Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bobby!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Bobby!

Ongelezen bericht door dagmar88 »

CillyNL schreef:Ik zal eens naar de Action gaan vandaag of morgen. En kijken of ie buiten ook de brokjes accepteert als beloning.

Pak die gedroogde kipfiletjes daar. Die kun je met een snoeischaar in 10.000 flintertjes knippen.
Zelf drogen is ook fijn en goedkoop.
Long doen ze een moord voor en heeft nauwelijks voedingswaarde.
CillyNL
Actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door CillyNL »

Nou, ik ben al blij dat ik nu een merk heb gevonden die hij lust én geen diarree van krijgt. Dat was al een hele zoektocht.
Groetjes,

Cil
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou een aantal zaken anders doen. Geen kritiek maar gewoon weer een mening van een van de zovelen hier.
Snoep dat hij nauwelijks eet en bewaakt niet meer geven. Kauwstaafjes om aan te likken schieten hun doel voorbij en zijn zinloos.
Zijn eten (lees brokken) zou ik vervangen door vlees. Smuldier ofzo. Niet omdat ik vind dat dat beter is (dat vind ik wel maar dat maakt niet uit) maar omdat hij dat zeker wel lekker zal vinden en er zeker ook baknijd van gaat krijgen als dat erin zit. Hij zal zijn bak verwacht ik leeg schrokken en dat gaat hij dus voortaan in de dichte bench doen. Bench is eten is sowieso super handig want je associeert dat ding dan dagelijks met iets positiefs.

Zijn snacks kun je bv eens vervangen door een mergpijp van echt runderbeen. Liefst met wat vlees eraan. Of een kippendrumstick. Eerst beginnen met vleugels om hem te leren goed te kauwen. Die snacks zal hij als het erin zit ook gaan verdedigen. Honden verdedigen vers vlees vaak veel heftiger dan brokken waar ze sowieso al niet zo'n zin in hebben.

De reden dat ik dit zou doen is dat je weet wat voor vlees je in de kuip hebt en door hem dat allemaal in de bench te geven nooit risico loopt dat hij kan bijten. Want dat wilde ik je nog vragen. Stel dat hij jou of je zoon heel erg bijt? Wat ga je dan met hem doen? Je wist het. Kun je het ook accepteren? Ik zou het dus zover niet laten komen.

Voor wat betreft buiten eten zijn er meerdere oplossingen. Is het heel erg dan kun je een muilkorf overwegen. Dat is echt niet erg voor de hond. Als hij dan wat vindt dan kan hij het niet eten, kun je hem roepen en een stukje kaas in zijn korfje drukken. Heel erg diervriendelijk en ook prima als training.

Later kan je hem wat geven wat hij makkelijk los kan laten. Elke dag weer. Kijk eens, neem een hap en LOS! Geen straffen als hij het niet doet, gewoon beter motiveren. Uiteindelijk kan je de druk verhogen met een stuk worst. Hoe vaker je dit doet en hoe hoger je inzet met je ruil hoe makkelijker hij zaken leert loslaten zolang jij maar dat extreem gewilde ruilmiddel hebt.

Toch blijft dat laatste lastig. Mijn herder kon prima alles loslaten. LOS was los en zo simpel was het. Tot de dag dat ze ons konijn in de bek had. Levend maar stervend. Die ging dus niet meer los. Op geen enkele manier. En ze had denk ik ook kunnen bijten. Dat heb ik maar geaccepteerd. Uiteindelijk hebben we het konijn nog proberen te redden door een emmer over de kop van de hond te doen. Verwarring zaaien en ze liet toen uiteindelijk wel los. Maar het was voor het konijn te laat....

Dus je kan het ook accepteren. Zeggen, ok, de hond laat vreten niet los buiten. Want het is en blijft vaak een kwestie van tijd en dan gaat het toch weer mis. Met heel veel geluk leer je LOS als een robot aan en dan kan het werken.

Probeer de nadruk van het eten binnen helemaal af te krijgen. Geen aandacht, voer dat hij wel meteen opeet en dan zonder plichtpleging of aandacht in de bench. Brommen uit de bench, whatever...negeren. Hond veilig, kind veilig, jij veilig. Nu is het schijnveiligheid. Er komt een dag dat er een kippenpoot op de grond valt en je in je fikken gebeten wordt. Of hij heeft een bui en jij hebt al 10 keer brokken bij gegooid en ineens HAP! Dat is dan echt je eigen schuld. Hond met baknijd eet hier gewoon in de bench of zelfs in een gang met de deur dicht. Klaar? Deur open, kamer in en bak later opruimen. Hele probleem bestaat dan niet meer. Scheelt veel zorg, veel tijd en heel veel risico's.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”