Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verbod op 'schokhalsband' voor honden
Moderator: moderatorteam
- Elske
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruising duitse herder en twee straathondjes
- Aantal honden: 3
Re: Verbod op 'schokhalsband' voor honden
Hoe moet bepaald worden welke professionals straks wel een tt mogen inzetten?
Jake jaagt, dit heeft hij altijd al gedaan. Toen ik hem kreeg was hij 1,5 jaar en was het zelfbelonende gedrag al ingesleten. We hebben dit altijd redelijk in de hand kunnen houden door de uitlaat plekken goed te kiezen en door gebruik te maken van zijn fixatie op de bal. Ontspannen wandelen was het voor ons niet maar het ging.. Tot hij op een dag bij de oppas uitbrak en de kat van de buren dood beet.
Voor ons nog steeds geen reden om direct naar de tt te grijpen, in onze ogen was het een menselijke fout en had het door ons/de oppas voorkomen moeten worden. Dit voorval zorgde er helaas wel voor dat zijn jacht drift enorm toe nam.
Touwtjes strakker aangetrokken, keihard gaan trainen onder begeleiding en nog zorgvuldiger de plekken kiezen waar hij wel even los achter z'n bal aan kon rennen.
Toen we op het punt kwamen dat hij op weg naar een losloopplek een kat zag, en hij een uur later het park uit de wijk in rende om op diezelfde plek naar de kat te gaan zoeken zonk ons de moed in de schoenen. Ik was altijd tegen het gebruik van een tt tot een zogenaamde professional mij er van overtuigde dat het voor Jake de enige manier zou zijn om nog los te kunnen lopen.
Na lang wikken en wegen een band gekocht en een afspraak gemaakt voor de training. Jake kreeg de band om, mijn vriend en ik moesten 30 meter uit elkaar gaan staan en omstebeurt Jake bij ons roepen. Wanneer hij niet direct kwam kreeg hij een optater (poten van de grond, piepen, schudden en compleet in de stress). Dit heeft de zogenaamde professional 2x gedaan en toen durfde Jake niks meer. We zijn direct gestopt en hebben in de auto een flink potje zitten janken om hoe we hem net hadden laten mishandelen. De tt is de kast in gegaan en onder een dikke laag stof komen te liggen.
De maanden daarna waren niet leuk. We konden Jake niet verantwoord los laten lopen en deden dit ook niet meer. Omheinde losloopvelden hebben 99% van de tijd een hek van een meter hoog er omheen staan wat voor de gemiddelde herder natuurlijk niks voor is.
Omdat dit geen leven was voor hem hebben we weer een andere professional ingeschakeld. Na een hoop training kwam ook hij met het advies toch een tt te gaan gebruiken. Hij heeft uitgelegd hoe het wel hoort en is met ons en Jake aan de slag gegaan met de tt op een manier die wel werkt voor de hond.
Door het goed aan te leren hoeft de band maar op stand 7 van 127. Hierbij vertoond hij geen stress signalen. Hij zal er echt wel wat van voelen anders werkt het natuurlijk niet maar ik geloof niet dat hij echt pijn ervaart. Eerder irritatie.
We gebruiken de band nu een half jaar en Jake is gelukkig dan ooit. Zijn wereld is een stuk groter geworden omdat deze nu uit meer bestaat dan alleen jagen.
2 mensen die als professioneel bekend staan, waarbij de een van de tt een martelwerktuig maakt terwijl de ander de hond er zijn vrijheid mee terug geeft. Naast handhaving lijkt me de professionals aanwijzen die er wel mee mogen werken net zo lastig..
Jake jaagt, dit heeft hij altijd al gedaan. Toen ik hem kreeg was hij 1,5 jaar en was het zelfbelonende gedrag al ingesleten. We hebben dit altijd redelijk in de hand kunnen houden door de uitlaat plekken goed te kiezen en door gebruik te maken van zijn fixatie op de bal. Ontspannen wandelen was het voor ons niet maar het ging.. Tot hij op een dag bij de oppas uitbrak en de kat van de buren dood beet.
Voor ons nog steeds geen reden om direct naar de tt te grijpen, in onze ogen was het een menselijke fout en had het door ons/de oppas voorkomen moeten worden. Dit voorval zorgde er helaas wel voor dat zijn jacht drift enorm toe nam.
Touwtjes strakker aangetrokken, keihard gaan trainen onder begeleiding en nog zorgvuldiger de plekken kiezen waar hij wel even los achter z'n bal aan kon rennen.
Toen we op het punt kwamen dat hij op weg naar een losloopplek een kat zag, en hij een uur later het park uit de wijk in rende om op diezelfde plek naar de kat te gaan zoeken zonk ons de moed in de schoenen. Ik was altijd tegen het gebruik van een tt tot een zogenaamde professional mij er van overtuigde dat het voor Jake de enige manier zou zijn om nog los te kunnen lopen.
Na lang wikken en wegen een band gekocht en een afspraak gemaakt voor de training. Jake kreeg de band om, mijn vriend en ik moesten 30 meter uit elkaar gaan staan en omstebeurt Jake bij ons roepen. Wanneer hij niet direct kwam kreeg hij een optater (poten van de grond, piepen, schudden en compleet in de stress). Dit heeft de zogenaamde professional 2x gedaan en toen durfde Jake niks meer. We zijn direct gestopt en hebben in de auto een flink potje zitten janken om hoe we hem net hadden laten mishandelen. De tt is de kast in gegaan en onder een dikke laag stof komen te liggen.
De maanden daarna waren niet leuk. We konden Jake niet verantwoord los laten lopen en deden dit ook niet meer. Omheinde losloopvelden hebben 99% van de tijd een hek van een meter hoog er omheen staan wat voor de gemiddelde herder natuurlijk niks voor is.
Omdat dit geen leven was voor hem hebben we weer een andere professional ingeschakeld. Na een hoop training kwam ook hij met het advies toch een tt te gaan gebruiken. Hij heeft uitgelegd hoe het wel hoort en is met ons en Jake aan de slag gegaan met de tt op een manier die wel werkt voor de hond.
Door het goed aan te leren hoeft de band maar op stand 7 van 127. Hierbij vertoond hij geen stress signalen. Hij zal er echt wel wat van voelen anders werkt het natuurlijk niet maar ik geloof niet dat hij echt pijn ervaart. Eerder irritatie.
We gebruiken de band nu een half jaar en Jake is gelukkig dan ooit. Zijn wereld is een stuk groter geworden omdat deze nu uit meer bestaat dan alleen jagen.
2 mensen die als professioneel bekend staan, waarbij de een van de tt een martelwerktuig maakt terwijl de ander de hond er zijn vrijheid mee terug geeft. Naast handhaving lijkt me de professionals aanwijzen die er wel mee mogen werken net zo lastig..
Laatst gewijzigd door Elske op 02 mei 2016 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Maar jij denkt nu echt dat ze die vanaf 1 jan as niet meer gaan gebruiken dan?DeDiana schreef:Mijn 'vooringenomenheid' is mede bepaald door de jachthondenschool hier om de hoek, die honden traint met TT en - wat ik al eerder schreef - die honden hoor ik in mijn huis gillen als ze op het veld aan het eind van de straat trainen. Dat is geen overdrijving en andere HF-leden hier uit de buurt die ze wel eens hebben zien/horen trainen in het park, begrijpen meteen waar ik het over heb. En geloof me, die honden gillen niet van plezier. Ik hoef zelf de stroomstoot inderdaad niet te voelen om te begrijpen dat die honden pijn, schrik en angst ervaren.renee-uk schreef:wat als je de tt wel gebruikt hebt zien worden en daardoor gesterkt wordt in je mening dat het een martelwerktuig is in handen van mensen die geen benul hebben wat ze doen?Tara schreef:Ik denk dat je echt in de praktijk moet zien hoe het werkt om je een mening te kunnen vormen.
Vroeger was ik er ook heel erg op tegen hoor, maar in de praktijk heb ik gewoon gezien hoe anders het in werkelijkheid is.
Prima als je dat niet wilt, maar dan blijf je dus moedwillig vooringenomen en ongeïnformeerd en dat maakt je als gesprekspartner minder geschikt.
maakt je dat ook een minder geschikte gesprekspartner?
Ik snap natuurlijk dat niet iedereen die jaagt de TT op die manier gebruikt. Maar dat neemt niet weg dat dit soort excessief gebruik (misbruik) dus óók voorkomt en dat ik alleen maar toe kan juichen dat daar een verbod op komt.
En dan heb ik het nog niet eens over de voorbeelden van Jan-met-de-pet die zijn hond niet leert zitten, maar een stroomstoot geeft als hij dit niet uit zichzelf doet na het drie keer te schreeuwen, etc. Dit zie ik in mijn directe omgeving veel te veel en dat is precies waarom ik een verbod toejuich. Ja, dan moeten de goeden dus lijden onder de kwaden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Daar kan ik heel goed begrijpen hoe jij staat tegenover die band.DeDiana schreef:Mijn 'vooringenomenheid' is mede bepaald door de jachthondenschool hier om de hoek, die honden traint met TT en - wat ik al eerder schreef - die honden hoor ik in mijn huis gillen als ze op het veld aan het eind van de straat trainen. Dat is geen overdrijving en andere HF-leden hier uit de buurt die ze wel eens hebben zien/horen trainen in het park, begrijpen meteen waar ik het over heb. En geloof me, die honden gillen niet van plezier. Ik hoef zelf de stroomstoot inderdaad niet te voelen om te begrijpen dat die honden pijn, schrik en angst ervaren.renee-uk schreef:wat als je de tt wel gebruikt hebt zien worden en daardoor gesterkt wordt in je mening dat het een martelwerktuig is in handen van mensen die geen benul hebben wat ze doen?Tara schreef:Ik denk dat je echt in de praktijk moet zien hoe het werkt om je een mening te kunnen vormen.
Vroeger was ik er ook heel erg op tegen hoor, maar in de praktijk heb ik gewoon gezien hoe anders het in werkelijkheid is.
Prima als je dat niet wilt, maar dan blijf je dus moedwillig vooringenomen en ongeïnformeerd en dat maakt je als gesprekspartner minder geschikt.
Ik snap natuurlijk dat niet iedereen die jaagt de TT op die manier gebruikt. Maar dat neemt niet weg dat dit soort excessief gebruik (misbruik) dus óók voorkomt en dat ik alleen maar toe kan juichen dat daar een verbod op komt.
En dan heb ik het nog niet eens over de voorbeelden van Jan-met-de-pet die zijn hond niet leert zitten, maar een stroomstoot geeft als hij dit niet uit zichzelf doet na het drie keer te schreeuwen, etc. Dit zie ik in mijn directe omgeving veel te veel en dat is precies waarom ik een verbod toejuich. Ja, dan moeten de goeden dus lijden onder de kwaden.

Het is iets dat ik nooit of te nimmer zou doen.
De meeste jachthondentrainingen zijn zonder zo'n band.
Steeds meer groepen trainen bovendien op succes en niet op het corrigeren van fouten.
Ik vermoed welke groep jij ziet (en hoort

Als dat algemeen gebruikelijk zou zijn bij dergelijke trainingen was ik allang weggeweest.
Daarom zeg ik (en zegt Tara ook volgens mij) dat er (veel) meer voorwaarden moeten worden gesteld en dat een open verkoopbeleid zoals nu echt wel gestopt zou moeten worden.
Alleen denk ik dat een totaal verbod op die banden niet tot het gewenste effect gaat leiden.
Men verzint wel weer wat anders.

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
malinois schreef:Maar jij denkt nu echt dat ze die vanaf 1 jan as niet meer gaan gebruiken dan?DeDiana schreef:Mijn 'vooringenomenheid' is mede bepaald door de jachthondenschool hier om de hoek, die honden traint met TT en - wat ik al eerder schreef - die honden hoor ik in mijn huis gillen als ze op het veld aan het eind van de straat trainen. Dat is geen overdrijving en andere HF-leden hier uit de buurt die ze wel eens hebben zien/horen trainen in het park, begrijpen meteen waar ik het over heb. En geloof me, die honden gillen niet van plezier. Ik hoef zelf de stroomstoot inderdaad niet te voelen om te begrijpen dat die honden pijn, schrik en angst ervaren.renee-uk schreef:wat als je de tt wel gebruikt hebt zien worden en daardoor gesterkt wordt in je mening dat het een martelwerktuig is in handen van mensen die geen benul hebben wat ze doen?Tara schreef:Ik denk dat je echt in de praktijk moet zien hoe het werkt om je een mening te kunnen vormen.
Daar wel denk ik. Verwacht nl hoe het beschreven wordt dat er wel meldingen en controle komt. Maar of dat inhoud dat er nagedacht wordt over de wijze van trainen en een verandering van trainingswijze of dat ze gewoon elders op de zelfde voet verder trainen dan denk ik dat het vooral dat laatste zal zijn.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat bedoel ik eigenlijk. Dat type mensen blijft t toch wel gebruiken (en meldingen moet ook maar iets mee gedaan worden) en anders zoeken ze wel wat anders waar je dan nog liever de tt voor ziet gok ik maar.crutz schreef:
Daar wel denk ik. Verwacht nl hoe het beschreven wordt dat er wel meldingen en controle komt. Maar of dat inhoud dat er nagedacht wordt over de wijze van trainen en een verandering van trainingswijze of dat ze gewoon elders op de zelfde voet verder trainen dan denk ik dat het vooral dat laatste zal zijn.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Ik heb niet zo lang geleden een topic geopend over trainingsbanden. Ik zocht namelijk een goede trilband voor mijn Spaanse herplaatser die het ineens op een rennen kon zetten, de weg over. Hij reageerde goed op een goedkope trilband die ik nog had liggen, en aan stroom wilde ik niet beginnen. Puur om in te zetten bij de training zelf, want natuurlijk zou hij zó door welke trilling ook heen rennen bij voldoende prikkel.
Welnu, het is uiteindelijk toch een stroomband geworden, een Dogtra IQ+, met les erbij. En dan specifiek voor een obessie voor katten jagen na een paar maal succes. Dus ik weet nu wat het is en kijk er genuanceerder naar. Toch vind ik het niet erg dat ie verboden gaat worden. Mijn eigen ervaring is bijvoorbeeld dat de les dan wel werd gegeven door een prof, maar dat ik die veel te hoog vond inzetten. Ik heb het zelf heel anders gedaan, veel milder, anders had ik mijn hond echt verpest ben ik bang. Einde verhaal: mijn hond heeft iets meer rust gekregen als het gaat om loeren naar katten, en hij is iets meer bereikbaar geworden (hij moet nu ook zijn eten buiten verdienen) maar het probleem is bij lange na niet opgelost. Toch heb ik de band alweer verkocht. Als je namelijk, zoals ook in de handleiding staat, zo weinig stroom geeft dat de hond slechts subtiel reageert, gebruik je hem goed, maar dan is het evengoed nog een lange weg. Het is dan dus puur ondersteunend bedoeld. Maar ik weet nu wel dat het een heel goed, mild middel kan zijn, maar dat de overgang naar een kwelapparaat heel klein is. Voor mij niet voor herhaling vatbaar, en ik zou het, zoals de meesten hier, graag voor een heel kleine groep voorbestemd zien. En dan alleen voor hardnekkige problemen waar al een tijd aan gewerkt is zodat de hond een idee heeft waar hij de fout in gaat. En zeker niet voor een simpel hierkomen, en niet voor jagen, en alles wat hiervoor al genoemd is. En niet voor veel problemen tegelijk, zoals bij de poedel het geval lijkt. Ik denk dat dat alleen maar heel verwarrend is voor de hond en dat ie zijn eigen vrij zelf kan kwijtraken.
Moet ik er nog even bij zetten dat dit puur mijn ervaring is, met mijn eigen hond. Ik denk hierbij even aan de jagende hond van Paisley, die veel baat heeft gehad bij de Dogtra. Dus er zijn ook wel gevallen waarbij je de band kort en efficient kunt gebruiken voor een hardnekkig probleem.
Welnu, het is uiteindelijk toch een stroomband geworden, een Dogtra IQ+, met les erbij. En dan specifiek voor een obessie voor katten jagen na een paar maal succes. Dus ik weet nu wat het is en kijk er genuanceerder naar. Toch vind ik het niet erg dat ie verboden gaat worden. Mijn eigen ervaring is bijvoorbeeld dat de les dan wel werd gegeven door een prof, maar dat ik die veel te hoog vond inzetten. Ik heb het zelf heel anders gedaan, veel milder, anders had ik mijn hond echt verpest ben ik bang. Einde verhaal: mijn hond heeft iets meer rust gekregen als het gaat om loeren naar katten, en hij is iets meer bereikbaar geworden (hij moet nu ook zijn eten buiten verdienen) maar het probleem is bij lange na niet opgelost. Toch heb ik de band alweer verkocht. Als je namelijk, zoals ook in de handleiding staat, zo weinig stroom geeft dat de hond slechts subtiel reageert, gebruik je hem goed, maar dan is het evengoed nog een lange weg. Het is dan dus puur ondersteunend bedoeld. Maar ik weet nu wel dat het een heel goed, mild middel kan zijn, maar dat de overgang naar een kwelapparaat heel klein is. Voor mij niet voor herhaling vatbaar, en ik zou het, zoals de meesten hier, graag voor een heel kleine groep voorbestemd zien. En dan alleen voor hardnekkige problemen waar al een tijd aan gewerkt is zodat de hond een idee heeft waar hij de fout in gaat. En zeker niet voor een simpel hierkomen, en niet voor jagen, en alles wat hiervoor al genoemd is. En niet voor veel problemen tegelijk, zoals bij de poedel het geval lijkt. Ik denk dat dat alleen maar heel verwarrend is voor de hond en dat ie zijn eigen vrij zelf kan kwijtraken.
Moet ik er nog even bij zetten dat dit puur mijn ervaring is, met mijn eigen hond. Ik denk hierbij even aan de jagende hond van Paisley, die veel baat heeft gehad bij de Dogtra. Dus er zijn ook wel gevallen waarbij je de band kort en efficient kunt gebruiken voor een hardnekkig probleem.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
- Aantal honden: 2
Ja ik ook. Ook na het lezen over die jachthondentraining bij De Dianadagmar88 schreef:Nou, na de berichten van domor begrijp ik het een stuk beter.

Ik zie het nooit in mijn omgeving en wist niet dat het gebruikelijk kon zijn: een hond opvoeden/trainen met tt. Dit soort mensen/'trainers' zou inderdaad niet de beschikking moeten kunnen hebben over een tt.
Maar ik vrees dat die handhaving onmogelijk is: de meeste ellende komt zo te lezen voor bij mensen die toch wel een tt te pakken krijgen en/of zichzelf als professioneel trainer zien.
-
- Zeer actief
Ik heb écht vaak aan een stroomband gedacht voor Manu.
Jankend, gefrustreerd, handen in het haar.
Zie ik in de verte schapen? Manu kan niet los. Zie ik koeien, eenden in de sloot? Een huis met veel land waar ik niet zeker weet of er geen kippen zijn? Manu kan niet los.
Kan ik niet om de bochten kijken en zijn er ruiterpaden? Manu kan niet los. Broedseizoen? Manu kan niet los. Ik heb nu een muilkorf gekocht, waarom weet ik ook niet eens zo precies, want ik durf hem nog steeds niet los te laten in het losloopbos. Er gaat een knop om en ik bereik hem niet meer. Ik kan nu wel veel beter zien wanneer die knop om neigt te gaan.
Het enige waar hij nu los gaat is in het park hier in de buurt zodra het donker is, dan zijn er zeker weten geen ruiters meer. En op het strand.
Zo'n drie/vier keer in de week loopt hij los. Uma dagelijks, alleen in gebieden waar zeker weten geen katten zijn. Zodra er katten kúnnen zijn (ook onder geparkeerde auto's uhu) gaat die riem niet los. Cody heeft dan weer totaal geen jachtinstinct.
Ik mag dan vaak de fout in zijn gegaan, mijn honden onderschat of juist overschat, niet goed genoeg opgelet etc. Maar ik kan mezelf tegenwoordig wel echt verantwoordelijk noemen wat betreft het jagen van Manu. Ik denk dat men zijn jachtinstinct extreem mag noemen. Hij deinst voor niets of niemand terug, springt hekken over, gaat dwars door prikkeldraad, zwemt grote sloten over, jaagt kuddes koeien op en durft grote paarden achterna te zitten. Ik heb daar tekenen van gezien en ga het never nooit niet meer proberen.
Toch heb ik die TT nooit doorgezet. Ik krijg van Manu nu zoveel meer gedaan dan ik ooit voor mogelijk had gehouden en dat alles alleen al omdat we veel meer plezier in elkaar hebben gevonden. Ik heb op een of andere manier redelijke vrede gesloten met zijn eigenschap dat voor mij een gebrek is.
Kan iemand mij vertellen of diegene die wel een TT gebruikt in het trainen van het loslopen, verschil heeft gemerkt aan de hond zijn gedrag ten opzichte van jou?
Ik kan me namelijk heel moeilijk voorstellen dat ik diezelfde verhouding met mijn Manu blijf houden waar we nu keihard voor gewerkt hebben en nog steeds doen. Hoe kan ik nou nog steeds zo leuk en gezellig en spannend voor hem zijn als hij in mijn bijzijn ook een opdonder kan krijgen?
Mijn hond is zeer zelfstandig, zelfbewust ook, hij kan alles alleen. En hoe hard hij ook lijkt, hij is juist heel gevoelig en erg slim. Je houdt hem niet voor de gek. Ik vraag me af hoe je verhouding met zo'n type hond wordt als je daar een TT omheen hangt.
Ik kan hem nu niet geven wat ik een hond zou willen geven, of mezelf. Als ik nu een zorgeloze wandeling wil maken waarbij ik ook interactief met mijn hond bezig wil zijn, neem ik Cody mee en laat ik mijn eigen honden thuis. Maar Manu is nu eenmaal niet zo, en dat vind ik aan de ene kant echt geweldig, hij is zo slim en zo handig. En toch, ondanks dat hij weet dat hij de wereld alleen aankan, kiest hij voor mij. Waarom zou hij nog voor mij kiezen als ik de TT omhang? Uit angst voor pijn denk ik.
En dan vraag ik me oprecht af of ik dan wel een eerlijke keuze zou maken. Ga ik dan maar wat vaker op de fiets naar het strand en zet ik die wensen van een zorgeloze hond nog wat jaren opzij, of kies ik ervoor hem overal los te kunnen laten en zijn wil om te gehoorzamen te beïnvloeden met pijnprikkels?
Ergens ben ik vooral blij met een verbod omdat ik er dan nooit meer over hoef na te denken.
Zie ik in de verte schapen? Manu kan niet los. Zie ik koeien, eenden in de sloot? Een huis met veel land waar ik niet zeker weet of er geen kippen zijn? Manu kan niet los.
Kan ik niet om de bochten kijken en zijn er ruiterpaden? Manu kan niet los. Broedseizoen? Manu kan niet los. Ik heb nu een muilkorf gekocht, waarom weet ik ook niet eens zo precies, want ik durf hem nog steeds niet los te laten in het losloopbos. Er gaat een knop om en ik bereik hem niet meer. Ik kan nu wel veel beter zien wanneer die knop om neigt te gaan.
Het enige waar hij nu los gaat is in het park hier in de buurt zodra het donker is, dan zijn er zeker weten geen ruiters meer. En op het strand.
Zo'n drie/vier keer in de week loopt hij los. Uma dagelijks, alleen in gebieden waar zeker weten geen katten zijn. Zodra er katten kúnnen zijn (ook onder geparkeerde auto's uhu) gaat die riem niet los. Cody heeft dan weer totaal geen jachtinstinct.
Ik mag dan vaak de fout in zijn gegaan, mijn honden onderschat of juist overschat, niet goed genoeg opgelet etc. Maar ik kan mezelf tegenwoordig wel echt verantwoordelijk noemen wat betreft het jagen van Manu. Ik denk dat men zijn jachtinstinct extreem mag noemen. Hij deinst voor niets of niemand terug, springt hekken over, gaat dwars door prikkeldraad, zwemt grote sloten over, jaagt kuddes koeien op en durft grote paarden achterna te zitten. Ik heb daar tekenen van gezien en ga het never nooit niet meer proberen.
Toch heb ik die TT nooit doorgezet. Ik krijg van Manu nu zoveel meer gedaan dan ik ooit voor mogelijk had gehouden en dat alles alleen al omdat we veel meer plezier in elkaar hebben gevonden. Ik heb op een of andere manier redelijke vrede gesloten met zijn eigenschap dat voor mij een gebrek is.
Kan iemand mij vertellen of diegene die wel een TT gebruikt in het trainen van het loslopen, verschil heeft gemerkt aan de hond zijn gedrag ten opzichte van jou?
Ik kan me namelijk heel moeilijk voorstellen dat ik diezelfde verhouding met mijn Manu blijf houden waar we nu keihard voor gewerkt hebben en nog steeds doen. Hoe kan ik nou nog steeds zo leuk en gezellig en spannend voor hem zijn als hij in mijn bijzijn ook een opdonder kan krijgen?
Mijn hond is zeer zelfstandig, zelfbewust ook, hij kan alles alleen. En hoe hard hij ook lijkt, hij is juist heel gevoelig en erg slim. Je houdt hem niet voor de gek. Ik vraag me af hoe je verhouding met zo'n type hond wordt als je daar een TT omheen hangt.
Ik kan hem nu niet geven wat ik een hond zou willen geven, of mezelf. Als ik nu een zorgeloze wandeling wil maken waarbij ik ook interactief met mijn hond bezig wil zijn, neem ik Cody mee en laat ik mijn eigen honden thuis. Maar Manu is nu eenmaal niet zo, en dat vind ik aan de ene kant echt geweldig, hij is zo slim en zo handig. En toch, ondanks dat hij weet dat hij de wereld alleen aankan, kiest hij voor mij. Waarom zou hij nog voor mij kiezen als ik de TT omhang? Uit angst voor pijn denk ik.
En dan vraag ik me oprecht af of ik dan wel een eerlijke keuze zou maken. Ga ik dan maar wat vaker op de fiets naar het strand en zet ik die wensen van een zorgeloze hond nog wat jaren opzij, of kies ik ervoor hem overal los te kunnen laten en zijn wil om te gehoorzamen te beïnvloeden met pijnprikkels?
Ergens ben ik vooral blij met een verbod omdat ik er dan nooit meer over hoef na te denken.
- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Het zou niet de beschikking moeten kunnen hebben over een hond...pioenroos schreef:Ja ik ook. Ook na het lezen over die jachthondentraining bij De Dianadagmar88 schreef:Nou, na de berichten van domor begrijp ik het een stuk beter.
![]()
Ik zie het nooit in mijn omgeving en wist niet dat het gebruikelijk kon zijn: een hond opvoeden/trainen met tt. Dit soort mensen/'trainers' zou inderdaad niet de beschikking moeten kunnen hebben over een tt.
Maar ik vrees dat die handhaving onmogelijk is: de meeste ellende komt zo te lezen voor bij mensen die toch wel een tt te pakken krijgen en/of zichzelf als professioneel trainer zien.
Het (goed) gebruik van dergelijke middelen heeft volgens mij te maken met proporties.
En je hoeft niet eens zoveel verstand van zaken te hebben, om die proporties te zien.
Gezond verstand is genoeg.
Dat er restricties komen voor de tt, vind ik wel goed.
Al is die wet nog lang niet zaligmakend.
Wiel
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee hoor nooit anders geworden onze verhoudingManuma schreef:Ik heb écht vaak aan een stroomband gedacht voor Manu.

Het was voor hem een correctie net als andere maar dan op afstand.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
Bloed, zweet en tranen maar ik denk dat je trots mag zijn op wat je bereikt hebt met dit ras !Manuma schreef:Ik heb écht vaak aan een stroomband gedacht voor Manu.
- Elske
- Actief
Qua karakter lijkt Jake wel op Manu en ja ik heb absoluut verschil gemerkt, in de positieve zin. Doordat het jagen gewoon geen optie meer is heeft hij tijdens de wandelingen meer tijd voor mij. Daar kiest hij nog steeds voor want de tt betekend niet dat ze niet binnen de grenzen die voor veiligheid zorgen nog hun eigen ding kunnen doen. We hebben altijd getraind op het contact maken met ons, de training blijkt nu wel degelijk zinvol te zijn geweest maar er was eerder gewoon geen ruimte voor.Manuma schreef:
Ik ben meer ontspannen en omdat hij erg gevoelig is reageert hij daar meteen op. Als ik een keer een slechte dag heb kan ik hem ook met de tt om beter niet los laten, hij is zo gevoelig voor mijn stemming dat hij dan gewoon niet bij me in de buurt wil zijn. Geen haar op mijn hoofd die er dan aan denkt om hem met de tt te dwingen om bij mijn negatieve energie in de buurt te blijven.
Hij krijgt er zo ongelooflijk veel vrijheid voor terug, ik vind het moeilijk om dat concreet te verwoorden. Dat moet je zien.
Als je de hond een opdonder moet geven ben je te laat. Een tt betekend voor mij niet dat ik ineens volledig zorgeloos kan wandelen. Ik moet nog steeds op de eerste signalen letten die aangeven dat hij wil gaan jagen, een simpele nee is nu voldoende om hem te laten stoppen. Negeer ik die signalen en hij gaat, dan zou inderdaad een opdonder nodig zijn om dat weer te doorbreken en dat wil ik niet.
Ik zou zelf nooit iemand aanraden om een tt te gebruiken, dat het voor Jake zo positief uitpakt zegt niks over andere honden.
-
- Zeer actief
En mag ik vragen hoe lang jij een(zelfde) training hebt geprobeerd het probleemgedrag om te buigen/op te lossen zonder TT?malinois schreef: Nee hoor nooit anders geworden onze verhouding![]()
Oprechte interesse zonder bijbedoelingen gezien het vaak door mijn hoofd spookt.
-
- Zeer actief
Cindy52 schreef: Bloed, zweet en tranen maar ik denk dat je trots mag zijn op wat je bereikt hebt met dit ras !

Dankjewel voor je uitgebreide reactie Elske.
Ik zal met mijn hond nooit zorgeloos kunnen wandelen, al zou ik alle vier zijn poten vastbinden zou hij nog kattekwaad uitvreten geloof ik

Ik zou eigenlijk wel eens een training willen zien met een correct gebruikte TT.
- dagmar88
- Zeer actief
malinois schreef: Nee hoor nooit anders geworden onze verhouding![]()
Net zo.

Voor die dikke vinger waarschuw en straf je. Als je timing klopt is dat zo klaar. Je houdt hem niet voor de gek, hij denkt verrek, ook buiten bereik zijn er consequenties.
Vervolgens ga je gewoon verder met hoe je al aan het trainen was, is er vaker positief gedrag en kun je dat weer gaan belonen.
Maar goed, ik ken jouw hond niet en weet niet hoe gevoelig hij is.
-
- Zeer actief
Ik heb ervaring met een trainingsband bij mijn gevoelige jagende hond. Voornamelijk zonder stroom, maar ook een keer met stroom. Gevolg was dat ze veel beter luisterde, zelfs zodanig dat ze steeds in de buurt bleef, maar nog maar heel weinig initiatief nam. Dus steeds een beetje meesukkelen. Ik vond het vreselijk want ze was zichzelf niet meer. Nu moet ik wel zeggen dat mijn hond niet erg van het samenwerken is, dus voor haar erger als ze haar eigen initiatief kwijtraakt. Het zal minder erg zijn als je je hond een gelijkwaardig alternatief voor het zelfstandig jagen kunt bieden. Hoewel ik wel bewondering voor jou heb, Manuma, hoe jij met je husky omgaat 

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Het was geen jagen maar andere honden opvreten die bij hem kwamen. Zelf ging hij nooit naar een andere hond toe... ik heb hem de laatste 3 jaar niet eens meer gebruikt maar voor mn gevoel om dat ik iets kon doen als een andere hond onverwacht kwam buurten. Wij liepen altijd op ongewone tijden en nooit op uitlaatplaatsen oid altijd apart op overzichtelijke plekken maar ik nam gewoon t risico niet om t uit te proberen. Dat hoeft een andere hond niet te bekopen.... en honden lopen nu eenmaal overal hoe goed je ook je best doet ogen voor en achter te hebben. Muilkorf was geen optie hij ging niet naar buiten zonder zn bal. Zo heeft hij altijd los kunnen lopen zonder ooit een hond te hebben gebeten.Manuma schreef:En mag ik vragen hoe lang jij een(zelfde) training hebt geprobeerd het probleemgedrag om te buigen/op te lossen zonder TT?malinois schreef: Nee hoor nooit anders geworden onze verhouding![]()
Oprechte interesse zonder bijbedoelingen gezien het vaak door mijn hoofd spookt.
En ik zou t zo weer doen bij dat type hond

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Precies...dagmar88 schreef:malinois schreef: Nee hoor nooit anders geworden onze verhouding![]()
Net zo.
Hij kiest meestal voor jou, maar het zelfbelonend gedrag is sterker.
Voor die dikke vinger waarschuw en straf je. Als je timing klopt is dat zo klaar. Je houdt hem niet voor de gek, hij denkt verrek, ook buiten bereik zijn er consequenties.
Vervolgens ga je gewoon verder met hoe je al aan het trainen was, is er vaker positief gedrag en kun je dat weer gaan belonen.
Maar goed, ik ken jouw hond niet en weet niet hoe gevoelig hij is.

- Elske
- Actief
Ik denk dat een training zien bij een andere hond niks kan zeggen over jou en Manu.Manuma schreef:Cindy52 schreef: Bloed, zweet en tranen maar ik denk dat je trots mag zijn op wat je bereikt hebt met dit ras !Dat ben ik ook. Het was absoluut niet wat ik wilde maar toch zou ik niets anders willen dan mijn vervelende Manu
![]()
Dankjewel voor je uitgebreide reactie Elske.
Ik zal met mijn hond nooit zorgeloos kunnen wandelen, al zou ik alle vier zijn poten vastbinden zou hij nog kattekwaad uitvreten geloof ik![]()
Ik zou eigenlijk wel eens een training willen zien met een correct gebruikte TT.
Het enige wat je daar uit kan halen is dat het kan werken, maar dat lees je hier ook. Net zo goed als dat je leest hoe het niet kan werken.
Als ik jou was zou in contact opnemen met een goede GT die weet hoe een TT gebruikt kan worden. Dan kom je er samen wel uit of het voor jou en Manu een optie is.
Nadat Jake de eerste keer een TT om had gehad bij een zogenaamde professional en hij echte 2 flinke opdonders heeft gekregen is hij geen moment zijn vertrouwen in mij kwijt geweest.
Ik lees hier veel mee en van wat ik lees is de band tussen jou en Manu zo sterk dat een keer op de juiste manier proberen geen kwaad kan.
Dat het straks verboden wordt betekend voor mij absoluut niet dat Jake straks de band niet meer om krijgt. Hem de vrijheid afnemen die hij nu heeft kan ik niet. Als er al gecontroleerd zou worden neem ik de boetes voor lief en een nieuwe is zo besteld als het nodig zou zijn.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
Mijn hond vermoord slangen hier op het terrein om mij te beschermen maar ondanks dat ik het vreselijk vind en ook gevaarlijk voor haar zou ik toch nooit een TT inzetten, ze is te gevoelig. Wel heeft mijn da antiserum in huis voor het geval dat ! Verder trekt ze vervelende buurmannen door het hek heen aan hun arm, ook niet erg leuk, voor de buurman dan. Dat heb ik opgelost door een tweede hek neer te planten. Ik ben niet per definitie tegen een band als het kan voorkomen dat een hond in een gevaarlijke situatie niet luistert. Ik ben tegen de mensen die het gebruiken om hun gebrek aan opvoeding te camoufleren ! Een vriendin van me had een labrador die als hij het water inging er ook niet meer uitkwam en meerdere malen bijna verzopen is door oververmoeidheid. Met een goede GT is daar ook een band op ingezet, dat begrijp ik want je wilt je hond niet kwijtraken. Maar Domor vind ik het typische voorbeeld waarom het verboden moet worden.Elske schreef:Ik zou zelf nooit iemand aanraden om een tt te gebruiken, dat het voor Jake zo positief uitpakt zegt niks over andere honden.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik draai het even om. Ik denk dat mijn hond volkomen anders is doordat ik niet corrigeer op een wijze die zorgt dat de hond vermijdingsgedrag gaat vertonen.
Laatst gewijzigd door laeken op 02 mei 2016 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tineke
- Zeer actief
Dat kon Orson ook en dat heb ik toch zonder tt weten te leren. En bij onverwachte buurters, en ja daar hebben we ons deel echt wel van gehad, nam ik de regie over. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ik hetzelfde resultaat had bereikt met een tt , daar zou de band denk ik toch onder geleden hebben gezien de gevoeligheid en baasgerichtheid van de Fila.malinois schreef:Het was geen jagen maar andere honden opvreten die bij hem kwamen. Zelf ging hij nooit naar een andere hond toe... ik heb hem de laatste 3 jaar niet eens meer gebruikt maar voor mn gevoel om dat ik iets kon doen als een andere hond onverwacht kwam buurten. Wij liepen altijd op ongewone tijden en nooit op uitlaatplaatsen oid altijd apart op overzichtelijke plekken maar ik nam gewoon t risico niet om t uit te proberen. Dat hoeft een andere hond niet te bekopen.... en honden lopen nu eenmaal overal hoe goed je ook je best doet ogen voor en achter te hebben. Muilkorf was geen optie hij ging niet naar buiten zonder zn bal. Zo heeft hij altijd los kunnen lopen zonder ooit een hond te hebben gebeten.Manuma schreef:En mag ik vragen hoe lang jij een(zelfde) training hebt geprobeerd het probleemgedrag om te buigen/op te lossen zonder TT?malinois schreef: Nee hoor nooit anders geworden onze verhouding![]()

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
@Manuma: Ik denk dat Diem en Manu wel een vergelijkbaar jachtinstinct hebben. Diem wellicht tikkie meer nog want de laatste keren dat ik loslopen probeerde was hij direct vertrokken om te kijken of er wat te jagen viel. Hij komt wel terug, maar het kwaad is dan al geschied natuurlijk.
Ik heb bij hem nooit een tt overwogen. Ik ben dus niet tegen een tt maar ik vind het absoluut geen middel om mee te trainen: De basis moet er namelijk wél zijn. En bij Diem is er geen basis als hij wild of een kat in de neus/oren/zicht heeft: Ik kan dan echt zijn aandacht niet krijgen waar ik dat normaal al heb als ik een wenkbrauw optrek als hij niet eens naar mij kijkt
Ik vind de tt een middel om in uitzonderingsgevallen een correctie te kunnen bekrachtigen. Bij Mies heb ik 2 jaar heel succesvol getraind op hierkomen (fluit) en op het pad blijven. Dat ging en gaat perfect behalve als ze wat verder van mij afstond en een vers wildspoor had of tot haar enkels in een muizenhol lag. Ik zag dan dat ze me hoorde maar koos voor doorgaan als ik net te ver weg was. Ik heb nooit de tt gebruikt om de fluit te bekrachtigen maar puur op het moment dat ze koos mij te negeren. (1 keer op een wildspoor en 1x met graven) 2 keer op de laagste stand een correctie gegeven en ze luistert nu goed genoeg om in losloopgebieden los te kunnen. Ze rent en graaft dan lekker rond en als ik fluit komt ze als een gek aangerend om haar lekkers op te halen.
Ik zie het verschil met Diem vooral heel goed als het om schrikdraad gaat: Bij mij in het park maar ook in buitengebied lopen we vaak langs schapen achter verplaatsbaar schrikdraadnet. Ik heb eindeloos aandachtsoefeningen gedaan met Diem maar zodra ik hem niet strak onder appèl had knalde hij naar de schapen toe. Na een paar jaar was ik het zat en liet hem begaan. Forse pats van het schrikdraad natuurlijk. Dit heeft hij 3 keer gehad op verschillende plekken. Toen had hij de link met het schrikdraad en ging hij het hek extreem ontwijken, luid piepend inclusief een heel arsenaal aan andere stresssignalen
Dat is nu 2 jaar geleden maar tot mijn verbijstering wilde hij dit voorjaar tóch weer het hek in naar de schapen. Nu met én jachtdrift én onder de stress. Ik houd hem nu tegen of onder appèl want hij hoeft echt niet meer stress van nog een klap stroom.
Maar er komt dus nóóit een tt bij Diem: Ik denk dat het (bijna?) onmogelijk is hem zonder stress van het jagen te krijgen. Hij loopt lekker aan de lange lijn en mag zijn eigen ding doen. Voor mij is loslopen niet de heilige graal meer. Natuurlijk is loslopen fijner maar Diem liep niet lekker ontspannen los en hij is er de hond niet naar om tijdens de wandelingen oefeningen te moeten doen: hij wil gewoon kilometers maken en geuren snuiven. Hij krijgt nu z'n beweging veilig aan de lijn en daarnaast training op maat.
Ik heb bij hem nooit een tt overwogen. Ik ben dus niet tegen een tt maar ik vind het absoluut geen middel om mee te trainen: De basis moet er namelijk wél zijn. En bij Diem is er geen basis als hij wild of een kat in de neus/oren/zicht heeft: Ik kan dan echt zijn aandacht niet krijgen waar ik dat normaal al heb als ik een wenkbrauw optrek als hij niet eens naar mij kijkt

Ik vind de tt een middel om in uitzonderingsgevallen een correctie te kunnen bekrachtigen. Bij Mies heb ik 2 jaar heel succesvol getraind op hierkomen (fluit) en op het pad blijven. Dat ging en gaat perfect behalve als ze wat verder van mij afstond en een vers wildspoor had of tot haar enkels in een muizenhol lag. Ik zag dan dat ze me hoorde maar koos voor doorgaan als ik net te ver weg was. Ik heb nooit de tt gebruikt om de fluit te bekrachtigen maar puur op het moment dat ze koos mij te negeren. (1 keer op een wildspoor en 1x met graven) 2 keer op de laagste stand een correctie gegeven en ze luistert nu goed genoeg om in losloopgebieden los te kunnen. Ze rent en graaft dan lekker rond en als ik fluit komt ze als een gek aangerend om haar lekkers op te halen.
Ik zie het verschil met Diem vooral heel goed als het om schrikdraad gaat: Bij mij in het park maar ook in buitengebied lopen we vaak langs schapen achter verplaatsbaar schrikdraadnet. Ik heb eindeloos aandachtsoefeningen gedaan met Diem maar zodra ik hem niet strak onder appèl had knalde hij naar de schapen toe. Na een paar jaar was ik het zat en liet hem begaan. Forse pats van het schrikdraad natuurlijk. Dit heeft hij 3 keer gehad op verschillende plekken. Toen had hij de link met het schrikdraad en ging hij het hek extreem ontwijken, luid piepend inclusief een heel arsenaal aan andere stresssignalen

Maar er komt dus nóóit een tt bij Diem: Ik denk dat het (bijna?) onmogelijk is hem zonder stress van het jagen te krijgen. Hij loopt lekker aan de lange lijn en mag zijn eigen ding doen. Voor mij is loslopen niet de heilige graal meer. Natuurlijk is loslopen fijner maar Diem liep niet lekker ontspannen los en hij is er de hond niet naar om tijdens de wandelingen oefeningen te moeten doen: hij wil gewoon kilometers maken en geuren snuiven. Hij krijgt nu z'n beweging veilig aan de lijn en daarnaast training op maat.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja dat kan... hier niet. Zeker niet omdat ik daardoor de rust had en t vertrouwen dat er niks ging gebeuren. Dat kun je niet faken iig ik niet en hij voelde dat feiloos aan.Tineke schreef:Dat kon Orson ook en dat heb ik toch zonder tt weten te leren. En bij onverwachte buurters, en ja daar hebben we ons deel echt wel van gehad, nam ik de regie over. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ik hetzelfde resultaat had bereikt met een tt , daar zou de band denk ik toch onder geleden hebben gezien de gevoeligheid en baasgerichtheid van de Fila.malinois schreef:Het was geen jagen maar andere honden opvreten die bij hem kwamen. Zelf ging hij nooit naar een andere hond toe... ik heb hem de laatste 3 jaar niet eens meer gebruikt maar voor mn gevoel om dat ik iets kon doen als een andere hond onverwacht kwam buurten. Wij liepen altijd op ongewone tijden en nooit op uitlaatplaatsen oid altijd apart op overzichtelijke plekken maar ik nam gewoon t risico niet om t uit te proberen. Dat hoeft een andere hond niet te bekopen.... en honden lopen nu eenmaal overal hoe goed je ook je best doet ogen voor en achter te hebben. Muilkorf was geen optie hij ging niet naar buiten zonder zn bal. Zo heeft hij altijd los kunnen lopen zonder ooit een hond te hebben gebeten.Manuma schreef:En mag ik vragen hoe lang jij een(zelfde) training hebt geprobeerd het probleemgedrag om te buigen/op te lossen zonder TT?malinois schreef: Nee hoor nooit anders geworden onze verhouding![]()

- Lieske_1977
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Ik heb Joy ook nog nooit een pijnprikkel toegediend om haar te corrigeren en ben niet van plan dat ooit wél te doen (ook niet nodig). Tijdens ons opleidingstraject bij De CLiCK heb ik heel veel geleerd over o.a. leerprocessen, negatieve en positieve bekrachtigers en negatieve en positieve correcties. Ook het werken aan een goede band met je hond (het fundament waarop je gaat bouwen als je vaardigheden intraint) kreeg veel aandacht. Positieve correcties worden hij De CLiCK niet gepropageerd maar juist afgeraden, omdat ze het fundament kunnen schaden. Dat wil je niet hebben, want het is de bedoeling dat je hond met plezier voor je werkt vanuit de goede band die je met hem hebt.
En we hebben het hier niet over allemaal gezapige labradors en golden retrievers, hè. Er loopt een bonte verzameling aan rassen rond waarmee op bovenstaande manier getraind wordt.
Nicky, ik begrijp goed dat je wel eens een tt overweegt bij Manu, maar snap tegelijk je terughoudendheid heel goed. Je weet gewoon van tevoren niet hoe het uitpakt. Zelf zou ik het risico niet durven nemen.
En we hebben het hier niet over allemaal gezapige labradors en golden retrievers, hè. Er loopt een bonte verzameling aan rassen rond waarmee op bovenstaande manier getraind wordt.
Nicky, ik begrijp goed dat je wel eens een tt overweegt bij Manu, maar snap tegelijk je terughoudendheid heel goed. Je weet gewoon van tevoren niet hoe het uitpakt. Zelf zou ik het risico niet durven nemen.
-
- Zeer actief
Manu is ook wel eens een hek ingerend bij de schapen, hij heeft echt een aantal uur met grote ogen onrustig heen en weer zitten drentelen. Schapen hebben heel lang niet meer bestaan.pioenroos schreef:@Manuma: Ik denk dat Diem en Manu wel een vergelijkbaar jachtinstinct hebben. Diem wellicht tikkie meer nog want de laatste keren dat ik loslopen probeerde was hij direct vertrokken om te kijken of er wat te jagen viel. Hij komt wel terug, maar het kwaad is dan al geschied natuurlijk.
Ik heb bij hem nooit een tt overwogen. Ik ben dus niet tegen een tt maar ik vind het absoluut geen middel om mee te trainen: De basis moet er namelijk wél zijn. En bij Diem is er geen basis als hij wild of een kat in de neus/oren/zicht heeft: Ik kan dan echt zijn aandacht niet krijgen waar ik dat normaal al heb als ik een wenkbrauw optrek als hij niet eens naar mij kijkt![]()
Ik zie het verschil met Diem vooral heel goed als het om schrikdraad gaat: Bij mij in het park maar ook in buitengebied lopen we vaak langs schapen achter verplaatsbaar schrikdraadnet. Ik heb eindeloos aandachtsoefeningen gedaan met Diem maar zodra ik hem niet strak onder appèl had knalde hij naar de schapen toe. Na een paar jaar was ik het zat en liet hem begaan. Forse pats van het schrikdraad natuurlijk. Dit heeft hij 3 keer gehad op verschillende plekken. Toen had hij de link met het schrikdraad en ging hij het hek extreem ontwijken, luid piepend inclusief een heel arsenaal aan andere stresssignalenDat is nu 2 jaar geleden maar tot mijn verbijstering wilde hij dit voorjaar tóch weer het hek in naar de schapen. Nu met én jachtdrift én onder de stress. Ik houd hem nu tegen of onder appèl want hij hoeft echt niet meer stress van nog een klap stroom.
Ik denk dat Diem inderdaad heel goed te vergelijken is met Manu. Manu is niet (meer) gelijk weg en hij komt ook áltijd terug, daar is hij heel betrouwbaar in. Uma heeft dat ook, Uma weet echter niet wat jagen inhoudt. Die gaat erachteraan maar dat is het. Die heb ik wel eens tussen de konijnen gevonden, ze vlogen overal om haar heen, en het enige wat ze deed was heel hard gillen met haar ene voorpootje omhoog. Manu zou alles doodmaken.
Ik heb met Manu wel een fijne basis. Denk ik. Als hij aan de lijn zit kan ik hem heel gemakkelijk afleiden van het wild dat hij ziet. Veel gemakkelijker dan Uma. Maar omdat ik hem vorig jaar voor het eerst weer los heb durven laten sinds ons kippenincident in Frankrijk en ik in dat jaar al enorm veel vooruitgang geboekt heb houd ik gewoon goede hoop dat het ooit eenvoudiger gaat worden. Inmiddels ligt hij tijdens het stofzuigen van de auto heel relaxed op de stoep, los. Dat had vorig jaar echt niet gekund.
Bedankt voor je bericht

- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
ik heb na een hele tijd trainen op betrouwbaar hier komen toch besloten voor de TT bij de poedel. Mijn band met haar is totaal niet verslechterd, eerder verbeterd. Ik hoef haar nu niet iedere keer met argusogen te volgen en ze kan gewoon los in het park. Je kan trainen wat je wilt maar niks is zo onvoorspelbaar als een kat. zo zit hij er en zo niet. Lorraine denkt dat die kat die ze 2 weken geleden daar zag er nu ook nog zit. Door het trainen kan ze nu wel gewoon meelopen aan de lijn als ze een kat ziet ipv te lopen gillen, en krijsen en totaal niet meer bereikbaar zijn. Als ze los loopt in het park hoef ik maar een keer Lor te zeggen en ze staat naast me en dan gaat er gelijk een brokje in. Als ik aan haar zie dat ze een kat ziet dan roep ik eerst Lor, reageert ze niet dan krijgt ze een trilling en mocht ze daar niet naar luisteren dan krijgt ze stroomstootje. 9 van de 10 keer is Lor genoeg en heel soms krijgt ze een trilling. Stroom heb ik 2x gebruikt en is nu niet echt meer nodig. Ik heb het wel onder begeleiding gedaan van iemand die weet wat hij doet.
ellen
ellen
- dagmar88
- Zeer actief
Daar geloof ik niet in, niet bij gepaste correcties.Lieske_1977 schreef:Positieve correcties worden hij De CLiCK niet gepropageerd maar juist afgeraden, omdat ze het fundament kunnen schaden. Dat wil je niet hebben, want het is de bedoeling dat je hond met plezier voor je werkt vanuit de goede band die je met hem hebt.
Binnen de roedel is het ook "tot hier en niet verder" en wie niet luisteren wil moet voelen.
Bij een wat rottig uitgepakte (terechte) correctie schudden ze zich in keer uit, zeggen sorrie, nemen even afstand en liggen een paar minuten later weer bij elkaar.
Vertrouwen komt vanuit duidelijkheid. Wat doorkomt/werkt verschilt per hond.

Laatst gewijzigd door dagmar88 op 02 mei 2016 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tineke
- Zeer actief
Die rust zou ik nooit hebben gehad , ik zou juist van die tt onzeker worden of ik dat wel goed zou doenmalinois schreef:Ja dat kan... hier niet. Zeker niet omdat ik daardoor de rust had en t vertrouwen dat er niks ging gebeuren. Dat kun je niet faken iig ik niet en hij voelde dat feiloos aan.

- Tineke
- Zeer actief
Dat zeker maar dat houd dan toch in dat je die band ten alle tijde moet omhouden in situaties waarin je hem gebruikt zodat , mocht de hond dan de fout ingaan , je weer dezelfde correctie kunt geven.dagmar88 schreef:Vertrouwen komt vanuit duidelijkheid. Wat doorkomt/werkt verschilt per hond.
Zat honden die zonder band zo weer terug vallen in hun oude gedrag of als de baas hem een keer niet gebruikt wel het rit aannemen en niet meer luisteren omdat het kan.