Het interesseert je verder niet wat hier gezegd wordt?Domor schreef:Nee, ik ben er niet mee gestopt want nu ze minder los loopt (om de dag in plaats van 5/6 dagen in de week en nog maar 1x weer echt op de berg, waar ze werkelijk rent) zie ik dat ze haar energie slechter kwijt kan, ondanks dat we gewoon 1.5 uur per dag wandelen. Ik heb het niet op film staan (niet echt iets wat ik op het internet vereeuwigd wil hebben namelijk), maar ik ben het niet aan het afzwakken. Dat is nu net de hele truc, deze band werkt op 1 niet sterker in dan dit. En ik gebruik alleen de piep en 1. Voor Noa is dat ruimschoots voldoende. Ik wil dus het loslopen op "veilige" plekken zo snel mogelijk weer oppakken. Het moet namelijk veilig en leefbaar zijn voor iedereen, inclusief Noa en als ik dat op dit moment alleen voor elkaar krijg met band, dan gaat er dus een band om bij loslopen. Eind van de middag gaat ze dus voor de 5e keer loslopen met band om, mits ik denk dat het een succesvolle ronde wordt (dus zonder stroomstoten).
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verbod op 'schokhalsband' voor honden
Moderator: moderatorteam
- dagmar88
- Zeer actief
Re: Verbod op 'schokhalsband' voor honden
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Dat blijkt....dagmar88 schreef:Het interesseert je verder niet wat hier gezegd wordt?Domor schreef:Nee, ik ben er niet mee gestopt want nu ze minder los loopt (om de dag in plaats van 5/6 dagen in de week en nog maar 1x weer echt op de berg, waar ze werkelijk rent) zie ik dat ze haar energie slechter kwijt kan, ondanks dat we gewoon 1.5 uur per dag wandelen. Ik heb het niet op film staan (niet echt iets wat ik op het internet vereeuwigd wil hebben namelijk), maar ik ben het niet aan het afzwakken. Dat is nu net de hele truc, deze band werkt op 1 niet sterker in dan dit. En ik gebruik alleen de piep en 1. Voor Noa is dat ruimschoots voldoende. Ik wil dus het loslopen op "veilige" plekken zo snel mogelijk weer oppakken. Het moet namelijk veilig en leefbaar zijn voor iedereen, inclusief Noa en als ik dat op dit moment alleen voor elkaar krijg met band, dan gaat er dus een band om bij loslopen. Eind van de middag gaat ze dus voor de 5e keer loslopen met band om, mits ik denk dat het een succesvolle ronde wordt (dus zonder stroomstoten).
Je loopt niet op een veilige plek, heel simpel.
Ik kan Ben ook niet los laten op een plek waarvan ik weet dat er in de buurt paarden of schapen staan.
Zoek ik een plek uit waar dat niet is, kan hij los. Geen stroom voor nodig. Tenzij ik dus per se vind dat hij op de plek bij de paarden of schapen los moet lopen, en hem een paar keer per dag even een flinke stroomstoot geef.
Nee dat is fijn..

-
- Zeer actief
1,5 uur wandelen is toch niet zoveel?Domor schreef:Nee, ik ben er niet mee gestopt want nu ze minder los loopt (om de dag in plaats van 5/6 dagen in de week en nog maar 1x weer echt op de berg, waar ze werkelijk rent) zie ik dat ze haar energie slechter kwijt kan, ondanks dat we gewoon 1.5 uur per dag wandelen. Ik heb het niet op film staan (niet echt iets wat ik op het internet vereeuwigd wil hebben namelijk), maar ik ben het niet aan het afzwakken. Dat is nu net de hele truc, deze band werkt op 1 niet sterker in dan dit. En ik gebruik alleen de piep en 1. Voor Noa is dat ruimschoots voldoende. Ik wil dus het loslopen op "veilige" plekken zo snel mogelijk weer oppakken. Het moet namelijk veilig en leefbaar zijn voor iedereen, inclusief Noa en als ik dat op dit moment alleen voor elkaar krijg met band, dan gaat er dus een band om bij loslopen. Eind van de middag gaat ze dus voor de 5e keer loslopen met band om, mits ik denk dat het een succesvolle ronde wordt (dus zonder stroomstoten).
En je hebt wandelen en wandelen natuurlijk. Ik kan mijn honden alledrie tegelijk los ook niet handelen, in elk geval heel lastig. Dus neem ik ze regelmatig apart mee. Kost me meer energie en tijd maar ik zie er heel veel resultaat van en voor zowel mij als de hond is het veel fijner en meer ontspannen. Ik kan beter opletten en interactiever met hen bezig zijn.
Manu is nooit moe. Daarom verstop ik tijdens een wandeling stokken die hij pas op de terugweg mag gaan zoeken, ik geef hem oefeningen, doe spelletjes, en denk maar niet dat mijn hond ook maar een beetje baasgericht is. Ik moet me enorm uitsloven om contact te houden tijdens een wandeling zodat hij niet iets anders gaat zoeken. Alles om hem niet te vervelen.
Dit doe ik minstens 1,5 uur lang achter elkaar. Hij krijgt ook wel stukken vrij hoor, maar dat zijn maar korte stukjes want de rest doet hij met mij samen. Daar wordt hij wel moe van.
Ik merk trouwens meteen dat ons contact enorm verslechterd als hij teveel energie heeft. Kun je niet een goed stuk op een flink tempo fietsen met je hond naast je? Of tijdens de wandeling oefeningen doen waarbij je zeker weet dat je hond slaagt zodat je kan belonen? Dan wordt contact tijdens een wandeling natuurlijk heel leuk. Daarna kun je wellicht ook wat oefeningen tussendoor gaan vragen die wat meer concentratie vereisen.
Manu vindt "Plat" bijvoorbeeld heel leuk en makkelijk. Ik heb er niks aan, maar toch vraag ik tijdens een wandeling wel 2 of 3x "plat". Hij vindt het zo gemakkelijk, dat al loop ik midden in het stadscentrum, hij plat zou gaan liggen. Net als naast zitten, al lopen er 3 konijnen voor zijn neus, hij gaat altijd naast zitten. Ik vraag ze soms alleen al omdat ik hem kan belonen en dus aandacht krijg en ook even kan vasthouden.
Ik vind de situatie van Noa ook een beetje sneu eigenlijk. Ik zou me toch meer gaan richten op de dingen die wél goed gaan en het loslopen even laten voor wat het is tot je jouw hond wat beter begrijpt en zij jou. Ik krijg het idee dat jullie nog niet zo goed weten wat je aan elkaar hebt en dat het Noa nerveus maakt en jou gefrustreerd en gespannen. Dat is natuurlijk niet zo'n goede combinatie. Ik snap dat heel goed, maar ik denk dat je beter kunt gaan werken aan jullie band en haar vertrouwen in jou. Dan komt het vertrouwen in haar ook vanzelf.
Ga vaker dingen doen die wel goed gaan (zonder stroomband), dat is veel leuker voor jullie beide. En als je daarin elkaar vindt, kun je vanzelf elke keer weer een stapje verder.
Laatst gewijzigd door Manuma op 03 mei 2016 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- dagmar88
- Zeer actief

Nee, dat is niet fijn, zo werkt het bij goed gebruik niet en het is geen vergelijk met wat domor doet.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Jawel, maar ik vind veiligheid belangrijker en helemaal niet los vind ik niet eerlijk naar Noa toe, want daar wordt ze duidelijk gefrustreerder van. Daarnaast laat ik soms de lijn uit mijn handen vallen en dan is het dus van belang dat ze niet direct achter alles aan gaat. één van de dingen die hier veel gesuggereerd wordt is dat zo'n stroomband per definitie flink pijn moet doen en dat het op de handpalm/onderarm testen geen reëel beeld geeft. Dus heb ik hem om mijn nek getest voor het eerlijkste beeld, ik heb er alleen geen bos haar tussen gestopt.dagmar88 schreef:Het interesseert je verder niet wat hier gezegd wordt?Domor schreef:Nee, ik ben er niet mee gestopt want nu ze minder los loopt (om de dag in plaats van 5/6 dagen in de week en nog maar 1x weer echt op de berg, waar ze werkelijk rent) zie ik dat ze haar energie slechter kwijt kan, ondanks dat we gewoon 1.5 uur per dag wandelen. Ik heb het niet op film staan (niet echt iets wat ik op het internet vereeuwigd wil hebben namelijk), maar ik ben het niet aan het afzwakken. Dat is nu net de hele truc, deze band werkt op 1 niet sterker in dan dit. En ik gebruik alleen de piep en 1. Voor Noa is dat ruimschoots voldoende. Ik wil dus het loslopen op "veilige" plekken zo snel mogelijk weer oppakken. Het moet namelijk veilig en leefbaar zijn voor iedereen, inclusief Noa en als ik dat op dit moment alleen voor elkaar krijg met band, dan gaat er dus een band om bij loslopen. Eind van de middag gaat ze dus voor de 5e keer loslopen met band om, mits ik denk dat het een succesvolle ronde wordt (dus zonder stroomstoten).
Zoals het er nu naar uit ziet ga ik over twee maanden definitief verhuizen naar de boerderij, met een 300m2 eigen tuin+800m2 tuin ouders+450m2 bestraat en, bedenk ik me nu, een stuk weiland van zo'n 3000m2 (de paarden mogen komend jaar alleen op de track ivm dat het weiland na het ploegen/opknappen eerst een jaar moet inklinken, dus als we het onderste draad laag genoeg doen kunnen de honden juist wel de wei op. De buitenste rand van de track is weer afgezet met schapengaas, dus zelfs door het stroomdraad kunnen ze er niet uit). Dat betekent dat ze veel meer los kan op veilige stukken. Het stuk bestraat is overigens wel een stuk waar ze gigantisch schaduwjaagt en verkeer op de dijk jaagt, dus dat is nog wel een dingetje. En dat betekent dat ik de band weer veel minder nodig zal hebben.
Dat, gecombineerd met de handvatten die ik hoop de krijgen met de trainingen, zouden voldoende moeten zijn dat de band snel weer de kast in kan. Maar eerst deze twee maanden volmaken en misschien heeft ze het dan al begrepen en is het probleem sowieso weer beheersbaar als er geen auto's in het zicht zijn. Dan kan ze ook buiten het erf los zonder band en trainen we alsnog rustig verder.
Morgen gaat Noa alvast naar mijn ouders toe, want 4+5 mei viering in Wageningen ga ik haar niet aandoen. En 5 mei in de avond ben ik daar ook tot eind zondag en daarna heb ik tot 5 dagen in de week 's ochtends college voor 6 weken. Daarna heb ik alleen nog maar tentamens en thuis aan mijn thesis'en werken voor een jaar.
En ja, ik heb fokplannen met Ninthe, altijd al gehad ook. En Ninthe is dat hondje dat iedereen wil hebben omdat ze zo mooi is en zo'n fijn karakter heeft en zo leergierig is, etc. etc. Haar minpunten zijn het jagen op cavia's, het ietwat onzekere gedrag, de bezitsagressie en een niet helemaal recht gebit. Zoals het er nu naar uit ziet heb ik een fokker gevonden die me wil helpen met een passende (niet-poedel) reu te vinden. Maar eerst moet ze HD (wil ik zelf), PL en ECVO getest worden. Als dat niet op orde is, gaat het mes erin en blijft ze alsnog gewoon.
Edit: quote toegevoegd. Jullie reageren sneller dan dat ik een reactie kan formuleren.
Laatst gewijzigd door Domor op 03 mei 2016 11:31, 2 keer totaal gewijzigd.
- dagmar88
- Zeer actief
Precies, en er is nauwelijks contact/interactie. Dan is anderhalf uur wandelen maar een beetje stappen, zonder geestelijke uitdaging.Manuma schreef: 1,5 uur wandelen is toch niet zoveel?
En je hebt wandelen en wandelen natuurlijk.
Helemaal niet raar dat een jonge hond daar niet mee uitkomt en zelf (voor de baas minder wenselijke) uitlaatkleppen gaat zoeken.
https://www.bol.com/nl/p/actief-onderwe ... 006852093/
https://www.bol.com/nl/p/iedere-hond-ka ... 043143847/
https://www.bol.com/nl/p/dit-is-de-hond ... 011850484/
- Domor
- Zeer actief
Nauwelijks interactie tijdens het wandelen aan de lijn is jullie invulling. Ik ben niet de hele wandeling bezig, maar wel meer dan de helft van de tijd met haar minimaal. Hoeveel precies hangt af van hoe de hele wandeling loopt en hoe ik me voel. Op het hondenforum wordt 1.5 uur wandelen als weinig gezien, maar in mijn omgeving ben ik één van de weinigen die zo veel loopt met de honden en die andere honden, niet alleen swiffers en ook jonge honden (in mijn stukje complex, 250 man, zitten we met minimaal 4 honden van een jaar, en dat is maar één blok), gedragen zich gewoon. Ook op de poedelwandelingen en op facebookpagina's met poedels hoor je weinig mensen die meer dan dat lopen. Het is over het algemeen dus voldoende voor dit soort honden en het is iets waar ik ook rekening mee gehouden heb bij het uitkiezen van het ras.
Alleen volledig omheinde gebieden zonder auto's binnen gehoorafstand zijn en fietsers/skaters/etc. in het zicht voor haar echt fijne en veilige gebieden om los te lopen zonder band op het moment. Helaas, die ken ik niet in mijn omgeving en natuurlijk zullen ze er wel zijn, maar niet dusdanig dichtbij dat ik er 3/4x per week minimaal heen kan.
Alleen volledig omheinde gebieden zonder auto's binnen gehoorafstand zijn en fietsers/skaters/etc. in het zicht voor haar echt fijne en veilige gebieden om los te lopen zonder band op het moment. Helaas, die ken ik niet in mijn omgeving en natuurlijk zullen ze er wel zijn, maar niet dusdanig dichtbij dat ik er 3/4x per week minimaal heen kan.
- dagmar88
- Zeer actief
Een contactpunt is een contactpunt, dus dat slaat nergens op.Domor schreef:ik heb er alleen geen bos haar tussen gestopt.
Het ligt niet bij haar, jij begrijpt het net zo goed niet. Je kunt dit echt niet maken.Domor schreef:Dat, gecombineerd met de handvatten die ik hoop de krijgen met de trainingen, zouden voldoende moeten zijn dat de band snel weer de kast in kan. Maar eerst deze twee maanden volmaken en misschien heeft ze het dan al begrepen en is het probleem sowieso weer beheersbaar als er geen auto's in het zicht zijn. Dan kan ze ook buiten het erf los zonder band en trainen we alsnog rustig verder.
Wacht nou gewoon tot je onder leiding van iemand met kennis aan de slag kunt.
Richt je ondertussen op andere uitlaatkleppen, rust, reinheid en regelmaat en ga nadenken hoe de wisselwerking tussen jullie hier een rol in speelt.
Waar jij de fout in gaat. Of het überhaupt wel een geslaagde combinatie is.
Wanneer het zo stroef gaat, geeft dat stof tot nadenken, zelfreflectie. Nu doe je alleen maar aan symptoombestrijding, je straft haar voor jouw aandeel.
Je hebt de kennis niet in huis. Dat is niet erg en dat kun je leren.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
-
- Zeer actief
Ik zou dan niet kijken naar wat mijn omgeving doet met hun hond maar wel naar wat mijn hond nodig heeft.Domor schreef:Nauwelijks interactie tijdens het wandelen aan de lijn is jullie invulling. Ik ben niet de hele wandeling bezig, maar wel meer dan de helft van de tijd met haar minimaal. Hoeveel precies hangt af van hoe de hele wandeling loopt en hoe ik me voel. Op het hondenforum wordt 1.5 uur wandelen als weinig gezien, maar in mijn omgeving ben ik één van de weinigen die zo veel loopt met de honden en die andere honden, niet alleen swiffers en ook jonge honden (in mijn stukje complex, 250 man, zitten we met minimaal 4 honden van een jaar, en dat is maar één blok), gedragen zich gewoon. Ook op de poedelwandelingen en op facebookpagina's met poedels hoor je weinig mensen die meer dan dat lopen. Het is over het algemeen dus voldoende voor dit soort honden en het is iets waar ik ook rekening mee gehouden heb bij het uitkiezen van het ras.
En niet grijpen naar een TT. Kan niet, wil niet, maar, maar, maar.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat mensen gemiddeld 1,5 uur lopen?
4x per dag 20 minuten is al anderhalf uur. Ik vind dat echt heel erg weinig voor jonge honden. Helemaal als eentje aangeeft dat ze meer nodig heeft. Hoe moeilijk is het om dan je gat op een fiets te parkeren? Ik stap regelmatig een uur in de auto om een veilig gebied voor de honden. Nu zal misschien niet iedereen dat kunnen, dat begrijp ik.
Ik zou denk ik zelf skates aantrekken en met haar gaan skaten. Tot de tong op de grond hangt. Dat is tot nu toe de beste therapie hier thuis. Rennen kreng.
Overigens heeft mijn teef ook niet veel nodig qua beweging, die ligt prima in haar mandje. Mijn andere hond heeft 1 dag in de week dat ik het rustig aan doe en hij dus ook. De dag daarop staat ie dan echt te stuiteren. Dan ga ik ook niet zeggen: kom, we gooien je los naast de schapenweide. Dat kán hij niet, dat geeft stress, spanning, frustratie en met een beetje pech een kapot schaap. Of: nee Manu, de buurvrouw loopt ook niet zoveel en haar hond vindt dat prima.
Je hond geeft aan meer beweging en uitdaging nodig te hebben, waarom zoek je dan iets op wat ze niet kan? En waarom wil je dat dan aanpakken met stroom? Waarom ga je niet iets doen wat ze wél kan? Waar je voor kunt belonen. Waar je iets mee op kunt bouwen met Noa.
Ik snap niet dat je geen enorme eye-opener krijgt als je hond aan alle kanten schreeuwt dat ze gefrustreerd is en je niet snapt. En nu zeggen diverse mensen in dit topic je dat je het beter anders aan kan pakken dan met de stroomband en nog lijk je het niet te zien.
-
- Zeer actief
Dan houdt je de lijn wat beter vast
Ik begrijp echt niet dat je niet gewoon de moeite neemt een veilige plek op te zoeken.
Het is een beetje alsof ik mijn windhond naast de snelweg loslaat op een plek waar konijnen zijn.
En dan zeg, omdat ik het veilig wil, hang ik er stroom om...
Waarom wil je er trouwens een niet - poedel reu op zetten?

Ik begrijp echt niet dat je niet gewoon de moeite neemt een veilige plek op te zoeken.
Het is een beetje alsof ik mijn windhond naast de snelweg loslaat op een plek waar konijnen zijn.
Laatst gewijzigd door Brindlecardi op 03 mei 2016 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- Lieske_1977
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 2
Met een bekrachtiger wil je bepaald gedrag bekrachtigen en daardoor laten toenemen. Bij positieve bekrachtigers is dat door iets prettigs toe te voegen (een aai, snoepje), bij negatieve bekrachtigers door iets onprettigs (een pijnprikkel, knellende halsband) weg te nemen, wat bij de hond een gevoel van opluchting geeft.Hippo schreef: Bij goed gebruik is een correctie van een teletac een negatieve bekrachtiger i.p.v. een positieve correctie. Met een positieve correctie heb je inderdaad kans op vermijdingsgedrag en veel stress. Bij een goed gedoseerde correctie en goede timing is er sprake van een negatieve bekrachtiger waarbij die ongewenste neveneffecten wegblijven. Dit wordt onderschreven door de instructeurs van Tinley.
Als je de voorbeelden die hier zijn gegeven neemt, zoals die bij Jake waarbij de hond een optater kreeg zonder dat hij het juiste verband ziet, dan spreek je van een positieve correctie. In zo'n situatie kan je veel schade berokkenen.
Mijn honden zijn vrolijk, krijgen veel vrijheid maar kennen ook hun grenzen. Ze hebben geen negatieve associatie met de correctieband, juist een positieve want dan gaan we wat leuks doen(bijv trainen).
Met correcties, positief of negatief, wil je dat bepaald gedrag juist afneemt of wegblijft. Bij positieve correcties is dat door actief iets te doen (tik uitdelen, grote mond geven, tt gebruiken), bij negatieve correcties door iets weg te nemen wat de hond prettig vindt (aandacht, een speeltje).
Positief en negatief wordt dus alleen gebruikt om aan te duiden dat er iets wordt toegevoegd (positief) of weggelaten/weggenomen (negatief), maar er hangt geen waardeoordeel aan zoals in hoe we 'positief' en 'negatief' doorgaans gebruiken.
Een positieve correctie blijft gewoon een correctie, of die nu goed getimed is of niet. Als je hond bijvoorbeeld de neiging heeft de vuilnisbak leeg te vreten en je plaatst er een muizenval in om dit gedrag af te leren, is dat een positieve correctie. Perfect getimed, want precies op het moment van bak willen leegvreten wordt de pijnprikkel toegediend, maar bedoeld om gedrag te doorbreken en niet om het te bekrachtigen. Dan kan het toch nooit een bekrachtiger worden?

Uit nieuwsgierigheid: hoe gebruik jij de correctieband met trainen? Wil je er gedrag mee aan- of afleren?
Overigens valt of staat alle hondentraining met timing, ook als je vooral met beloningen werkt. Time je die verkeerd, werken ze niet als bekrachtiger en zijn ze in feite zinloos.
Kennelijk heb jij de timing goed in de vingers en ik ben blij te lezen dat je honden juist enthousiast worden als je de trainingsband pakt, omdat ze weten dat hen iets leuks te wachten staat. Net zoals Joy staat te springen als de clicker tevoorschijn komt

-
- Zeer actief
De lijn loslaten is ook niet veilig. Stel je voor, net naast een autoweg..
Misschien moet dat even met stroom aangepakt worden
Misschien moet dat even met stroom aangepakt worden

- dagmar88
- Zeer actief
Domor schreef:Op het hondenforum wordt 1.5 uur wandelen als weinig gezien, maar in mijn omgeving ben ik één van de weinigen die zo veel loopt met de honden en die andere honden
Het ging dus niet om kwantiteit, maar kwaliteit.
Invulling geven aan die behoefte samen wat te ondernemen.
Links niet bekeken?
Ik kan sowieso niet meer dagelijks kilometers vreten en in de periodes dat ik ziek(er) ben, moeten ze toch aan hun trekken komen.
Daarvoor hoef je helemaal geen uren te lopen. Een beetje jonge gezonde hond kan de halve dag rondhobbelen zonder daar voldaan van te zijn.
Zorg inderdaad maar dat je niet loslaat. Vind dat altijd zo'n flauw smoes. Als je wat aan je handjes mankeert, maak je de lijn maar ergens om je arm of middel vast.
Ook met een knieschijf op half 7 en zes gekneusde ribben laat ik charlie niet los. Gewoon, niet, nooit, daar is het te belangrijk voor.
Voorkomen dat je hond zich onder een auto gooit lijkt me ook vrij belangrijk.
-
- Zeer actief
Hang de konijnen en hazen dan ook een bandje om.Apple schreef:Dan houdt je de lijn wat beter vast![]()
Anders is het zo lullig voor de motorrijder, die daar net passeert.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
google maar eens op Bart Bellon, die gebruikt het dus inderdaad WEL om zaken aan te lerenHeavy schreef:
En al die sensatie verhalen over ipo honden die gedrild worden met zo'n band om náást! Zít! Vóet! Te leren geloof ik ook niks van . Wat heb je aan een hond die dat alleen doet met een band om? Op een wedstrijd mag je zo'n band niet gebruiken![]()

Heb ook zulke clubgenoten die met die methode dwepen, bv apporteren van kleine voorwerpjes, netjes leren vasthouden, stroom zolang ze het niet of niet netjes (zachtjes en tussen voortanden) vasthouden en geen stroom als ze dat wel doen. Dus echt in de aanleerfase (doen ze thuis overigens dus hoor het alleen maar) hond op tafel vast aan een ketting en dan lage stimulans stroom tot de hond het voorwerpje vastpakt en dan pas los laten
Laat mij dan maar rommelen met mn clicker voor die oefening, zelfde principe (click op het netjes vasthouden) maar voor de hond vele malen prettiger lijkt me
- heimwee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Een half jaar geleden zat ik met mijn handen in het haar, na de verhuis terug naar NL en een paar wat minder leuke persoonlijke omstandigheden, liep ik hier door de woonwijk met een hond die naar alles en iedereen uitviel, met volle overtuiging. Echt niet grappig.
Ik had geen flauwbenul mee hoe ik eruit moest komen en dacht werkelijk waar dat ik ondanks al mijn goede bedoelingen de aankomende 12 jaar met een kut herder over straat zou moeten.
Wat bleek? Ik had helemaal geen kut herder, ik had een hele onzekere baas (ik dus!). Ik was zo bang dat het allemaal mis zou gaan dat ik het contact met Kalev helemaal kwijt was.
Uiteindelijk met behulp van de hondenschool en een hele fijne gedragsherapeute (die naar Kalev keek en zei, volgens mij lieve Sanne moet je eens even bij jezelf te raden gaan.. En je krijgt niet de hond die je wil maar de hond die je nodig hebt..) heb ik de knop omgezet.
Niet alleen met Kalev maar uberhaupt in mijn omgang met dingen. Ik probeer de perfectie en met mega verantwoordelijkheidsgevoel los te laten en gewoon te gaan genieten. En huppa! Nu moeten we nog steeds lekker trainen en samen bezig zijn, want anders gaat meneer ook achter hazen, reeën, schapen, eenden aan. En dat betekent inderdaad de hele wandeling samen bezig zijn, als ik ook maar even met mijn hoofd ergens anders loop is meneer ergens anders vermaak zoeken. Maar ik heb helemaal geen kut herder. Ik hem een lomp groot jong ding aan de lijn zitten, maar zeker geen kut herder.
Was ik in dit geval met TT gaan werken waren we geen drol opgeschoten. Om maar even terug naar het onderwerp te komen
Denk ik dat het in de handen van echte professionals, die snappen waar ze mee bezig zijn goed zou kunnen werken, jah. Maar in de handen van de gemiddelde hondenbaas, nee.
Ik had geen flauwbenul mee hoe ik eruit moest komen en dacht werkelijk waar dat ik ondanks al mijn goede bedoelingen de aankomende 12 jaar met een kut herder over straat zou moeten.
Wat bleek? Ik had helemaal geen kut herder, ik had een hele onzekere baas (ik dus!). Ik was zo bang dat het allemaal mis zou gaan dat ik het contact met Kalev helemaal kwijt was.
Uiteindelijk met behulp van de hondenschool en een hele fijne gedragsherapeute (die naar Kalev keek en zei, volgens mij lieve Sanne moet je eens even bij jezelf te raden gaan.. En je krijgt niet de hond die je wil maar de hond die je nodig hebt..) heb ik de knop omgezet.
Niet alleen met Kalev maar uberhaupt in mijn omgang met dingen. Ik probeer de perfectie en met mega verantwoordelijkheidsgevoel los te laten en gewoon te gaan genieten. En huppa! Nu moeten we nog steeds lekker trainen en samen bezig zijn, want anders gaat meneer ook achter hazen, reeën, schapen, eenden aan. En dat betekent inderdaad de hele wandeling samen bezig zijn, als ik ook maar even met mijn hoofd ergens anders loop is meneer ergens anders vermaak zoeken. Maar ik heb helemaal geen kut herder. Ik hem een lomp groot jong ding aan de lijn zitten, maar zeker geen kut herder.
Was ik in dit geval met TT gaan werken waren we geen drol opgeschoten. Om maar even terug naar het onderwerp te komen

Denk ik dat het in de handen van echte professionals, die snappen waar ze mee bezig zijn goed zou kunnen werken, jah. Maar in de handen van de gemiddelde hondenbaas, nee.

- Domor
- Zeer actief
Ik heb een tijdje gefietst met haar maar dat werd te gevaarlijk. Sowieso was iedere plas/sloot een risico, maar soms ook als ik het niet zag aankomen kon ze gigantisch schrikken en mijn spaken in springen. Nadat we een keer serieus hard onderuitgegaan zijn en ik daarna het gedrag nog steeds niet beter kreeg, hield het voor mij op. Skates durf ik om dezelfde reden niet. Als ik hard onderuit ga vernaggel ik waarschijnlijk mijn knieën en kan ik mijn honden dan herplaatsen. Dan houdt het gewoon op.
Er zijn echt zat mensen die weinig lopen, alleen dat zijn niet degene die je veel op straat ziet. Meer dan de helft van de honden loopt minder dan een uur per dag, afhankelijk van het onderzoek loopt dat zelfs op tot 80%. Ik tel eigenlijk alleen de lange wandeling mee als ik het heb over wandelen, die is 1.5 uur. Daarnaast loop ik ook nog een aantal keer 10 minuten en dus eventueel los, wat 30-40 minuten is.
Noa gaat niet achter balletjes aan, niet achter stokken, trekspelletjes wordt ze opgewonden van en ze schakelt dan direct over naar schaduwen, die vindt ze namelijk dan leuker. Stoeien doet ze niet aan, sowieso houdt ze niet van langdurig fysiek contact (hoewel dat ook steeds beter wordt. Maar op schoot knuffelen is geen strak plan).
Ik zie de stroomband absoluut als falen van mijn kant. Maar dat maakt niet dat ik de functie daarmee minder van belang vind. Ik ben bezig om een afspraak te maken met een goede trainster, ik heb haar al gesproken en ze heeft mijn mogelijke tijden al en ik verwacht vandaag een mailtje terug met wanneer zij kan.
Ik verwacht niet van Noa dat ze net als de BFF van Ninthe dat ze het af kan met 30-40 minuten per dag lopen. Ik vind het heel normaal dat ze na die anderhalf uur nog gewoon energie heeft om een rondje te rennen. Maar dat rondje rennen moet ze dan wel veilig kunnen rennen zonder dat ze mij, haarzelf of anderen daarbij in gevaar brengt. Nu er weer wat meer lucht in het programma komt zal ze ook weer meer gaan lopen, ook meer alleen gaan lopen in plaats van samen met haar zusje, maar (daar is de maar weer) dat moet wel mogelijk zijn en dat was het de afgelopen 8 weken niet. Erger nog, dit gedrag is juist de afgelopen 3 weken ontstaan toen ik weer meer met ze ging lopen, niet toen ik "weinig" met ze liep.
Ik ga wel eens een uur met ze in de auto om naar een voor hen leuke activiteit te gaan. Maar inderdaad, niet dagelijks en zelfs niet iedere week (los van de training waar ik wel iedere week heen ga en vaak een combinatie van behendigheid/hoopers en gehoorzaamheid is). Voor dagelijks moet ze het doen met de losloopveldjes en het kleine losloopgebied in de buurt (lees, in te passen in een wandeling van 1.5-2 uur) voor het loslopen en verder gewoon in de buurt wandelen.
Een hoop mensen zeggen inderdaad ga het anders aanpakken. Maar zolang ik nog geen anders gevonden heb die ik mogelijk vind (met de eisen veilig en leefbaar), ga ik het nog niet anders aanpakken, want dan heb ik dus nog geen anders. Deze discussie speelt vanaf vrijdag. Vrijdag, gisteren en vandaag heb tentamens, daartussen zat het weekend en heb ik al wel een trainer geregeld die me komt helpen. Het is dus niet bepaald alsof de discussie al weken aan de gang is en er nog niks gebeurd is.
Natuurlijk is de lijn beter vasthouden belangrijk. Maar ik weet van mijzelf dat dit wel eens gebeurd en dus is het iets dat ik in mijn overweging mee moet nemen. Dat betekent niet dat het geen aandachtspunt/verbeterpunt is voor mijzelf.
Dit is de hond heb ik in mijn kast staan en ben ik ongeveer halverwege in. De andere twee boeken gaan op het lijstje, maar op het moment is het budget voor boeken beperkt, ik verwacht namelijk dat ik de komende tijd weer extra geld aan trainingen kwijt ben. Daarnaast is personen opsporen alleen mogelijk als je met minimaal 2 personen bent, dat ben ik vrijwel nooit. Actief onderweg met uw hond komt half mei waarschijnlijk wel deze kant op.
De niet-poedel is omdat ik denk dat het ras in kwestie Ninthe mooier aanvult dan de meeste poedels die ik tegen kom en aangezien ze toch geen stamboom heeft ik het daar niet voor hoef te laten.
Er zijn echt zat mensen die weinig lopen, alleen dat zijn niet degene die je veel op straat ziet. Meer dan de helft van de honden loopt minder dan een uur per dag, afhankelijk van het onderzoek loopt dat zelfs op tot 80%. Ik tel eigenlijk alleen de lange wandeling mee als ik het heb over wandelen, die is 1.5 uur. Daarnaast loop ik ook nog een aantal keer 10 minuten en dus eventueel los, wat 30-40 minuten is.
Noa gaat niet achter balletjes aan, niet achter stokken, trekspelletjes wordt ze opgewonden van en ze schakelt dan direct over naar schaduwen, die vindt ze namelijk dan leuker. Stoeien doet ze niet aan, sowieso houdt ze niet van langdurig fysiek contact (hoewel dat ook steeds beter wordt. Maar op schoot knuffelen is geen strak plan).
Ik zie de stroomband absoluut als falen van mijn kant. Maar dat maakt niet dat ik de functie daarmee minder van belang vind. Ik ben bezig om een afspraak te maken met een goede trainster, ik heb haar al gesproken en ze heeft mijn mogelijke tijden al en ik verwacht vandaag een mailtje terug met wanneer zij kan.
Ik verwacht niet van Noa dat ze net als de BFF van Ninthe dat ze het af kan met 30-40 minuten per dag lopen. Ik vind het heel normaal dat ze na die anderhalf uur nog gewoon energie heeft om een rondje te rennen. Maar dat rondje rennen moet ze dan wel veilig kunnen rennen zonder dat ze mij, haarzelf of anderen daarbij in gevaar brengt. Nu er weer wat meer lucht in het programma komt zal ze ook weer meer gaan lopen, ook meer alleen gaan lopen in plaats van samen met haar zusje, maar (daar is de maar weer) dat moet wel mogelijk zijn en dat was het de afgelopen 8 weken niet. Erger nog, dit gedrag is juist de afgelopen 3 weken ontstaan toen ik weer meer met ze ging lopen, niet toen ik "weinig" met ze liep.
Ik ga wel eens een uur met ze in de auto om naar een voor hen leuke activiteit te gaan. Maar inderdaad, niet dagelijks en zelfs niet iedere week (los van de training waar ik wel iedere week heen ga en vaak een combinatie van behendigheid/hoopers en gehoorzaamheid is). Voor dagelijks moet ze het doen met de losloopveldjes en het kleine losloopgebied in de buurt (lees, in te passen in een wandeling van 1.5-2 uur) voor het loslopen en verder gewoon in de buurt wandelen.
Een hoop mensen zeggen inderdaad ga het anders aanpakken. Maar zolang ik nog geen anders gevonden heb die ik mogelijk vind (met de eisen veilig en leefbaar), ga ik het nog niet anders aanpakken, want dan heb ik dus nog geen anders. Deze discussie speelt vanaf vrijdag. Vrijdag, gisteren en vandaag heb tentamens, daartussen zat het weekend en heb ik al wel een trainer geregeld die me komt helpen. Het is dus niet bepaald alsof de discussie al weken aan de gang is en er nog niks gebeurd is.
Natuurlijk is de lijn beter vasthouden belangrijk. Maar ik weet van mijzelf dat dit wel eens gebeurd en dus is het iets dat ik in mijn overweging mee moet nemen. Dat betekent niet dat het geen aandachtspunt/verbeterpunt is voor mijzelf.
Dit is de hond heb ik in mijn kast staan en ben ik ongeveer halverwege in. De andere twee boeken gaan op het lijstje, maar op het moment is het budget voor boeken beperkt, ik verwacht namelijk dat ik de komende tijd weer extra geld aan trainingen kwijt ben. Daarnaast is personen opsporen alleen mogelijk als je met minimaal 2 personen bent, dat ben ik vrijwel nooit. Actief onderweg met uw hond komt half mei waarschijnlijk wel deze kant op.
De niet-poedel is omdat ik denk dat het ras in kwestie Ninthe mooier aanvult dan de meeste poedels die ik tegen kom en aangezien ze toch geen stamboom heeft ik het daar niet voor hoef te laten.
- Lieske_1977
- Zeer actief
heimwee schreef:Een half jaar geleden zat ik met mijn handen in het haar, na de verhuis terug naar NL en een paar wat minder leuke persoonlijke omstandigheden, liep ik hier door de woonwijk met een hond die naar alles en iedereen uitviel, met volle overtuiging. Echt niet grappig.
Was ik in dit geval met TT gaan werken waren we geen drol opgeschoten. Om maar even terug naar het onderwerp te komen![]()

Super om te lezen dat Kalev het door aanpassing in je eigen houding zo veel beter doet!
-
- Zeer actief
Maar wat houdt je nou precies tegen om wel 1x per dag in de auto te stappen? Heb je dat er dan niet voor over ofzo? Een stroomband aanschaffen is makkelijker?
Idem met wandelen. Als je merkt dat ze hyper is, ga je toch wat doen om er voor te zorgen dat de rustiger wordt? (steppen, hardlopen, langer lopen, mentaal moe maken etc)
Eerlijk gezegd denk ik dat als je haar bij een willekeurige forummer brengt voor een weekje, je haar niet meer zal herkennen. Misschien zou je dat eens moeten doen, om te kijken of jullie nou wel zo'n leuke match zijn.
Idem met wandelen. Als je merkt dat ze hyper is, ga je toch wat doen om er voor te zorgen dat de rustiger wordt? (steppen, hardlopen, langer lopen, mentaal moe maken etc)
Eerlijk gezegd denk ik dat als je haar bij een willekeurige forummer brengt voor een weekje, je haar niet meer zal herkennen. Misschien zou je dat eens moeten doen, om te kijken of jullie nou wel zo'n leuke match zijn.
- Domor
- Zeer actief
Tijd en kosten (zelfs op diesel en 1:16 loopt dat toch aardig in de papieren) en geen losloopgebied kennen dat aan deze eisen voldoen zijn drie redenen. Nog los van het feit dat Noa dus autorijden niet tof vindt, maar dat is ook iets waar we aan werken. Maar voor nu vertrek ik hier even. Ik heb over een krap uur tentamen en ik moet de laatste dingen nog voorbereiden.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Precies dit, ja. Ik heb ook wel eens getwijfeld over een stroomband. Dexter viel uit naar elke reu die we tegenkwamen, kon niet loslopen omdat hij soms ineens wegrende, hij durfde te bijten bij correcties, eten op straat vrat hij op en verdomde hij nog los te laten. Ik heb jankend, scheldend, bloedend en razend over straat gelopen. Maar één ding vergat ik niet: dit lag aan mij. Hij klinkt nu als een ontspoorde hond maar dat was hij helemaal niet, ik kon gewoon totaal niet omgaan met zijn gedrag en daardoor werd het erger en erger. Bij een meer ervaren baas was het waarschijnlijk niet zover gekomen. Ik vond het niet eerlijk om mijn falen op te lossen met pijn. Dus in plaats daarvan ging ik op cursus met hem, ik las veel, ik ging keihard aan het werk met trainingsmethodes die bij mij passen.heimwee schreef: Wat bleek? Ik had helemaal geen kut herder, ik had een hele onzekere baas (ik dus!). Ik was zo bang dat het allemaal mis zou gaan dat ik het contact met Kalev helemaal kwijt was.
Nu valt hij nauwelijks nog uit, hij kan op steeds meer plekken loslopen, hij bijt niet meer en het eten loslaten gaat ook langzaam beter. Heeft lang geduurd. Veel langer dan het met een stroomband zou duren, denk ik. Maar nu heb ik Dexter niet omgevormd tot de hond die ik wil: ik heb mezelf veranderd in de baas die hij nodig heeft. En dáárdoor gaat het beter. Omdat ik nu begrijp waarom hij uitvalt en hoe ik daarop kan anticiperen. Omdat ik de signalen zie dat hij weg wil rennen en een simpel 'nee, hier' genoeg is om hem te stoppen. Ik heb meer geleerd dan ik ooit had kunnen leren met een stroomband.
Ik vind het middel niet slecht of goed. Maar ik zou het zelf pas inzetten als ik zeker weet dat het de beste methode is voor mij én voor de hond. En dat kun je alleen maar weten als je jarenlange ervaring hebt, of als je echt alles al hebt geprobeerd en dit de laatste kans is. En dan nog zou ik er een trainer bij willen hebben.

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Domor schreef:Ik heb een tijdje gefietst met haar maar dat werd te gevaarlijk. Sowieso was iedere plas/sloot een risico, maar soms ook als ik het niet zag aankomen kon ze gigantisch schrikken en mijn spaken in springen. Nadat we een keer serieus hard onderuitgegaan zijn en ik daarna het gedrag nog steeds niet beter kreeg, hield het voor mij op. Skates durf ik om dezelfde reden niet. Als ik hard onderuit ga vernaggel ik waarschijnlijk mijn knieën en kan ik mijn honden dan herplaatsen. Dan houdt het gewoon op.
fietsen, lang lopen etc bouwt enkel maar conditie op en door die conditie hebben ze de energie om meer te doen

juist hersenwerk, balans oefeningen, speurwerk, daar worden ze moe van
heb afgelopen jaar een jonge hond terug gehad van 12 maanden, want was onvermoeibaar en onhandelbaar. Ze deden er 3x per dag 30 minuten mee fietsen (opgebouwd vanaf 7 maanden oud) maar ja was niet genoeg.
Eenmaal hier met het hondje aan het werk gegaan met speuren en zoeken en verder mee naar de KNPV club maar daar niks gedaan, enkel indrukken op doen.
Ging super, was na 10 minuten intensief zoeken gewoon moe, want ja dat kost denk energie ipv fysieke energie
hoe lang je dus wandelt zegt mij ook niet zo veel over of ze aan hun trekken komen qua inspanning, ja conditioneel, maar er is nog zoveel meer
-
- Zeer actief
WauwDaniBanani schreef:Maar nu heb ik Dexter niet omgevormd tot de hond die ik wil: ik heb mezelf veranderd in de baas die hij nodig heeft. .

Ik hoop dat ik er bijna ben.
- Lieske_1977
- Zeer actief
Het is geen invulling, maar wat mij opviel in de filmpjes. Als Noa aan de riem loopt, is er nauwelijks tot geen sprake van oogcontact. Natuurlijk hoeft je hond niet continu in aanbidding naar je op te kijken, maar een beetje contact is toch wel fijn.Domor schreef:Nauwelijks interactie tijdens het wandelen aan de lijn is jullie invulling.
Ook ben je in mijn ogen niet duidelijk naar haar. In het filmpje waarin je alleen met haar loopt, zeg je bijvoorbeeld een paar keer 'goed zo'. Het is mij niet duidelijk waarom je dat zegt en het lijkt me sterk dat zij het wel snapt.
Is je zelf trouwens opgevallen dat je honden zich aan de lijn verschillende keren uitschudden (stresssignaal)?
Ik lees echt wel dat je je best doet en het beste met je honden voor hebt. Je traint met ze, wandelt met ze en neemt trainers in de arm. Je bent bereid er geld, tijd en moeite in te steken.Toch denk ik dat je op het verkeerde spoor zit. Uit Noa's gedragingen blijkt dat ze gefrustreerd en niet stabiel is. Dáár zit het probleem, niet in de wegen waarin de instabiliteit en frustraties een uitweg pvinden. De stroomband is dus geen oplossing. Sterker nog, in haar geval zou het zelfs haar gedrag negatief kunnen beïnvloeden.
Ik heb het al eerder geschreven, maar als ik jou was zou ik gaan inzetten op het opbouwen van een band en ontspanning. Vraag gewoon eens even helemaal niets van haar. Niet trainen, geen correctieband, geen druk, gewoon plezierig wandelen en spelen.
- Lieske_1977
- Zeer actief
Zo kom je op mij wel overManuma schreef:WauwDaniBanani schreef:Maar nu heb ik Dexter niet omgevormd tot de hond die ik wil: ik heb mezelf veranderd in de baas die hij nodig heeft. .![]()
Ik hoop dat ik er bijna ben.

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Dit vat goed samen hoe ik er over denk.DaniBanani schreef:Ik vind het middel niet slecht of goed. Maar ik zou het zelf pas inzetten als ik zeker weet dat het de beste methode is voor mij én voor de hond. En dat kun je alleen maar weten als je jarenlange ervaring hebt, of als je echt alles al hebt geprobeerd en dit de laatste kans is. En dan nog zou ik er een trainer bij willen hebben.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- amelie
- Zeer actief
Mens, ik ben nog helemaal niet zo lang meer terug op het forum maar van die paar berichtjes die ik van je heb gelezen raak ik al overspannen. Je loopt je honden te helicopterparenten maar alles doe je half. Waarom focus je je niet op de helft van de problemen en los je die goed en gericht op. Letterlijk de helft: één hond.
Waarom perse vast willen houden aan twee teefjes van dezelfde leeftijd en dan ook nog een nestje willen fokken. Why? Zet je trots opzij en zoek een fijn huisje voor Noa, waar ze wel een eerlijke kans krijgt, nu ze nog jong is en nog terug kan veren.
Waarom perse vast willen houden aan twee teefjes van dezelfde leeftijd en dan ook nog een nestje willen fokken. Why? Zet je trots opzij en zoek een fijn huisje voor Noa, waar ze wel een eerlijke kans krijgt, nu ze nog jong is en nog terug kan veren.
- Lieske_1977
- Zeer actief
En zoals Crutz schrijft, is hersenwerk een ideale manier om een hond moe en voldaan te krijgen
Begin eenvoudig, zodat de kans op succes groot is.

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
inderdaad, herplaatsen is geen falen, het is enkel inzien dat wat jij de hond biedt/kan bieden niet het meest ideale is voor die hond. Dat een andere baas dat waarschijnlijk beter kan.amelie schreef:Mens, ik ben nog helemaal niet zo lang meer terug op het forum maar van die paar berichtjes die ik van je heb gelezen raak ik al overspannen. Je loopt je honden te helicopterparenten maar alles doe je half. Waarom focus je je niet op de helft van de problemen en los je die goed en gericht op. Letterlijk de helft: één hond.
Niet omdat jij het niet kan, maar omdat het niet past
En waarom al fok plannen als je dit allemaal nog niet op de rit hebt? Een stabiele relatie samen met je honden, en een stabiele hond lijken me een eerste basis waarop je besluit te gaan fokken
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Ik bekijk het dan anders dan jij, net zoals door de Tinley academie wordt voorgeschreven. Door het wegnemen van de stroomprikkel zal het gewenste gedrag toenemen dus het is een negatieve bekrachtiger.Lieske_1977 schreef:Met een bekrachtiger wil je bepaald gedrag bekrachtigen en daardoor laten toenemen. Bij positieve bekrachtigers is dat door iets prettigs toe te voegen (een aai, snoepje), bij negatieve bekrachtigers door iets onprettigs (een pijnprikkel, knellende halsband) weg te nemen, wat bij de hond een gevoel van opluchting geeft.Hippo schreef: Bij goed gebruik is een correctie van een teletac een negatieve bekrachtiger i.p.v. een positieve correctie. Met een positieve correctie heb je inderdaad kans op vermijdingsgedrag en veel stress. Bij een goed gedoseerde correctie en goede timing is er sprake van een negatieve bekrachtiger waarbij die ongewenste neveneffecten wegblijven. Dit wordt onderschreven door de instructeurs van Tinley.
Als je de voorbeelden die hier zijn gegeven neemt, zoals die bij Jake waarbij de hond een optater kreeg zonder dat hij het juiste verband ziet, dan spreek je van een positieve correctie. In zo'n situatie kan je veel schade berokkenen.
Mijn honden zijn vrolijk, krijgen veel vrijheid maar kennen ook hun grenzen. Ze hebben geen negatieve associatie met de correctieband, juist een positieve want dan gaan we wat leuks doen(bijv trainen).
Met correcties, positief of negatief, wil je dat bepaald gedrag juist afneemt of wegblijft. Bij positieve correcties is dat door actief iets te doen (tik uitdelen, grote mond geven, tt gebruiken), bij negatieve correcties door iets weg te nemen wat de hond prettig vindt (aandacht, een speeltje).
Positief en negatief wordt dus alleen gebruikt om aan te duiden dat er iets wordt toegevoegd (positief) of weggelaten/weggenomen (negatief), maar er hangt geen waardeoordeel aan zoals in hoe we 'positief' en 'negatief' doorgaans gebruiken.
Een positieve correctie blijft gewoon een correctie, of die nu goed getimed is of niet. Als je hond bijvoorbeeld de neiging heeft de vuilnisbak leeg te vreten en je plaatst er een muizenval in om dit gedrag af te leren, is dat een positieve correctie. Perfect getimed, want precies op het moment van bak willen leegvreten wordt de pijnprikkel toegediend, maar bedoeld om gedrag te doorbreken en niet om het te bekrachtigen. Dan kan het toch nooit een bekrachtiger worden?![]()
Uit nieuwsgierigheid: hoe gebruik jij de correctieband met trainen? Wil je er gedrag mee aan- of afleren?
Overigens valt of staat alle hondentraining met timing, ook als je vooral met beloningen werkt. Time je die verkeerd, werken ze niet als bekrachtiger en zijn ze in feite zinloos.
Kennelijk heb jij de timing goed in de vingers en ik ben blij te lezen dat je honden juist enthousiast worden als je de trainingsband pakt, omdat ze weten dat hen iets leuks te wachten staat. Net zoals Joy staat te springen als de clicker tevoorschijn komt
Ik gebruik het voor verschillende dingen, zowel op de training(KNPV) als daarbuiten. Om dingen af te leren, maar ook om dingen aan te leren. Op de training gebruik ik het vooral voor zelfbelonend gedrag en zeker niet voor allerlei oefeningen. De meeste dingen leer ik aan met de clicker en dan voer of de bal als beloning. De clicker gebruik ik zowel voor shapen als bevestigen. Als ze een oefening goed beheersen bouw ik de clicker af.
Zo kreeg mijn jongste hond Dico de band al om met 6 maanden toen had ik hem pas een maand. Hij viel naar alles uit wat bewoog en durfde gerust te bijten, daarom is hij terug gekomen bij de fokker en erna bij ons geplaatst.
Vanaf het begin kreeg hij de band om, maar stond niet aan. Toen hij aan de riem netjes mee liep na een paar weken, heb ik hem los laten lopen met de teletac om. Stel dat hij zou terugvallen in zijn gedrag, dan kon ik hem wel corrigeren. Je kunt het in mijn ogen niet maken dat je mechel iemand eens even in de benen bijt of een willekeurige hond van gaten voorziet(je hond op wild laten hetsen vind ik overigens even kwalijk maar dat deed hij niet).
In de meeste gevallen ging het prima, maar moest hem enkele keren op laag niveau corrigeren. Nu loopt hij nog steeds regelmatig met de band om, maar dat is om de boete voor loslopen te ontlopen