Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of niet fietsen met een jack russel

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Nobbygaard
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russels
Aantal honden: 2

Wel of niet fietsen met een jack russel

Ongelezen bericht door Nobbygaard »

Ik heb altijd met ons jack russel Dora gefietst wat ze echt leuk vind. En wil dat ook gaan proberen met Rakker. Maar nu was ik vorige week met Dora aan het fietsen en kreeg ik een hele behoorlijke boze reactie van iemand met een herdershond dat dit voor een jack russel dierenmishandeling is omdat ze daar te korte pootjes voor hebben. Ikzelf heb nou niet echt het idee dat ik mijn hond daarmee mishandel maar ik vraag me af wat jullie vinden. Kan je een kleine hond zoals een jack russel naast je fiets mee nemen of is dat echt te zielig voor je hond?
JBK

Re: Wel of niet fietsen met een jack russel

Ongelezen bericht door JBK »

Ik zou het met onze Mops wel mishandeling vinden, maar een beetje Jack kan makkelijk naast de fiets. Mits in goede gezondheid uiteraard.
flatcoatjrt
Zeer actief
Mijn ras(sen): *Jack Russel*
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Boerenfox
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoatjrt »

Mijn Jack Russell heeft ook altijd naast de fiets en step gelopen. Ze vond het geweldig. Veel leuker als mijn herder, die vind er niet veel aan die gaat liever mee hardlopen.

Gr Mirjam
Afbeelding
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Oh zulk commentaar kreeg ik ook als ik mijn Parsons' naast de fiets had en die hebben geen korte pootjes. Zal straks niet anders zijn als Spetter naast de fiets gaat. Gewoon doen, kan goed met een gezonde Jack.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

Als een hond zelf kan rennen dan kan hij toch ook naast de fiets rennen? Ik denk dat je alleen op je tempo moet letten, die korte pootjes zullen veel harder moeten werken dan lange poten maar dat spreekt voor zich.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mijn teckel gaat mee naast de scootmobiel, ze weigert op het plankje te blijven zitten :8): Zelluf Doen! We gaan ongeveer 9 a 10 km p/u.

(natuurlijk let ik goed op haar, maar ik maak me weinig zorgen dat een teckel iets tegen de zin in doet :mrgreen: Ze loopt probleemloos 5 kilometer mee, waarvan een gedeelte losloop en dan maakt ze extra kilometers en sprintjes. Ze hijgt niet eens!)
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Tyson van mij heeft ook heel vaak lekker naast de fiets gelopen.. had een mand voorop voor als hij moe werd maar daar heeft hij alleen ingezeten toen hij er niet meer naast mocht ivm hernia..hij vond het geweldig!
Afbeelding
Kipper
Zeer actief
Mijn ras(sen): dwerg-pincher, australian cattle-dog, border collie x australian cattle-dog en een mechelse herder
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kipper »

Mijn Jack ging ook altijd mee langs het paard, geen mishandeling in mijn ogen hoor!
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

als de jackrussel gewoon gezond is , is er niks aan de hand hoor, tuurlijk moet je geen 35 km per uur gaan racen, maar een normaal rustig tempo moet prima te doen zijn.
Afbeelding
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Gewoon doen als de hond het kan en leuk vindt. Wel zou ik extra er op letten dat hij goed loopt. Ik kwam van de week een jack russel tegen naast de fiets in flink tempo (aan andere kant liep een Stafford) En die rende bijna alleen maar op drie poten. Als de vierde erbij kwam zag je dat dit niet lekker liep en hop weer naar drie poten. Ze zijn hard voor zichzelf en kunnen met drie poten nog flink tempo maken, daar zou ik persoonlijk dus wel extra op letten.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
sybertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermix

Ongelezen bericht door sybertje »

Die kleine van mij loopt wel naast de fiets, maar ik laat hem het tempo bepalen. De eerste km is dat heel hard, dan mag hij los en het laatste eind doet hij, weer vast, in een rustig drafje. Mijn halve windhond moet het tempo aanhouden van de kleine als ze tegelijk naast de fiets heb en dat gaat prima.
Nobbygaard
Actief

We zijn van het weekend met beide gaan fietsen. Ook de nieuwe vond het geweldig. Zijn staart ging fier omhoog en hij liep met veel plezier ernaast. Dus we gaan het zeker vaker doen.
Annemieb
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Annemieb »

Ik heb een cocker
Net ietsje groter
Maar die gaat ook gemakkelijk 5 km naast de fiets

Met raisah fiets ik iets trager dan met de labrador
Maar een gezonde fitte hond kan het gewoon aan
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ach voor kinderen is het tegenwoordig ook zielig om op de fiets naar school te gaan dus worden gebracht/gehaald met auto. En dan later lopen zeiken dat het blaag aan vetzucht lijd.
Tis altijd wat.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
sybertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermix

Ongelezen bericht door sybertje »

Django redt ook 37 km per uur. Geen lange stukken, maar even een sprintje. Die kan ik niet bijhouden en mijn man echt net aan. Lester redden we niet, maar dat is logisch met zijn bouw.
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Ik zag laatst een vrouw fietsen in de stromende regen met een klein teckeltje achter de fiets aan, dat ging mij echt te ver, maar goed zelf weten.
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Een Jack Russell is meestal pittig genoeg dus als hij het leuk vind primma toch
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

De meeste terriertjes vind ik looplustige hondjes. Onze bastaard York van vroeger (hij was net iets groter dan een echte york) liep ook graag naast de fiets.
Gewoon doen als hij het leuk vind, en blijf ik de gaten houden dat hij zichzelf niet teveel uitput, want ook dáárin zijn terriertjes erg goed ;)
Afbeelding
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Het is zo zielig, die Jack Russell's. Vroeger hadden ze lange pootjes. Die zijn helemaal afgesleten met dat fietsen van tegenwoordig. :jank:
Nobbygaard
Actief

nyckle schreef:Het is zo zielig, die Jack Russell's. Vroeger hadden ze lange pootjes. Die zijn helemaal afgesleten met dat fietsen van tegenwoordig. :jank:

:LOL:
_Spiza
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Parson Russell Terriër

Ongelezen bericht door _Spiza »

Ik maak zo ongeveer 4 keer per week een flinke fietsronde met mijn parson (dus wel iets hogere poten). Van het voorjaar kreeg ik ook voor het eerst zo'n reactie. De dame in kwestie hing uit het raam van auto en veroordeelde mij van het feit dat ik hem veel te ver liet rennen naast de fiets.

Uiteraard liet ik haar vriendelijk weten dat die hond van ons het makkelijk aan kan en ik dit vaker doe. Na dat ze weg was vroeg ik me toch wel hardop af waar die misselijk taart zich mee bemoeide.

Jacks kunnen het makkelijk hebben. En wanneer het bijv toch te warm blijkt te zijn. Gooi ik hem op mn schouders
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Achja, er is ooit een keer een vrouw in badjas de schreeuwend de straat op gestormd om me te vertellen dat het dierenmishandeling was dat ik mijn hond tijdens het wandelen af en toe liet zitten. Mensen op straten lullen maar wat ;) Lekker laten lullen dus!
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

In een rustig tempo, waarom niet? In de juiste dosering zie ik geen probleem. Als ik Lut aangelijnd heb om te gaan fietsen gaat mijn Teckel ook mee, maar wel los. In het park dus. Dan mag Lut even lekker rennen. Fleurtje doet dan gewoon mee. Als de achterstand te groot word weet ze zelf wel de route in te korten. Heeft ze geen zin meer dan gaat ze bij de poort wachten dat ik terug ben.
Daarna gaat Fleurtje naar binnen en ga ik met Lut een rondje door de wijk maken. Een kwartier tot twintig minuten rustig aan. Dat vind ik voldoende.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
_Spiza
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Parson Russell Terriër

Ongelezen bericht door _Spiza »

dat klopt inderdaad. je merkt wel aan je hond wanneer het te veel wordt.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik fiets altijd met mijn Jack Russells. Vooral Perry heeft een bere conditie. Die loopt moeiteloos alle Mechels eruit.
Met Perry kan ik ook makkelijk een kilometer of 10 gaan skeeleren.
Hij loopt ook altijd mee naast het paard en liep simpel een week lang 25 km per dag tijdens de paardenvierdaagse.

Afbeelding
Kiek um goan die kleine :lol1:

Dus wel of niet fietsen met een Jack Russell? Echt wel!
Gr. Aniek

Afbeelding
Mockingjay

Ongelezen bericht door Mockingjay »

Het word zo vaak aangeraden om de overtollige energie van de hond kwijt te spelen.
Als je niet te snel fietst, op een draf dus is het een zeer goede lichaamsbeweging.
Zowiezo opbouwen en maximum! tot een half uurtje als ie t gewend is.
Persoonlijk kies ik er niet voor dit te doen omdat je zo ook zijn conditie opbouwt,
En als je dan eventjes minder tijd hebt om bvb medische redenen om de lichaamsbeweging te bieden die hij nodig heeft zal hij zijn energie opnieuw niet kwijt kunnen.
Ik zou hem eerder mentaal moe maken of een fietsmand kopen :D
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Gave foto Budkes :ok:

Hier een Foxterrier met inmiddels een bereconditie :wink:

Ik vind dat je dan conditie opbouwt zo'n dooddoener :ugh:

Buiten het fietsen en ballen en zwemmen leer ik mijn honden ook gewoon tevreden te zijn thuis, en we doen best wel eens een dag of wat iets minder, moet ook kunnen hoor :ok:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Mockingjay schreef: Zowiezo opbouwen en maximum! tot een half uurtje als ie t gewend is.
Persoonlijk kies ik er niet voor dit te doen omdat je zo ook zijn conditie opbouwt,
En als je dan eventjes minder tijd hebt om bvb medische redenen om de lichaamsbeweging te bieden die hij nodig heeft zal hij zijn energie opnieuw niet kwijt kunnen.
Waarom maximaal een half uurtje? Goed gebouwde en getrainde honden kunnen veel meer hebben. Mijn honden leggen meerdere malen per week een afstand af van rond de 30km. Ze gaan mee als ik ga mountainbiken.
Overigens kunnen ze met hun conditie ook prima een dagje minder hebben. Een hond met goede conditie maak je niet zo gauw voor pampus maar ze kunnen ook gewoon rustig en en heel normaal doen als ik geen tijd of zin heb om met ze te gaan sporten. Je brengt het alsof het hebben van een goede conditie een nadeel is :blauwoog:
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Nou toen ik vorig jaar op de boerderij werkte en daar zo vaak mogelijk naar toe fietste (10 km heen, 10 km terug) rende Oor ook mee. Opgebouwd natuurlijk. Maar ik merkte toen wel in het weekend als we vrij waren dat ze veel meer bewegingsbehoefte had dan daarvoor en ze onrustig werd als ik daar niet aan voldeed. Dus als dat niet je bedoeling is is het wel verstandig het niet al te gek te maken. Maargoed tussen niet fietsen en bijna elke dag 20 km zit natuurlijk nog een heel groot verschil. Ik zou het gerust doen dus.
Mockingjay

Ongelezen bericht door Mockingjay »

Paisley schreef:
Mockingjay schreef: Zowiezo opbouwen en maximum! tot een half uurtje als ie t gewend is.
Waarom maximaal een half uurtje? Goed gebouwde en getrainde honden kunnen veel meer hebben. Mijn honden leggen meerdere malen per week een afstand af van rond de 30km. Ze gaan mee als ik ga mountainbiken.
Overigens kunnen ze met hun conditie ook prima een dagje minder hebben. Een hond met goede conditie maak je niet zo gauw voor pampus maar ze kunnen ook gewoon rustig en en heel normaal doen als ik geen tijd of zin heb om met ze te gaan sporten. Je brengt het alsof het hebben van een goede conditie een nadeel is :blauwoog:
Een goede conditie is geen nadeel, wel iets om rekening mee te houden vind ik. Veel mensen gaan fietsen om de hond moe te maken en probleemgedrag zo op te lossen. Als de hond zijn conditie heeft opgebouwd kan het probleemgedrag terugkomen en zal je steeds meer moeten ondernemen om je hond moe te maken. Dat is iets waar je rekening mee moet houden. En je kan ook een goed gebouwde getrainde hond zeker ook overbelasten hoor.
Het is natuurlijk wel jouw hond, jij kent je hond en bent verantwoordelijk voor hem of haar, als jij het oké vind ga ik je niet vertellen dat dat niet zo is.
Een halfuurtje is een ideale tijdsduur en meer dan genoeg. Als jij meer wilt doen is dat zeker niet verboden.
Fietsen vraagt veel van je hond, lichamelijk maar ook geestelijk.. (Aangelijnd fietsen)
En daar doe je het toch voor denk ik?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”