geen enkele vorm van correctie effect heeft als hij deze kolder in zijn kop heeft. Van de bench wordt geen feestje gemaakt, het koekie wordt gebruikt om hem er rustig in te laten gaan en de kluiven liggen er altijd al. Het gekke is dat hij op andere momenten goed te corrigeren is met een rustige 'eh' of 'nee'. Hij heeft op dat andere moment echt de gekkigheid in de kop....
Ik denk dat je het voor moet zijn. Hij klinkt oververmoeid, overprikkeld.
Zou dus een rustmoment inbouwen bij de eerste tekenen daar van.
Even met een kong in de bench en een tukkie doen.
Hersenwerk vooraf kan ook fijn zijn.

:mrgreen: Dolle vijf minuten hebben ze hier ook wel, nog steeds. Dan negeer ik ze en mogen ze het er even uit gooien.
Maar mij niet aanraken, dan wordt mama boos :mann:
Yep :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Fifi2016
geregistreerd lid

Dagmar, ik denk ook dat het overprikkeling is, vandaar bij de eerste tekenen de bench in. Niet zo zeer als straf, maar meer als rust moment. t Gebeurt alleen best vaak, waardoor hij (te?) regelmatig in de bench ligt. Hersenwerk probeer ik m ook veel te bieden en ik ben aan het kijken om met hem te gaan speuren. Hij lijkt een enorm goede neus te hebben. Lijkt me ook leuk om samen te doen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Wandel je voldoende met hem zodat hij zijn energie kwijt kan?
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik ben helemaal voor de positieve benadering en het lief en rustig aanleren, maar bij dit soort dingen trek ik toch ook harde grenzen hoor.

Er zijn dingen die vervelend zijn en die je geduldig af moet leren en er zijn dingen die je gewoon echt niet moet accepteren. Grommend op je springen is er 1 die je echt niet moet accepteren. Nu is die nog 21 kilo en dus NU korte metten mee maken. Als die straks ruim over de 30 is wordt afleren een stuk ingewikkelder.

Bij zoiets wordt ik ook flink boos. En niet een uh of nee, maar zoals de anderen ook zeggen, flink brullen, en als dat niet genoeg is ben ik net zo lomp terug. Laat maar goed merken dat je boos bent en dat gedrag echt niet duld. Dat moeten ze op 5 maanden echt al wel begrijpen hoor.

Een oudere hond zou dergelijk gedrag ook niet accepteren en fel en duidelijk corrigeren. Je hoeft hem niet pijn te doen of zo, als je maar duidelijk boos bent.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Oke, nu even concreet. Je zegt zelf hij ligt nu te veel in de bench. Hoeveel ligt hij nu op een dag in de bench (inclusief de nacht) Houdt het eens 24 uur bij?

Je zegt dat hij voldoende beweging krijgt. Oke ook daar even concreet, want wat jij voldoende vind, kan ik wel heel anders over denken en je hond ook. Hou eens 24 echt bij wat je met hem doet. Hoe vaak wandel je per dag en hoe lang is dat. Wandel je altijd aangelijnd of loopt hij veel los. Kan hij dan vol uit rennen en hoe lang?
Hoe lang geef je hem hersenwerk en wat voor hersenwerk.
Train je met hem? Hoe lang en hoe vaak? Dagelijks?
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Xavi had als puber ook zo'n periode dat wij echt geen leven hadden op de bank. Boven op je denderen, in je mouw bijten, druk doen etc etc. :schrik:
Ik kon krijsen en brullen wat ik wilde, hem met bombarie van de bank af mieteren.. :gvd: Werd het alleen maar erger van.

We zijn toen gaan trainen op rust en waarschuwingen. Als hij rustig ging liggen uit zichzelf (waar dan ook wanneer dan ook), koekje er in. En als hij op de bank na 2 keer waarschuwen alsnog doorging dan hem rustig aan zijn halsband weghalen. Desnoods maar even op de gang of in de bench om af te koelen.
Dat kwartje viel hier snel hoor. Kan het me nu eigenlijk niet meer voorstellen dat hij zo vervelend was. Pubers.. :MSN: :engel:
Afbeelding
Afbeelding
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Bij mij (heb er niet heel veel verstand van)komt het over als een actie reactie. De hond ligt volgens jouw nu teveel in de bench. Ik weet niet hoeveel tijd de hond voor jouw in de bench lag en misschien beweegt/ervaart de hond nu meer dan voor deze bij jou woonde.
vraag je te snel en teveel voor de hond en heeft deze nu geleerd, "als ik me op deze manier gedraagt mag ik (eindelijk) rust". Het is een herplaatser dus heeft het ws een verleden. Ik kan me voorstellen dat je zo'n hond in je roedel opneemt en wat normaal is voor een normale hond je als standaard gebruikt maar in dit geval moet je uitgaan van zijn verleden. "Slow down brother".
Fifi2016
geregistreerd lid

We zijn inmiddels even verder en met 'de situatie voor zijn', zoals Heavy beschrijft is het negatieve gedrag stukken minder geworden. Door hem direct te verwijderen en in de bench te zetten loopt het allemaal niet meer zo hoog op. Af en toe gebeurt het nog wel, maar hij springt niet meer boven op ons en er wordt niet meer gegromt en gehapt. Gelukkig maar, want hij weegt inmiddels 25 kilo. Aanblaffen dus nog wel af en toe. Een grote vooruitgang, al zijn we er dus nog niet helemaal en zetten we deze lijn dus maar voort.

Ik hou geen dagplanning bij. Maar de hond gaat 1x per dag naar het bos/strand waar hij los loopt of aan de flexlijn als het op het strand niet mag (mag in het hoogseizoen alleen voor 9 of na 19.00) Voor een jonge hond lopen we eerder te lang, dan te kort. Daarnaast nog een paar plasrondes in de buurt. Hersenwerk door te werken voor het voer, veel laten snuffelen/speuren en te trainen (gehoorzame hond). Spel natuurlijk ook, dit heeft hij echt moeten leren, maar is nu veel plezier voor beiden. Hij maakt nachten van 10-12 uur en overdag nog een uur of 2 in de bench, denk ik. De periodes tussen de momenten in de bench worden steeds groter en de tijd in de bench steeds korter. Er zijn dagen dat hij alleen in de nacht in de bench ligt. Al met al dus redelijk positief en vertrouwen in de toekomst. Hopelijk schijf ik over een poosje een bericht zoals Hylos schrijft over Xavi ;-)
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Fifi2016 schreef:De pup mag niet op de bank ;-) en brullen heeft tot nog toe geen enkel effect, hij gaat op zo'n moment gewoon door. Vanochtend een succesje met een ferme 'laag' en daarna een beloning toen hij met 4 poten op de grond stond en stil was. Dit commando is echter nog niet voldoende ingesleten om altijd succesvol te zijn. We blijven natuurlijk oefenen.
Bij dingen die echt absoluut niet mogen mag je echt wel even flink boos worden, en dan meteen zo boos dat hij het nooit meer doet. Als hij dit soort gein bij een volwassen hond zou flikken kreeg hij waarschijnlijk ook fors op zijn donder. En ik denk dat je hem beter 1 keer woedend achterna kan gaan door de huiskamer heen tot die staart tussen de benen zit, dan dat je tot in de lange eeuwigheid moet blijven corrigeren.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Fifi2016
geregistreerd lid

Stapper, wat jij zegt herken ik ook. Hij lijkt op zulke momenten overprikkeld en inderdaad toe te zijn aan rust. Door die overprikkeling voor te zijn voorkom ik dit (zoveel mogelijk), dit lijkt dan ook goed te werken. Al is het soms nog zoeken nasr wst dit moment precies is, masr we beginnen m hierin steeds beter te lezen.Hij is inderdaad een herplaatser en ik heb geen idee wat er echt met hem gebeurd is voor dat hij bij ons kwam. Enorm boos worden heeft in ieder geval een averechts effect. Rustig, beheerst en zonodig streng lijkt het beter te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”