Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zit en af

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Zit en af

Ongelezen bericht door Barkley »

Ik probeer Fred zit en af te leren maar in de uitwerking loopt het anders dan gepland.

Ik laat Fred zitten. Vervolgens leg ik een snoepje op de grond en zeg af. Dit gaat ook goed. Vanuit zit in af gaat dus vlekkeloos.
Maar ik denk dat hij zich meer op het gebaar is gaan focussen dan op het woord. Want hij gaat alleen liggen als ik af zeg en op de grond tik. Als ik alleen af zeg verschijnt er een groot vraagteken boven zijn hoofd. Als hij zit en ik op de grond tik gaat hij gelijk liggen.

is het een groot probleem? Nee! Met 10 weken oud ben ik erg trots dat hij gaat zitten en liggen ook goed gaat, ook als er andere honden zijn of als hij afgeleid is. Maar uiteindelijk wil ik dit ook op afstand kunnen. En dan is het toch wel handig als er een woord aan gekoppeld is.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Zit en af

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Je kunt het gebaar steeds kleiner maken, terwijl je het verbale commando hetzelfde blijft gebruiken. Dan wordt waarschijnlijk het commando vanzelf sterker. Voordeel is ook dat een gebaar op afstand ook nog te zien is en je dan niet hoeft te schreeuwen ;) Ik kan Elco allerlei kunstjes laten doen op afstand zonder ook maar een woord te zeggen
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Gewoon het gebaar steeds minder duidelijk maken tot het is gereduceerd tot een minimaal handzwaaitje ;) Voor 10 weken doet hij het al goed inderdaad :)
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Habibi ken heel veel commando's op zowel woord als gebaar.

Die combineerde ik in het begin altijd.

Ze kan de commandos ook uitvoeren op alléén gebaar of alléén gesproken commando.

Enkel gebaar had ze bij alle commando's duidelijk eerder door dan alléén woord.

Ik ben het gewoon blijven combineren, en dan langzaamaan het gebaar steeds "kleiner" gaan maken.
Alleen op woord snappen wat je bedoelt volgt dan uiteindelijk ook wel. (bij Habibi soms echt dagen of weken later...)

Ik vind het op zich nu heel prettig, dat ze zowel op gebaar als woord als op die twee gecombineerd reageert.
Afbeelding
Romy&Gijs
Actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Romy&Gijs »

Ik had dat met Gijs ook omdat ik gewend ben ook alles met mijn handen te doen. Als ik dan geen gebaar deed en wel het commando gaf keek hij me ook aan alsof hij water zag branden. Ik ben toen gaan clickeren, vindt hij enorm leuk en als ik een commando geef gaat hij echt zitten 'zoeken' naar hetgeen wat ik bedoel, omdat hij dat clickje zoekt. Ontzettend leuk om te doen, en zo is het me uiteindelijk gelukt. Ik leer nog steeds nieuwe commando's met de clicker aan omdat hij het zo super snel oppakt.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

_Tiny_ schreef:Ik vind het trouwens heel erg handig als ze ook op gebaren reageren dus ik blijf dat wel doen. Alleen dan niet meer helemaal door de knieen en op de grond tikken maar alleen kort naar de grond wijzen.
Ik vind gebaren ook heel handig.
Op afstand (dat is soms 80 tot 100 meter) geef ik zelfs liever een gebaar dan een gesproken commando :D

Voor een pup van 10 weken gaat het al prachtig :ok:
Blijft hij ook af als je weer recht op staat?
(niet dat dat al moet van mij :tongue: , maar gewoon ben benieuwd)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

ranetje schreef:
_Tiny_ schreef:Ik vind het trouwens heel erg handig als ze ook op gebaren reageren dus ik blijf dat wel doen. Alleen dan niet meer helemaal door de knieen en op de grond tikken maar alleen kort naar de grond wijzen.
Op afstand (dat is soms 80 tot 100 meter) geef ik zelfs liever een gebaar dan een gesproken commando :D

nee, maar dat verwacht ik ook nog niet, tenzij hij voor mijn voeten ligt. Dan is lichamelijk contact fijn, en dan ligt hij wel! We maken er ook een spelletje van. Zit, af en dan even stoeien. Soms ren ik heel snel weg en dat is helemaal prachtig.
Er zit ook geen druk op. Ik vond het al zo goed dat hij het snel op heeft gepakt.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Barkley schreef:
ranetje schreef:

nee, maar dat verwacht ik ook nog niet, tenzij hij voor mijn voeten ligt. Dan is lichamelijk contact fijn, en dan ligt hij wel! We maken er ook een spelletje van. Zit, af en dan even stoeien. Soms ren ik heel snel weg en dat is helemaal prachtig.
Er zit ook geen druk op. Ik vond het al zo goed dat hij het snel op heeft gepakt.
Hij pakt het ook mooi snel op :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mito »

Raven is al weer 16 weken, dus al wat verder.
Wij hebben het gedaan door vanuit dat ze naast je zit, koekje langs je been naar beneden. Eerst helemaal tot de grond, daarna stopt je hand 10 cm boven de grond en zo omhoog tot je gewoon rechtop staat. Ze had dat reuze snel door. Succes :)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”