Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

smolke hondenbrokken

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
Aantal honden: 1

smolke hondenbrokken

Ongelezen bericht door britty »

kent of gebruikt iemand die?
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
Peet2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Peet2 »

Ik heb 't lang geleden wel eens in huis gehad...Beau ging er enorme bergen van poepen...zit veel graan in, dus ik vind het niks.....sorry...
Peet
danja
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door danja »

ik heb het ook gebruikt en Danja vondt het erg lekker. Maar nu zit ik op versvlees voeding en dat is natuurlijk nog veel lekkerder.
Danja en Benji kregen ook biofood diner maar daar ben ik verleden week mee gestopt omdat Benji verstopping kreeg en moeilijk poepte. Er zitten veel gepofte rijsten in en granen.
Je moet gewoon proberen waar je hond goed op gaat als het maar gezonde voeding is(niet mee gerotzooit).

Groetjes Anneke :zwaai:
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Ik heb toevallig voor Pien een klein zakje puppy gekocht en die vind ze wel lekker maar Pien eet eigenlijk alles :ok:
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Heb hetzelf nooit gegeven,maar heb eens gehoord dat er teveel natrium i zat?
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Ik voer Smolke in combinatie met vers vlees ('s morgens vers, 's avonds Smolke) en mijn honden doen het er prima op. Ik voer overigens de Balance (= de standaard brok).
Mijn honden poepen overigens heel normale hoeveelheden, stevige ontlasting. Dus het probleem van de bergen ontlasting herken ik niet.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Patrol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Patrol »

Toen Patrol net bij ons was ook Smolke gevoerd. Ze at het niet graag, was stinkerig ( lees winderig ), dus overgestapt op ander merk. Maar...... ook daar zelfde problemen. Dus lag misschien niet aan Smolke. Nu Royal Canin en daar doet ze het veel beter op!

Patrol heeft ook Nutro gehad...... over bergen poep gesproken 8O 8O
Afbeelding
Carel
Actief

Ongelezen bericht door Carel »

:cry:

Boy heeft het zijn eerste levensmaanden gehad.
Altijd smeuiïge ontlasting en stinken.
Van alles geprobeerd en uitgekomen bij Farmfood.
Verander nooit meer!
Wel een beetje schapenvetkorrels erdoor voor extra mooie vacht.
En 1 versvleesdag Duck voor de nodige enzymen.

Carel en goldens
Helen G
Actief

Ongelezen bericht door Helen G »

Carel schreef::cry:

Boy heeft het zijn eerste levensmaanden gehad.
Altijd smeuiïge ontlasting en stinken.
Van alles geprobeerd en uitgekomen bij Farmfood.
Verander nooit meer!
Wel een beetje schapenvetkorrels erdoor voor extra mooie vacht.
En 1 versvleesdag Duck voor de nodige enzymen.

Carel en goldens
He, schapenvet voor een mooie vacht?? Schapen vet is gewoon extra energie die je aan het eten toevoegd.

groetjes Helen
Carel
Actief

8O

Is dat echt zo? Hebben ze me in de dierenwinkel van pet's place verkeerd geadviseerd. Ik lees ook weleens iets over die lijnzaadolie.
Is dat eigenlijk niet bedoeld voor paarden? Heb ik ergens gezien op de site. Weet je, Thyra heeft een vacht die nogal uitvalt en zodoende ging ik voor de korrels. Graag advies svp !!

groetjes carel en goldens
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

schapenvet, lijnzaadolie, maisolie en visolie, allemaal toevoegingen die ook een glimmende vacht geven. alleen weet ik van visolie dat het meer doet door de omega 3 en de omega 6 zuren krijgen ze ook een goede doorbloeding van de spieren. dus ook goed voor honden die hd, ed stram zijn e.d. bij het geven bijvoorbaat geeft het ook een preventieve werking. heb een duitse herder van bijna 14 die last heeft van stramheid e.d. na het geven van de capsules (bij de drogist te krijgen, van bloem, maar ook in vloeibare vorm bij dierenspeciaalzaak) gaat het lopen een stuk beter.

hier een stukje over de werking van visolie

Bouwstenen voor de gewrichten

Glucosamine is zo’n bouwsteen voor de gewrichten. Het is van belang voor de vorming van synoviaalvloeistof, de vloeistof die wordt aangetroffen in het glasachtig lichaam van het oog en in de gewrichtsholten.
Vanuit deze synoviaalvloeistof worden de hardere delen zoals kraakbeen en bindweefsel gevormd. Door inname van extra glucosamine zal aanmaak van kraakbeen hersteld worden.
Ghondroïtine is eveneens een belangrijk bestanddeel van kraakbeen, banden en botten. Het vermindert gewrichtspijnen, en bezit sterke ontstekingsremmende eigenschappen. Chondroïtine blijkt tevens die enzymen te blokkeren, die verantwoordelijk worden geacht voor de afbraak van kraakbeen. Het werkt dus tweedelig: het gaat de afbraak van kraakbeen tegen en dient tevens als bouwsteen van kraakbeen.
Mangaan (een sporenelement) is onmisbaar voor de aanmaak van botten en kraakbeenweefsel. Een mangaantekort leidt tot slecht kraakbeenherstel.

Schade aan gewrichten

Schade aan gewrichten kan een aantal oorzaken hebben:
overbelasting: bij overbelasting, door bijvoorbeeld te veel beweging, overgewicht of een te snelle groei slijten de gewrichten sneller dan het herstel mogelijk is.
ongevallen: schade door een ongeval of blessure; spreekt voor zich.
urinezuur: een teveel aan urinezuur kan in de gewrichten neerslaan en ontstekingen en pijn veroorzaken (jicht). Urinezuur is een bijproduct van de verbranding van bepaalde eiwitten. Door invloed van warmte, veel drinken en beweging neemt het gehalte aan urinezuur af.

Voeding
Vermijd voeding met een hoog percentage aan eiwitten, het vormt een belasting voor het immuunsysteem, maar daardoor ontstaan ook extra gifstoffen en een verhoogde productie van urinezuur. In sommige hondenvoeders is omega-3 vetzuren uit visolie toegevoegd. Omega-3 vetzuren dragen positief bij aan het afweersysteem en zijn ook ontstekingsremmend. Eventueel kunt u het zelf door het voer mengen.

Samenvattend:
Gewrichtsklachten vragen om de volgende maatregelen:

Vermijd teveel eiwitten
Voldoende bewegen (transport afval- en voedingsstoffen en urinezuur)
Warm houden (minder uitkristalliseren urinezuur)
Vul de voeding aan met Glucosaminen (bouwstenen ter herstel)
Vul de voeding aan met Chondroïtine (heeft sterke ontstekingsremmende eigenschappen)
Vul de voeding aan met omega-3 concentraten (bieden bescherming)
Voor welke honden is Glucosamine/chondroitine geschikt?
Alle hondenrassen die bekend staan om problemen met:

Heupen (dysplasie)
Schouders (osteochondrose)
Ellebogen (dysplasie)
Knieën (osteochondrose)
Hakken (osteochondrose)
Voorkomen is beter dan genezen.
Glucosamine is doeltreffender wanneer het preventief toegediend wordt. Hoe eerder de toediening, des te meer kans men heeft om slijtage van kraakbeen te beperken .

Bij mensen zijn er zelfs studies naar gedaan:

Glucosamine is een aminosuiker dat als voedingsstof dient voor stoffen (proteoglycans) die een onderdeel zijn van kraakbeen, bot, gewrichtskapsel, pezen en andere 'bindweefsels'. Tevens speelt glucosamine een rol bij de produktie van gewrichtsvloeistof. Veel mensen verliezen bij het ouder worden het vermogen deze stof in voldoende mate aan te maken

Extra glucosamine kan met name van nut zijn bij osteoartritis (artrose). In enkele studies bleek glucosamine (3 of 4 x 500mg per dag) in 55%-75% van de gevallen aanzienlijke verbetering te geven. In één (dubbelblind) onderzoek bleek glucosamine op termijn ook beter dan ibuprofen. Ibuprofen verminderde alleen in de eerste twee weken de pijn beter. Hiernaast ziet u een grafiek waarop de resultaten van een andere studie zijn weergegeven. 329 artrosepatiënten kregen gedurende 90 dagen één van het volgende: 1500mg glucosaminesulfaat, 20mg piroxicam (een ontstekingsremmend medicijn), beiden, of een placebo. Op de zogenaamde Lequesneindex werd telkens na 30 dagen de ernst van de klachten aangegeven. De glucosaminegroep deed het duidelijk beter dan de andere groepen en het gunstige effect hield aan tot 60 dagen na beëindiging van de inname. Tevens had men in deze groep nog minder last van bijwerkingen dan in de placebogroep die een neppil geslikt had.Van de piroxicamgebruikers had 41% te lijden onder bijwerkingen waarvan de helft er om deze reden halverwege mee stopte. Bovendien doet glucosamine iets aan de oorzaak van deze kwaal.

Van glucosamine zijn geen nadelige bijwerkingen bekend.

Nieuw onderzoek bevestigt effectiviteit: Een recent grootschalig drie jaar durend onderzoek bevestigt de positieve werking van glucosamine bij osteoartritis van de knie. 212 mensen met deze aandoening kregen 1500mg glucosaminesulfaat per dag of een placebo. Na één en na drie jaar werd met behulp van radiografische aperatuur de vernauwing van het kniegewricht gemeten. De 106 patiënten die de placebo gekregen hadden vertoonden vernauwing van het kniegewricht. Dit was niet het geval bij de patiënten die de glucosamine gekregen hadden. Wat betreft de symptomen: Deze verergerden enigermate in de placebogroep terwijl er in de glucosaminegroep verbetering optrad. Er was geen verschil tussen de beide groepen in de aard en het aantal ongewenste bijwerkingen. (The Lancet, 2001)

Glucosamine en chondroïtine: Onlangs werd in JAMA (J. of the American Medical Association) een zogenaamde meta-analyse gepresenteerd naar de effectiviteit van glucosamine en chondroïtine bij de behandeling van osteoartritis. Bij een meta-analyse worden resultaten van eerder gepubliceerde onderzoeken met elkaar gecombineerd. Men vond 37 onderzoeken waarvan er 15 aan de criteria van wetenschappelijkheid en vergelijkbaarheid voldeden en meededen in de meta-analyse. Men berekende de mate van werkzaamheid van glucosamine en chondroïtine t.o.v. placebo bij het bestrijden van de symptomen van artrose waarbij het cijfer 0,2 een kleine, 0,5 een behoorlijke en 0,8 een grote werkzaamheid aangeeft. Bij glucosamine kwam men tot het cijfer 0,44 en bij chondroïtine tot 0,78. Als alleen de grootste en best uitgevoerde onderzoeken in aanmerking genomen werden waren de cijfers iets lager. (JAMA, 2000)
Carel
Actief

8O

Jeminee, bedankt voor je erg uitvoerige informatie.
Ik denk dat ik voor de visolie ga.
Wat bedoel je met "Bloem"bij de drogist?
Is dat het merk net als "Vogel"?

gr Carel
Helen G
Actief

Carel schreef:8O

Jeminee, bedankt voor je erg uitvoerige informatie.
Ik denk dat ik voor de visolie ga.
Wat bedoel je met "Bloem"bij de drogist?
Is dat het merk net als "Vogel"?

gr Carel
Carel, dat schapenvet goed is voor de vacht is een fabeltje. Het is gewoon vet. Ik voer mijn hond bijvoorbeeld in de winter meer schapenvlees met vet om haar goed op gewicht te houden. Wat wel goed is voor de vacht zijn omega 3 en 6 vetzuren. Omega 3 vetzuren zitten bijv. in visolie en omega 6 vetzuren bijv. in borageolie. Zelf supplementeer ik visolie-extra capsules van de Hema. Dat is een combinatie van vis en borage olie. Mijn hond weegt 11 kg en 's winters geef ik twee capsules en 's zomers een. Zelf heb ik een grote verbetering in haar vacht gezien. Jouw Goldens kan je rustig enkele capsules per dag geven. Zelf even aankijken wat voldoende voor ze is. Bij mijn hond merkte ik dat 's winters de vacht minder werd en als ik een capsule meer gaf het verbeterde.

Succes Helen
Helen G
Actief

O, om niet in de war te raken. Glucosamine en Chondroide dat is iets geheel anders dan visolie, he!!
Carel
Actief

:p:

Hoi Helen,

Dank voor je informatie. Wat is borageolie precies?
Nooit van gehoord.

gr Carel en goldens
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

in dat van bloem zitten beiden, dat zijn gele doosjes met een zonnebloem erop.

maar zou gewoon aan de drogist vragen naar visoliecapsules, er zijn meerdere merken.

hema heeft ze ook, kruitvat, en de prijzen kunnen ook verschillen, mat dat zou je zelf even uit moeten zoeken.
Helen G
Actief

Carel schreef::p:

Hoi Helen,

Dank voor je informatie. Wat is borageolie precies?
Nooit van gehoord.

gr Carel en goldens
Olie gemaakt van een plantje bernagie genaamd. De oloie wordt borageolie genoemd. Dat is in een flesje moeilijk te krijgen. Je vind het wel in capsule vorm of in een combi met visolie in een capsule, zoals bij de Hema.

groetjes Helen
memo
Actief

Ongelezen bericht door memo »

De paardendrogist (www.paardendrogist.nl) verkoopt o.a. zalmolie in een flesje...
Een dier heb je voor zijn leven, niet voor even!

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”