Mijn honden kwispelen weinig. Als ze kwispelen is het vaak een lage kwispel die van bil naar bil zwaait en in een vrij rustig tempo. Dit kan zijn als ik de riemen pak of de snoeppot. Kom ik thuis, dan zie ik de kwispel hoger gaan maar nog steeds is het dan een lange zwaai in een vrij rustig tempo. Alleen Cody begint te kwispelen als ik tegen hem praat met een vrolijke stem, de rest eigenlijk maar zelden.
Om mij heen zie ik veel honden veel meer kwispelen dan de mijne. Als je tegen ze praat, als je ze aait, of zelfs zomaar omdat ze even aandacht willen vragen. Tijdens het lopen, als je iets interessants in je handen hebt, gewoon vaak. Harde kwispels met korte zwaaien zie ik dan ook vaker. Ik heb het nu over momenten met de baas, dus geen communicatie tussen honden onderling.
Waarom kwispelen mijn honden zo relatief weinig? Heeft dat met ras/lichaamsbouw te maken? Is dat een verhouding tussen baas en hond?
De honden die ik vaak hard zie kwispelen zijn toch de honden met een "harde" staart zoals bij staande honden of staffords. Dat ze geluid maken als ze tegen iets aan kwispelen zeg maar
Heeft iemand daar een theorie voor? En hoe kwispelt jouw hond het meeste?