Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Herplaatser moeilijk bereikbaar tijdens wandelen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Herplaatser moeilijk bereikbaar tijdens wandelen

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Maya en Pluto schreef:@Ranetje: steeds datzelfde rondje is alleen voor het doen van zijn behoefte bedoeld, dat is 5-10 minuten, dus voor tussendoor en 's avonds laat. Hij snapt "plasje doen" inmiddels prima. Heeft alleen af en toe een ongelukje relatief kort na een wandeling. Maar hij drinkt ook zo ontzettend veel en geeft niet aan dat hij alsnog eventjes naar buiten moet. Hoop dat hij een keer minder gaat drinken, dan is dat probleempje meteen opgelost denk ik.
De wandelingen waren tot nu toe overal en nergens: bos, langs het water, door de weilanden. Dat was wellicht wat teveel van het goede. Dus daar ga ik de routes met veel geurtjes eventjes uithalen.

Vanochtend een rondje van 5 kilometer gefietst (binnen 20 minuten :80: hij loopt uit zichzelf enorm hard in draf), vanmiddag in de wijk naar een omheind speelveld waar hij lekker even los gerend heeft en met een apport gespeeld heeft. Daar kan hij ook lekker andere honden ontmoeten. Hij laat zich gewoon afsnauwen door kleine hondjes, gaat op zijn rug bij pupjes liggen spelen en huppelt lekker verder zonder ergens van onder de indruk te zijn. De visjes die ik me bij had waren op dat veld interessant genoeg om toch af en toe even naar me toe te komen. En door twee van die kong-gevallen met flappers eraan mee te nemen kan ik er steeds eentje gooien waar hij achteraan gaat en kan ik de andere weer pakken waardoor hij terugkomt om te zien wat ik daarmee ga doen.
Dan doet hij het op zich toch eigenlijk best goed? Kijk, het is geen herder, die bijna van nature op jou gericht is. Maar dingen als samen spelen werkt inderdaad vaak goed bij jagers, en wat hier soms als een tierelier werkt is 'interessante' dingen eerder spotten dan de hond. Als ik tegen Lilo zeg van "OH KIJK EENS WIE DAAR IS!" vergeet ze alles waar ze mee bezig was en gaat ze bijna trillend van de spanning om zich heen kijken want ik zie haar verkeringen soms eerder dan zij. :D

Verkijk je trouwens niet op dat zindelijk worden, en maak je niet druk over een plas. Lilo werd uiteindelijk prima zindelijk, maar heeft nog jaren gehad dat wanneer ze zag dat het buiten regende, ze gewoon met een stalen smoeltje binnen op de mat plaste. Ik heb heel wat matten versleten. :wink:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Maya en Pluto schreef:@Ranetje: steeds datzelfde rondje is alleen voor het doen van zijn behoefte bedoeld, dat is 5-10 minuten, dus voor tussendoor en 's avonds laat. Hij snapt "plasje doen" inmiddels prima. Heeft alleen af en toe een ongelukje relatief kort na een wandeling. Maar hij drinkt ook zo ontzettend veel en geeft niet aan dat hij alsnog eventjes naar buiten moet. Hoop dat hij een keer minder gaat drinken, dan is dat probleempje meteen opgelost denk ik.
De wandelingen waren tot nu toe overal en nergens: bos, langs het water, door de weilanden. Dat was wellicht wat teveel van het goede. Dus daar ga ik de routes met veel geurtjes eventjes uithalen.

Vanochtend een rondje van 5 kilometer gefietst (binnen 20 minuten :80: hij loopt uit zichzelf enorm hard in draf), vanmiddag in de wijk naar een omheind speelveld waar hij lekker even los gerend heeft en met een apport gespeeld heeft. Daar kan hij ook lekker andere honden ontmoeten. Hij laat zich gewoon afsnauwen door kleine hondjes, gaat op zijn rug bij pupjes liggen spelen en huppelt lekker verder zonder ergens van onder de indruk te zijn. De visjes die ik me bij had waren op dat veld interessant genoeg om toch af en toe even naar me toe te komen. En door twee van die kong-gevallen met flappers eraan mee te nemen kan ik er steeds eentje gooien waar hij achteraan gaat en kan ik de andere weer pakken waardoor hij terugkomt om te zien wat ik daarmee ga doen.
Ik kan even niet terugvinden of je daar al mee bij de DA was geweest.
Waarom drinkt hij zo veel?
Ik had niet door dat je het bij die vaste rondjes over puur de plasrondjes had :wink:

Overigens lijkt me dat het na 4 weken al heel behoorlijk gaat.
Er zal nog wel enige tijd voorbij gaan voor je meer samenwerkingscontact krijgt.

Voor de rest schrijft Cleva iets waar je even rustig over moet gaan nadenken (denk ik).
Je doet zo vreselijk je best om interessant te zijn voor je hond.
Doe je niet te veel je best?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Is hij ook getest op middellandse zee ziektes? Ik ken een hond uit Griekenland die zijn hele leven ook zo veel drinkt en plast. Konden ze ook niks bij vinden. Maar op Bandit nierdieet is het wel een stuk beter bij hem.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Je geeft aan dat hij vooral na het wandelen veel drinkt. Ik merk bij mijn mechels dat als ze jong zijn (zeg tot 16 maanden) dat als ze het flink warm hebben van de inspanning, ook geneigd zijn om heel veel te drinken. Een bak met 1,5 liter gaat er dan in 1 x in.
Op zulke momenten geef ik maar max een halve liter water en dan na een halfuurtje vul ik de bak weer gewoon tot aan de rand. Vanaf ongeveer 1,5jr hebben ze dat niet meer dat ze zoveel in 1x drinken. Je zou kunnen kijken of dat helpt.
Aan de andere kant, ik heb wel eens een adhd dobermann gehad, die had geen rem, in niks. Die sliep overdag ook niet en bleef drinken tot de bak leeg was. Zelfs geprobeerd met van die 20 liter emmers, hij bleef gaan... Ook op alles getest, bleek niks mis. Die hebben we toen maar afgepast water gegeven, want zoveel drinken is ook schadelijk.

Voor wat betreft dat aan 1 kant lopen aan de riem. We hebben al een aantal herplaatsers gehad die 'van god los' waren. Die amputeerde nog net je arm niet en vlogen alle kanten op. Juist door vanaf dag 1 kenbaar te maken dat ik wil dat ze aan 1 kant van mij blijven lopen, hebben ze dat zo door. Binnen een week zit het er al voor 90% in zonder hard te hoeven ingrijpen.
Hiervoor had ik een jonge mechel overgenomen (Axel), als hij los was, bleef hij draven en rennen. Niet neurotisch, regelmatig snuffelde hij ergens, maar daar leek ook een ontembare energie in te zitten. Zolang hij op mij let(dus komen als ik roep en niet te ver weg gaan), mag hij lekker zijn gang gaan als ik hem 'vrij' heb gegeven. Dan hoeft hij echt niet constant naar mij te kijken of contact te maken.

Hippo is bijv geheel niet gezellig met wandelen. Het liefst loopt hij heel de wandeling 10-30m voor je zonder dat hij je aankijkt(of je moet wat lekkers of de bal pakken). In zijn ooghoeken houdt hij ons wel prima in de gaten, hij zit alleen niet zo in elkaar zoals onze mechels die vaak even komen 'inchecken'.

*edit* mijn ervaring is dat het ook wel een maand of 3 duurt voordat een hond redelijk gewend is, een band opbouwen duurt wel even.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik lees toch vooral veel pointer gedrag.. als er daadwerkelijk mee gejaagd is Griekenland dan klopt het gedrag zeker, deze dieren moeten als ze eenmaal los zijn ( uit het hok,schuur oid) aan het werk.. dus ontspanning tijdens wandelen is er niet, mag ook niet ... ze moeten scherp blijven... dat drinken kan ook een gedrags dingetje zijn, dat herken ik ook bij mijn spanjaarden die deden dat ook de eerste tijd al het water naar binnen slurpen.. en het eten ook trouwens.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Maya en Pluto schreef:@jacq1970 : als hij inderdaad voor de jacht gebruikt is kan ik dat gedrag dan nog ombuigen? Of moet ik accepteren dat het zo is?

Of er mee gejaagd is weet niemand. Hij schijnt wel uit een provincie in Spanje te komen waar veel gejaagd wordt.
Hij gaat uit zichzelf bij me zitten als ik stil ga staan, hij zit dan voor me, meestal met zijn billen op mijn voeten en kijkt in dezelfde richting als ik. Hij lijkt niet te reageren op een jachtfluit. Paar nachten geleden was er hier wat geknal in de wijk wat leek op geweerschoten, daar werd hij heel onrustig van, ging uit zijn mand en bleef een tijd staan. Of ik hier conclusies uit kan trekken ?
Hij is erg geintereseerd in eenden en konijnen, maar aan de lijn kan ik er gewoon voorbij lopen, hij kijkt dan wel om en blijft wat achter, maar hij is niet compleet geobsedeerd is en flipt niet.
Jachtgedrag bij een Pointer er uit halen lijkt me niet mogelijk.
(ik vind hem trouwens een echte pointerkop hebben, niets te smal of te fijn)
Samen met jou gaan "jagen" kan wel.
Dat zou je kunnen doen via jachttraining of apporteertraining?
Misschien zou je eerst wat privé training moeten hebben om meer controle over hem te krijgen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Maya en Pluto schreef:Ik bedoel niet het jachtgedrag er helemaal uit te halen, maar om hem te leren dat hij niet altijd elke minuut "scherp" hoeft te zijn.
Door wat met hem te gaan doen in die richting kan je hem leren wanneer er gewerkt gaat worden en wanneer niet.
Ook dat kost tijd, maar is wel te doen ............. meestal dan, niet altijd.
Ik heb geen voorspellende gaven dus hoe het zal gaan durf ik niet te zeggen :wink:
Je zou het beste begeleiding kunnen krijgen van iemand die de pointers kent.
Misschien eens vragen bij de rasvereniging?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gaat vooralsnog dus prima de goede kant op :ok:
In welk deel van het land zit je?
(vanwege mogelijke trainers zoeken)
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Het is inderdaad heel herkenbaar bij honden die nooit getraind zijn met voer, dat ze het concept van een voerbeloning nog niet snappen. En ook dat ze de eerste tijd buiten nog geen voer aannemen; dat hoor je héél vaak over (buitenlandse) herplaatsers. Stress, te veel prikkels en afleiding, nog niet precies weten voor welk voertje je hond echt álles wil doen, heeft daar allemaal mee te maken. Een heel goed teken dus dat dat nu wel is gelukt, want dan heb je tenminste een ingang om ook buiten met trainen te kunnen beginnen!
ranetje
Zeer actief

DeDiana schreef:Het is inderdaad heel herkenbaar bij honden die nooit getraind zijn met voer, dat ze het concept van een voerbeloning nog niet snappen. En ook dat ze de eerste tijd buiten nog geen voer aannemen; dat hoor je héél vaak over (buitenlandse) herplaatsers. Stress, te veel prikkels en afleiding, nog niet precies weten voor welk voertje je hond echt álles wil doen, heeft daar allemaal mee te maken. Een heel goed teken dus dat dat nu wel is gelukt, want dan heb je tenminste een ingang om ook buiten met trainen te kunnen beginnen!
Mee eens :ok:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Dat klinkt goed :ok: . Lekker genieten samen, de rest komt later wel.
pointer
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound

Ongelezen bericht door pointer »

Wat fijn dat het beter gaat, leuk om te lezen.
Groetjes Iris
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”