Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Workshop steppen met de hond

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
Aantal honden: 1

Workshop steppen met de hond

Ongelezen bericht door Sabi85 »

Gisteren meegedaan aan een workshop "steppen met de hond" met Wilma. We moesten eerst even steppen zonder hond en oefenen met wisselen van been, daarna lopen met de step en de hond om de hond aan de step te laten wennen. Daarna kon het steppen met de hond beginnen. Je moest de hond vastmaken aan de step met een "walky dog", een soort staaf met een korte elastische lijn eraan. Het steppen met Wilma ging in het begin heel goed. Ze vond het super leuk en werd er heel blij van. Ze draafde heel netjes mee.

Toen er een hond langs liep ging het iets minder goed :blauwoog:. De trainer had nog zo gezegd dat je altijd 1 voet op de step moest houden en moest remmen als de hond een andere kant op wilde. Voor ik het wist stond ik met 2 voeten op de grond en knalde Wilma de step tegen mijn enkel en knie. Resultaat: dikke, blauwe knie en blauwe plek op mijn enkel. Gelukkig kon ik hem snel weer pakken. Ook bij de tweede passerende hond stapte ik in een reflex van de step af en knalde die op de grond. Vanaf de derde passerende hond bleef ik wel met 1 voet op de step met de hele tijd in mijn hoofd "1 voet op de step houden en remmen, 1 voet op de step houden en remmen, 1 voet op de step houden en remmen" etc. Ook als ik wel deed wat de trainer zei ging het passeren van een hond niet goed. Die lijn kan behoorlijk ver uitrekken waardoor ik weinig controle over Wilma had. Ze kon gewoon blaffend naar een andere hond gaan en het enige wat ik kon doen was de remmen blijven vasthouden en wachten tot de hond weer voorbij was.
Ik heb dus geleerd dat steppen met Wilma aan de step vastgemaakt niet handig is.

De trainer zei dat het waarschijnlijk beter zou gaan met een heupgordel en dat denk ik ook. Ik heb een goede heupgordel die ik zou kunnen gebruiken. Ik vraag me wel af wat voor lijn ik zou moeten gebruiken. Een elastische lijn vind ik onhandig omdat je minder controle hebt en een niet-elastische lijn is niet goed voor mijn heupen/rug denk ik als ze ineens een ruk aan de lijn geeft. Of is steppen met een uitvallende hond sowieso niet zo'n goed idee :denken:.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Re: Workshop steppen met de hond

Ongelezen bericht door Sita »

Persoonlijk vind ik die walky dog echt ondingen bij het steppen. Ik heb ze of voor de step met een daarvoor geschikte lijn of naast de step met een heupgordel. Steppen met een uitvallende hond is zeker mogelijk, maar je zal heel goed moeten anticiperen of er honden aankomen en dan je maatregelen nemen. Denk dat in jouw geval een lijn waarvan alleen het midden elastisch is wel ideaal is. Dan kan je haar kort houden als er honden passeren aan het gedeelte dat niet elastisch is. Verder veel trainen op aandacht voor jou als je honden passeert.

Bijvoorbeeld deze lijn. Die heeft ook nog handvat functie onderaan:
Afbeelding

Deze lijnen zijn ook heel fijn:
Afbeelding
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Sientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland

Ongelezen bericht door Sientje »

Wat leuk dat je ook wilt steppen!
Ik laat Amy trekken en dan is ze echt aan het werk en let daardoor veel minder op andere honden.
Je mag rustig eens mijn step, tuig en lijnen proberen? Ik heb ook een canicrossgordel. Die zit heel laag om je bekken.
Afbeelding
Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar

Ongelezen bericht door Sabi85 »

Ik heb een tweedehands Kickbike G4 city (met super handig mandje voorop :lol1: ) gekocht en vanochtend voor het eerst een stukje gestept met Wilma. Het ging heel goed en ze vond het leuk :cheer: Ik gebruik een Canadog heupgordel en een Neewa bungee lijn. Dat bevalt veel beter dan die Walky dog.

Afbeelding
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Zelf doe ik altijd ook nog een halsband om. Naast een tuig met lijn. Als de controle hebt over de kop sta je een stuk sterker,
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik lees mee, ik wilde dit met Rhodi ook oppakken... :)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”