Ik blijf het een beetje raar vinden, maar ik vind die hond echt zó leuk. Eigenlijk vind ik hem helemaal niet mijn type hond, maar stiekem is het dat dus toch. Volgens mij zit er nog heel veel leuks in hem en gaat dat er steeds meer uitkomen. Ondanks zijn angst en schichtigheid in het begin zag ik toen ook al af en toe een guitige kop en daarmee palmt hij me behoorlijk in

.
Soms lijkt hij wat stil te staan of zelfs ergens in achteruit te gaan qua ontwikkeling en soms maakt hij dan weer een sprongetje. De afgelopen weken heeft hij sprongetjes gemaakt en dat vind ik toch zo genieten!
Spelen
Lais houdt nogal van spelen/stoeien en dwingt dat gerust af bij onwelwillende slachtoffers. Niet altijd even leuk, maar op Willem (en voorheen Mister) had het toch ook een goede uitwerking. Als we weleens een tijdje in de tuin zaten kon Lais zich weleens vervelen en op zoek gaan naar een slachtoffer. Tegenwoordig voor Willem. Dan lag Willem ergens en liep hij al weg voordat Lais ook maar op vijf meter genaderd was: "Neeeheeeee, niet weer hè!

", zag ik hem dan denken. Op zulke momenten gaat Lais onder appèl, er wordt namelijk alleen geklierd als de ander er in meegaat. Maar de laatste tijd bleef hij steeds vaker liggen en dan droop Lais ofwel af, ofwel ze gingen liggend stoeien! Hij heeft meer rust en meer vertrouwen volgens mij.
Het toetje op dit gebied is dat hij Lais inmiddels ook zelf uitdaagt

! Zo gaaf om hem speluitnodigingen te zien maken

! Wow, genieten. Het is maar een klein iets en voor andere honden zo gewoon, maar voor mij is het heel bijzonder om te zien dat deze hond - die zo op zijn hoede is/was - zélf aangeeft dat hij wil spelen en lekker staat uit te dagen!
Huiskamer
In de huiskamer is er ook een 'hoop' veranderd. Tussen aanhalingstekens want eigenlijk zijn het maar kleine dingen, maar ik vind het best een grote verandering.
Het begon met vliegen. Vliegen ja. Die vindt hij heel interessant en eigenlijk moeten die dood, of in elk geval door hem opgegeten worden

. Vanaf zijn bank ligt hij ze te volgen, met zijn ogen, zijn kop en desnoods zijn hele lijf. Komen ze in zijn buurt dan kunnen ze rekenen op twee kaken die hard op elkaar klappen en dan kan het zomaar einde verhaal voor de vlieg zijn. Erg leuk om hem zo bezig te zien: ogen alert, oren mooi omhoog en vrij in zijn bewegingen (op de bank dan).
Vorige week hoorde ik ineens een kabaal alsof er een hond van de bank viel: bleek dat Willem van de bank gesprongen was om een vlieg te kunnen pakken. Joepie! Normaal komt Willem alleen de bank af om héél behoedzaam naar de waterbak te lopen, of om naar buiten te schieten. Nu stond ie daar

. Knapperd.
Van mij mag hij een heel goede vliegenvanger worden, want er vliegt nogal wat in huis nu ik het horgordijn nog niet heb hangen. Dat gordijn komt er wel weer te hangen, maar voorlopig ben ik veel te blij dat Willem die doorgang steeds minder eng vindt. Dus ondertussen moet hij die vliegen maar wegvangen dan

.
Nou ben ik na de vorige update een keer of twee/drie bewust bezig geweest met het lopen in de huiskamer. Riem erom en van de bank af, waarbij hij direct de andere bank opschoot. Steeds toch weer van de bank afgevraagd en uiteindelijk bleef hij toch een keer staan op de grond. Flink geaaid en hem weer op de bank laten gaan. Met commando trouwens, 'OP' staat voor hem nu voor 'op de bank gaan'. Beest leert zo snel

. Verder 'naar buiten' en 'naar binnen', gewoon een tijdje achter elkaar herhaald en tussendoor ook weer die bank op. Daarnaast nog samen door de kamer gerend, rondjes om de bank enzo. Hij werd er toch wel steeds wat vrijer van had ik het idee en samen met de andere twee enthousiaste bemoeials ("Yeah, vrolijk rennend vrouwtje! Wat gaan we allemaal doen

?") vond hij het zelfs wel leuk geloof ik. Verder heb ik het gelaten, maar ik heb het idee dat ik met die twee/drie korte sessie toch weer een zaadje geplant heb.
Gisteravond ging hij weer eens water drinken terwijl iedereen op de bank zat/lag en terwijl hij onderweg terug is staat hij ineens stil, kijkt naar de ene bank (leeg), naar de andere (daar zat de baas), nog een keer naar de ene om vervolgens heel rustig en gedecideerd naar de andere bank te lopen (waar de baas dus opzat en hij voor het drinken ook lag). Lijkt misschien niet bijzonder, maar dat hij überhaupt stil durfde te staan en vervolgens de rust had om een keuze te zien en die te overwegen... Zijn koppie is steeds minder bezig met angst en overleven en steeds meer met 'wat vind ik fijn/leuk' en dat vind ik geweldig om te zien!
Hij is ook begonnen met luidruchtige verzorging. In het begin bewoog hij zo min mogelijk, laat staan dat hij enig geluid maakte ("Je ziet me niet, je hoort me niet, ik ben er niet"), na een paar weken begon hij zich af en toe te wassen en later begon hij ook geluid te maken. Hoorbaar uitschudden, zachte kreuntjes en zuchten en dus zelfs een keer blaffen haha. Maar nu is hij begonnen met luidruchtig bijten op zijn nagels, die moeten getrimd

. Hij neemt er uitgebreid de tijd voor.
Zijn tanden zet hij nu ook in voor de vachtverzorging trouwens, even jeuken. Vreemd om te zien bij hem en ik heb hem al onderzocht op vlooien en vlopoep, maar tot nog toe niets gevonden

.
Nou gebruikte hij zijn neus al wel vanaf het begin - hij moet immers zijn eten opspeuren in de tuin - maar toch lijkt het net alsof zijn neus ineens 'aan' is gegaan. Hij zit maar te snuffen aan alles

. Kom ik met een tekentangetje aan moet dat eerst geïnspecteerd worden

. Niet alleen visueel zoals eerder, maar het moet besnuffeld worden en liefst ook nog geproefd

. Zit ie daar op m'n tekentangetje te kauwen

. Lekker ding met z'n guitige kop

.
Maar zo gaat het nu met zo'n beetje alles: kom je bij hem dan gaat hij even snuffelen en onderzoeken. Wow, wat een omslag van angstig kijken wat er nu weer gaat gebeuren naar open en geïnteresseerd snuffelen aan dat waar je mee aankomt (en vooral met die oren omhoog in plaats van naar achteren, dat geeft echt zo'n ander beeld). Wel met de kanttekening dat dit zich alleen op de bank en in rust afspeelt, in andere situaties is hij nog steeds in wisselende mate op zijn hoede. Maar dit is echt genieten.
Alleen
Ik zit op dit moment in de tuin en ik zit helemaal alleen

. Daar waar Willem eerder het liefst in de tuin was en daar graag de hele dag bleef terwijl de deur openstond, en daar waar Willem eerder niet door de deuropening durde is hij nu zélf naar binnen gelopen om op de bank te gaan liggen! Ongezellige rothond

! Zelfs Mister die normaal gesproken niet bij me weg te slaan is is binnen gaan liggen

. Heb ik daar nou honden voor?!