Gisteren meegedaan aan een workshop "steppen met de hond" met Wilma. We moesten eerst even steppen zonder hond en oefenen met wisselen van been, daarna lopen met de step en de hond om de hond aan de step te laten wennen. Daarna kon het steppen met de hond beginnen. Je moest de hond vastmaken aan de step met een "walky dog", een soort staaf met een korte elastische lijn eraan. Het steppen met Wilma ging in het begin heel goed. Ze vond het super leuk en werd er heel blij van. Ze draafde heel netjes mee.
Toen er een hond langs liep ging het iets minder goed

. De trainer had nog zo gezegd dat je altijd 1 voet op de step moest houden en moest remmen als de hond een andere kant op wilde. Voor ik het wist stond ik met 2 voeten op de grond en knalde Wilma de step tegen mijn enkel en knie. Resultaat: dikke, blauwe knie en blauwe plek op mijn enkel. Gelukkig kon ik hem snel weer pakken. Ook bij de tweede passerende hond stapte ik in een reflex van de step af en knalde die op de grond. Vanaf de derde passerende hond bleef ik wel met 1 voet op de step met de hele tijd in mijn hoofd "1 voet op de step houden en remmen, 1 voet op de step houden en remmen, 1 voet op de step houden en remmen" etc. Ook als ik wel deed wat de trainer zei ging het passeren van een hond niet goed. Die lijn kan behoorlijk ver uitrekken waardoor ik weinig controle over Wilma had. Ze kon gewoon blaffend naar een andere hond gaan en het enige wat ik kon doen was de remmen blijven vasthouden en wachten tot de hond weer voorbij was.
Ik heb dus geleerd dat steppen met Wilma aan de step vastgemaakt niet handig is.
De trainer zei dat het waarschijnlijk beter zou gaan met een heupgordel en dat denk ik ook. Ik heb een goede heupgordel die ik zou kunnen gebruiken. Ik vraag me wel af wat voor lijn ik zou moeten gebruiken. Een elastische lijn vind ik onhandig omdat je minder controle hebt en een niet-elastische lijn is niet goed voor mijn heupen/rug denk ik als ze ineens een ruk aan de lijn geeft. Of is steppen met een uitvallende hond sowieso niet zo'n goed idee

.