Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verbod op 'schokhalsband' voor honden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Re: Verbod op 'schokhalsband' voor honden

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Hippo schreef:
Lieske_1977 schreef:
Hippo schreef: Bij goed gebruik is een correctie van een teletac een negatieve bekrachtiger i.p.v. een positieve correctie. Met een positieve correctie heb je inderdaad kans op vermijdingsgedrag en veel stress. Bij een goed gedoseerde correctie en goede timing is er sprake van een negatieve bekrachtiger waarbij die ongewenste neveneffecten wegblijven. Dit wordt onderschreven door de instructeurs van Tinley.

Als je de voorbeelden die hier zijn gegeven neemt, zoals die bij Jake waarbij de hond een optater kreeg zonder dat hij het juiste verband ziet, dan spreek je van een positieve correctie. In zo'n situatie kan je veel schade berokkenen.

Mijn honden zijn vrolijk, krijgen veel vrijheid maar kennen ook hun grenzen. Ze hebben geen negatieve associatie met de correctieband, juist een positieve want dan gaan we wat leuks doen(bijv trainen).
Met een bekrachtiger wil je bepaald gedrag bekrachtigen en daardoor laten toenemen. Bij positieve bekrachtigers is dat door iets prettigs toe te voegen (een aai, snoepje), bij negatieve bekrachtigers door iets onprettigs (een pijnprikkel, knellende halsband) weg te nemen, wat bij de hond een gevoel van opluchting geeft.
Met correcties, positief of negatief, wil je dat bepaald gedrag juist afneemt of wegblijft. Bij positieve correcties is dat door actief iets te doen (tik uitdelen, grote mond geven, tt gebruiken), bij negatieve correcties door iets weg te nemen wat de hond prettig vindt (aandacht, een speeltje).

Positief en negatief wordt dus alleen gebruikt om aan te duiden dat er iets wordt toegevoegd (positief) of weggelaten/weggenomen (negatief), maar er hangt geen waardeoordeel aan zoals in hoe we 'positief' en 'negatief' doorgaans gebruiken.

Een positieve correctie blijft gewoon een correctie, of die nu goed getimed is of niet. Als je hond bijvoorbeeld de neiging heeft de vuilnisbak leeg te vreten en je plaatst er een muizenval in om dit gedrag af te leren, is dat een positieve correctie. Perfect getimed, want precies op het moment van bak willen leegvreten wordt de pijnprikkel toegediend, maar bedoeld om gedrag te doorbreken en niet om het te bekrachtigen. Dan kan het toch nooit een bekrachtiger worden? :scratch:

Uit nieuwsgierigheid: hoe gebruik jij de correctieband met trainen? Wil je er gedrag mee aan- of afleren?

Overigens valt of staat alle hondentraining met timing, ook als je vooral met beloningen werkt. Time je die verkeerd, werken ze niet als bekrachtiger en zijn ze in feite zinloos.

Kennelijk heb jij de timing goed in de vingers en ik ben blij te lezen dat je honden juist enthousiast worden als je de trainingsband pakt, omdat ze weten dat hen iets leuks te wachten staat. Net zoals Joy staat te springen als de clicker tevoorschijn komt :mrgreen:
Ik bekijk het dan anders dan jij, net zoals door de Tinley academie wordt voorgeschreven. Door het wegnemen van de stroomprikkel zal het gewenste gedrag toenemen dus het is een negatieve bekrachtiger.

Ik gebruik het voor verschillende dingen, zowel op de training(KNPV) als daarbuiten. Om dingen af te leren, maar ook om dingen aan te leren. Op de training gebruik ik het vooral voor zelfbelonend gedrag en zeker niet voor allerlei oefeningen. De meeste dingen leer ik aan met de clicker en dan voer of de bal als beloning. De clicker gebruik ik zowel voor shapen als bevestigen. Als ze een oefening goed beheersen bouw ik de clicker af.

Zo kreeg mijn jongste hond Dico de band al om met 6 maanden toen had ik hem pas een maand. Hij viel naar alles uit wat bewoog en durfde gerust te bijten, daarom is hij terug gekomen bij de fokker en erna bij ons geplaatst.
Vanaf het begin kreeg hij de band om, maar stond niet aan. Toen hij aan de riem netjes mee liep na een paar weken, heb ik hem los laten lopen met de teletac om. Stel dat hij zou terugvallen in zijn gedrag, dan kon ik hem wel corrigeren. Je kunt het in mijn ogen niet maken dat je mechel iemand eens even in de benen bijt of een willekeurige hond van gaten voorziet(je hond op wild laten hetsen vind ik overigens even kwalijk maar dat deed hij niet).
In de meeste gevallen ging het prima, maar moest hem enkele keren op laag niveau corrigeren. Nu loopt hij nog steeds regelmatig met de band om, maar dat is om de boete voor loslopen te ontlopen :mrgreen: Dit weekend zijn we op zondag naar een redelijk druk strand geweest, dan doe ik voor de zekerheid de band om. Wat heb ik eraan als hij wordt getriggerd door een patsende hond en dan gaat vechten en wint? Een muilkorf omdoen vind ik geen gepaste oplossing want dat is symptoombestrijding. Er is overigens niks voorgevallen en had dat ook niet verwacht, prikkels hebben we zoveel mogelijk gedoseerd toegepast.
Duidelijk, dank voor je toelichting! Je gebruikt hem heel bewust en weloverwogen en laat daarnaast (met de clicker) zien welk gedrag je wél wilt zien. Lijkt me helder voor de hond :ok:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Domor schreef:Tijd en kosten (zelfs op diesel en 1:16 loopt dat toch aardig in de papieren) en geen losloopgebied kennen dat aan deze eisen voldoen zijn drie redenen. Nog los van het feit dat Noa dus autorijden niet tof vindt, maar dat is ook iets waar we aan werken. Maar voor nu vertrek ik hier even. Ik heb over een krap uur tentamen en ik moet de laatste dingen nog voorbereiden.
Met het geld wat je hebt uitgegeven aan de TT had je waarschijnlijk vaak genoeg even in de auto kunnen stappen naar een veilig gebied.
Dat hoeft dan heus niet iedere dag, maar gewoon om de dag bijvoorbeeld.
Het is echt niet in mij opgenomen om een TT om Ben te hangen zodat hij op het normale rondje waar ganzen en auto's zijn los kan.
Het gebied is niet veilig, punt. Accepteer dat nou gewoon ipv zelf zo aan te rommelen..
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hippo schreef:Nu loopt hij nog steeds regelmatig met de band om, maar dat is om de boete voor loslopen te ontlopen :mrgreen:

:wink: Voor zo ver ik weet is dat alweer achterhaald.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Lieske_1977 schreef:
Hippo schreef: Ik bekijk het dan anders dan jij, net zoals door de Tinley academie wordt voorgeschreven. Door het wegnemen van de stroomprikkel zal het gewenste gedrag toenemen dus het is een negatieve bekrachtiger.

Ik gebruik het voor verschillende dingen, zowel op de training(KNPV) als daarbuiten. Om dingen af te leren, maar ook om dingen aan te leren. Op de training gebruik ik het vooral voor zelfbelonend gedrag en zeker niet voor allerlei oefeningen. De meeste dingen leer ik aan met de clicker en dan voer of de bal als beloning. De clicker gebruik ik zowel voor shapen als bevestigen. Als ze een oefening goed beheersen bouw ik de clicker af.

Zo kreeg mijn jongste hond Dico de band al om met 6 maanden toen had ik hem pas een maand. Hij viel naar alles uit wat bewoog en durfde gerust te bijten, daarom is hij terug gekomen bij de fokker en erna bij ons geplaatst.
Vanaf het begin kreeg hij de band om, maar stond niet aan. Toen hij aan de riem netjes mee liep na een paar weken, heb ik hem los laten lopen met de teletac om. Stel dat hij zou terugvallen in zijn gedrag, dan kon ik hem wel corrigeren. Je kunt het in mijn ogen niet maken dat je mechel iemand eens even in de benen bijt of een willekeurige hond van gaten voorziet(je hond op wild laten hetsen vind ik overigens even kwalijk maar dat deed hij niet).
In de meeste gevallen ging het prima, maar moest hem enkele keren op laag niveau corrigeren. Nu loopt hij nog steeds regelmatig met de band om, maar dat is om de boete voor loslopen te ontlopen :mrgreen: Dit weekend zijn we op zondag naar een redelijk druk strand geweest, dan doe ik voor de zekerheid de band om. Wat heb ik eraan als hij wordt getriggerd door een patsende hond en dan gaat vechten en wint? Een muilkorf omdoen vind ik geen gepaste oplossing want dat is symptoombestrijding. Er is overigens niks voorgevallen en had dat ook niet verwacht, prikkels hebben we zoveel mogelijk gedoseerd toegepast.
Duidelijk, dank voor je toelichting! Je gebruikt hem heel bewust en weloverwogen en laat daarnaast (met de clicker) zien welk gedrag je wél wilt zien. Lijkt me helder voor de hond :ok:
Geen probleem. In tegenstelling tot een aantal op het forum 'zweer' ik bij mijn dogtra, omdat ik er onwijs goed resultaat van zie. Heb al best wat honden gehad en getraind, niks geen stress, maar altijd zo'n blij ei.
Natuurlijk zie ik ook de andere kant, ik ken helaas zat hondensporters die bepaald gedrag van hun hond lange tijd op zijn beloop laten en dan ineens de hond vol stroom geven. Of dat ze voor elk wissewasje de knop indrukken. Ik heb zowaar meerdere cursussen doorlopen op een martin gaus hondenschool, als ik zie hoe weinig mensen op het juiste moment kunnen klikken met een clicker, dat was echt bedroevend. Als iemand al niet op het juiste moment kan klikken, dan kan hij/zij in mijn ogen ook niet op het juiste moment een teletac inzetten. Dus voor een aanscherping van de regels omtrent het gebruik van stroombanden vind ik een goed idee, maar een verbod vind ik niet op zijn plaats.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Hippo schreef:
Lieske_1977 schreef:
Hippo schreef: Bij goed gebruik is een correctie van een teletac een negatieve bekrachtiger i.p.v. een positieve correctie. Met een positieve correctie heb je inderdaad kans op vermijdingsgedrag en veel stress. Bij een goed gedoseerde correctie en goede timing is er sprake van een negatieve bekrachtiger waarbij die ongewenste neveneffecten wegblijven. Dit wordt onderschreven door de instructeurs van Tinley.

Als je de voorbeelden die hier zijn gegeven neemt, zoals die bij Jake waarbij de hond een optater kreeg zonder dat hij het juiste verband ziet, dan spreek je van een positieve correctie. In zo'n situatie kan je veel schade berokkenen.

Mijn honden zijn vrolijk, krijgen veel vrijheid maar kennen ook hun grenzen. Ze hebben geen negatieve associatie met de correctieband, juist een positieve want dan gaan we wat leuks doen(bijv trainen).
Met een bekrachtiger wil je bepaald gedrag bekrachtigen en daardoor laten toenemen. Bij positieve bekrachtigers is dat door iets prettigs toe te voegen (een aai, snoepje), bij negatieve bekrachtigers door iets onprettigs (een pijnprikkel, knellende halsband) weg te nemen, wat bij de hond een gevoel van opluchting geeft.
Met correcties, positief of negatief, wil je dat bepaald gedrag juist afneemt of wegblijft. Bij positieve correcties is dat door actief iets te doen (tik uitdelen, grote mond geven, tt gebruiken), bij negatieve correcties door iets weg te nemen wat de hond prettig vindt (aandacht, een speeltje).

Positief en negatief wordt dus alleen gebruikt om aan te duiden dat er iets wordt toegevoegd (positief) of weggelaten/weggenomen (negatief), maar er hangt geen waardeoordeel aan zoals in hoe we 'positief' en 'negatief' doorgaans gebruiken.

Een positieve correctie blijft gewoon een correctie, of die nu goed getimed is of niet. Als je hond bijvoorbeeld de neiging heeft de vuilnisbak leeg te vreten en je plaatst er een muizenval in om dit gedrag af te leren, is dat een positieve correctie. Perfect getimed, want precies op het moment van bak willen leegvreten wordt de pijnprikkel toegediend, maar bedoeld om gedrag te doorbreken en niet om het te bekrachtigen. Dan kan het toch nooit een bekrachtiger worden? :scratch:

Uit nieuwsgierigheid: hoe gebruik jij de correctieband met trainen? Wil je er gedrag mee aan- of afleren?

Overigens valt of staat alle hondentraining met timing, ook als je vooral met beloningen werkt. Time je die verkeerd, werken ze niet als bekrachtiger en zijn ze in feite zinloos.

Kennelijk heb jij de timing goed in de vingers en ik ben blij te lezen dat je honden juist enthousiast worden als je de trainingsband pakt, omdat ze weten dat hen iets leuks te wachten staat. Net zoals Joy staat te springen als de clicker tevoorschijn komt :mrgreen:
Ik bekijk het dan anders dan jij, net zoals door de Tinley academie wordt voorgeschreven. Door het wegnemen van de stroomprikkel zal het gewenste gedrag toenemen dus het is een negatieve bekrachtiger.
In geval dat je de tt gebruikt ala Bart Bellon heb je gelijk en is het een negatieve bekrachtiger. Evenals bv rukjes continue aan de prikker die bij netjes aankijken en volgen weg blijven.

Gebruik je stroom als "correctie" zoals ik bv doe voor nabijten na lossen dan is het een positieve correctie. Op moment van inbijten voeg je nl iets toe (stroom) waardoor het ongewenste gedrag (nabijten) afneemt en je blijft het niet toevoegen tot het gewenste gedrag vertoont wordt. Ik tenminste niet.
Net als met mogelijk gebruik voor hierkomen is het bij mij dan een positieve correctie omdat ik het toedoen /toevoeg op moment van negeren van het commando en niet vast blijf houden tot het juiste gedrag vertoond wordt.

Heb het je al eerder geschreven. Vind het extreem jong om al met stroom te gaan werken. Zeker bij een hond die je nog maar zo kort hebt.
Hippo
Zeer actief

Ik ben het geheel met je eens mbt negatieve bekrachtiging en positieve correctie. Ik heb dat zo aangekaart omdat sommigen er vanuit gaan dat een correctie met stroom per definitie een positieve correctie is, dat is niet het geval. Bij het hierkomen kan je het beide gebruiken. Of een redelijke prikkel vanwege het negeren van het commando, of juist laag en dan de prikkel stoppen zodra de hond op het gewenste tempo naar je toe rent.

Waarom zou je ergens een bepaalde leeftijd aan hangen? Een mechelpup die vol in je vel hangt, ga je toch ook corrigeren. Het is maar net hoe straf of mild je het doet. Ik ga een jonge hond van 6 maanden die sterft van de energie en met een dusdanige geschiedenis niet maandenlang aan de riem houden als het op deze manier kan worden opgelost.
Sowieso is het handig, want Dico weet nu niet beter of dat ik hem zowel vast als los commando's moet opvolgen wat hem een zeer betrouwbare losloper maakt.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Even een tentamen verknald maar ik zal proberen een uitgebreid antwoord te geven.
Het filmpje bij auto's in de buurt was toen ze pups waren, met 14 weken. En de auto's waar ze uiteindelijk op is gaan jagen zijn niet de auto's aan de kant waar ze toen liep, maar aan de andere kant van het kanaal en dat heb ik toen niet doorgehad in eerste instantie. Dat filmpje is ook niet waar ze meestal los lopen (het is bij mijn ouders op kantoor).

Het filmpje waar ze alleen en links loopt zeg ik inderdaad een paar keer "goed zo", 2x omdat ze even op me wacht (i.p.v. te yoyo'en) en 1x omdat ze na kort naar rechts te gaan toch besluit weer netjes naar links te gaan. Mijn honden lopen tijdens een hele wandeling links dan wel rechts. Daar verwacht ik ook dat ze blijven en pas ik mijn route op aan (zodat de voor hun interessante stukken zoveel mogelijk aan hun kant zitten en de onveilige stukken zo veel mogelijk aan de andere kant).

Alleen blijven is juist één van de dingen die wel ontzettend goed gelukt is, zowel het samen alleen blijven (alleen niet om 8 uur 's ochtends, dan heeft Ninthe nog te veel een ochtendhumeur) als ieder in een aparte kamer alleen blijven (dat doen we dus 's ochtends). De blafband is ook nooit ingezet als ze alleen moest zijn.

Noa wordt, omdat ze meestal niet houdt van aanrakingen, redelijk kort geschoren (1.5-2cm, iedere 2 tot 4 weken). Daardoor is het borstelen een stuk beter te doen, maar als ze besluit uit te halen waarschuwt ze nauwelijks, ze haalt gewoon uit. Als ze naast mijn moeder op de bank ligt en die haar aanhaalt, zie ik het soms aankomen (één aai van tevoren), en soms niet. Maar zeker op de bank is het lastige dat ze het dus op zich best een tijd heel fijn vindt, totdat ze opeens besluit het niet meer te willen en dat niet vriendelijk aangeeft. Ja, vervelend. Dus heeft ze met borstelen een muilkorf om en het lukt daardoor tegenwoordig de helft van de tijd zonder bijten, en op de bank blijft het schatten. Nee, daar zal geen band voor worden ingezet, immers geen issue dat niet op een andere manier veilig en leefbaar opgelost kan worden. En ik scheer haar vaak ook zelf, omdat ik dat ook niet eerlijk vind om naar trimmers te brengen. Maar ook bij een ervaren trimmer vertoont ze dit gedrag. Zal het voor een (groot) deel bij mij vandaan komen? Vast. Maar dat maakt het niet dat je er minder rekening mee moet houden. In dit geval door het kroelen zo veel mogelijk te doseren, haar goed kort te houden en te kammen/scheren met muilkorf.

We zijn ook aan het opbouwen met spannende dingen. En voor haar is dat een keertje over het winkelcentrum lopen op een rustig tijdstip, of even wat op de markt halen op een rustig tijdstip, een zijstraatje meepakken tijdens koningsdag. Maar met 4+5 mei gaat ze toch naar mijn ouders, want ze is nu al elke keer over de flos van alle vreemde borden, gebouwen en hekken die overal staan. Dus dat is voor haar te veel. Maar nu ook weer met een schoenmaker afgesproken dat ze daar een tijdje binnen mag zitten (met mij erbij) terwijl er klanten geholpen worden. Als pup heeft ze al die dingen gezien, meegemaakt, geen probleem gevonden en opeens was het klaar en kon ze er niet meer mee om gaan. En dat zijn we dus ook aan het opbouwen want ondertussen kan ze daar steeds weer meer van aan.

Ik zie de stroomband ook niet als oplossing maar als symptoombestrijding van gevaarlijk gedrag. Het uitschudden doet ze veel, zowel los als aan de lijn. Zowel binnen als buiten. Ik ben er ook zeker van overtuigd dat ze niet bepaald stressloos is, maar ik denk dat het op het moment wel leefbaar is en ik zie nog altijd vooruitgang. Om het allemaal binnen 1 topic te houden: ja, koningsdag was best stressvol voor haar, dat kwartiertje dat we er maximaal geweest zijn (inclusief het er in de buurt heen lopen en in de buurt vertrekken), maar tegelijkertijd zag ik wel allerlei positieve veranderingen en ik heb gemerkt dat als ik met regelmaat naar het stukje ga dat ze moeilijk vindt, het dagelijkse gebeuren over het algemeen beter (=stresslozer) gaat. Daarnaast vond ze op koningsdag het lastig dat er aan de overkant van het water pony's liepen (dat heb ik op het moment zelf niet gezien, ik kon toen de stressor niet goed vinden) en toen het opeens hard begon te waaien schrok ze ook, toen begon er ook opeens van alles te klapperen en te slingeren, daarom stopte het filmpje toen ook, want toen had ik twee handen nodig om haar rust te bieden.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

dagmar88 schreef:Het ligt niet bij haar, jij begrijpt het net zo goed niet. Je kunt dit echt niet maken.
Wacht nou gewoon tot je onder leiding van iemand met kennis aan de slag kunt.
Richt je ondertussen op andere uitlaatkleppen, rust, reinheid en regelmaat en ga nadenken hoe de wisselwerking tussen jullie hier een rol in speelt.
Waar jij de fout in gaat. Of het überhaupt wel een geslaagde combinatie is.
Wanneer het zo stroef gaat, geeft dat stof tot nadenken, zelfreflectie. Nu doe je alleen maar aan symptoombestrijding, je straft haar voor jouw aandeel.
Je hebt de kennis niet in huis. Dat is niet erg en dat kun je leren.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Ik ben het zeker wel met je eens dat er wat meer naar het eigen aandeel zou moeten worden gekeken als er dit soort problemen spelen en ik vind de stroomband ook echt niet fair in dit geval.
Maar vind ook dat er wel erg tegen Domor over tekeer gegaan wordt terwijl er hier meerdere mensen aangeven de banden te gebruiken. Wie zegt dat die de kennis daarvoor allemaal wel in huis hebben dan, zijzelf omdat ze dat beweren :U:
Het is net als met autorijden , iedereen vind zichzelf een prima chauffeur en schat zijn/haar eigen rijkunsten bijna altijd te hoog in terwijl de realiteit vaak toch anders is :mrgreen:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Manuma schreef:
DaniBanani schreef:Maar nu heb ik Dexter niet omgevormd tot de hond die ik wil: ik heb mezelf veranderd in de baas die hij nodig heeft. .
Wauw :ok:
Ik hoop dat ik er bijna ben.
Gaat je lukken :wink:

Het werkt echt zo. Vanaf de dag dat ik accepteerde dat Beau geen border collie is die alles doet en laat wat ik hem vraag gaat het beter.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tineke schreef: Het is net als met autorijden , iedereen vind zichzelf een prima chauffeur en schat zijn/haar eigen rijkunsten bijna altijd te hoog in terwijl de realiteit vaak toch anders is :mrgreen:

:mrgreen: Ik had altijd een hele blije auto, hoor.
En een intense band, tot iemand hem meenam :cry:
Hij werd zelfs beloond wanneer hij langere ritjes volhield.

Nee, ik snap het punt, maar je kunt alleen maar reageren op wat mensen hier zelf schrijven of laten zien.
Tineke
Zeer actief

Nanna schreef:Ik ben anders een uiterst belabberd chauffeur. Kan niet eens achteruitrijden :LOL:
Of inparkeren :schrik:
Ik niet ik ben een uitstekend chauffeuse, goed inparkeren is niet mijn sterkste kant moet ik bekennen :mrgreen:
Maar een onderzoek heeft ooit aangetoond dat - in dit geval ging het over autorijden maar het gaat uiteraard op voor meerdere zaken - mensen hun rijkunsten aanzienlijk overschatten en ze zichzelf veel beter vinden rijden dan ze daadwerkelijk doen.
Afbeelding

Tineke
Zeer actief

Nanna schreef:
Tineke schreef:
Nanna schreef:Ik ben anders een uiterst belabberd chauffeur. Kan niet eens achteruitrijden :LOL:
Of inparkeren :schrik:
Ik niet ik ben een uitstekend chauffeuse, goed inparkeren is niet mijn sterkste kant moet ik bekennen :mrgreen:
Maar een onderzoek heeft ooit aangetoond dat - in dit geval ging het over autorijden maar het gaat uiteraard op voor meerdere zaken - mensen hun rijkunsten aanzienlijk overschatten en ze zichzelf veel beter vinden rijden dan ze daadwerkelijk doen.
Waarvan akte :engel:
Ha maar van de Peelhoven naar Geldrop gaat me nog wel lukken hoor :engel:
Afbeelding

Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

1,5 uur per dag is wel weinig idd, dan kan je wel zeggen dat andere nog minder lopen, maar maakt het duidelijk nog steeds niet genoeg voor je duo. Voor mijn. Duo zou dat ook verre van genoeg zijn als dat het enige was. En dan heb ik ze veelal aangelijnd, omdat het gewoon niet altijd kan. Ik train dan wel met beide honden twee keer in de week, waarbij er wel los getraind wordt.
Ik heb wel het voordeel dat we een groot omheind veld hebben en geen groep voor of na ons, dus op vrijdag laat ik ze even een kwartier achter een frisbee aanracen, voordat ik met Layla Hoopers train, dan heeft Didge toch even alle energie eruit kunnen persen.
Op een aanlijnwandeling kun je trouwens prima hersenspelletjes doen, worden ze ook moe van.
Gelukkig gaan we deze week ook nog drie stevige, lange wandelingen maken.
Ondanks het type hond dat ik hier heb liggen, zijn ze prima rustig in huis, maar ja je moet wel meer doen dan 1,5 uur. En nee, ik gebruik geen stroom, ben ik ook niet van plan. Zonder kom ik er ook wel.
Afbeelding
Lieske_1977
Zeer actief

Hippo schreef:Ik ben het geheel met je eens mbt negatieve bekrachtiging en positieve correctie. Ik heb dat zo aangekaart omdat sommigen er vanuit gaan dat een correctie met stroom per definitie een positieve correctie is, dat is niet het geval. Bij het hierkomen kan je het beide gebruiken. Of een redelijke prikkel vanwege het negeren van het commando, of juist laag en dan de prikkel stoppen zodra de hond op het gewenste tempo naar je toe rent.

Waarom zou je ergens een bepaalde leeftijd aan hangen? Een mechelpup die vol in je vel hangt, ga je toch ook corrigeren. Het is maar net hoe straf of mild je het doet. Ik ga een jonge hond van 6 maanden die sterft van de energie en met een dusdanige geschiedenis niet maandenlang aan de riem houden als het op deze manier kan worden opgelost.
Sowieso is het handig, want Dico weet nu niet beter of dat ik hem zowel vast als los commando's moet opvolgen wat hem een zeer betrouwbare losloper maakt.
Liever maak ik het hierkomen zo leuk dat de hond er zelf voor kiest om te komen omdat hij dat wil, en niet omdat hij een onaangenaam gevoel wil kwijtraken.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Domor schreef:Nauwelijks interactie tijdens het wandelen aan de lijn is jullie invulling. Ik ben niet de hele wandeling bezig,
Interactie gaat niet alleen over jij met haar bezig zijn. Het gaat vooral over zij met jou bezig. Duke kijkt tijdens het wandelen elke 10 passen wel eens om of ik er nog ben, zoekt me tussendoor op, etc. Zonder dat ik actief met hem bezig ben hebben we continue interactie en contact.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Lieske_1977 schreef:
Hippo schreef:Ik ben het geheel met je eens mbt negatieve bekrachtiging en positieve correctie. Ik heb dat zo aangekaart omdat sommigen er vanuit gaan dat een correctie met stroom per definitie een positieve correctie is, dat is niet het geval. Bij het hierkomen kan je het beide gebruiken. Of een redelijke prikkel vanwege het negeren van het commando, of juist laag en dan de prikkel stoppen zodra de hond op het gewenste tempo naar je toe rent.

Liever maak ik het hierkomen zo leuk dat de hond er zelf voor kiest om te komen omdat hij dat wil, en niet omdat hij een onaangenaam gevoel wil kwijtraken.

Lieske dat is leuk inderdaad met wandelen. Daar vind ik dat je 100% gelijk hebt maar ongeval van bv KNPV training (wat hippo doet en ik ook) vragen we de hond de ultieme beloning (bijten/pakwerker) direct op roepen in de steek te laten en terug te keren.
Vaak in aanleren wel met bijt/bal beloning bij de baas maar de pakwerker is gewoon een grotere beloning.

Omdat ik met m'n huidige hond m'n trainingsmethoden behoorlijk om gegooid heb en nog niet toe ben aan die oefening heb ik nog tijd om na te denken. Voorheen deed ik dat inderdaad ook met stroom. Hoog genoeg om als een positieve correctie te werken ipv negatieve bekrachtiger maar niet te hoog dat is nergens voor nodig.

Ben nu al wel bezig met af laten liggen richting de pakwerker en dan bij me roepen. En dat uitbouwen.
Hippo
Zeer actief

crutz schreef:
Lieske_1977 schreef:

Lieske dat is leuk inderdaad met wandelen. Daar vind ik dat je 100% gelijk hebt maar ongeval van bv KNPV training (wat hippo doet en ik ook) vragen we de hond de ultieme beloning (bijten/pakwerker) direct op roepen in de steek te laten en terug te keren.
Vaak in aanleren wel met bijt/bal beloning bij de baas maar de pakwerker is gewoon een grotere beloning.

Omdat ik met m'n huidige hond m'n trainingsmethoden behoorlijk om gegooid heb en nog niet toe ben aan die oefening heb ik nog tijd om na te denken. Voorheen deed ik dat inderdaad ook met stroom. Hoog genoeg om als een positieve correctie te werken ipv negatieve bekrachtiger maar niet te hoog dat is nergens voor nodig.

Ben nu al wel bezig met af laten liggen richting de pakwerker en dan bij me roepen. En dat uitbouwen.
Precies dat ja, het hierkomen buiten de training om is sowieso nooit een probleem. Stel je voor dat ik een bal bij me heb ooooh een BAL BAL BAL :cheer: . Blijer kan je ze niet maken(ok vooruit, Hippo houdt ook erg van eten :8): ) .
Ik leer het hierkomen op de club beetje het zelfde als Crutz. Ik start ver weg van de helper(die eerst niet eens in het zicht is), dan eerst roep ik al heel snel en uiteraard volgt gelijk de beloning(bal). De afstand bouw ik uit, net als de activiteit van de helper. Oscar is mijn 3e knpv hond (1e bleek na jaar niet geschikt, 2e gecertificeerd en verkocht) en bij alle 3 gaat het terugroepen vrijwel probleemloos.
Echter er komt altijd een moment dat de hond het toch probeert, want de pakwerker bijten is de ultieme beloning. Op zo'n moment is het wel handig dat je dan op afstand kunt corrigeren. Als hij namelijk door kan rennen en bijten, dan is het zelfbelonend gedrag en zal je een hoop moeite moeten doen om hem wel betrouwbaar terug te kunnen roepen. Met alle 3 de honden 1x gehad dat ze mijn commando negeerde, toen gecorrigeerd met de teletac(positieve correctie) en erna altijd weer een blije hond die als een speer naar mij terug komt.

Wat Crutz zegt, hoog genoeg dat hij direct staakte met doorlopen, maar wel dat ze de volgende keer zonder schrik weer in volle vaart van je af rennen. De hond heeft het dan begrepen en geen angst.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Apple schreef:Dat blijkt....
Je loopt niet op een veilige plek, heel simpel.
Ik kan Ben ook niet los laten op een plek waarvan ik weet dat er in de buurt paarden of schapen staan.
Zoek ik een plek uit waar dat niet is, kan hij los. Geen stroom voor nodig. Tenzij ik dus per se vind dat hij op de plek bij de paarden of schapen los moet lopen, en hem een paar keer per dag even een flinke stroomstoot geef.
Nee dat is fijn.. :schrik:
:80:
Dat zou het beste bewijs zijn dat die band verkeerd is/wordt gebruikt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

ranetje schreef:
Ik kan Ben ook niet los laten op een plek waarvan ik weet dat er in de buurt paarden of schapen staan.
Zoek ik een plek uit waar dat niet is, kan hij los. Geen stroom voor nodig. Tenzij ik dus per se vind dat hij op de plek bij de paarden of schapen los moet lopen, en hem een paar keer per dag even een flinke stroomstoot geef.
Ik volg je niet :denken:
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik heb wel een blafband voor Shaylo gebruikt :schrik: .
Heb meerdere keren zijn geblaf en gejoel opgenomen om te kijken waarom hij dat deed en hij deed het alleen omdat meneer er helemaal niet mee eens was dat hij niet mee mocht met mij.
Echt een ,noh ik wil meeheeee kom mij ophalen!!!,. Ook in de bench deed hij dat.
Dus het aanleren van een 5 minuten weg en dan bij stil terug werkte wel, een 10 minuten weg en bij stil terug werkte ook ware het niet dat hij pas na een 10 minuten a kwartier begon want dan vond hij dat het wel lang genoeg had geduurd. Naar binnen rauzen en bulderen wanneer hij in z,n blafmodus zat werkte dus niet.
Met de blafband om kreeg hij eerst een piepje te horen toen hij 1 blaf liet (dat was altijd het begin en daarna kwam het doorblaffen wat over ging in joelen/roepen) en hij is daar zo van geschrokken dat hij nu nooit meer blaft als ik weg ben (ja, weer opgenomen om te controleren).
Nu doe ik dat ding voor de vorm om, de batterij is eruit, als ik weg moet en gaat Shaylo gewoon liggen slapen.

Bij thuiskomst gaat dat ding direct af en bij spel en opwinding mag hij ook gewoon even blaffen.
Afbeelding
Domor
Zeer actief

Shiloh86 schreef:
Domor schreef:Nauwelijks interactie tijdens het wandelen aan de lijn is jullie invulling. Ik ben niet de hele wandeling bezig,
Interactie gaat niet alleen over jij met haar bezig zijn. Het gaat vooral over zij met jou bezig. Duke kijkt tijdens het wandelen elke 10 passen wel eens om of ik er nog ben, zoekt me tussendoor op, etc. Zonder dat ik actief met hem bezig ben hebben we continue interactie en contact.
Dat is inderdaad op het filmpje van december niet te zien en toen eigenlijk ook niet aan de orde. De verbeterde interactie was toen puur dat ze niet door het lijntje terug kwam schieten maar dat ze in mijn buurt bleef. Ondertussen hebben we wel veel meer contact.

Zojuist voor de 5e keer gelopen met band. Niet hoeven te gebruiken. Toen we volop samen bezig waren ging het top! Liet zich ook ontzettend goed terugroepen van het achter haar eigen schaduw aan gaan en toen ik even met iemand kletste en ze te ver weg ging liet ze zich ook prima terugroepen (met een beetje aanmoediging van mijn kant -> juichen en in mijn handen klappen), en toen heb ik haar even aangelijnd. Na een paar minuten weer doorgelopen en iets verderop weer los geklikt. Opnieuw ging het top, ik ben dus super trots op haar.

Dit gedrag is iets dat ze na het uitlaten vaak doet. Als ik het niet afkap houdt ze dit ook heel lang vol. Voordat ik begon te filmen was ze al even bezig, en eigenlijk stond ik net op het punt om het af kappen (Noa, klaar. Lig) toen ik bedacht dat het misschien wel interessant was om te filmen. Soms moet ik haar twee keer laten liggen voordat ze ermee ophoudt, nu ging ze zelf wel nog een keer opstaan maar daarna gewoon weer liggen. Een paar minuten later had ze daar toch geen zin en vroeg ze of ik de balkondeur open wilde doen. Ze is nu in het zonnetje gaan liggen buiten.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ben je die honden niet een beetje als project gaan zien om de leegte te vullen van wat anders.?
Jezus als ik het zo lees zou menig hond knettergek van je worden. Je bent met van alles en nog wat bezig maar er zit geen lijn in , je gaat alles teveel uit zitten diepen ,ontleden en verontschuldigen dat het niet die wagen was maar die op die andere weg. Niet bij de drukte maar wel bij de schoenmaker en niet op dat veldje maar wel op dat pleintje . Kind maak je van te voren hele draaiboeken of zo met in de hoofdrol jezelf .
Je vliegt van het ene probleem in het andere en ben bezig om bij een jonge hond er alles uit te krijgen op het zelfde moment, loopt van de 1 naar de andere trainer wat je bakken vol geld kost en zet die band constant met als verdediging allerlei problemen.
Vind je het gek dat het beest je in je klauwen grijpt , vind je het gek dat ze hyper is , vind je het gek dat ze bang is .
Het is een jonge hond die nog niet uit gekristalliseerd is . Hoe gek wil je je zelf en dat beest krijgen.?
Je bent er gewoon nog meer stress en onbegrip in aan het trainen . Die hond vertelt je alles maar je luistert niet.
Ze bijt je in je klauwen en je begrijpt het niet en als antwoord gooi je er een muilkorf op of de stroomband.
Je bent gewoon problemen aan het créeren ipv op te lossen.
Laat alles nu eens los , de stroomband , muilkorf , de trainsters en het behendigheid of wat dan ook en gun jezelf rust in de kop en die honden ook.
Laat die beesten lekker hond zijn en jezelf een gewone eigenaar .
Geef ze de kans om hun ware ik te laten zien en het positieve ipv alleen 2 problemen op 4 poten.
Een hond houden en van te genieten hoef je geen hogeschool wetenschap van te maken.
Je bent die beesten knettergek en gefrustreerd aan het maken zonder dat je het zelf in de gaten hebt maar wel kunt zeggen zie je wel en hup weer een probleem erbij om je eigen op te storten.
Veel te veel negatieve aandacht is ook aandacht en daarop de prikkels die jij er nog een keer tegen aan gooit met je problemen op lossen wat weer andere problemen veroorzaakt , een mens zou al van minder gek en gefrustreerd worden .
Ken je die kinderen die hele trajecten door worden gesleept omdat ze zogenaamd niet willen deugen en er eigenlijk niet geluisterd word totdat kind een keer hard schreeuwt dat hij alleen maar wat aandacht wil ,een knuffel en gewaardeerd worden en niet als probleem/stoorzender gezien wil worden. ?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ik ga helemaal mee met Kees :ok:
Ik wordt al helemaal nerveus als ik lees hoe je voor alles wat verzint, waarom dit en waarom dat, ik weet 100% zeker als ik zo met mijn terrierdames omging ik er 2 nerveuze aandachtvragerige, afdwingend extreem gedrag had zitten echt waar.
Afbeelding
amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

Domor schreef:

Dit gedrag is iets dat ze na het uitlaten vaak doet. Als ik het niet afkap houdt ze dit ook heel lang vol. Voordat ik begon te filmen was ze al even bezig, en eigenlijk stond ik net op het punt om het af kappen (Noa, klaar. Lig) toen ik bedacht dat het misschien wel interessant was om te filmen. Soms moet ik haar twee keer laten liggen voordat ze ermee ophoudt, nu ging ze zelf wel nog een keer opstaan maar daarna gewoon weer liggen. Een paar minuten later had ze daar toch geen zin en vroeg ze of ik de balkondeur open wilde doen. Ze is nu in het zonnetje gaan liggen buiten.
Maar waarom kap je het af? Van al die dingen waar je nu aan aan het werken bent lijkt me het stoppen van een symptoom nou niet echt prioriteit hebben. Zou dat graven niet vanzelf weg gaan als ze beter in haar vel zit en niet constant in de war is van al die dingen die ze moet of niet moet. Kan je haar niet beter óf niet in de situatie laten komen óf haar maar even laten gaan?

je zegt zelf dat ze snel overprikkeld is, waarom overspoel je haar dan zo met bevelen en correcties waar geen lijn of duidelijkheid in zit. Je werkt nu aan dingen (door een deurkier, obsessief krabben) waar je hoogstwaarschijnlijk niet of minder aan zou hoeven werken als je hond relaxt is.
Dan is de logische oplossing dus werken aan het relaxt worden, niet aan symptoombestrijding.
Lieske_1977
Zeer actief

crutz schreef: Lieske dat is leuk inderdaad met wandelen. Daar vind ik dat je 100% gelijk hebt maar ongeval van bv KNPV training (wat hippo doet en ik ook) vragen we de hond de ultieme beloning (bijten/pakwerker) direct op roepen in de steek te laten en terug te keren.

Dat is inderdaad een totaal andere tak van sport en ik ben de eerste om toe te geven dat ik nul ervaring heb met een hond die zo hoog in zijn driften zit. Het enige wat ik als leek kan verzinnen, is een rustiger opbouw in de training met kleine tussenstappen (zoals je zelf ook beschrijft) en zorgen dat het appèl er super op zit voordat je aan het pakwerk begint. Of is dit te rozebrillerig?
Afbeelding
Domor
Zeer actief

Ik kap het af omdat ik het gevoel heb dat ze er in blijft hangen. Ze is dan moe en wil nog niet gaan slapen. Ik vraag me af wat de handigste oplossing is: afkappen, door laten gaan of in de bench doen preventief.

De deurkier is één keer geweest in oktober, niet bepaald iets dat ik dagelijks doe. Kammen moet nu eenmaal eens in de week en soms moet ze dan ook geschoren worden, daarbij wil ik dan niet in mijn handen gebeten worden en dus gebruik ik dan een muilkorf. Niet kammen of scheren betekent dat de keer daarop naarder is en dus weer een negatievere ervaring erbij. Ik maak geen draaiboeken, maar mocht het gesprek zo lopen informeer ik wel wat er mogelijk is als ik denk dat het iets is wat ze aan kan en positief van kan leren. En dus pak ik soms tijdens de wandeling een stukje winkelcentrum mee als het er rustig is, of een hoekje koningsdag. En meestal ook niet. Het hangt van allerlei factoren af en ik probeer dan in te schatten wat ze op dat moment wel en niet aan kan.

Het filmpje van koningsdag heb ik inderdaad een aantal keer bekeken en geprobeerd uit te vogelen wanneer ze nu op wat reageert. Op dat moment is het over het algemeen, ze reageert: moet ik er wat mee? Wel geruststellen, niet geruststellen? en een eerste inschatting maken waarop ze reageert. Soms is het laten kijken en benoemen in mijn de beste oplossing, soms is het aandacht vragen en soms is het gewoon meenemen/negeren.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

bouvierpoedel schreef:Ben je die honden niet een beetje als project gaan zien om de leegte te vullen van wat anders.?
Jezus als ik het zo lees zou menig hond knettergek van je worden. Je bent met van alles en nog wat bezig maar er zit geen lijn in , je gaat alles teveel uit zitten diepen ,ontleden en verontschuldigen dat het niet die wagen was maar die op die andere weg. Niet bij de drukte maar wel bij de schoenmaker en niet op dat veldje maar wel op dat pleintje . Kind maak je van te voren hele draaiboeken of zo met in de hoofdrol jezelf .
Je vliegt van het ene probleem in het andere en ben bezig om bij een jonge hond er alles uit te krijgen op het zelfde moment, loopt van de 1 naar de andere trainer wat je bakken vol geld kost en zet die band constant met als verdediging allerlei problemen.
Vind je het gek dat het beest je in je klauwen grijpt , vind je het gek dat ze hyper is , vind je het gek dat ze bang is .
Het is een jonge hond die nog niet uit gekristalliseerd is . Hoe gek wil je je zelf en dat beest krijgen.?
Je bent er gewoon nog meer stress en onbegrip in aan het trainen . Die hond vertelt je alles maar je luistert niet.
Ze bijt je in je klauwen en je begrijpt het niet en als antwoord gooi je er een muilkorf op of de stroomband.
Je bent gewoon problemen aan het créeren ipv op te lossen.
Laat alles nu eens los , de stroomband , muilkorf , de trainsters en het behendigheid of wat dan ook en gun jezelf rust in de kop en die honden ook.
Laat die beesten lekker hond zijn en jezelf een gewone eigenaar .
Geef ze de kans om hun ware ik te laten zien en het positieve ipv alleen 2 problemen op 4 poten.
Een hond houden en van te genieten hoef je geen hogeschool wetenschap van te maken.
Je bent die beesten knettergek en gefrustreerd aan het maken zonder dat je het zelf in de gaten hebt maar wel kunt zeggen zie je wel en hup weer een probleem erbij om je eigen op te storten.
Veel te veel negatieve aandacht is ook aandacht en daarop de prikkels die jij er nog een keer tegen aan gooit met je problemen op lossen wat weer andere problemen veroorzaakt , een mens zou al van minder gek en gefrustreerd worden .
Ken je die kinderen die hele trajecten door worden gesleept omdat ze zogenaamd niet willen deugen en er eigenlijk niet geluisterd word totdat kind een keer hard schreeuwt dat hij alleen maar wat aandacht wil ,een knuffel en gewaardeerd worden en niet als probleem/stoorzender gezien wil worden. ?
Eens... als ik dat hier zou doen zou t spul gillend gek worden en ik erbij...
En natuurlijk neem ik een jonge hond vaak mee en natuurlijk komt er weleens een onverwachte reactie dat hoort bij een jonge hond. Dan reageer ik daar op dat moment op en ga niet vooraf bedenken welke draaiboeken ik moet klaarleggen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Ook ik heb het idee dat Domor te krampachtig met haar hondjes omgaat. Je hebt duidelijk het beste met de meiden voor, maar ik vraag me af of je niet te veel hooi op je vork hebt genomen en nog steeds neemt. Dat je misschien ook te veel verwacht van je nog jonge hondjes.

Ik herken dat. Ik heb Murdock een paar maanden terug ook uit wanhoop een tt omgehangen. Alleen de trilfunctie overigens. Ik werd er niet blij van en hij ook niet. Ik strafte hem voor zijn natuurlijke driften. Dat was naar én werkte niet. Ik heb hem op aanraden van een gedragstherapeut laten castreren. Ook een oplossing die absoluut niet populair is hier op het forum, maar ik merk een wereld van verschil zowel bij mij als bij hem. Veel meer rust, minder stress, minder 'moeten' en dus heel veel minder frustratie. Het is allemaal veel gemoedelijker. Hij loopt weer probleemloos los, is betrouwbaar terug te roepen en is meer op mij gericht ipv elke hond die hij ziet te willen dekken.
Ik snap dat dat ver van Domor's situatie af staat, maar in die zin heb ik misschien met een terriër reu ook te veel hooi op mijn vork genomen toendertijd.

Inmiddels is de band tussen Murdock en mij beresterk en kan ik met hem lezen en schrijven.

Ook het aanpassen van mijn verwachtingen (wat Hilde al zei; het is nou eenmaal geen Border Collie) heeft daarbij geholpen. Het is een terriër. Die zijn nu eenmaal eigenzinnig en daar heb ik tenslotte zelf voor gekozen.

Het 'hoeft' allemaal niet meer zo. Ik oefen en train veel met hem. Begrijp me niet verkeerd! Maar ik hoef er geen competitie GG mee te lopen en als het een keer niet wil, nou prima toch? Dan ga ik met een bal gooien ;)

Misschien is dat iets wat voor jou kan werken Domor; de druk er af. Honden die minder moeten, baasje wat minder moet. Meer rust in de tent. Leuke dingen doen die jou en je hond plezier geven ipv dingen afleren. Je hebt twee nestzusjes. Je hebt een probleemhond. Accepteer dat. Ga niet doordrijven in je verwachtingen. Neem de tijd en geef ze rust.
Elske
Actief
Mijn ras(sen): Kruising duitse herder en twee straathondjes

Ongelezen bericht door Elske »

Domor schreef:
Het filmpje waar ze alleen en links loopt zeg ik inderdaad een paar keer "goed zo", 2x omdat ze even op me wacht (i.p.v. te yoyo'en) en 1x omdat ze na kort naar rechts te gaan toch besluit weer netjes naar links te gaan. Mijn honden lopen tijdens een hele wandeling links dan wel rechts. Daar verwacht ik ook dat ze blijven en pas ik mijn route op aan (zodat de voor hun interessante stukken zoveel mogelijk aan hun kant zitten en de onveilige stukken zo veel mogelijk aan de andere kant).
Ik pik dit stukje er even uit. Ga je wel eens met ze de deur uit om gewoon te wandelen? Dat je niet een route bepaald omdat ze persee aan 1 kant moeten blijven lopen maar gewoon samen zien waar je uit komt? Als ik bij elke wandeling van te voren zou moeten bepalen hoe we lopen omdat ik mijn hond de hele tijd aan 1 kant wil laten lopen zou voor mij en mijn hond de lol er snel af zijn.

Ga toch gewoon samen de wereld ontdekken, kijk waar je uitkomt zonder een route vast te leggen. Kijk per situatie of ze links, rechts, voor of achter je moeten lopen en ontspan en geniet. Laat ze een stuk voor je lopen en een deel van de route zelf bepalen. Maar vooral ontspan en geniet!

Zo zijn er denk ik veel meer dingen die je los moet gaan laten om de ruimte te krijgen om echt een band op te gaan bouwen. Zoals meerdere mensen al aan geven probeer het allemaal een beetje los te laten.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Apple schreef:
ranetje schreef:
Ik volg je niet :denken:
Als je dat een paar keer per dag zou moeten blijven doen doe je het verkeerd.
Eenmalig of heel misschien twee keer in totaal moet ruimschoots voldoende zijn en daarna alleen nog eventueel die band om laten houden.

Voorbeeldje, al was dat geen TT:
Ita stond als heel jonge hond wel eens mee te snacken van de biks van de paarden die in die tijd in de wei stonden in de uiterwaarden.
Tot ze een keer bij het omdraaien tegen de stroomdraad aan kwam met haar staart.
Sindsdien moet er minstens 20 meter tussen haar en een paard zitten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”